Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by jannemannen,

<font face="Verdana, Arial, Helvetica"><font color="midnightblue" face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2"><span class="spnMessageText" id="msg"> Hejsan ! Jag undrar lite om droppfilter. Jag håller på att bygga ett droppfilter av en 30-liters jäshink nämligen. Längst upp hade jag tänkt att ha en skiva med filtermatta, under detta tänkte jag fylla upp med 20-25 liter "bioballs" eller liknande.. Men vad jag undrar över är hur mycket vattenflöde som är lagom att köra genom filtret ? Skall det bokstavligen bara "droppa" ? Eller är helt OK att blåsa på med ett par tusen liter i timmen ? Akvariet kommer att vara på drygt 900 liter och innehålla Tanganyika's !…

• 6 svar
    • 3,5k visningar
  2. Started by Niclas,

Hej, vet nån om och i så fall var man kan få tag på denna typ av slangklämmor?

• 3 svar
    • 988 visningar
  3. Started by MARHAG,

Hej, jag söker någon som använder IKS SMS modul. Jag skulle vilja veta hur väl den fungerar, vilken telefon ni använder till den, åsikter, m.m //Markus

• 10 svar
    • 2,1k visningar
  4. Guest shining
    Started by Guest shining,

Någon som vet vart man kan köpa dessa i Sverige, eller möjligtvis beställa ifrån utlandet? Heter väl vätskeejektor eller något liknande på svenska tror jag? http://www.emperoraquatics.com/commeductors.php Tack på förhand.

• 0 svar
    • 924 visningar
  5. Started by Niclas,

As above! http://www.customaquatic.com/customaquatic/tanktechNEW.asp

• 0 svar
    • 764 visningar
  6. Started by repti.net,

Hej! Jag har en liten sak jag funderat på: I nitratfilter så har man ofta doseringspumpar som droppar ett par droppar i sekunden bara för att vattnet ska stanna ett tag i filtret. Hur kan det räcka till exempelvis ett 600-kar? Det tar ju månader innan man fått allt vatten att passera... Eller tänker jag fel? Mvh Richard

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Beppe,

Funderar på att köpa en kalkvattensreaktor. Är de lätta att ställa in? Vilket märke rekommenderas? Finns det några under 2000kr? Mvh Beppe

• 3 svar
    • 922 visningar
  8. Guest Martin Lödde
    Started by Guest Martin Lödde,

Kör ni som har uv-c sterilisering med det kontinuerligt eller kör ni av och på enligt ett schema?

• 21 svar
    • 4,9k visningar
  9. Jag vet att man ska ha pumpar, skummare, termostatvärmare och bra belysning. Men vad ska man mer ha ? Jag ska ha ett revakvarium på 375 liter och en sump på ca 100 liter. Jag ska ha två pumpar, två doppvärmare, en skummare ochfyra T5-rör och två HQI-lampor. Vad ska jag mer ha för utrustning ? Jag vet att man kan ha nitratfilter, UV-C, kalciumreaktorer osv. Men vad tycker ni att jag ska ha i mitt akvarium. Vad rekommenderas, och hur stort ska det vara ? MVH Mazi

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Mazi,

Skulle denna skummaren vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=997 Skulle denna pumpen (x2) vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=477 Skulle denna belysningen vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=292+ http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=210 Skulle denna UV-C´n vara bra till 375 liter + 125 liter sump: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=1032 LÄS DETTA FÖRST !!! Jag ska ha ljuskrävande koraller och anemoner. Jag ska ha fiskar som gillar cirkulation. Ang. belysningen så tänkte jag ha en stor hög LS i mitten som den andra lampan ska…

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Tommy,

Hej! Har en fråga hur silikonet påverkas av att ett akvarium stått oanvänt i ca 5 år? Finns det då skäl att limma om det? (hur man nu går tillväga då?) eller är det bara fördel att det stått tomt? Någon som vet nåt om detta?

• 8 svar
    • 2,2k visningar
  12. Started by JMAONE,

Mina gångjärn på akvariemöbeln börjar se ut som kexchoklad! Svindyra var de att köpa in en gång i tiden.. Kan jag rostskydda dem nu i efterhand eller vad finns det för andra alternativ i ett annat material?

• 2 svar
    • 962 visningar
  13. Guest Martin Lödde
    Started by Guest Martin Lödde,

Jag undrar om ni som kör med Ozon till era skummare har på Ozonet hela tiden eller om ni har på den i ett visst antal timmar och avstängd ett visst antal?

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by JMAONE,

Jag har en elektronisk temparatur mätare från Dupla som jag tidigare har använt för värmeslingor. Nu skulle jag vilja använda utrustningen tilllösningdär den ärkopplad till en fläkt för kylning. Men hur attans gör man för att så apparutern slår till när ett visst gradantal istället för från som den gör nu???

• 1 svar
    • 1k visningar
  15. Guest sgadrian
    Started by Guest sgadrian,

Är det någon som vet ifall man kan få tag i den sk. flex-pvc som de har i USA i Sverige? Någon som beställt från USA? mvh Sven

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  16. Guest Filip
    Started by Guest Filip,

Hej Börjar bli lite misstänksam mot mina tester, har bara från JBL. Nitrat, Ammonium, Nitrit, Fosfat etc. Jag har ett djävulsk alg problm, blir bara mer och mer. Dom var på väg bort för kanske en månad sen och ersattes av cyano bakterier. Dom tog jag bor genom att höja KH. Men nu kommer dom jäklarna igen och testerna ger 0 på alla ovanstående. Jag har aldrig lyckats mäta upp någon av dem, har alltid varit 0. Det tyvker jag är rätt konstigt. Någon som har haft samma problem? Hur fan ska ja få bort algerna!!!!

• 18 svar
    • 2k visningar
  17. Started by vahagn,

Hej! Tänkte anväda liknande skivor för att ljudisolera insidan av utrymmet under akvariet där sump med all utrustning ska stå i. Är det nån som vet var man kan köpa sånna skumplast? (helst större skivor) Har några mindre delar som följde med moderkort och liknande saker som jag har köpt, men det blir j***igt dyrt om jag måste köpa 50 modertkort till för att plastinlägget ska räcka till sump-skåpets insida . /Vahagn

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  18. Guest Andreas Lange
    Started by Guest Andreas Lange,

Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…

• 0 svar
    • 787 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Köpte Aqua Cares nitratfilter för ett tag sedan men har inte vågat starta det ännu då flera bekanta haft problem med starten av detta filter! Filtret har under uppstart snarare matat akvariet med nitrat (mycket högre halt ur filtret än i akvariet!)än reducerat nitrathalten och det har tagit flera månader att starta upp det. I ett fall startade filtret inte alls trots 3 månaders startförsök. Nitrathalten i akvarierna har hamnat på farligt höga nivåer! Är det några av er som har några erfarenheter av detta filter och några bra start-tips?

• 26 svar
    • 3,5k visningar
  20. Jag har en liten 11w uvc anläggning till mitt kar, (köpt begangnad) behöver man byta uv lampan eller liknade? isåfall efter hur lång tid?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by wrang,

Tipps vart man kan hitta tysta fläktar helst 230volt Har kollat på ClesOhlsons och Kjell & Company. Köpte en Kanalfläkt TD 160/100. som skulle bara låta 20db Men det stämmer inte så denna skall jag lämna tillbaka men klart tipps om sidor som även säljer 12Volts med mycket flöde är oxså bra

• 5 svar
    • 3,1k visningar
  22. Started by Niclas,

Hej Alla, nu börjar det att dra ihop sig till att dra igång kylmaskinen igen, tidigare har jag kört den direkt "mot" akvariet eftersom jag inte haft någon sump. Det som jag funderar på är om det är någon nackdel att köra den mot min nya sump istället för akvariet? Spelar det någon som helst roll??? Hur gör Ni?.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by robert,

är det någon som har en bruksanvisning till Aqua medic nitratfilter,den upp till 1000l. skulle vara tacksam om personen skulle kunna maila den till mig. Tack på förhand Robert

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by HeNkedeh,

Med risk för att ställa en dum fråga.. Med IKS kan man juh köra våger och så med pumpar men kan man köra det med Tunze 2002 pumpar? känns onödigt att köpa en multicontroller till tunze pumparna ifall man kan få samma funktion med IKS datorn...

• 3 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Tedb,

Hejsan jag skulle vilja ha lite råd om vilken kalkreaktor man ska välja jag har ett 475 L kar och skulle vilja ha det så automatiskt som möjligt har en IKS midi dator som man kan ansluta den till men vet inte riktigt vilken modell man ska ha. Funderar även på en kalkmixer unrar om nån har bra råd om vilken man ska ha där ? är sugen på en deltec km500 men finns de nån bättre så skriv gärna å berätta. Hur e de med när PH värdet faller på natten skall man ställa in så kalkreaktorn puffar på lite då så karet håller jämt värde eller ska man låta ph sjunka ?

• 1 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.