Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
hej jag har ett problem jag har köpt en osmos makapär som hetter aquatic nature standard 90sp men problemet är att jag begriper inte riktigt hur den funkar eller hur man kopplar deneftersom jag inte kan läsa instruktionerna på de språk som de är skrivna på, jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.
-
Hej! Finns det någon mojjäng man kan köpa för att hålla nere temperaturen i ett mindre kar? Läste om denna http://www.coolworksinc.com/aquarium%20chiller.htm. Finns det någon som har erfarenhet av någon liknandeprodukt? Hur gör ni för att hålla nere temperaturen utan att kompensera belysningen? Vh Jimmy
-
Hur ofta gör ni rent era pumpar och skummare? Jag har en Deltec 4040 som retur från pumpen och kör med en apf 600 skummare. Deltec är väl inte kända för att ge några omfattande bruksanvisningar (till min skummare fick jag ingen). Hur ofta plockar ni isär hela skummaren? Har även problem med att effekten på skummaren minskar efter ett tag fastän jag kör med osmosvatten i luftintaget. finns det några mera tips? 4040 har jag aldrig plockat isär. Är det ngt man bör tänka på då? mvh Beppe Ändrad av Beppe den 2003Augusti30 kl 14:04
-
Beställde just en Osmose så jag kan få rent vatten till mitt kommander kar. Men nu undrar jag om det är någom som vet nått om Prodac som akvarielagunen.se säljer... Bu eller bä, bra eller dålig? /Fredrik Johannisson
-
jag undrar om det är någon som har en ups eller el-verk hemma utifall det blir strömavbrott ? själv så har jag en liten ups kopplad till en av mina pumpar . __________________ /Igge
-
jag planerar ett nybygge på 1000-1600L och eftersom jag bara har erfarenheter från tunzeskummare så undrar jag vilken skummare ni rekomenderar till ett sådant kar. __________________ /Peter G
-
Hejsan! Planerar ett nytt akvarium och då tänkte jag rätta till mina tidigaremisstag med bl.a. skval av rinnande vatten till sumpen.Undrar om någon provat Dursos's Standpipe? Se http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe_frame.htm /Janne
-
Finns det något färdigt akvarium på marknaden att köpa.? Med inbyggd skummare, sump och allt??
-
Nu drar det ihop sig för mitt nästa bygge. I det jag har nu så överdrev jag rördimensionerna lite i överkant. Vilket ledde till dyra grejor som ändå ströps av min kulventil för att få ner oljudet. Därför så undrar jag hur mycket vatten varje dimension bör klara (till avrinningen). Jag tänkte mig att cirkulera ca 5000 liter i timmen genom två rör. Vilken dimension är att rekomendera? MVH Magnus
-
Hej! Vilken sorts plast skall man använda sig av? Har hört olika.. "Freon-fri PVC" och vanlig pvc, Vad? Limma ska man göra med? Tangit-lim? Säljs det fortfarande i sverige? Tomas.
-
Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger
-
Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?
-
Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn
-
Hallå Hallå, Dum fråga kanske... men vilket är att föredra: Kalkreactor eller kalkwasserreactor? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Har kört med täckglas ett par dagar, har fisk som gärna hoppar ur men hur mycket ljus försvinner på vägen ned till korallerna? __________________ pipen
-
Har skaffat en beg.Deltec kalkmixer, på beskrivningen jag hittat på nätet sitter det en 90graders böj vid utloppet men den saknas på min. Tror den sitter där för att inte ytvattnet ska rinna ut när den slås på, för ytvattnet ska väl inte användas när man använder kalkvatten? Beskrivningen finns här, titta på bilderna längst ner så blir det kanske lättare att förstå http://www.deltecaquariumsolutions.com/KM%20Se%20Kalkwasser% 20Mix%20In%202.pdf Jag har ingen backventil så det dröjer nån dag innan jag får igång mixern. Men frågan är alltså om jag bör skaffa en vinkel att sätta där eller det inte har nån betydelse? Mvh Mattias
-
-
Nu finns Winsoft 0.19 för nedladdning!!!Får se om den är nåt att ha. Man MÅSTE även installera ver 2.19 Ändrad av Niclas den 2003Augusti06 kl 21:35 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Hej! Är det någon som har erfarenhet av Aquatic Nature 90S osmosfilter? dom är ju ganska billiga om man jämför med andra märken. Så man undrar om där är någon hake med dem. Mvh Fredde.
-
Om man skaffar sig en Iks aquastar, tror ni deras PH sond passar i en kalkreaktor från aqua medic (Aqua Medic calciumreaktor,Standard thread PG 13,5 heter porten eller vad man skall kalla det), och i så fall kan man styra en magnetventil med den? sedan passar dimmningsdosan till Tumze streamer? Mvh Daniel Olsson
-
Hej! Undrar om det är någon som har erfarenhet av att silicona om ett helglas akvarium. Behöver man ta bort det gamla (och isåfall hur????) i skarven, eller räcker det med att lägga nytt ovanpå det gamla. Akvariumet är ca 6 år gammalt och har stått utan vatten en längre tid, har en volym på 400 liter. Tacksam för svar!
-
Vilket försäkringsbolag har bäst villkor om ex. akvariet skulle paja? Ersätter dom djur, kar, utrustning?
-
hur gör ni för att inte bli störd av ljuset ifrån era armaturer som ni har till era akvarium ? __________________ /Igge
-
Hej på Er, vet nån var man kan få tag på skruvar, muttrar o brickor i Nylon eller i plast? Måste ha för lite hemma bygge... Dessutom: finns det någon i Stockholm som säljer rör i transparent Plexi eller liknande? Tips mottages tacksamt. __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Hej på Er, Går o funderar på hur jag skall göra... skall uppgradera till ca: 450L men kan inte bestämma mig för om jag skall köpa ett percula 120 eller ett "vanligt" akvarium med sump. Jag är ganska orolig för att sumpen skall svämma över och ställa till med mer vattenskador än jag redan har. Kan tilläggas att jag INTE har för avsikt att ha något borrat kar utan använda mig av "påhängs" ytavrinning. Percula kanska inte har så många möjligheter men det känns säkrare på något sätt. Vad tycker Ni??? Är det ett riskmoment med sump eller oroar jag mig i onödan??.Inser med detta inlägg att jag kanske måste ändra mitt "valspråk" __________________ Il be back! Niclas 450L + 11…