Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by patrikk,

Hejsan, Jag vill byta ut mina kablar mot något mer praktiskt och snyggare. Jag vill montera kontakter på kylfläsen för att sedan sätta i kablar i kontakterna som sedan går ner till drivarna. eftersom jag inte kan så mycket om en så har jag lite funderingar på vilka kablar man kan använda. Kan man använda 3.5mm hörlurskontakter med tanke på kabelns tjocklek och och strömstyrkan som jag gå igenom kabeln? mitt mål är följande. så platta/tunna/små kontakter som möjligt som kan fästas på flänsen. kontakten måste ha minst 4 poler men gärna 8 och det ska finnas kablar som är enfärgade gärna förseglade vid hanen från fabrik. Har ni några tips? eller bilder på era kontakter?

• 11 svar
    • 4k visningar
  2. Started by buffe78,

Hej Då va äntligen mitt kit beställt:) tänkte göra en liten tråd om bygget. Det som är inhandlat än så länge är följande 8st u-profiler 20*20mm längd 1000mm Lödkolvskit samt popnitskit. Hade tänkt att göra en armatur över karet men fördela ledsen på en yta av 160*450mm då mitt staget är i plast. Har även beställt en alu plåt på 160*1000mm som ledsen och profilerna ska monteras på samt ett aluminium hölje i matt svart, som ska agera armaturhus, tanken är att göra ett tätt hölje så man bara skjuter in fläns och ledsen, sitter även och tittar på fläktar men där finns det ju verkligen en uppsjö av typer och modeller. Har förresten besällt en styrkabel på 18*0.75rk så det int…

• 34 svar
    • 3,9k visningar
  3. Started by ormet,

Jag tänkte bygga en UAS, en kopia på santa monicas HOG1: http://www.santa-monica.cc/HOG1-Hang-On-Glass-UAS-Upflow-Algae-Scrubber-with-Green-Grabber-surface--1-Cube-feeding-per-day--MAGNET-VERSION_p_36.html LED:arna jag tänkte använda är dessa: http://viewitem.eim.ebay.se/10PCS-3W-Deep-Red-High-Power-660NM-LED-Emitter-Light-for-Cabinet-Tank-Aquarium/271287751214/item Men jag är inte så bevandrad inom dessa omåden och hittar inte en vettig drivare. Santa monica skriver att HOG1 drar 7w ström & använder två 3w LED om jag förstår det hela rätt. På bilden av hans bygge har han en liten smidig drivare. Kan någon av alla guidens LED-gurus peka mig i rätt riktning? På förhand…

• 29 svar
    • 3,8k visningar
  4. Started by resville,

Hej tänkte göra en lite bygg tråd nu när de mesta av alla komponenter börjar dyka upp i brevlådan. Historia När jag starta upp karet för lite över ett år sen så byggde jag en hybrid Fixtur som täcker en yta på 2500*900 som består av 8st 54w T5 och 8st Aurora puckar från Rapid Led där jag har led puckar i mitten och två rader med rör på sidorna. T5. Styrs med två smart pluggs från gelia Ghoma och puckarna kör jag via Apex controller. Motivering av Ombyggnad. Den har fungerat väldigt bra hittills och är super nöjd med puckarna men nu när fraggar har börjat bli värda att kalla kolonier så upplever jag att dom skuggar sig själva och ja…

5. Started by wrang,

tips om små kylflänsar för 3watts leds, utan fläktar. skulle dessa kunna funka? Multikylfläns TO220/TO66/TO3 7,7ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/multikylflans-to220-to66-to3-p90350 Kylfläns TO220 20ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90363 Kylfläns TO220 31ºC/W http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/kylelement-peltier/kylflans-to220-p90351 vill gärna ha dom små och singel utförande

• 4 svar
    • 3,8k visningar
  6. Started by Stensson,

Hej! Funderar på att komplettera min belysing med lite stöd leds Har 2 st drivers Den ena är LPC -35-700 Fråga går gränsen vid 10 st standard bridgelux leds 3.5V @700mA ? Den andra är LPC-60-1050 . går den att köra med bridgelux eller är det bara cree som gäller där? Har inte riktigt pejl på hur man räknar.

• 8 svar
    • 3,7k visningar
  7. Vad får ni betala för era underverk vs en färdig lösning...vad köper jag mig fri emot?Alltså i krångel o dylikt...tex arbetstimmar o div och noll garantier..vad tjänar man kort o gott..är det tusenlappar?

8. Started by Mr_Ewing,

Jag vill få tag på en DC-plugg (kontakt hane/hona) som klarar 48V och cirka 6A. Jag har letat lite men blir inte riktigt klok på vad kontakterna klarar i ampere.

• 0 svar
    • 3,5k visningar
  9. Started by Hammer71,

Någon som vet om dom 5 watts led som säljs på ebay är något att ha? Eller ska man köra på beprövade 3 watt som dom flesta verkar köra med, håller på å försöka smida ihop en led ramp här, e lite inne på å köra tre rader med tio i varje rad med 5w led, totalt 150w, en rad med royal blue(450-452 nm) x10 å en rad 10 x cool white 20000k och sista raden vill jag ha lite tips på? Kanske lite mer royal blue å lite annat som ger lite färg å liv i karet, tips mottages varmt, mvh ronnie 😃

• 6 svar
    • 3,4k visningar
  10. Started by Järv,

Köpte mig just ett par Mean well HLG-320H-36B och funderar på om det går att köra dom parallelt för att kunna få ut den totala amperen. Jag behöver ungefär 15amp till mina lampor och aggen är på 9amp styck så tycker mig att det borde kunna fungera. Är det någon som har nån erfarenhet av liknande?

• 3 svar
    • 3,4k visningar
  11. Started by kromos,

Hur räknar man ut vilken drivare man kan ha? Serie vs Parallell, som jag förstår kan man ifall drivaren är på 1A och de led:arna man vill driva vill ha 700mA som max köra 2 parallellkopplade slingar och då dela amperen lika på de 2 slingorna...? Är det någon som skulle vilja ta sig tiden och förklara hur det funkar. Mvh Marcus

• 8 svar
    • 3,3k visningar
  12. Started by krejsi,

sitter och planerar ett led bygge för sötvattens akvarium. och jag vill ha det där sjyssta glittret från MH. hur starka led behövs för att få glitter effekten?

• Gilla
    • 11 svar
    • 3,3k visningar
  13. God jul på er allihop! Sitter här och funderar på en sak angående en fix till månbelysning. Den består idag av 2 st 3w royal blue led's från Cree. Jag blev tyvärr tvungen att använda en meanwell ldd-1000h driver i o m att det var det som blev över när jag byggde min belysning... Allt fungerar nu som det skall och allt styrs från en arduino uno. Månljuset följer måncykeln som det skall men i o m att jag har så kraftig driver så har jag blivit tvungen att sätta ner max output (pwm styrning) till 50 istället för 255. Annars så blir det för ljust på natten. Kruxet är att jag järna skulle vilja ha den satt på 255 i o m att jag skulle få en jämnare samt större skiftning i inte…

• 16 svar
    • 3,3k visningar
  14. Started by Claes_A,

Jag hittade en trevlig produkt för LED-byggare - tre st Cree XP-E LEDar i grönt (topp 535 nm), rött (topp 630 nm) respektive blått (485 nm) monterade på en och samma PCB-platta. Varje LED har sin egen anslutning och därmed skulle man kunna bygga en styrd elkedja för varje färg och fintrimma ljuset tills det passar ens tycke och smak. Lämpligen kombinerar man dessa RGB-ledar med ett batteri av XP-E Royal blue (topp 450 nm) och vanliga vita Cree XP-G som står för bulkljuset och sen fintrimmar man vara färgen med RGB-ledarna. Enda nackdelen som jag ser med den är att det verkar bli svårt med linser om man vill ha det.

• 13 svar
    • 3,3k visningar
  15. Started by kobbens,

Hm har tröttnat på hemmabyggen och dess programstyrningar!!! Förslag på belysning till ett 540 liters kar behöver jag. Enkelt programstyrning och tillräckligt med ljus önskar jag förslag på!!

16. Started by Himzo,

Hej. Jag tänkte bygga om min befintliga T5 ramp och uppgradera den med LED. Rampen har 6st (39W) T5. Jag kommer att plocka bort 2st i mitten och installera 2st Multichip. Eftersom jag inte har någon erfarenhet med LED tänkte jag använda mig av denna tråden för att ställa frågor. Efter lite läsning här på guiden och på nätet så har jag kommit fram till nedanstående. Kolla gärna igenom detta och ge mig tips/kritik vad jag kan göra annorlunda. Som jag skrev så har jag ingen erfarenhet alls så alla tips välkomnas!! Räcker detta eller behöver jag någonting mer?? 2st AC85-265V / DC 30-36V 1.5A 50W Dimmable LED Driver + Aluminium Driver Case http://ac-rc.net/catalog/product…

• 11 svar
    • 3,2k visningar
  17. Started by mekl,

Det här är mitt första LED-bygge. Rampen är 60x50x3 cm o täcker c:a halva fraggtanken. I nuläget är inte en drivare och 12 leds monterade då jag inte bestämt vilken typ av led jag vill ha på dessa 12 (fler i någon blå el. lila väglångd/ några rosa tänker jag testa med). Lite linser saknas också. Det är 24 blå och 36 vita (14k) i nuläget och enskilt dimbara. Har kört den i två veckor och det känns lovande hittills. Jag har använt följande material: Kylfläns: Rätskiva från K-rauta Fläkt: Cooler master 80x80x15 Led och drivare: faciled.es (Enrique Mora på faciled talar bra engelska) Kabel: Kjell och Co och Elfa Skruv och kopplingar: reichelt.de Inklädnad: Lite svart 3mm plas…

• 24 svar
    • 3k visningar
  18. Started by Salta katten,

Igår fick jag mina prylar från rapidled.com och allt såg jättebra ut. Har dock en fråga som jag hoppas någon av er har möjlighet och kan svara på. Jag köpte en drivare (http://www.rapidled.com/servlet/the-3/driver-700ma-48v-drivers/Detail) som jag inte riktigt blir klok på. Ska denna kopplas in direkt i väggen med ett sladdställ eller ska man ha någon transformator eller liknande före drivaren?

• 24 svar
    • 3k visningar
  19. Started by Järv,

Byggde ihop mina 3 kanoner för ett tag sedan med dreamchips och jannes controller. Jag har dock på senaretid uppmärksammat att de blåa kanalerna har börjat dö. Ett helt chipp bestämmde sig för att börja glappa så jag bytte ut det för ca 2 månader sedan. Det nya chippet har redan tappat 1/2 blå kanal. Felet verkar börja i att chippet tappar en 10 sträng av chip i en av de blåa kanalerna. Har någon av er andra haft problem med just de blåa kanalerna?

• 7 svar
    • 2,9k visningar
  20. Started by mikoto,

Tänkte bara starta en tråd om en observation jag och säkert flera andra noterat: Förfallet av LED ramps byggen. När jag hoppa in i hobbyn 2011 så börja power LEDs verkligen ta fart och nya sidor med försäljning av delar dök upp som svampar. Det var storhets att bygga egna ramper och smälla upp på karen. Denna trenden passerade och ökade ganska lavinartat när folk pensionerade MH och lysrören med sina egna skapelser. Kreativiteten flödade. Nu idag känns det som att detta har dött nästan helt. Jag har inte orkat bygga en ramp själv på ett bra tag nu, oraklet Lasse med de höga ambitionerna har köpt färdiga ramper och säljer sina hemmasnick…

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,9k visningar
  21. Started by Järv,

Jag har idag funderat lite på hur man skulle kunna utäka belysningen på sidan om min huvudramp för att undvika skuggning etc. Jag kom då på att jag har 3st 5x10w LED drivare liggande sedan tidigare och drog genast slutsatsen att man kanske kunde sätta upp en par aluminium profiler med 10w leddar i vettig lutning på sidorna av mina dreamchips. Dock så kom jag att tänka på ett problem som detta troligen drar med sig och det är fästning. Jag vill helst inte fästa dom i taket då det skulle betyda att jag måste ut och hyra en slagborr igen och täcka över akvariumet. Frågan är då om någon känner till någon smidig lösning för att fästa dom i akvariet? tänker mig ungefär som maxs…

• 1 svar
    • 2,9k visningar
  22. Started by brevix,

har lite skumma fenomen på min led ramp . det är ett 120st x 3w kit med 2st Meanwell CLG-150-48B led drivare. efter en stund i drift börjar dioderna att blinka högfrekvent. och när jag vrider på vridpottarna blinkar lederna och är svåra att ställa in , typ glapp kontat idem. även ett pipande ljud kommer från led drivarna. tänkte börja med att byta ut trimpottarna eller vad kan det vara för fel???.. vad ska jag ersätta dem med ??

• 27 svar
    • 2,9k visningar
  23. Tänkte dela med mig av ett litet projekt jag gjorde som ett experiment, inte speciellt krångligt om man äger en lödkolv och det kan bli rätt roligt. Jag är ingen elektronikguru så som med allt dumt man hittar på nätet så ligger det på en själv att avgöra om det är säkert och om man klarar av det. Det finns liknande rev-lampor att köpa om man är det minsta osäker men gillar man pyssel eller har nån teori om ljuset så kan detta vara en bra testplattform. En 9w lampa tog mig 30-45 min och då provade jag mig fram, så är man lite händig så är det inte speciellt svårt. Jag gjorde ett enkelt test att börjas med och implementerade den klassiska "man tager vad man haver" doktrinen…

• 12 svar
    • 2,9k visningar
  24. Started by M-Leon.d,

Använder mig av en Kina-led och är inte riktigt nöjd med färgåtergivningen. Främst det blåa och röda, tänkte byta ut de varmvita dioderna. Några tips på vilken färgtem eller våglängd de ska ha. Det är 6 st varmvita. Dimmer one (27pcs LEDs): Blue (460~470nm), Royal Blue 450nm, UV (400~420nm) Dimmer Two (28pcs LEDs): Cool White (9000~12000k), Neutral White (5500~8000K), Warm White (2700k) Marcus

• 3 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by Catchio,

Jag tänkte prova på salt och av olika skäl blir det ett litet kar, mest sannolikt 63l med måtten 60x30x35. Då jag var förbi Stig i Gemla på rekognoscering fick jag hybris och köpte delar till en ledramp. 13 blå + 13 vita med 90-graders linser, drivare och fläkt. Tanken är att använda Bauhaus fyrkantrör. Jag tänkte placera dioderna parvis blå/vit men hur bör de fördelas och var sätter jag drivarna? Är denna fördelning lämplig med tanke på karets mått och kan jag sätta drivarna på samma yta som dioderna?

• 8 svar
    • 2,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.