Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
Vill bara påpeka att ni med bra vatten flöde bör tänga efter innan ni köper en Chelidonura varians. Jag köpte en igår och la den längs in i mitt rev. Men idag satt den i pumpen. Alla gör som dom vill, men det är nog inte så bra i ett SPS kar. Med vänlig hälsning Thomas
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har suttit på smma ställe i minst tre timmar nu och det ligger en liten häg med nåt under den. Ser ut som att det kommer ur bakändan...
-
Efter mycket efterforskning har jag kommit fram till att de bruna plattmaskarna som helt har tagit över sandbädden och mjukkorallerna i mitt akvarium är av släktet Convolutriloba. De har verkligen tagit över i massor. Jag har lyckats ta reda på att Lanthanchlorid får plattmaskar av släktet Convolutriloba att dö. (på grund av någon jonobalabans om jag förstod det rätt) utan att skada annat i akvariet om man doserar rätt.. Så frågan är, vart får man tag på LanthanChlorid? Flatworm Exit skulle också fungera sägs det, men det skulle bli alldeles för dyrt eftersom systemet är på ca 2000 liter och behandlingen behöver upprepas ett antal gå…
-
Hej! Vet någon vart man kan köpa en mantis(helst påfågelvarianten)? Någon kanske har en mantis som ohyra och vill ge/sälja den?
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ja som frågan lyder i rubriken lyder så undrar jag vart man kan få tag i billiga algätande sniglar. Privat eller butik spelar inte så stor roll. Jag ska till gbg nu på lördag så gbg är en fördel men inget måste.
-
- 25 svar
- 4,4k visningar
-
-
-
tjenare har en lite fråga om pumpande xenia. hör hört 100 historier om dem, någon säger att den knappt ska ha någon ström alls så att den nästan inte rör sig, och vissa säger att den ska ha jätte mycket vatten flöde så att den ligger ner. så nu undrar jag vad som verkligen är sant, ska den ha lite,mellan eller mycket flöde(skriv gärna inte mellan, lite eller så utan förklara lite mer tack). tack på förhand Mvh Wigge
-
- 7 svar
- 935 visningar
-
-
Jag har haft mina vatten melon knappar i snart 3 månader. men de har inte växt ett dugg! de har inte växt fast i stenen heller. finns det någon stans de gillar att stå i karet?=) Hoppas ni kan hjälpa mig=)!
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
har för mig att jag hört att musslor,ska göra stor nytta för vattnet,genom filtreringen,men hur stor effekt har dom.?
-
- 0 svar
- 970 visningar
-
-
hej.. vad kan det vara för rör med 2 spröt som kommer ur det som växer från min Goniopora? är ca 1,5 cm långt och har växt fort..
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Alltid kul med frågesport, så jag följer andras fotspår:) Gissa bilden och vinn sinularia (gäller väll mest för nya saltisar som vill fylla burken). Sen kan jag ju själv få id på det jag inte vet vad det är;) Veckans fråga. Vad är detta för fisk? Lycka till!
-
- 18 svar
- 1,9k visningar
-
-
Upptäckte just en friåkare på en av mina nya sniglar, pest eller kompis? Mvh Jonas
-
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har försvunnit en fisk och en räka den senaste veckan. Vem tror ni på ? *Krabba med röda ögon ( Min röst ) *Ormsjöstjärna, 10-15 cm långa armar. Har ngn varit med om att denna stjärnart tar fullt friska individer ? Tack ! Ska köra krabbfälla inatt.
-
- 4 svar
- 2,8k visningar
-
-
https://photos.app.goo.gl/AVzjGJFPaVxkWnN89 En riktigt bra städare men är den nåt hot för andra lägre djur, som sniglar/eremiter?
-
Hej ! Hittade denna lilla krabat när jag kom hem idag. Han hade krupit fram från en sten och satt där och solade lite. Men vad kan det vara ???
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det någon som vet om det finns någon fisk eller djur som äter ormsjöstjärnor ? De förökar sig och sitter överallt i karet.. och jag ser att det stör vissa koraller. Verkar inte som att harlequin räkor tar dessa... Ormsjöstjärnorna är allt ifrån några milimiter till 5cm i dm Mvh Sunny
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej, Finns det någon som äter sådant? Lägger sig överallt och bränner sina grannar.
-
hittar gång på gång slaktade eremiter och kommer inte på med mördaren är, jag har en scopas, en dartfish, två clowner som kandidater samt en putsarräka
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
har en rörmask i karet(modell större) som ja köpte för ett tag sen,idag innan jag stack till plugget så mådde den jättebra o va fullt utslagen med borstarna,men nu när ja kom hem så har någon typ tuggat i den :S ett stort ljupt sår på sidan,och även lite ytligt sår på andra sidan nån som har en aning om vad som har gjort detta och om den kommer klara sig? har endast 8 snäckor i karet,en goby och en räka. Mvh Fredde
-
hittade massa slemmiga sjok på stenen idag... ser ut som ägg av nåt slag, men vem kan ha lagt dem tro?
-
- 6 svar
- 805 visningar
-
-
-
För en tid sedan köpte jag ca 20 kg ny LS från akvriehandlaren till min 130L -burk. Därtill hade jag ca 15 kg LS som jag fått med en annan begagnad burk. Till min förtjusning insåg jag att det på något sätt följt med en blå sjöstjärna vid någon av stenköpen. Utöver sjöstjärnan har jag ett par clowner, ett par chromisar, lite sniglar och ett par eremiter i burken.. och jag hade en putsarräka, fram till imorse. Nu till saken. Tidigt imorse såg allt bra ut och min räka levde. En stund senare simmade dock räkan ryggsim tätt intill den blåa sjöstjärnan. Samtidigt såg jag hur en gulaktig mask/arm (2-5cm * 1-2mm) kröp runt räkan och drog den kraftigt bakåt, inunder, ner bland mi…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hittade just denna sugande på framrutan. Bilderna är så dåliga så att jag skäms, försökte dock ta loss den för att kunna ta bättre bilder men den sitter som berg. Innan jag ev tar loss/skadar den undrar jag om nån kan se vad det är för något? Färgen är lila med mörka fläckar, den har inget skal men ser ut som en snäcka och längden är ca 2 cm. Kan det vara nån sorts nakensnäcka? 14/02/08/u3u4ugut.jpg
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Vem äger den här armen?? Den håller till i ett hål i en av de levande stenarna. Har inte sett någon kropp - bara tentakeln. Glad för svar! Ted
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-