Lägre djur
2 704 ämnen i detta forum
-
Moderator's upplysning: 10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden -"Köp och Sälj" erbjuder privatpersoner en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis annonsera produkter tillhörande de områden som Saltvattensguiden behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren eller galleriet. Läs gärna igenom alla regler för att hålla er uppdaterade om vad som gäller! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=191312
-
- 0 svar
- 773 visningar
-
-
Hej jag såg nu ikväll en orm sjöstjärna som var röd med vita ränder och skulle vilja veta om den är bra eller inte, den här är väldigt lik men min har mera strån:http://www.reeflex.net/tiere/3180_Ophioderma_rubicunda.htm
-
Vad är detta? Hela ytan är stor som en 50öring. Har flera på samma sten, men detta verkar vara den enda som lever. Övriga ser bara ut som tuggummin med massa hål i
-
- 0 svar
- 773 visningar
-
-
Hittade nu en snäcka med lite konstigt skal, Ser ut att vara 2 mönstrad
-
- 0 svar
- 773 visningar
-
-
Vad är detta för små vita saker? De är inte mer än ett par mm stora, och de små vita fläckarna är ännu mindre varianter. Jag har kanske hundratals i akvariet, och de verkar flytta på sig lite då och då.
-
- 1 svar
- 772 visningar
-
-
Hittade en länk om hur man kan bygga en fälla för isopoder och tips på fångstteknik www.reefkeeping.com/issues/2006-02/bp/index.php
-
- 0 svar
- 772 visningar
-
-
Hej. Vi köpte en sandsjöstjärna för någon dag sedan. Tycker det liksom hör till med en sjöstjärna i ett saltvattensakvarium. Den grävde ner sig ganska omgående och trodde i och för sig att det inte var något man skulle se sådär mycket av. Nästa dag var den framme på morgonen men såg till min förtvivlan att två av tre armar var kapade i ändarna! Min fråga är vem kan ha gjort det och hur alvarligt är det för sjöstjärnan? Jag har en Spider Decoration Crab som är högt misstänkt! Har funderat på att plocka bort denna innan. Den dök bara upp plötsligt i akvariet, inget jag köpt. En sandvändare har också försvunnit, kanske samma gärningsman? Är det någon annan som fått en sådan …
-
- 1 svar
- 772 visningar
-
-
Hej! Hur många eremitkräftor av arten Calcinus Tibicen kan jag ha i mitt Clownhotell? Jag behöver några för att bekämpa min jättelika algblomning. :-) Och fram för allt är mitt vatten okej för eremitkräftor? Salt 1.0245 pH 8.1 Ca >500 (570) Mg 1260 kh 6.7 Nitrat 10 mg/L Fosfat 0.34 mg/L Akvariet bebos just nu av tre stycken turbosniglar.
-
- 1 svar
- 771 visningar
-
-
köpte nya turbos i veckan och denna varelses hängde med! någon som har någon aning vad det är? ungefär 1 cm.
-
- 1 svar
- 770 visningar
-
-
Hej, nu kommer en fråga från en okunning....Finns det krabbor som attackerar fisk? Köpte en lineatus för 14 dagar sedan som började äta nästan direkt och den såg ut att må riktigt bra. Igår försvann den...jag började undra vad fisk som dör tar vägen. Letade i sprickor och håligheter med ficklampan. Döm av min förvåning när jag ser en "stor" krabba som mumsar på min lineatus? Klons ytterdel är ca 15-20 mm. Lite svårt att avgöra. Den har ljusbrunt skal och klorna är mörkt röda/svarta på toppen samt är inte hårig. Den går tyvärr inte fota då den ligger så långt in under levande stenen. Skulle behöva riva hela rasket för att lyfta på den stenen... Nu undrar man ju om detta är…
-
- 3 svar
- 769 visningar
-
-
Hejsan! Har fått något att börja växa på en av de levande stenarna jag köpte till mig för flera månader sedan. Tycker det ser ut som en tubmask men är lite osäker då den är så liten.. Några förslag?
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
Jag har de obligatoriska knackningarna i karet när det blir mörkt eller ibland bara någorlunda lugnt i rummet. Karet har varit i gång i över ett halvår och jag har inte lyckats se någon objuden gäst. Stenen jag köpte var begagnad från handlaren, så det känns osannolikt att det skulle följt med några oväntade liftare annat än enstaka sniglar, glasrosor, etc. Jag har inte förlorat några fiskar. Enstaka tomma turbo-skal hittar jag då och då, men de är alltid hela. Knackningarna jag hör påminner lite om en glödlampa som knäpper, eller om när man knackar med en blyertspenna i bordet. Såvitt jag förstått ska smällarna från en pistolräka/mantis vara så pass höga att man blir oro…
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
Jag såg en av mina sniglar hasa omkring med en hög med vad som såg ut som en miniatyr hårtuss. la inte märke till färgen men jag har hittat den nu fastjämrad under en sten. jag undrar om det är ungar eller bara "skräp".
-
- 0 svar
- 767 visningar
-
-
Den här lille gynnare kom som liftare med några koraller i maj. Då var den stor som en knappnål. Idag räddade jag den ur fästet på pumpen där den tråklat sig in, passade på att fota den samtidigt. Tänkte höra om någon kan artbestämma den åt mig, den är stor som en enkrona ungefär i dagsläget. Den är mest ute nattetid. Kan det vara en Echinometra mathaei?
-
- 2 svar
- 767 visningar
-
-
hej. det är så att jag har en sjöhare sedan några dagar sedan och idag hittade jag den stenhårt fastklamrad mellan taggarna på min sjöborre Phyllacanthus imperialis. är det så att dom tar levanade djur med? vet inte om sjöharen är död då den inte på något sätt är missfärgad eller skrumpen bara att den inte rört på sig nu "ca 5 minuter sedan" mvh peter
-
- 0 svar
- 766 visningar
-
-
Har sett att mina knappar har varit ihopdragna i 3 dygn nu , satt och tittade efter sniglar i akvariet igårkväll och upptäckte att där var ca 100 st nakensnäckor på mina knappar ! har tittat runt lite grann och troligtvis är det Phyllodesmium sp 01 hittar ingen direkt information om denna snigen är skadlig för knapparna . Det verkar ju som om dom stör dig på att dom är där iallafall !
-
- 2 svar
- 764 visningar
-
-
En liten fundering, nån som har korrekt namn på denna anemon?
-
-
- 1 svar
- 764 visningar
-
-
-
igår innan jag la mig kollade jag in karet lite o såg då att sniglarna la lite ägg vid ytan, allt är kvar idag också men frågan är då hur lång tid det tar innan äggen kläcks ock om det är nått spec man kan göra för att få bättre överlevnad som tex försöka lyfta bort äggen eller nått o hur vill dom helst ha då me cirk osv?? vet att det inte är nån ädel konst att få upp sniglar, har fått mycke innom söt vatten tidigare men det vore ju skoj me en större och gratis städpatrull som man även kan dela me sig av till andra innom hobbyn i samma stad
-
- 1 svar
- 763 visningar
-
-
Detta växer på alla med skal har det börjat gjort. Snäckor, musslan har kommit upp ganska mycket.. någon som vet vad det kan tänkas vara?!
-
- 2 svar
- 761 visningar
-
-
-
-
Någon som vet vad detta är för något? Jag såg den för första gången för ett par veckor sen i mitt kar och nu har den dykt upp igen. Det kan ju i och för sig finnas flera. Den är ca 2-3 cm lång och har krypit upp och lagt sig i ena skenan längst upp i karet. Det ser dessutom ut som om det ligger en massa vita ägg runt den? Är inte säker på att jag gillar det, trots att jag tycker att den är ganska fin. Är det något jag bör behålla eller ta bort? Vad ska jag göra med äggen, eller vad det är för något, ta bort eller behålla? /Madde
-
- 2 svar
- 757 visningar
-
-
Hej! jag såg denna lilla krabat i mitt 50L nano, undrar vad det kan vara? mina egna tankar är någon sorts mussla eller en Peanut worm. Det verkar som att den äter alger från glaset? eller är det en parasit som letar efter en host? (Den lilla bruna saken) kan inte ladda upp min mp4 så ska se om jag kan lägga den på en annan platfrom och länka här
-
Jag har en sjöborre som kör runt som en bulldozer och massakrerar små mjukkoraller. Hur hanterar man det? Mvh Johan
-
- 2 svar
- 756 visningar
-