Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Har sett att mina knappar har varit ihopdragna i 3 dygn nu , satt och tittade efter sniglar i akvariet igårkväll och upptäckte att där var ca 100 st nakensnäckor på mina knappar ! har tittat runt lite grann och troligtvis är det Phyllodesmium sp 01 hittar ingen direkt information om denna snigen är skadlig för knapparna . Det verkar ju som om dom stör dig på att dom är där iallafall !
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Jag har de obligatoriska knackningarna i karet när det blir mörkt eller ibland bara någorlunda lugnt i rummet. Karet har varit i gång i över ett halvår och jag har inte lyckats se någon objuden gäst. Stenen jag köpte var begagnad från handlaren, så det känns osannolikt att det skulle följt med några oväntade liftare annat än enstaka sniglar, glasrosor, etc. Jag har inte förlorat några fiskar. Enstaka tomma turbo-skal hittar jag då och då, men de är alltid hela. Knackningarna jag hör påminner lite om en glödlampa som knäpper, eller om när man knackar med en blyertspenna i bordet. Såvitt jag förstått ska smällarna från en pistolräka/mantis vara så pass höga att man blir oro…
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Köpte en korall och på stenen fanns lite olika svampar - gula, oranga, röda. Bitar av en orange trillade av och gick sönder i frakten hem. Jag la de 3 lösa bitarna i mitt lilla experimentkar för att se vad som hände. På olika ställen, med lite olika ljus och strömmar. Det som hände var: Bit 1 har mörknat och skrumpnat ihop - det var nästan väntat för den la jag i dåliga strömmar. Bit 2 har legat strömt i starkt ljus. Den ser fortfarande fin ut. Bit 3 har legat strömt i svagt ljus. Den har fastnat i bottenglaset. Ser numera ut ungefär som en glasskula man lagt på en tallrik i solen. Alltså, som det "runnit ut" därnere. Har den dött och ruttnar och slemmar fast tror ni? Ell…
-
- 1 svar
- 701 visningar
-
-
Har hittat den här gelébollen och dess större mer utvecklade syskon på bakrutan i akvariet. Petade lite med en pipett på den och den känns som den hårdare delen på en vanlig manet. Hela kroppen är täckt av tätt sittande sileshår och den mer utvecklade av dem har bildat fyra rakt utskjutande fingrar/armar. Har försökt hitta vad det kan vara, och det närmaste jag kan hitta är en manet under utveckling till medusa, men det känns som att chansen för det borde vara nära noll. Någon som har en bättre idé på vad det kan vara?
-
- 1 svar
- 700 visningar
-
-
dom har ett par "månsniglar" (har glömt det latinska namnet) på djuraffären här i stan.. blev lite sugen på att köpa dem. roliga som sjutton när dom kryper runt i sanden och man bara ser "periskopet". men jag har några frågor.. 1. hur djup sand och vad för grovlek på sanden vill dessa sniglar ha? 2. Lever dom på sånt dom hittar i sanden? Jag lade i min sand i förrgår, så än så länge finns det ju inte mycket att leva av. Men jag ska få några nävar sand som varit igång ca. 4-5 år och som det är rejält med liv i.
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Hej! Hittade den när jag flyttade lite bland stenarna? Är det en borstmask? Behållas?
-
- 2 svar
- 696 visningar
-
-
Hejsan tände blåljuset för en liten stund sedan och fick syn på mängder av små plattmaskar på främre rutan bifogar en bild från internet på samma art och hoppas att någon av er vet ifall dom är bra lr dåliga att ha i karet!
-
- 0 svar
- 694 visningar
-
-
Har en rörmask som sitter fast i en av mina mjukkoraller, kan man flytta på den eller sitter den där den sitter? verkar ju vara lite skör. men den sitter rakt in i korallen och tror den skulle göra sig bättre på ett annat ställe :-)
-
- 0 svar
- 694 visningar
-
-
-
-
-
Den här lille gynnare kom som liftare med några koraller i maj. Då var den stor som en knappnål. Idag räddade jag den ur fästet på pumpen där den tråklat sig in, passade på att fota den samtidigt. Tänkte höra om någon kan artbestämma den åt mig, den är stor som en enkrona ungefär i dagsläget. Den är mest ute nattetid. Kan det vara en Echinometra mathaei?
-
- 2 svar
- 690 visningar
-
-
Har en rätt stor rörmask 8-10 cm och har märkt att skalet börjat Tina bort lite man ser lite av masken typ lite mörkrött osv ? Något fel jag gör ? Haft den i ca 6-7 månader utan problem
-
- 0 svar
- 689 visningar
-
-
Handlade två sådana hermiter, en rätt stor. De har randiga ben, vertikala mörka ränder. Hittar ingen info om just denna och handlaren visste inte vad den heter på latin, någon som vet? Sen dödade de min enda rödbenade hermit efter ett par timmar o han var mindre o hade mindre skal än dem . . . Dave
-
- 2 svar
- 688 visningar
-
-
Vi har vad vi tror är en turbosnigel som puffar ut vit "rök" i karet med jämna mellanrum och nu verkar det som att en av våra större mjukkoraller tyvärr dör. Finns det någon koppling och vad är det egentligen som snigeln håller på med? Skriv gärna ett svar för jag börjar bli lite orolig nu... //Sanna & Robin
-
- 2 svar
- 687 visningar
-
-
Satt och lyste med ficklampa i karet härom kvällen och upptäckte då ett par tre stycken små gröna djur på stenen. Avlånga och max 2mm långa. Ser ut som små larver eller jättesmå mantisar, är snabba och har ben. Huvudet är dessutom ljust. Såg även nån enstaka som var helt vit. Omöjliga att få på bild. Tippar på nån sorts kräftdjur men vet inte vad. Nån som har en aning
-
- 0 svar
- 687 visningar
-
-
Plötsligt tystnade klickandet och räkan höll sig undan ett par dagar. Nu har han kommit fram men har bara en klo. Hur har han blivit av med sin pickadoll?? Vad händer nu?
-
-
- 4 svar
- 687 visningar
-
-
Nån som kan hjälpa mig identifiera denna varelse som följde med mina LS hem nu i helgen
-
- 1 svar
- 687 visningar
-
-
Kom hem sent i Torsdags kväll med några nya fiskar o några sniglar, Börja koppa in dom lungt för att sedan sätta ner invånarana i karet ,Satte mig med ett glas vin o kikade vad som hände då en av sniglarna nästan genast började o ´*puffa*ut rök.Gissar att den ville genast föröka sig o lite lustigt var att 2 andra genast kröp emot varandra och när en av dom skulle *på* så skakade den andra till sig så den som skulle *på* bara slutade tvärt o gled ifrån (hi hi såg ut som någon gammal tjej i mitt liv gjort någon gång när dom skyller på sin huvudvärk). Undra lite varför sniglen ville genast föröka sig om det nu var det den gjorde. Mvh Magnus som hoppas på små nya liv
-
- 0 svar
- 684 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är som bosatt sig på min korall? Påminner lite om Havstulpan, fast den har inte ute filtrerande armar.
-
- 4 svar
- 684 visningar
-
-
Under några månader har denna slemsäck dykt upp dagligen. Förmodligen något som släpper detta. Vet ni vad det är?
-
- 2 svar
- 684 visningar
-
-
Hej! Hur många eremitkräftor av arten Calcinus Tibicen kan jag ha i mitt Clownhotell? Jag behöver några för att bekämpa min jättelika algblomning. :-) Och fram för allt är mitt vatten okej för eremitkräftor? Salt 1.0245 pH 8.1 Ca >500 (570) Mg 1260 kh 6.7 Nitrat 10 mg/L Fosfat 0.34 mg/L Akvariet bebos just nu av tre stycken turbosniglar.
-
- 1 svar
- 683 visningar
-
-
Denna maskliknande grej började synas ca 2-3 veckor sen, jag trodde att det var en fläck på stenen helt enkelt, när jag matade en hel del idag så fångade masken en mysig shrimp, vet nån vad detta Alan vara? Den växer.på ett lugnare område där vattnet har en fin circulation, mitt i karet i skuggan
-
- 2 svar
- 682 visningar
- 1 följare
-
-
Någon som vet vad detta är för något? Jag såg den för första gången för ett par veckor sen i mitt kar och nu har den dykt upp igen. Det kan ju i och för sig finnas flera. Den är ca 2-3 cm lång och har krypit upp och lagt sig i ena skenan längst upp i karet. Det ser dessutom ut som om det ligger en massa vita ägg runt den? Är inte säker på att jag gillar det, trots att jag tycker att den är ganska fin. Är det något jag bör behålla eller ta bort? Vad ska jag göra med äggen, eller vad det är för något, ta bort eller behålla? /Madde
-
- 2 svar
- 682 visningar
-
-
Jag har en sjöborre som kör runt som en bulldozer och massakrerar små mjukkoraller. Hur hanterar man det? Mvh Johan
-
- 2 svar
- 682 visningar
-