Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Vilken pump använder ni till era Aquacare Kalkreaktorer nummer 1 och 2?. Den pumpen som förser reaktorn med vatten. MVH Jocke
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
tjena jag kan inte bestämma mig vilken rördiameter jag ska ha från ock till sumpen . Det blir antingen 30 eller 40 mm, men sen vet jag inte hur kraftig pump jag ska ha. vad har ni och vad rekomenderas.
-
hur funderar på en reaktor för typ fosfat eller bio pellets, eller liknande kollar på dessa http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1580 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1580 annars rekomendera gärna
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skulle vilja modifiera sumpen lite. Skulle vilja att vattnet från överrinningsboxen rinner ner i en kammare, och vidare ner i sumpen. Vattnet från kammaren skall rinna genom en genomförning och ner genom ett rör till sumpen. Överrinningsboxen klarar ca 1200L/H under optimala förhållanden. Gissar att jag tar ner ca 1000L/H i dagsläget. Hur grovt rör behövs för att det inte skall bli en begränsning i systemet. Går det med 32mm, eller krävs det större eller mindre för att det skall funka perfekt?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skall snart ta å beställa pvc-delar till mitt sumpbygge. Det jag funderar på är vilken diameter jag behöver på rören för att inte begränsa vattenflödet från pumpen. Pumpen är på 6000 l/h. Måste jag köra 40mm rör för att inte begränsa flödet, eller kan jag gå ner till 32mm eller kanske t.om 25mm? Lägger till en fråga. Är det någon som kan svara på hur många liter/timme som man kan trycka genom en 16mm siliconslang?
-
- 11 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hejsan. Ska köpa mig ett rullfilter men det finns några att välja på Vilken ska eller vad hade ni köpt idag?? ClariSea Gen2 SK5000 Theiling Rollermat eller andra alternativ
-
Jag har titta på 2st den ena är digital http://www.aqua-medic.de/seawater/en/1/MarinControlDigital2/ Den andra är en analog Refraktometer - Optisk saltmätare. Vad säger ni? vilken är bäst? Den digitala verkar man inte behöva kalibrera . Mäter ju även temperaturen själv. /Jens
-
-
Som rubriken säger. Kommentera gärna vad ni tycker om den också. Finns ju diverse prisklasser. Kvalitetsskillnader?
-
Hej! Vilken sorts plast skall man använda sig av? Har hört olika.. "Freon-fri PVC" och vanlig pvc, Vad? Limma ska man göra med? Tangit-lim? Säljs det fortfarande i sverige? Tomas.
-
Hej, Vilken sorts slang skall man använda till saltvatten? Silikon kan man ju använda, men den är fruktansvärt dyr! Kan man använda vanlig plastslang, typ Eheim eller liknande? Det finns ju PVC-slang också? Hjälp uppskattas! /Jan-Erik
-
- 2 svar
- 757 visningar
-
-
Sökerstorlek på pump till UV-C En del säger 4 gånger akvariets storlek, andra säger 3 gånger. Är det det man skall gå på eller är det några specifikationer som finns på UV-C:t ? Tänkte självköra 600-800 liter genom mitt 25watts UV
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag undrar vilken diameter jag ska hapå PVC-rör till mitt750-lite __________________ DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.
-
Hej på er Har spenderat åtskilliga timmar och läst på forumet. Det som slår mig är att en hel del får problem, troligen mest pga oerfarenhet (även jag) med allt ifrån skenande vattenvärden/alg-invasion och sjukdomar. Själv slås jag med svajigt ph & magnesium värden efter en större akvarieflytt. Självklart är alla akvarium unika med sin egen biologiska värld men vissa gemensamma nämnare måste ju ändå finnas. Så nu till den egentliga frågan. Om du skulle sätta upp ett kar för både djur och koraller vad anser du är minimum i utrustningsväg. ex. Sump, returpumpsflöden, Ljus watt/liter osv. Skulle tro att fler än jag är intresserade av att få viss fingervisning av te…
-
- 3 svar
- 635 visningar
-
-
Har länge tänkt på att jag borde skaffa mig en UPS till de viktigaste komponenterna i akvariet. Har ni börjat leta men det är ju en uppsjö av allting. Vad kör ni? Någon som använder billighetsvarianten från fis-street: http://www.fish-street.com/coralbox_powercell_for_jebao_battery_pump__dc_pump Eller har några helt andra förslag på vad som kan funka bra. Tacksam för tips. /Andre.
-
- 3 svar
- 732 visningar
-
-
Jag har tittat runt lite bland säljes på forumet på olika typer av UV-C och vet inte riktigt vad man ska ha till ett 200 liters kar? watt eller typ av UV-C De råd jag fått från en kille på en av djuraffärerna i stan är att titta på priset på lysrören mer än priset på själva UV-C:n för det kan bli dyrt i längden. Vad är det för priser på olika lysrör? har inte alla UV-C samma rör? Tack å hej /Johan
-
Sitter och kollar på UVc och kan inte bestämma mig riktigt om jag ska hugga en Deltec 39w eller en DeBary 25W. Båda har elektronisk ballast och det skiljer knappt någonting i pris mellan dom båda. Vilken hade Du tagit? För/nackdelar? Det jag mest är fundersam över är att alla tyska (och många andra) butiker endast säljer DeBary UVC och inte Deltec/Ruwals. Varför? Är det någon slags innesak i Tyskland/Holland och runt där att ha DeBary över Deltec? Eller är det så att DeBary kanske helt enkelt är bättre, även att den "bara" ligger på 25W motsvarande i pris Deltecs 39w?
-
Tjena! vad tror ni blir bäst av följande till ett 375 som jag har tänkt ha koraller och anemoner i: 2 st 150 W MH och 2 lysrör ca:3900 kr 1 st 150 W MH och 2 T5 56 Wca: 3291 Kr 4 st T5 56 W ca: 3500 kr Mvh Filip
-
Har ett litet dilemma på halsen. Har en owerflowbox ifrån tunze som är specad till max 1500L/H, för att få tyst på denna så får jag strypa flödet lite med en kulventil ner i sumpen. När jag har uppnått ljudlöshet så kan jag inte kör min tunze 020 på högsta snurr (2400 L/H) utan jag får dra ner den en hel del, kanske till halva effekten där minsta är 800 L/H och max är 2400 L/H. Så vad är bäst för vattenkvalitén ? Snabb flöde och en massa oväsen eller ett lite mindre men med mer njutbart förhållande. Karet är på 260L och sumpen på 50. Just nu 6 fiskar och några eremiter.
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har köpt överriningskam, vilket lim skall jag använda om jag skall limma fast den på en glasskiva ? Har köpt special lim till plexi (av Bioted) fungerar det ? eller fungerar vanligt silikon ?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.
-
- 1 svar
- 844 visningar
-
-
-
Har ett Juwel Rio akvarium på 240 liter som jag startade för snart ett år sedan. Efter att vi flyttade akvariet blev det obalans och nitratvärdet sköt i höjden: 50 mg/l (alla andra vattenvärden är dock bra) med en massa gröna alger som följd. Jag vill bli av med denna algmatta. Har senaste tiden skrapat och dragit upp alger från stenarna samt försöker göra vattenbyten på 10% en gång i veckan. Tycker mig se att nitratvärdet har sjunkit något till 25 mg/l. Har läst om vodka metoden men den verkar ju inte vara säker för karet. Funderar nu på nitratfilter. Vilket nitratfilter ska jag välja? Jag har ju ingen sump utan bara ett ytavrinningsfack dit skummaren är kopplad så nitra…
-
- 11 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Ska köpa ett osmosfilter. Vilket skulle ni rekommandera. Får kosta max 2000, men helst runt 1000 kr eller mindre. Tack på förhand!
-
- 6 svar
- 2k visningar
-
-
Hej jag undrar vilket salt som ni tycker är bäst har själv kört med reef crystal..
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-