Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Tänkte att om det kommer någon uppifrån sverige som ska semestra i skåne så håller jag gärna dörrarna öppna för er att komma och titta på mitt akvarie och prata skit över en fika Anmälan på pm till mig . Hade varit trevligt om någon annan också ställer upp på att visa sina kar för semestrande saltisar
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej saltvattensakvarister! Torsdagen den 9 maj har Malmö Akvarieförening bjudit in Irene Mikrut från Stockholm för att hålla ett föredrag om sjöhästar. Många av er känner säkert till Irene sedan tidigare då hon utan tvekan är en av Sveriges mest kunniga när det gäller att hålla sjöhästar i akvarium och framgångsrikt har odlat flera arter. Föredraget är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Kom i tid! Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Inträdet är som alltid på MAFs möten fritt, men glöm inte pengar till lotter och fika! Förutom Irenes föredrag blir det som alltid på våra möten…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Det är en stor akvariehelg pågång i Växjö. www.akvariehelg.se Datum för denna händelse är 19 till 21 april.
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
Lördagen den 23 mars är alla välkomna igen till Sjöfartsmuseet Akvariet för vårens korallträff! Som vanligt kommer det att finnas tid och plats för att byta koraller, mingla med andra akvarister och titta runt i Akvariet. Extra denna gång är att kända profiler från Saltvattensguiden kommer att hålla föredrag. Schema för dagen, föredragshållare, ämnen och övrig information kommer inom kort. Mvh Akvariet
-
- 61 svar
- 8,5k visningar
-
-
Hej! Jag tänker hålla två salt-föredrag under Akvariehelgen i Växjö. Båda tillfällena hänger lite ihop. På lördagen blir det focus på korallernas fantastiska värld. En del blir lite biologi en del blir lite förklarande kemi, detta för att det ska bli lite enklare att förstå de tips och knep som som finns att ta till när man ska få koraller/ lägre djur/ fiskar att frodas i ett saltvattens akvarium. Naturligt vis kommer det även lite tips som kanske kan hjälpa just Dig om du skulle ha planer på salt. På söndagen kommer det att bli prat om konvertering från sött till salt. Jag har konverterat ett 500 liters och ett 2400 liters. Det kommer att bli en del tips på uppstart sam…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Måndagen den 10 december kl 19:00 har linköpings akvarieförening julmöte samt 70 års jubileum på naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping. Vi kommer att ha en nostalgiafton där vi visar diabilder från svunna tider, då föreningslivet i Sverige var på topp! Tårta, lussebullar samt pepparkakor bjuds det på och därtill dricks kaffe, te, julmust och alkoholfri (tyvärr) glögg! Alla är hjärtligt välkomna (Även saltvattensakvarister) till årets avslutningsmöte!
-
- 6 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tjena tjena! Jag är extremt ny på det här. Jag har inte ens lagt i sten i mitt lilla blenny kar, men entusiasmen finns så att det räcker och blir över. I nästa vecka åker det i lite sten och sen får det stå och jäsa ett tag. Nu till saken, jag bor i linnéstan i göteborg och min bostadsrättsförening har en festlokal att låna ut som passande nog har kaklat golv (och bastu!) Hade det inte vart sjukt kul att träffas över en bira eller tre och snacka skit och byta fraggar!?! Jag har givetvis inga fraggar att byta med men jag bidrar med gratis lokal, fint humör och jag kanske kan få köpa en fragg eller tio..? Någon som är sugen? Hur många ungefär är det i göteborg med omnejd …
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Korallträff med föredragshållare på Sjöfartsmuseet Akvariet Lördagen den 13 oktober bjuder vi in till en korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet! Denna gång har vi fått chansen att få fyra stycken spännande föredragshållare som kommer att tala i vår hörsal. Program 13 oktober 11:00 Hörsalen Mattias Goksör & Ted Bergström Tillsammans gör Mattias och Ted försök där målet är att få en Euphylliakorall att bli en indikator på kalciumnivåer i akvarievattnet. Tänk att ha en korall som skiftar färg när kalciumnivån sjunker under en viss nivå! Hör dem berätta om sina idéer och framsteg. Mattias Goksör är universitetslektor i fysik vid Göteborgs Universitet och forskar blan…
-
- 27 svar
- 4,8k visningar
-
-
Funderar på om intresse finns att samköra. Jag planerar att köra upp och har tre platser i bilen. blir stopp på Ciklidhuset och BioTed på vägen upp. Anmäl gärna ert intresse i denna tråden. * Marcus - bil utgår från Malmö och upp via Hbg och uppåt. * * * I värsta fall går det att packa in en till men skönt att åka bra och säkert.
-
- 55 svar
- 4,9k visningar
-
-
Halloj. Då var det dags att fundera om du är sugen på att följa med på en road tripp till Tyskland och Holland i vår, beroende på väder men i slutet på April - början på maj Tanken är att man far iväg fredag tidig morgon ner i genom Tyskland för att besöka diverse saltbutiker, man stannar på något vandrarhem och fortsätter ner mot Holland. Sen beroende på hur nöjda vi är så åker vi hemåt eller så övernattar man en dag till så man kommer hem på söndagen. Tanken är att vi hyr en minibuss för 8 pers. hade detta varit intressant så skriv upp dig så kan vi lägga ut en rutt gemensamt beroende på vad vi hittar osv. obs detta är ingen tråd där vi kommer köpa något så ingen mod s…
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Som rubriken säger någon som är intresserad av att åka till götet och kolla läget. Är intreserad av att åka men ensam blir det lite dyrt tycker jag. Har egen bil, men saknar personer att åka med för min del kan man lägga upp det på många sätt så långe man är flera. Tänkte bara slänga ut frågan?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Välkommen till Sjöfartsmuseet Akvariet lördagen den 20 Oktober! Vi fortsätter med våra korallträffar där saltvattensakvarister kan träffas och byta koraller, mingla, dricka kaffe och te, och titta in bakom kulisserna. Starttid kl 16:00 och ingen bestämd sluttid. Museet stänger kl 17:00 så efter det kör vi extraöppet enbart i akvariet. Inträde är gratis för besökare som skall vara med på korallträffen, precis som tidigare. Vill man ändå köpa biljett så kostar den 40:- och fungerar som årskort hos oss och fyra museer till i Göteborg. Se hemsida för mer info årskort. Frågor kan tas här på tråden eller mailas på david.sallstrom@kultur.goteborg.se Mvh Akvariet
-
- 20 svar
- 2,9k visningar
-
-
Tänkte vi kunde dra dit ett gäng så boka den 1 september så drar vi dit. http://www.saltvandsforum.dk./viewtopic.php?f=1&t=50727
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Enligt kalendern är det högsommar just nu, så då är det dags för en båttur. Den som känner för att trotsa vädrets makter får gärna hänga på en kall träff i dubbel bemärkelse. Vi tar en liten båt ut i Lysekils skärgård med håvar och spänner i högsta hugg. Vi har tänkt oss redan nu på onsdag den 18/7, så här är det snabba ryck som gäller. Det blir säkert fler turer för den som inte kan denna gång.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Reef Symposium 2012 Program: Lørdag 13 Okt. Kl 9:30 Åpning/Velkommen Kl 9:45 Assension Island Peter Schmiedel fra Belgia. This is a travel report of two fish nerds who travel to the end of the world just to see an angle fish in the wild. Nice pictures of the island and its wild life as well as under water pictures of fish. Kl 11:30 Färg på korall, sällsynta organismer och fiskarnas väg till dig. Ted Bergström Bioted Marine AB i Kungsbacka fra Sverige. Ted Bergström driver Bioted Marine AB som är ett av det största knutkorsen för saltvattensakvaristik i Skandinavien. Företaget levererar produkter samt marina organismer till butiker, hobby entusiaster, forskare …
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej ! Jag funderar på att ha en träff hos mig någon dag bor utanför Norrköping men jag vet inte datum nu men det får jag åter komma om. Men jag vill bara kolla hur många som har lust att komma =) Med vänlig hälsning, oliwer
-
- 0 svar
- 889 visningar
-
-
Hej allihopa! Jag bjuder härmed in alla Er till Saltträff i Växjö. Ni är mycket välkomna hem till mig Lördagen den 26/5 klockan 14.00. Det blir kaffe med dopp vid ankomst samt korv me bröd o sallad något senare. Jag tänker även samordna så att Oceanakvarium är öppet efter träffen om någon skulle känna för det. Som sagt, alla Ni ska känna er mycket välkomna hem till mig:)
-
- 120 svar
- 11,4k visningar
-
-
Skulle vara trevligt om vi kunde ordna någon saltvattensträff för vi som bor i 08-området.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Akvarieträff. Västernorrland (Timrå) Plats: Nygatan 20 86133 Timrå Datum: 30 Juni Tid: 13.00 Anmälan: Dropp in Alla akvarietyper är välkommen Saltakvarister,MFK,Bräck/Sötvatten. Parkering. Finns plats för ett par bilar på gården annars finns det plats på miljöstationen mitt emot eller på Vivansborg. Info. Nu är det dags för en ny träff hemma hos mig.Så nu har alla en chans att komma som inte kunde. På träffen vi hade i vinter så träffades vi fika bytte växter och fiskar osv. Denna gång låter jag grillen vara på och hoppas på ett kanonväder så kan kan spendera lite tid utomhus också då det blev ganska trångt inne sist. Har ni Växter,Fiskar,Koraller eller tillbehör att sälj…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Akvariehelg med ciklidstämma Tid: Helgen den 30/3-1/4 kommer 2012 års största akvaristiska aktivitet att gå av stapeln i "Göteborg" Plats: Sävedalens Folkets Hus i Partille (15 minuter med buss från Göteborg centrum). Boendet kommer dels att äga rum på Partille Vandrahem samt på Apple Hotell i Göteborg. Arrangör: Göteborgs Ciklidgrupp och Nordiska Ciklidsällskapet Vi startar på fredag kväll med samkväm och middag och slutar ca. 13.30 på söndagen. Det billigaste fullpaketpriset som inkluderar 2 nätters boende i 4-bäddsrum, 2 frukostar, middag fredag och lördag kväll, lunch på lördag, fika och entré för alla dagar kommer att gå på under 1000 kr!!!!!!!! Sedan kommer det förs…
-
- 39 svar
- 5,7k visningar
-
-
Heske och jag (Sardellen) konstaterade att vi var flera stycken på SG från Eslöv med omnejd. Tanken är inte att starta en förening eller något avancerat och allt för organiserat som senare kommer rinna ut i sanden utan istället bara försöka samla ett gäng som rent geografiskt finns i samma område. Området är Eslöv med omnejd. Vi kommer givetvis inte utesluta någon som bor fel sida ån eller kommungränsen. Målet är en löst sammansatt grupp av människor med lika intresse. Känner du att detta skulle vara intressant och bor i Eslöv med omnejd så gör ett inlägg här.
-
- 16 svar
- 1,8k visningar
-
-
Välkommen till Sjöfartsmuseet Akvariet den 24 mars! Träffa andra saltvattensakvarister, byt koraller, drick kaffe och följ med oss bakom kulisserna. Denna gången tänkte vi lägga träffen en lördag, och att fortsätta en stund även efter att museet egentligen har stängt. Tid och ev andra aktiviteter är ännu inte helt bestämt så det får vi återkomma med. Vi hoppas kunna ställa upp med full besättning från Akvariet.
-
- 136 svar
- 14,9k visningar
-
-
Någon eller några som är sugna på att ta en tur till stig i gemla ? skulle varit kul att åka dit men ännu trevligare om vi är några stycken ..
-
- 24 svar
- 2,3k visningar
-
-
Eftersom det blev kort varsel till vårt senaste saltmöte i Linköpins akvarieförening, så vill jag vara ute i god tid inför nästa möte. Datumet 12 Mars kl 19:00 Naturcentrum i Linköping är spikat till 99%. (beroende på intresse) Programmet är inte klart och jag överlåter önskningar till er! En eller två föredragshållare tror jag blir bra. Det är önskvärt att det blir en skaplig auktion på saltprylar, fraggar osv. ungefär så som det var på vårt första saltmöte och ett lotteri med fina vinster i saltets tecken. + Willes goa smörgåsbord icke att förglömma.
-
- 52 svar
- 7,1k visningar
-
-
Här kan vi stora,starka och snygga västernorrlänningar arrangera möten och träffar och knyta kontakt(er) med varandra runt om i vårt län. Jag kan börja med att se om det finns något intresse att köra en träff någonstans, jag nominerad Ted-M som värd för träffen! .
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-