Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Bostelin,

Hej! Ska snart köra igång mitt första saltvattenskar och funderar lite på Zeolit. Den Zeolit som tex Zeosand och Corallife har och som det skrivs om i den här artikeln https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=134&Itemid=39Clinoptilolite är en sk Clinoptilolite. Just den här zeoliten, Clinoptilolite, har jag sett att Amtra också använder sig av i sin produkt Amtra Clinop Zeolit(billigt). Är detta samma som de övriga eller finns det olika Clinoptilolite:r eller olika sätt att behandla dom så att dom är lämpliga för söt resp. saltvatten? Någon här som ha koll på detta?

2. Started by Pear,

Någon som vet var jag hittar en nivåvakt som bryter strömmen till pump. Tycker mig har sett någonstan en bild på en vakt, flottör samt en stickkontaktdosa. Söker nu återförsäljare.......?

• 15 svar
    • 2k visningar
  3. Started by Adamantis,

Håller på att bygga sump till mitt RSM och det enda som återstår är rör- och slangdragning. Var hos lokal VVS butik och letade efter de gråa rören man brukar se på forumen, men det fanns bara vita med gummi packning. De var lätta och fästa och såg tillräckligt stabilt ut för den lilla sträcka vattnet ska färdas. Frågan blir om dessa är säkra. De är ju gjorda för avloppsvatten och inte saltvatten. Läste någonstans att saltet är frätande. Kanske avger denna plast gifter i kontakt med saltvatten? Tacksam för svar!

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Curtus,

Hej, Jag håller precis på att planera inför ett köp av kalkreaktor. Eftersom jag är väldigt nöjd med min skummare kommer jag köra på en BubbleMagus reaktor med extra media-behållare. Jag har tänkt sattsa på modellen C-100 som ska klara kar upp till 1600liter (mitt kar är på drygt 400 liter). Men jag antar att det inte är något problem att reaktorn är såpass överdimensionerad? Anledningen till storleken är att jag vill ha grejer som skulle klara av en ev. uppgradering i framtiden. Hur som helst så undrar jag vad jag behöver för att få en komplett fungerande reaktor? När jag kikar så kommer det ju upp en del tillbehör och jag förstår att jag behöver en del av det men en de…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Halloj. -Jag kör en Deltec Aquastat 1000 tillsammans med en egenhändigt hopsnickrad lösning av Biltemas dränkbara pentrypump http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V/ och till det en nivåvakt http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Nivavakt/Nivavakt-automatisk/ för att inte torrköra pumpen i osmosfacket. Det hela drivs med en nätadapter http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Batteri/Natadapter2/ I huvudet så var detta en himla bra uppfinning särskillt om man kompletterar det med en timer så inte nivåvakten kan hänga sig, men nu verkar det som min Aquastat 1000 gett upp. -Troligen är det den lilla isolerade kretskortst…

• 3 svar
    • 941 visningar
  6. Started by backstrd,

Hej! Jag håller på att köpa in lite grejer till mitt första saltvattensakvarium. Jag har bestämt mig för att köra med osmosvatten, men jag är osäker på om jag ska komplettera med ett silicatfilter också. Vad rekommenderar ni? Jag vill gärna göra rätt från början och försöka minimera riskerna, så jag lutar åt att köpa ett filter för att vara på den säkra sidan. Men jag tänkte kolla med er mer erfarna för lite råd. Mvh Daniel

• 3 svar
    • 591 visningar
  7. Started by Vidofner,

Jag köpte en begangnad GHL doserpump igår och jag undrar ifall det är någon fara att köra den på högkant istället för liggandes? Vill optimera platsen i min bänk

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  8. Started by niki68,

http://shop.humle.se/utrustning/slang-o-dyl/silikonslang-12-x-17-mm-per-meter Finns någon som har köpt silicon slang från de ? Vet ej om den är ok använda i saltvatten. Humlegårdens Ekolager AB

• 1 svar
    • 742 visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Planerar ett nytt akvarium och då tänkte jag rätta till mina tidigaremisstag med bl.a. skval av rinnande vatten till sumpen.Undrar om någon provat Dursos's Standpipe? Se http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe_frame.htm /Janne

• 1 svar
    • 973 visningar
  10. Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag. Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. Nu till frågan: Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skul…

• Haha
    • 4 svar
    • 713 visningar
  11. Started by joney,

har skaffat en sådan nu.. någon som vet hur jag ska koppla in den.. jag har en aqua medic turboflotor multi sl skummare.. eller ska man koppla på nåt annat sätt... mycket tacksam för hjälp av alla det slag... mvh

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  12. tjenare !!! måste fråga men jag känner mig helt dum i huvudet ...(riktig nybörjare på saltvatten ) det är så här att jag tänkte jag skulle testa salthalten i min tunna där min levane sten ligger på väntan att hoppa i mitt akvarium som är på g ... har köpt en aquarium system instant ocean det står på baksidan att man ska lägga den nya hydrometern i saltvatten i 48 timmar och det har jag gjort sen tänkte jag nu ska jag testa den men jag vet fan inte hur man gör (troligen helt dum i huvudet ) sen står det :slowly fill hydrometern by dipping bottom corner fill port below water surface until water flows up and over inner weir (det är nu jag inte fattar ) trodde det bara var …

• 13 svar
    • 2,4k visningar
  13. har hittat en perfekt balja att använda som sump till mitt nästa projeket och undrar om man kan använda PE plast tillsammans med saltvatten. Den ända märkningen är PE på baljan. Har hört att man ska kolla efter en kniv och gaffel symbol men jag tror inte man märker ut såna här grejer med den symbolen. För det sitter väl ingen sån på regn tunnor,som jag har sett att folk använder föratt blanda salt i.

• 3 svar
    • 2,5k visningar
  14. Started by Illustratören,

Någon som prövat Mag-Flip? Och hur tjockt glas pallar den?

15. Started by ClaesHWK,

Spammar med ännu en tråd här :S Nån som kör UPS ibland tekniken till typ skummare och retur pump? Funderar på det själv, den lilla ska klara 4-12 minuter och då räknar dom med en dator och monitor, så borde vara rätt lång tid med ett par pumpar, verkar vara bra vid kort strömavbrott eller när proppen gått så man kan byta eller i mitt fall då trycka upp spaken i lugn och ro. Finns många varianter men här är en http://shop.datagubben.se/se/art/pow...-3st-uttag.php

• 19 svar
    • 2,7k visningar
  16. Started by Aufgedyng,

Tjena, Jag har precis skaffat mig en PH probe till min profilux 3. Manualen var ett litet blad på tyska . Någon som har testat den och vet om den måste kalibreras första gången? --Mats

17. Started by Skåp,

Det finns ju en kalkylator som anger den minsta längden på överrinningen för ett visst flöde. Men finns det nåt mått på hur högt ytan stiger för ett visst flöde mot en viss längd ??? Kul att veta innan man börjar limma boxen / Mattias

• 3 svar
    • 820 visningar
  18. Started by wrang,

Någon som testat eller kollat på den nya flödesmätaren från gardena? Undra om den skulle funka till saltvatten http://m.gardena.com/se/products/water-management/slangkopplingar/original-gardena-system-krankoppling/vattenmatare/ Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  19. Started by henriksmalinl,

Jag undrar hur ni kör ozon, direkt in i skummaren, eller med en trästen. Har en skummare med större luftintag, så kan inte sätta en T-korsning på intaget. Går det lika bra att ha en trästen i sumpen? MVH Henrik

• 5 svar
    • 2k visningar
  20. Started by xedar,

Någon som tror att det är möjligt att köra ett 375L med 2x400W MH utan kylare? har ett par rum till vatten så jag kan absolut inte köra vattenkylt. Jag har ju funderat på att bygga en själv men jag vet inte riktigt vad jag kan använda som kylbatteri, vågar man sig på rostfria rör rakt ner i sumpen? Eller är det någon som trycker på en söndrig aquamedic kyllare eller liknande så köper jag den gärna. Mvh Mikael

21. Started by Datate,

Skall snart ta å beställa pvc-delar till mitt sumpbygge. Det jag funderar på är vilken diameter jag behöver på rören för att inte begränsa vattenflödet från pumpen. Pumpen är på 6000 l/h. Måste jag köra 40mm rör för att inte begränsa flödet, eller kan jag gå ner till 32mm eller kanske t.om 25mm? Lägger till en fråga. Är det någon som kan svara på hur många liter/timme som man kan trycka genom en 16mm siliconslang?

• 11 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by svedalaciklid,

Nån som vet vad detta är för en osmos hittar inget namn på den

23. Skulle detta vara värt att lägga på glaset innan man börjar fylla karet eller är det bara båg eller att jag missuppfattat det hela med produkten? Eller finns det nått annat skyddslack man kan lägga på rutan innan?

24. Started by mr_alex,

Hej! Ska starta upp ett 500 liters hörnakvarium med en sump på 54 liter. Min fråga är vilka dimensioner man ska ha ner till sumpen? ska borra hål idag så ett snabbt svar skulle uppskattas. returpumpen blir en new jet 3000 eller 1700 som pumpar lika mycket som numret på pumpen. med tryckhöjd inräknad pumpar new jet 3000 ca 2000 liter i timme. tänkte bygga en durso också. funkar det med 40 mm durso och sedan smalnar det av till 32 mm i genomföringen och sedan 32 mm hela vägen ner? ska man ha slang som retur eller pvc? om pvc , vilken dimension? tack på förhand!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by JonR,

Hej! Har en liten fråga angående min nyss införskaffade digitala PH mätare, enligt instruktionen ska man kalibrera den efter en vätska som är Ph 4,01 men vart hittar man sånt? Eller kan man kalibrera den efter nån annan vätska? Behöver väl inte vara just PH 4,01? Kan väl lika gärna vara PH 8.0? Man justerar ju ändå in den på den rätta siffran... Kalibreringsvätska ingick alltså inte! Nån som kan hjälpa mig? Mvh/Jon

• 12 svar
    • 7,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.