Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by mattsve,

Vad är detta? Jag har många sådana som sitter på glaset.

2. Started by Iceaxeon,

Tjena alla Skulle dra av rutorna och tyckte att skiten flytta på sig. Då spg jag att det faktiskt är något som kryper runt. Foto taget genom 10x förstorings glas så men det syns kanske vad det är. Någon som har någon aning om vad det kan vara?

• 9 svar
    • 3,5k visningar
  3. Started by Aqualung,

Quid est? 5-6mm lite ovala

• 0 svar
    • 792 visningar
  4. Started by Balja,

Har en mängd vita små djur som sitter på rutorna. De är mindre än 1mm och jag ser dem irra omkring ibland. Någon som vet var det är? /Janne

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by saltatrox,

Har nog som alla andra här en del små vita sjöstjärnor. Men efter 2 år hobbyn nu så har jag en ljusgrå lite större stjärna som äter minna knapp polyper. Är det vanligt ? MVH Thomas

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by jorgen,

Någon som vet vad dessa vita tentakler kan vara? De har dykt upp på en sten den senaste tiden, och ökar i antal.

7. Started by Husvagn,

Va precis o hämtade en sjöborre och tappade den tillbaka ner i spannen när jag skulle lyfta över den till karet(20-30cm fallhöjd), då började den spruta ut något vitt från 4 eller 5 punkter runtom analöppningen mitt på, lät den ligga i spannen tills den slutat sen la jag över den i karet, den kröp runt en bit sen såg det ut som den hade fastnat mellan två stenar- då kom där ett rejält moln till från den. Någon som vet vad detta är? Och om det är farligt för de andra invånarna i karet?

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by Lable,

Jag undrar vad det här är, och om det är lämpligt för våra akvarier. Jag vet att den går under namnet sand dollar. När jag googlade fick jag inte fram så mycket akvarie-relaterad info. Någon som kan hjälpa?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Nordin,

Vad är detta för snigel?, Kan det vara en stomatella varia försökt hitta något liknande men utan resultat

• 2 svar
    • 877 visningar
  10. Started by Nizztos,

Jag har vad som kan vara en Whelk (finns det ett svenskt namn?) i mitt kar. Stirrar man tillräckligt länge bland LS så kan man hitta nästan vad som helst i ett saltkar Skall jag oroa mig? Den är kanske 10-15 mm lång + "snabel".

11. Fick en White-spotted hermit crab - Dardanus megistos av en bekant igår, mitt i natten ville jag studera hans beteende, Det är då han är mest aktiv. Efter en liten stunf sökande hittade jag honnom tuggande med maxhastighet på en liten bit av min m-corall:( blev förvånad visste att dom va aggressiv å så och kan ge se på fiskar som är i dålig kondition men inte på det viseeet.. sekunden efter hittade jag min sjösjärna död (3 ben saknades) som jag har haft sen upsstarten ;( är oehört ledsen och vill lära mig mer om honnom så jag vad jag ska göra med han. Har faktis googlat och hittat massa med info men är lite kass på en ... Snälla kom med vad ni kan Tack

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by ulfsa,

Den här krabaten har legat gömd i den levande stenen i 13 dagar, upptäckte den inte förrän idag. Måste erkänna att jag hoppad till då jag såg den. Vad är detta??? Är detta bra eller dåligt att ha i akvariet? Den ser helt livsfarlig ut.

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by Capote,

Kollade precis med ficklampan för att se lite nattliv i burken när jag fick se en av mina wurdemannis knata iväg med en av kalkrörsmaskarna i famnen. Den var väl inte snabb nog i i röret!

• 11 svar
    • 2k visningar
  14. Started by Lejonkungen,

Ser att en av mina Wurdemanniräkor har rom. Finns det chans att det kommer att överleva småräkor? Skall man tillföra något speciellt foder?

• 1 svar
    • 889 visningar
  15. Started by carlzon,

Har precis hittat en krabba i mitt akvarie. Troligtvis fanns den i den lilla bit levande sten som jag precis kom hem med. Blev lite chockad när helt plötsligt en krabba kryper fram, med tanke på att akvariet ska vara tomt. (har precis startat det) Nu undrar jag väl egetligen om någon vet något om denna krabba.. Hittar nämligen själv inte så mycke info om detta fula djur. hehe

• 3 svar
    • 790 visningar
  16. Started by David,

Någon som har erfarenhet av dessa (Spirobranchus giganteus) Tyckte jag såg något som liknade dom i en annons här, jag har tidigare bara sett dom när jag dykt. Hur fungerar dom i akvarium, matning etc??

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  17. Started by Kimozabe,

Jag har tidigare haft en sjysst mängd amphipods men ser nästan aldrig dom längre. Får även då och då ner några i filterstrumpan så kan vara att där är bara det att jag inte ser dom Funderar på att ympa in fler och har hittat en i England som säljer amphipods http://mangrovesandmore.co.uk/amphipods-x-6-p-1232.html?secureID=ec527eaa430979e3482c94bd701f610f Frågan är hur stor chans jag har att lyckas utan refugium? Dom måste ner i akvariet eller så är det sumpen som gäller och det tror jag inte blir bra. Frakten är snuskigt dyr så tänkte köpa en 10 paket eller nåt för att öka chanserna. Vad tror ni, går det eller blir svårt? Ingen som…

• 9 svar
    • 5,1k visningar
  18. Started by nemo,

Möblerade om lite i karet häromdan. Hittade en hel del sådana här ormsjöstjärne liknande stjärnor ,under stenen. Bra eller dåliga, Jag gissar på att dom inte gör någon skada. Men vill gärna höra ett expertutlåtande, eller 2. Edit: storlek ca 2-3 cm.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Nizztos,

Vad är detta? Hela ytan är stor som en 50öring. Har flera på samma sten, men detta verkar vara den enda som lever. Övriga ser bara ut som tuggummin med massa hål i

• 0 svar
    • 728 visningar
  20. Started by Draedon,

adopterade en korall av något slag igår av min kusin, hans palettkirurg hade käka på den. den var från börja 4ggr så stor. nu undrar jag vad det är för korall och vad den kräver för belysning, cirkulation osv. ?

21. Started by Draedon,

Min ls bjöd mig på två, förhoppningsvis, glada överaskningar.. är det någon (typ Ted ) som kan ge mig ID på dessa två?

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by Petter N,

Ytterligare en snäcka jag såg i mitt akvarium. Undrar om någon har en idé vilken art det kan vara. "Turbanen" är sned utifrån kroppen. Bilden är tyvärr sådär.

• 0 svar
    • 594 visningar
  23. Started by thomas5547,

Jag undrar om hur man får bort dessa enklast och med bäst resultat. Någon som som sett pepparmintsräkor äta på glasrosor? Någon som som sett Chelmon rostratus äta på dessa? Jag har två st pepparmintsräkor, men inte sett att en enda av mina glasrosor försvunnit. Hur många behöver man? Joe's Juice, låter som jäkla problem.

24. För ett par månader sedan började jag fylla på akvariet med zoanthus. Men bara några dagar efter varje inköp så tynade polyperna port på några dagar och korallen dog. Jag kollade givetvis värden, strömmar, ljus etc. Allt annat måde bra och mej vetligen så var det inga fiskar som mumsade på polyperna. Fär 6-7 veckor seda köpte jag en grön zoanhus med tanken skam den som ger sej. Efter att ha plaserat korallen så höll jag den under ständig uppsikt. Precis som med dom andra korallerna började den tyna bort efter bara två dagar. Nu blev det att gå upp på natten med ficklampa och spana. Varge natt httade jag en sorts sjöstjärna på korallen som jag plockade bor med handen. Tänk…

25. Started by Alexraptor,

Det konstigaste hände idag när jag skulle limma fast en fragg i ett av mina kar. Upptäckte den här mystiska klungan uppe vid vattenytan när jag skulle starta pumpen igen. Dom verkade dra sig till en av LED spotsen då hela klungan flyttade sig efter den när jag försökte skjuta undan lampan för en bättre bild. Är det någon som någonsin sett något liknande?

• 1 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.