Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Ted Camenius,

Har sett en 5-6 st sådana snäckor i mitt akvarium nån som vet vad de heter? de är ca 1cm

• 1 svar
    • 720 visningar
  2. Started by blaze,

igår innan jag la mig kollade jag in karet lite o såg då att sniglarna la lite ägg vid ytan, allt är kvar idag också men frågan är då hur lång tid det tar innan äggen kläcks ock om det är nått spec man kan göra för att få bättre överlevnad som tex försöka lyfta bort äggen eller nått o hur vill dom helst ha då me cirk osv?? vet att det inte är nån ädel konst att få upp sniglar, har fått mycke innom söt vatten tidigare men det vore ju skoj me en större och gratis städpatrull som man även kan dela me sig av till andra innom hobbyn i samma stad

• 1 svar
    • 720 visningar
  3. Started by Mattias Malmö,

Köpte en korall och på stenen fanns lite olika svampar - gula, oranga, röda. Bitar av en orange trillade av och gick sönder i frakten hem. Jag la de 3 lösa bitarna i mitt lilla experimentkar för att se vad som hände. På olika ställen, med lite olika ljus och strömmar. Det som hände var: Bit 1 har mörknat och skrumpnat ihop - det var nästan väntat för den la jag i dåliga strömmar. Bit 2 har legat strömt i starkt ljus. Den ser fortfarande fin ut. Bit 3 har legat strömt i svagt ljus. Den har fastnat i bottenglaset. Ser numera ut ungefär som en glasskula man lagt på en tallrik i solen. Alltså, som det "runnit ut" därnere. Har den dött och ruttnar och slemmar fast tror ni? Ell…

• 1 svar
    • 715 visningar
  4. Started by akvariefisken_89,

Hej! Hittade den när jag flyttade lite bland stenarna? Är det en borstmask? Behållas?

5. Started by atropos,

Har sett att mina knappar har varit ihopdragna i 3 dygn nu , satt och tittade efter sniglar i akvariet igårkväll och upptäckte att där var ca 100 st nakensnäckor på mina knappar ! har tittat runt lite grann och troligtvis är det Phyllodesmium sp 01 hittar ingen direkt information om denna snigen är skadlig för knapparna . Det verkar ju som om dom stör dig på att dom är där iallafall !

• 2 svar
    • 715 visningar
  6. Vi har vad vi tror är en turbosnigel som puffar ut vit "rök" i karet med jämna mellanrum och nu verkar det som att en av våra större mjukkoraller tyvärr dör. Finns det någon koppling och vad är det egentligen som snigeln håller på med? Skriv gärna ett svar för jag börjar bli lite orolig nu... //Sanna & Robin

• 2 svar
    • 714 visningar
  7. Started by Skinner,

Jag har de obligatoriska knackningarna i karet när det blir mörkt eller ibland bara någorlunda lugnt i rummet. Karet har varit i gång i över ett halvår och jag har inte lyckats se någon objuden gäst. Stenen jag köpte var begagnad från handlaren, så det känns osannolikt att det skulle följt med några oväntade liftare annat än enstaka sniglar, glasrosor, etc. Jag har inte förlorat några fiskar. Enstaka tomma turbo-skal hittar jag då och då, men de är alltid hela. Knackningarna jag hör påminner lite om en glödlampa som knäpper, eller om när man knackar med en blyertspenna i bordet. Såvitt jag förstått ska smällarna från en pistolräka/mantis vara så pass höga att man blir oro…

• 2 svar
    • 714 visningar
  8. Started by MarinaS,

Min mobil samarbetar inte med mig så bilder får vänta. Men jag upptäckte en liten vit nakensnigel i mitt kar nyss, den har två små brun/svarta horn och på kroppen har den småsmå(!!) brunsvarta prickar. Den är smal och avlång och ca en cm just. Den är sjukt gullig och är definitivt en keeper men den kommer hamna i nanot som allt annat konstigt jag hittar hehe.. Men Har ni någon vild gissning kanske? Ja jag vet att de är omöjligt att säga art utan bild, jag hatar själv när folk gör såna här inlägg med ingen bild att kunna se men har ni kanske någon sida med nakensniglar som man kan identifiera den själv? Den är väldigt lik denna krabat http://se.reeflex.net/tiere/1282_Der…

• 0 svar
    • 713 visningar
  9. Started by bo1000,

Någon som har erfarenhet av denna snäcka eller har någon länk med information?

• 0 svar
    • 712 visningar
  10. Started by jizeta,

Satt och lyste med ficklampa i karet härom kvällen och upptäckte då ett par tre stycken små gröna djur på stenen. Avlånga och max 2mm långa. Ser ut som små larver eller jättesmå mantisar, är snabba och har ben. Huvudet är dessutom ljust. Såg även nån enstaka som var helt vit. Omöjliga att få på bild. Tippar på nån sorts kräftdjur men vet inte vad. Nån som har en aning

• 0 svar
    • 712 visningar
  11. Started by Petter N,

Vilken art av rörmask?

• 0 svar
    • 711 visningar
  12. Started by Jungman,

Har haft tur med räkan hittills men skaffade en hammarkorall för några dagar sedan och har flertalet gånger sett räkan febrilt slita bort polyperna på den, vilket är mindre kul, och enligt internet verkar det som att den inte kommer sluta när den väl börjat och att resterande koraller kan möta samma öde så jag funderar nu på vad jag ska göra med den. Har ingen lokal saltvattensbutik att lämna den till så funderar på om den kan bo i bakre delen av akvariet eller om det vore grymt för den. Akvaraiet är 130L och den bakre "sumpen" är ca 30 av dem litrarna, men ca hälften av utrymmet är blockerat av mediakorg med filtervadd etc. Tänker att det eventuellt inte är stort nog för…

• 8 svar
    • 711 visningar
  13. Started by Draedon,

dom har ett par "månsniglar" (har glömt det latinska namnet) på djuraffären här i stan.. blev lite sugen på att köpa dem. roliga som sjutton när dom kryper runt i sanden och man bara ser "periskopet". men jag har några frågor.. 1. hur djup sand och vad för grovlek på sanden vill dessa sniglar ha? 2. Lever dom på sånt dom hittar i sanden? Jag lade i min sand i förrgår, så än så länge finns det ju inte mycket att leva av. Men jag ska få några nävar sand som varit igång ca. 4-5 år och som det är rejält med liv i.

• 2 svar
    • 710 visningar
  14. Started by predator81,

Vad är detta för något?

15. Started by Snowball,

Hej! Hur många eremitkräftor av arten Calcinus Tibicen kan jag ha i mitt Clownhotell? Jag behöver några för att bekämpa min jättelika algblomning. :-) Och fram för allt är mitt vatten okej för eremitkräftor? Salt 1.0245 pH 8.1 Ca >500 (570) Mg 1260 kh 6.7 Nitrat 10 mg/L Fosfat 0.34 mg/L Akvariet bebos just nu av tre stycken turbosniglar.

• 1 svar
    • 706 visningar
  16. Started by Petter N,

Vad är detta för snäcka som jag plötsligt upptäckt i mitt akvarium.

• 1 svar
    • 705 visningar
  17. Started by Fina Fisken,

Denna maskliknande grej började synas ca 2-3 veckor sen, jag trodde att det var en fläck på stenen helt enkelt, när jag matade en hel del idag så fångade masken en mysig shrimp, vet nån vad detta Alan vara? Den växer.på ett lugnare område där vattnet har en fin circulation, mitt i karet i skuggan

18. Started by Yodelking,

Någon som vet vad detta är som bosatt sig på min korall? Påminner lite om Havstulpan, fast den har inte ute filtrerande armar.

• 4 svar
    • 704 visningar
  19. Started by milk,

Har en rörmask som sitter fast i en av mina mjukkoraller, kan man flytta på den eller sitter den där den sitter? verkar ju vara lite skör. men den sitter rakt in i korallen och tror den skulle göra sig bättre på ett annat ställe :-)

• 0 svar
    • 703 visningar
  20. Started by NephruruS,

Hejsan tände blåljuset för en liten stund sedan och fick syn på mängder av små plattmaskar på främre rutan bifogar en bild från internet på samma art och hoppas att någon av er vet ifall dom är bra lr dåliga att ha i karet!

• 0 svar
    • 701 visningar
  21. Started by Matthias_H,

Har en rätt stor rörmask 8-10 cm och har märkt att skalet börjat Tina bort lite man ser lite av masken typ lite mörkrött osv ? Något fel jag gör ? Haft den i ca 6-7 månader utan problem

22. Started by Manks,

Den här lille gynnare kom som liftare med några koraller i maj. Då var den stor som en knappnål. Idag räddade jag den ur fästet på pumpen där den tråklat sig in, passade på att fota den samtidigt. Tänkte höra om någon kan artbestämma den åt mig, den är stor som en enkrona ungefär i dagsläget. Den är mest ute nattetid. Kan det vara en Echinometra mathaei?

• 2 svar
    • 701 visningar
  23. Started by sebbeh83,

Nån som kan hjälpa mig identifiera denna varelse som följde med mina LS hem nu i helgen

• 1 svar
    • 699 visningar
  24. Started by Dave,

Handlade två sådana hermiter, en rätt stor. De har randiga ben, vertikala mörka ränder. Hittar ingen info om just denna och handlaren visste inte vad den heter på latin, någon som vet? Sen dödade de min enda rödbenade hermit efter ett par timmar o han var mindre o hade mindre skal än dem . . . Dave

• 2 svar
    • 697 visningar
  25. Jag har haft en pepparmintsräka sedan jag startade mitt lilla 32 liters nano kar för 3 månader sedan. men har nyligen köpt ett nytt juwel lido 120 liters kar. och har ett par clowner och lite sånt där i. Så idag började jag fundera på att iallafall försöka föda upp pepparmintsräkor i det gamla karet som ståt med vatten sedan start. så jag tog och gjorde ett litet vattenbyte och slängde ner lite LS i karet. sen kom det ju till att få upp räk fan ur mitt stora kar. och det var ett helvete, fick ta ut all sten för att få tag på honom. men nu är han där i iallafall=) så imorgon blir det att inhandla en pepparmints räka till. Så nu undrar jag om det räcker att ha lite ls i ka…

• 1 svar
    • 697 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.