Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by krilleman,

köpte nya turbos i veckan och denna varelses hängde med! någon som har någon aning vad det är? ungefär 1 cm.

• 1 svar
    • 786 visningar
  2. Started by Hanss0n,

hur vet man när sin xenia har lagom med cirkulation??

• 0 svar
    • 786 visningar
  3. Started by Mattias Malmö,

Köpte en korall och på stenen fanns lite olika svampar - gula, oranga, röda. Bitar av en orange trillade av och gick sönder i frakten hem. Jag la de 3 lösa bitarna i mitt lilla experimentkar för att se vad som hände. På olika ställen, med lite olika ljus och strömmar. Det som hände var: Bit 1 har mörknat och skrumpnat ihop - det var nästan väntat för den la jag i dåliga strömmar. Bit 2 har legat strömt i starkt ljus. Den ser fortfarande fin ut. Bit 3 har legat strömt i svagt ljus. Den har fastnat i bottenglaset. Ser numera ut ungefär som en glasskula man lagt på en tallrik i solen. Alltså, som det "runnit ut" därnere. Har den dött och ruttnar och slemmar fast tror ni? Ell…

• 1 svar
    • 785 visningar
  4. Started by libben,

Moderator's upplysning: 10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden -"Köp och Sälj" erbjuder privatpersoner en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis annonsera produkter tillhörande de områden som Saltvattensguiden behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren eller galleriet. Läs gärna igenom alla regler för att hålla er uppdaterade om vad som gäller! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=191312

• 0 svar
    • 784 visningar
  5. Started by Skafar,

Hej. Vi köpte en sandsjöstjärna för någon dag sedan. Tycker det liksom hör till med en sjöstjärna i ett saltvattensakvarium. Den grävde ner sig ganska omgående och trodde i och för sig att det inte var något man skulle se sådär mycket av. Nästa dag var den framme på morgonen men såg till min förtvivlan att två av tre armar var kapade i ändarna! Min fråga är vem kan ha gjort det och hur alvarligt är det för sjöstjärnan? Jag har en Spider Decoration Crab som är högt misstänkt! Har funderat på att plocka bort denna innan. Den dök bara upp plötsligt i akvariet, inget jag köpt. En sandvändare har också försvunnit, kanske samma gärningsman? Är det någon annan som fått en sådan …

6. Started by Manks,

Den här lille gynnare kom som liftare med några koraller i maj. Då var den stor som en knappnål. Idag räddade jag den ur fästet på pumpen där den tråklat sig in, passade på att fota den samtidigt. Tänkte höra om någon kan artbestämma den åt mig, den är stor som en enkrona ungefär i dagsläget. Den är mest ute nattetid. Kan det vara en Echinometra mathaei?

• 2 svar
    • 783 visningar
  7. Started by Snowball,

Hej! Hur många eremitkräftor av arten Calcinus Tibicen kan jag ha i mitt Clownhotell? Jag behöver några för att bekämpa min jättelika algblomning. :-) Och fram för allt är mitt vatten okej för eremitkräftor? Salt 1.0245 pH 8.1 Ca >500 (570) Mg 1260 kh 6.7 Nitrat 10 mg/L Fosfat 0.34 mg/L Akvariet bebos just nu av tre stycken turbosniglar.

• 1 svar
    • 783 visningar
  8. Started by Lasse,

Jag har ett litet djur som kryper omkring i ett av mina småkar. Det uppträder som en snäcka/snigel men skalet är spetsigt, trekantigt som en tetrapack. Se den dåliga bilden nedan. Någon som har en aning?

• 0 svar
    • 782 visningar
  9. Started by harrgustav98,

Hej jag såg nu ikväll en orm sjöstjärna som var röd med vita ränder och skulle vilja veta om den är bra eller inte, den här är väldigt lik men min har mera strån:http://www.reeflex.net/tiere/3180_Ophioderma_rubicunda.htm

• 1 svar
    • 781 visningar
  10. Started by LisaO,

Vad är detta för små vita saker? De är inte mer än ett par mm stora, och de små vita fläckarna är ännu mindre varianter. Jag har kanske hundratals i akvariet, och de verkar flytta på sig lite då och då.

• 1 svar
    • 780 visningar
  11. Started by Nizztos,

Vad är detta? Hela ytan är stor som en 50öring. Har flera på samma sten, men detta verkar vara den enda som lever. Övriga ser bara ut som tuggummin med massa hål i

• 0 svar
    • 780 visningar
  12. Started by dainese,

En liten fundering, nån som har korrekt namn på denna anemon?

• Gilla
    • 1 svar
    • 780 visningar
  13. Started by kojje,

Tjena Var i Umeå och handlade lite roligt på Fredag jag köpte en Elysia crispata för att jag har ganska mycket med brypsis alger . Jag tycker att snigeln bara kryper kring glaset och är mest stilla tycker ni att jag skall flytta den till algerna eller bara låta den vara. // Johan

• 0 svar
    • 780 visningar
  14. Started by Mollusken,

Hej! Fick med denna när jag köpte lite LS idag. När han levde var han pladd och ett par mm bred. Den högra bilden är på undersidan och den vänstra på ovansidan.

• 0 svar
    • 780 visningar
  15. Started by Henrik.Å,

Hittade en länk om hur man kan bygga en fälla för isopoder och tips på fångstteknik www.reefkeeping.com/issues/2006-02/bp/index.php

• 0 svar
    • 778 visningar
  16. Started by Skinner,

Jag har de obligatoriska knackningarna i karet när det blir mörkt eller ibland bara någorlunda lugnt i rummet. Karet har varit i gång i över ett halvår och jag har inte lyckats se någon objuden gäst. Stenen jag köpte var begagnad från handlaren, så det känns osannolikt att det skulle följt med några oväntade liftare annat än enstaka sniglar, glasrosor, etc. Jag har inte förlorat några fiskar. Enstaka tomma turbo-skal hittar jag då och då, men de är alltid hela. Knackningarna jag hör påminner lite om en glödlampa som knäpper, eller om när man knackar med en blyertspenna i bordet. Såvitt jag förstått ska smällarna från en pistolräka/mantis vara så pass höga att man blir oro…

• 2 svar
    • 778 visningar
  17. Started by milk,

Fick med denna fripassagerare som jag antar är en anemon eftersom när man rör vid den "bränner" den fast lite. har svårt att se vilken art det är så tänkte höra om någon annan kanske har någon ide? den är ljusblå i färgen och går till ljusgrå och har toppar som ser ut som träd.

• 1 svar
    • 778 visningar
  18. Started by Robban_fbg,

Jag såg en av mina sniglar hasa omkring med en hög med vad som såg ut som en miniatyr hårtuss. la inte märke till färgen men jag har hittat den nu fastjämrad under en sten. jag undrar om det är ungar eller bara "skräp".

• 0 svar
    • 777 visningar
  19. Started by Petter N,

Vad är detta för snäcka som jag plötsligt upptäckt i mitt akvarium.

• 1 svar
    • 777 visningar
  20. Started by jupiter,

hej. det är så att jag har en sjöhare sedan några dagar sedan och idag hittade jag den stenhårt fastklamrad mellan taggarna på min sjöborre Phyllacanthus imperialis. är det så att dom tar levanade djur med? vet inte om sjöharen är död då den inte på något sätt är missfärgad eller skrumpen bara att den inte rört på sig nu "ca 5 minuter sedan" mvh peter

• 0 svar
    • 777 visningar
  21. Started by Maro,

Kom hem sent i Torsdags kväll med några nya fiskar o några sniglar, Börja koppa in dom lungt för att sedan sätta ner invånarana i karet ,Satte mig med ett glas vin o kikade vad som hände då en av sniglarna nästan genast började o ´*puffa*ut rök.Gissar att den ville genast föröka sig o lite lustigt var att 2 andra genast kröp emot varandra och när en av dom skulle *på* så skakade den andra till sig så den som skulle *på* bara slutade tvärt o gled ifrån (hi hi såg ut som någon gammal tjej i mitt liv gjort någon gång när dom skyller på sin huvudvärk). Undra lite varför sniglen ville genast föröka sig om det nu var det den gjorde. Mvh Magnus som hoppas på små nya liv

• 0 svar
    • 776 visningar
  22. Started by Fagerberg,

Fungerar det att ha räkor musslor och eremiter med en picassotryckare ?

• 4 svar
    • 775 visningar
  23. Started by Emvees,

Detta växer på alla med skal har det börjat gjort. Snäckor, musslan har kommit upp ganska mycket.. någon som vet vad det kan tänkas vara?!

• 2 svar
    • 774 visningar
  24. Started by atropos,

Har sett att mina knappar har varit ihopdragna i 3 dygn nu , satt och tittade efter sniglar i akvariet igårkväll och upptäckte att där var ca 100 st nakensnäckor på mina knappar ! har tittat runt lite grann och troligtvis är det Phyllodesmium sp 01 hittar ingen direkt information om denna snigen är skadlig för knapparna . Det verkar ju som om dom stör dig på att dom är där iallafall !

• 2 svar
    • 774 visningar
  25. Started by MaddeI,

Någon som vet vad detta är för något? Jag såg den för första gången för ett par veckor sen i mitt kar och nu har den dykt upp igen. Det kan ju i och för sig finnas flera. Den är ca 2-3 cm lång och har krypit upp och lagt sig i ena skenan längst upp i karet. Det ser dessutom ut som om det ligger en massa vita ägg runt den? Är inte säker på att jag gillar det, trots att jag tycker att den är ganska fin. Är det något jag bör behålla eller ta bort? Vad ska jag göra med äggen, eller vad det är för något, ta bort eller behålla? /Madde

• 2 svar
    • 771 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.