Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
FishBase Symposium 2015: Fängslande Fiskar! De senaste åren har stora framsteg gjorts vad gäller hållning, odling och uppfödning av fiskar i recirkulerande system. Idag kan även mycket krävande arter hållas i slutna system, och med minimal miljöpåverkan. Detta har redan fått betydelse inom bevarandebiologin, och skapar också spännande nya möjligheter som odling av matfisk i våra städer. 2013 fanns det bara tre individer kvar av den fulsnygga Mangaraharacikliden (Ptychochromis insolitus), och alla tre var hanar! Brian Zimmerman kommer bland annat att berätta om London Zoo:s kamp för att hitta fler individer och rädda arten från att dö ut. Foto: © ZSL FishB…
-
-
- 4 svar
- 3,4k visningar
-
-
Välkommen på invigning av 1000 liter kallt vatten fördelat på sju akvarier! Du tar dig till akvariets huvudstad, Munkedal, via E6:an. Det är öppet hus den 8 juli med början kl 12.00, så det är bara att dyka upp. Runt kl 15.00 samlar vi ihop oss och åker till Lysekil för en båttur med förhoppning att fånga några av havets mysterier. Skicka ett PM för att få adressen. Hjärtligt välkomna!
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Lördagen den 1 oktober kl. 15 - 18 tänker vi från föreningen hålla i en butiksträff hos Aquariatech. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Vi har även bjudit in Michael Emilsson att tala om hur man lyckas med ”svårare” fiskar - framgång med riskabla fiskar och koraller. Föranmäl gärna till mig så vi vet hur mycket fika som behövs. Varmt välkomna Plats - Aquariatech, Fraktflygargatan 18, 128 30 Skarpnäck Tid - kl. 15:00 - 18.00 Hålltid för Michael Emilsson ca 16:00
-
-
- 4 svar
- 835 visningar
-
-
Saltvattensguidens Forums statistik Ämnen: 32 173, Inlägg: 349 758, Medlemmar: 4 880, Aktiva medlemmar: 1 319 3362 dagar, 20 timmar, 20 minuter, och 2 sekunder sedan Saltvattensguidens Forum skapades! besökare sedan start 2002-02-07 och vad händer då
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har precis avverkat en korallträff med runt 70 besökare, vilket alltid får en att börja fundera över vad som kan göras bättre. Vår sista del i korallträffen är ju korallbyte, mingel och bakom kulisserna i Akvariet. Tyvärr är det svårt att hinna med att svara på alla frågor och visa runt allt kul som finns här, både i utställningen och bakom. Så jag tänkte bara föreslå att man kan boka in (lite utanför vår vanliga visningsbokning) en tur bakom kulisserna och lite akvariesnack. Vi finns ju till för våra besökare och vill nå ut så bra som möjligt. Ett förslag är att man kollar runt med några fler saltentusiaster och bokar in en liten grupp, säg max ca 10st. Tider mm …
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Allihop! Jag undrar om det finns någon aktiv förening i Luleå eller närliggande Luleå som är inriktade på saltvatten. Om inte! Skulle det finnas ett intresse att e.v starta upp en förening? Jag har alltid tyckt att det är roligt att utbyta intressen och kunskap. Nu är jag ju väldigt ny på detta med saltvatten, men jag känner att det är viktigt att kunna utbyta kunskap och dela intresset bland fler. Kanske är det så att det finns flera som är sugna på starta men inte riktigt känner att dem får den informationen eller stödet dem behöver för att komma igång. Det är dessutom så att det är lättare med en förening att utbyta kunskap, träffas, byta fraggar/fisk eller vad man…
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej saltvattensakvarister! Torsdagen den 9 maj har Malmö Akvarieförening bjudit in Irene Mikrut från Stockholm för att hålla ett föredrag om sjöhästar. Många av er känner säkert till Irene sedan tidigare då hon utan tvekan är en av Sveriges mest kunniga när det gäller att hålla sjöhästar i akvarium och framgångsrikt har odlat flera arter. Föredraget är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Kom i tid! Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Inträdet är som alltid på MAFs möten fritt, men glöm inte pengar till lotter och fika! Förutom Irenes föredrag blir det som alltid på våra möten…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Ändrar i texten och återkommer med bättre info
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Torsdag 12 mars är det dags för nästa månadsmöte hos Malmö Akvarieförening. Då kommer ingen mindre än Ted från Bioted Marine i Kungsbacka och håller ett föredrag om saltvattensakvaristik i allmänhet och koraller i synnerhet. Detta är ett tillfälle ingen saltvattensakvarist i regionen bör missa! Det går bra att komma på ett MAF-möte även om du ännu inte är medlem. Inträdet är gratis. Förutom föredraget blir det som vanligt tipstävling i akvariekunskap, lotteri, fika och inte minst trevligt akvaristiskt umgänge! Plats: Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Tid: 19.00. Kom i tid! MAFs växande saltvattenssektion jobbar hårt på att öka antalet saltvattensr…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte åka ner till Umeå, Aquawarehouse och hämta beställning. Erbjuder 4 sittplatser. Hör av er om ni är intresserade!! Sofia
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Öppet Hus lördagen den 26 september Nu börjar vi bli klara med hus och trädgård, lite el-prylar fattas, golvlistor och annat småskit är kvar och mitt akvarium börjar att se bra ut. Det är dock mycket kvar ännu, men det får ta sin tid ! Lördagen den 26 september kl.15.00 öppnar vi dörrarna och för er som vill komma och titta på vårt akvarium. Vill ni även koppla av med lite öl, vin mm får gärna sova över. Det är bara att "maila" via min profil så bokar vi in er, vi har plats för ett eller två bilgäng. Ni får även gärna "maila" via min profil om ni tänker att dyka upp så vet vi på ett ungefär hur många som kommer så vi kan duka upp lite små o gott för alla. Väl fått ert int…
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag är bara nyfiken! Av vilken anledning kom nedanstående förtydligande? Gör bara en ny tråd, då originaltråden är låst. Under forumet "Träffar och föreningar" samt underforumet "Mässor" berättar vi om och diskuterar alla former av fysiska sammankomster knutet till saltvattensakvaristiken. Annonsering av sammankomster är tillåtet oavsett om den arrangeras privat, av en idéell organisation eller av ett företag. Om ett företag står bakom arrangemanget är det ok att annonsera föredraget här, oavsett om företaget sponsrar Saltvattensguiden eller inte. Förutsättningen för detta är att annonseringen i detta forum endast avser själva samma…
-
- 3 svar
- 2,8k visningar
-
-
Måndagen 19:e oktober är det dags för årets Fishbase-symposium vid Naturhistoriska riksmuseet och Cosmonova, och årets tema är Hajar & Rockor! Många hajar och rockor minskar för närvarande kraftigt, vår vanligaste svenska art, Pigghajen, har t.ex. minskat med 90%, och många arter löper risk att helt dö ut. Trots att de både fiskas och anses vara hotade är kunskapen om hajars och rockors biologi mycket begränsad. De lever ofta på djupt vatten, eller långt från kusten, och är därför svåra att studera i naturen. Vi behöver mer information om hajars och rockors biologi, men också ett ökat intresse från forskare, myndigheter och allmänhet för att kunna gå vidare utifrån fo…
-
- 3 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hallå alla medlemmar på guiden! Vi i föreningen tänkte dra ihop Saltvattensguidens första Afterwork som förhoppningsvis kan hända några gånger per år! Först ut är nu på torsdag (3/7) i Stockholm. Några från styrelsen inklusive mig själv kommer infinna sig på Bar Lilla Compagniet på Katarinavägen 18, Stockholm från klockan 17.00. Närmsta tunnelbana är Slussen! Kom och säg hej eller ta något att äta/dricka och snacka salt! Hoppas vi ses!
-
-
- 3 svar
- 759 visningar
-
-
En riktigt häftig händelse som iaf jag ska försöka komma iväg på, lär vara en del som vill. http://reefbuilders.com/2015/10/19/marine-aquarium-conference-europe-announced-summer-2016/ https://www.facebook.com/marine.aquarium.conference.of.europe
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
Det måste finnas fler akvarister i Dalarna men kan inte hitta något om några träffar eller så från de senaste åren. Har ju inga saltpolare att nörda ner mig med så ville kolla om det är nån grupp som träffas ibland och har plats för en till entusiast?
-
- 3 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej vi Saltakvarister i dalarna kommer att hålla en liten träff på Ludvika zoo&konstväxter Lördagen den 26/4 kl 12.00 Vi träffas och dricker Kaffe o pratar. Butiken har lovat att fylla på sina saltvattens kar till träffen och lämnar 10% rabatt på hela köpet den dagen. Välkommna!
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
Hej alla saltisar! Lördagen den 9 december från klockan 11 tänker vi från föreningen hålla i ännu en butiksträff. Denna gång blir det hos Aquariatech. Medlemmar från föreningen kommer finnas på plats. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Det blir även fina erbjudanden i butiken under dagen. Klockan 13 håller Jonas Roman ett föredrag om saltvattenskemi. Varmt välkomna 😀 Plats: Aquariatech, Fraktflygargatan 18, 12830 Skarpnäck Tid: från klockan 11 Länk till Aquariatechs hemsida
-
Går i funderingar om att anordna en träff här hemma i samband med saltvattenskonferansen som kommer att vara i Linköping den 24okt. Är ute i väldigt god tid iofs då det är ett bra tag kvar men vill se ifall det finns intresse för det bland saltisar som ska besöka konferansen. Vore väldigt trevligt att träffa lite folk som man inte stött på hittills och då kanske det vore något att slå två flugor i en smäll för folk som åker en bit Finns det intresse för detta och om ni orkar med en träff antingen före eller efter mötet på Linköpings akvarieförening (hittar ingen info om vilken tid det börjar där) så vore det trevligt om ni kunde skriva ett inlägg eller skicka ett pm.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Äntligen är våren här, eller rättare sagt dags för Bollmora akvarieklubbs stora höstauktion! Lördagen den 26:e september i Bollmora föreningsgård För info se www.bollmoraakvarieklubb.org Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att b…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Skulle vara trevligt om vi kunde ordna någon saltvattensträff för vi som bor i 08-området.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Jag var för fösta gången på MAF och träffade mycket trevligt folk. Larry var gästföreläsare och föreläste om sina erfarenheter och det var väldigt trevligt och intressant. Jag vill göra en liten "shout out" till Larry ett stor tack för en underhållande föreläsning med mycket själv sarkasm kunde inte bli bättre! tyvärr så missade jag den sista biten för att jag var tvungen att ta bussen. Finns inspelat så vore det helt underbart att få ta del av.
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! Vet någon om det finns någon träff, förening eller mässa med saltvatten i Skåne med omnejd?
-
Torsdag 10 september drar höstsäsongen igång i Malmö Akvarieförening. Föredraget den här gången är på temat: Rundresa i Vietnam Jesper Flygare, ansvarig för Malmö Museums Akvarie- och terrarieavdelning, kommer denna kväll att ta oss med på en Rundresa i Vietnam. Jesper kommer att berätta och bilder från sin Vietnamresa där han studerade djur, natur och hittade många spännande fiskar. Jespers föredrag är alltid uppskattade, intressanta och underhållande så missa inte detta tillfälle. Eftersom detta är ett saltvattensforum kan det vara värt att påpeka att jag inte vet hur mycket av föredraget som kommer att beröra saltvattensbiotoper. Sist Jesper höll ett föredrag från en …
-
- 2 svar
- 1k visningar
-