Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Hörde utav en bekant att det är skillnad på vanlig Co2 och Livsmedels Co2 Någon som vet skillnaden och ifall det är vanskligt/farligt för akvariet att köra med vanlig Co2 Vanlig = Fyllning från bla brandsläckare försäljare Livsmedel = Beställs då man köper en AGA flaska man kan välja detta eller en SodaStream flaska
- 

- 6 svar
 - 1,8k visningar

- 

- 

Hejsan! 1:Jag undrar var man fyller på min CO2 flaska? 2: Hörde att man kan fylla på hos brandkåren men är det samma gas? 3: Som jag förstått är den inte avsedd för livsmedel. Spelar det någon roll? Tacksam för svar Nelson
- 

- 3 svar
 - 1,9k visningar

- 

- 

Tjenare! Har några frågor om min reaktor ska starta upp den. Hur ställer man in manometern som sitter på flaskan?,kranen på flaskan helt öppen och sen då. Det sitter ju två kranar till på den,en stor och en liten nålventil. När det kommer in gas i första kammaren så sjunker vatten nivån i kammaren ner till där styrningen sitter ska det göra det?. Det låter väldigt högt om dom två slangarna från sediment kammaren ska det göra det?. Eller har jag för bra drag i min luftpump?. Kan man ställa trycket på en Schego WS3 300 l/t ?. MVH Jocke
- 

- 0 svar
 - 825 visningar

- 

- 

- 

Hur håller ni tempen, tycker att det är för stor variation för mig, åker nog på att köpa en chiller. karet är öppet, men rumet är ca 11m2. så det kan vara det. men har ni nå bra dopvärmare att remomendera? då den jag har är från fish-street och verkar helt kass den växlar i mellan 23-28 helatiden. /tackar
- 

- 1 svar
 - 766 visningar

- 

- 

Hej, funderar lite på olika lösningar här till att skydda aluminiumramar med gummihörn. Vi har ett Akvastabil akvarium (360l) som vi köpte i somras, så vi vill inte sälja det fast göra om detta till ett saltvattenakvarium senare. Problemet, om man nu kan kalla det ett problem, är att det kommer nog inte bli så vackert med de aluminium- och gummipartierna när de har med saltvatten att göra. Undrar om det finns någon silikonspray som man kan spraya på? Eller hur skyddar ni era akvarier med aluminiumramar? Tänkte eventuellt kontakta Akvastabil om de själv har någon produkt de rekommenderar. För övrigt så kommer vi nog hänga rampen i taket för att undvika saltvattenstänk på …
- 

- 2 svar
 - 1,7k visningar

- 

- 

Fundering till mitt teknikrum. Skall ha ett 280 liters refugium i mitt teknikrum. Ovan sumpen och i höjdnivå med huvudkar. Blir trångt med ställning. Sneglade på detta. http://www.habo.com/web/Vaggskenor_och_tillbehor/Habo_SE/F_Hyllor_och_konsoler/Vaggskenor_och_tillbehor/Forstarkt_dubbelkonsol_Habo_611-2573.aspx?ArticleID=20202 Konsolen klarar 120 kg/st. C-C 40 på karet skulle innebära 5 st. Dvs skulle klara 600 kg. Skulle tro att refugiumet skulle stanna på max 350 kg. Konsoler, Bänkskiva, liggunderlag eller frigolit sedan refugiumet, Är det en gallen idé!? Någon annan som testat?
- 

- 33 svar
 - 3,5k visningar

- 

- 

Vad heter den här modellen med tre rör ned som ska vara grymt nivåstabil och tyst?
- 

- 9 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Knappast high tech men men.... Tack vare ett observant öga hos min kära fru så kunde en katastrof undvikas. Har köpt några 20liters dunkar på biltema för ett tag sedan. Fyllde 2 med osmosvatten i helgen och satte dessa på parketten. När frugan kom hem idag så frågade hon mig "varför är där vatten runt dunken". Visar sig att den ena dunken antagligen släppt i svetsen och stått och småläckt, ingen aning hur mycket (1-3 liter kanske) men det syns på parketten. Så glöm inte att hålla koll på era dunkar om ni nu använder såna. Mvh Kim
- 

- 0 svar
 - 841 visningar

- 

- 

Någon som kan rekommendera en bra UVC till ett akvarie mellan 200-300 liter? Kan man köpa en kraftigare UVC så att man är redo för en framtida volymökning eller kan en UVC bli för kraftig till en viss vatten volym? Om någon har en lämplig UVC att sälja får ni gärna skicka ett PM.
 - 

Óm man köper en sån här kalkreaktor. Behöver man ngt mer då förutom media? eller är det bara att stoppa i den och så får man ett bra PH värde eller måste jag ha Co2 tuber och grejor?
- 

- 16 svar
 - 2k visningar

- 

- 

Har jag hittat världens gulligaste reaktor eller vad? C:a 20cm hög och den är CNC-fräst och handlimmad av Kesh Aquatics i England.
- 

- 5 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Är det fler som har problem med den inbyggda timern??? till rsm130 min funkar som vanligt men klickar inte över då den ska stängas av det får man hjälpa den med sen går den som vanligt hela natten och klickar på när den ska...Men den klickar ifrån när man själv vrider på vredet så är det lite trögt tycker jag precis då och det kvittar om man ändrar tid det är samma problem. Så nu har jag fått kopplat ifrån den och har en separat timer sidan om och nu funkar inte månljus-Funktionen nån som vet hur jag ska göra att den funkar ändå det skulle jag vara tacksam att få ett svar på
- 

- 7 svar
 - 882 visningar

- 

- 

Låt mig börja denna tråd med mitt egna projekt och därmed kanske bidra till att hjälpa andra som vill styra sina kar på ett eller annat vis. Ingen av nuvarande akvarium datorer som finns på marknaden är mobila eller billigal, därmed har jag byggt en egen variant. Låt mig kort beskriva vad jag har hittat på för att tillfredställa mina behov utan att köpa en färdig lösning. Mitt projekt är baserat på Arduino, läs mera på http://arduino.cc/en/Guide/Introduction . Arduino ger dig möjligheten till att styra en mikrokontroller genom diverse färdiga kommando och med en kompilator enkelt ladda upp din kod till mikrokontrollern. När jag börja mitt projekt för över ett år sen fatt…
- 

- 42 svar
 - 8,8k visningar

- 

- 

Jag finns i skåne och behöver få tag på PVC-rör, kopplingar, kulventiler och lim. Var hittar man det i södern ?
- 

- 3 svar
 - 804 visningar

- 

- 

- 

Har fått en kolsyre släckare som jag vill göra om till akvariebruk. Man tar ju bort stigtöret inuti men hur gör man med själva kranen då det är ett handtag? /Christian
- 

- 8 svar
 - 973 visningar

- 

- 

Är det någon som använder en sådan här i akvariet?
- 

- 4 svar
 - 938 visningar

- 

- 

- 

Nu drar det ihop sig för mitt nästa bygge. I det jag har nu så överdrev jag rördimensionerna lite i överkant. Vilket ledde till dyra grejor som ändå ströps av min kulventil för att få ner oljudet. Därför så undrar jag hur mycket vatten varje dimension bör klara (till avrinningen). Jag tänkte mig att cirkulera ca 5000 liter i timmen genom två rör. Vilken dimension är att rekomendera? MVH Magnus
 - 

Hej! Tänkte bara påminna folk att se upp med hur de placerar grenuttag,armaturer osv efter mina turliga erfarenheter det senaste dygnet. Igår så pysslade jag med mina planktonflaskor i fönstret och råkade välta ner i 33cl flaska rakt på grenuttaget som sköter allt i karet...snacka om att få bråttom med att stänga av det! Kändes som rätt bra flyt att det inte blev någon kortslutning,hela grenuttaget var dyngblött... Idag så upptäcker jag att ena T-5 röret av okänd anledning lossnat i ena änden från armaturen och ligger i vattnet(och ja,jag hade handen i vattnet många gånger idag innan jag upptäckte det). Enda påminnelsen jag behöver för att ALLTID skaffa vattensäkra koppli…
- 

- 6 svar
 - 2,1k visningar

- 

- 

Kör sedan 1½ år en Deltec PF 509 och har aldrig riktigt kommit till rätta med regleringen av vattenflödet genom reaktorn. Jag matar reaktorn via en shunt på returen från sumpen och har ett Deltec microfilter inkopplat innan kranen. Till en början reglerade jag flödet med den kran som medföljer reaktorn. Jag upplevde det dock som väldigt besvärligt eftersom kranen är så känslig. För mig blir det i princip allt eller inget så det slutade med att jag öppnade den max och ströp slangen med en reglerbar klämma. Inte heller det funkar optimalt p g a att det kräver ständig justering eftersom slangen är elastisk. Är tacksam för tips på någon annan lösning som fungerar bättre. /Ro…
- 

- 17 svar
 - 2,7k visningar
 - 1 följare

- 

- 

Hej jag funderar på att fixa en sump till mitt akvarium på 310L Då det har börjat bli lite teknik som i dag ändå står utanför karet. Kör i dag med en deltec mce-600 som jag är grymt nöjd med( då den är riktigt tyst faktis fråga nixon han e svartis på min då hans låter mycket mera ).Jag funderar på att skaffa mig en Deltec AP 600 som jag kanske kan få köpa av en kompis. Och då kan jag ha både fosfatreaktorn och uvc i sumpen med. Men det är ju för sent att borra då karet är igång redan.Så nu till frågan jag måste ju då skaffa mig en överriningbox. Hur stor ska jag ta och hur pålitlig är den? Sen hur långt ner kommer vattenytan på min burk att komma om jag hänger på en sådan…
 - 

Just nu ser det ut så här som bilden visar. Jag behöver någon bra tejp eller lim för att fästa sladd-dosan i skåpet. Kan inte borra i skåpet för att få fast den. Jag har testat med självhäftande kardborreband men den bara lossnar hela tiden för det fäster så dåligt. Tacksam för tips!
- 

- 10 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Hej. Har nu kopplat in mitt Deltec filter och ställt det under karet i skåpet på mitt Percula 120 Och funderade lite över att det kan bli blött om någon slang skulle släppa så jag funderade över att ställa det i en balja samt koppla en nivågivare till pumpen som bryter den om det skulle visa sig att nivån går under en given gräns. Är det en bra idé eller hur skall jag lösa problemet annars ? Finns kanske något filter som är anpassat för just Percula karen.
- 

- 1 svar
 - 1,1k visningar

-