Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquaguy,

Är det några problem att ha salt vatten i plast lådor typ från ikea hörde att vissa kunde släppa ifrån sig gifter ???

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by joax,

Undrarhur man skall ha cirkulationen i ett hörnakvarium. ca 350l Funderat på en Tunze stream 6060 , men räcker en pump eller bör man ha flera små ? Någon skrev att man bör ha en osmo redan från början, skulle gärna höra fleras råd. MVH Johan

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by joax,

Hej ! Sett en annons om metall halogen belysning, armaturen är inte gjord för akvarium men lampan i armaturen är köpt för salt (10000 k). spelar det någon roll att armaturen inte är gjord för akvarium. MVH Johan

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by pepi,

Har ett 400 liters kar som sedan tidigare är borrat i botten för retur men är pluggat. Då karet kraschade(oodinium) för någon vecka sedan och nu står tomt i väntan på omstart tänkte jag flytta in returen i karet igen för att slippa ha ett utvändigt rör. Det jag nu undrar är vad jag sätter på toppen av returröret i karet? Har letat runt lite här på forumet men inte hittat nåt matnyttigt. Ska jag bara ha röret avkapat rakt eller ska jag sätta något på toppen?

5. Started by redrobjem,

Varför skummar det utav bara helvete är den fyller upp koppen på 1 min fast den inte är nertryckt på att skumma hårt (deltec mce 600). Är det för att det är svinmycket äggviteämnen i vattnet?

• 14 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by ThePatrik,

Tjena! Handlade med mig lite mat när jag hade köpt mina clowner i lördags, köpte formula two marine pellets och någon frysmat som jag inte kommer ihåg vad den heter, problemet e bara att dem inte äter pelletsen medans frysmaten tar dem direkt. någon som kanske har en bra förklaring??

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  7. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

från 8L har det utvecklats till 450L... tänkte att kanske göra mitt 450L sötvatten till saltvatten... fish only tank? vad är det? verkar billigare.....

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by djzimon,

Hejsan! Tänkte att det var på tiden att visa lite på mitt "ny" startade kar (uppstart 2 januari). Då köpte jag karet med ca 10kg levande sten från triton. Sedan var det hemfärd till vår ö Åland & jag blandade saltvatten till uppstart. En KALL dag 17 jan. köpte jag de första levande sniglarna (5 st) & min räka shoore (stenopus hispidus). Då åkte även sand i byttan. Har även mätit värden varje vecka i princip fram till nu. Har brottas med både kisel & cynao alger (fortfarande lite ) men d är saltakvaristens utmaning har man läst på detta mycket trevliga forum! Vatten byten har varit på rutin varannan vecka! Senaste värden för den intresserade: (11 april) Salt:…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by Julgran,

En liten fundering. Jag buffade lite med Salifert KH+Ph buffer då mitt ph låg på 8.0 och dKH på 7.8. Jag blandade ihop lite pulver med osmos vatten och tog en spruta och droppade under ett par timmars tid försiktigt längst bak där filtrering och pumpar är. Tyvärr måste jag ha fått fel på glasögonen när jag måttade upp pulvret för det blev i slutändan lite väl mycket buffning, dKH for upp till 12 dKH när jag mätte dagen efter. Vad innebär det rent praktiskt? -En buffning från 8.0-12.0 dKH på ett dygn kan väl inte vara så bra? Vad kan påverkas i akvariet av en så pass snabb förändring? -Ph ligger kvar på kring 8.0(kanske kanske 8.1) trots att dKH åkte upp. Vad innebär det…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Karin W,

Förmodligen en dum fråga men... Behöver jag rengöra pumpen? (Den stora i sumpen). Hur ofta i så fall? Märker jag att den behöver rengöras, eller ska det bara göras med visst intervall? I så fall med citronsyra? Hur koncentrerat? Skall pumpen gå under rengöringen eller räcker det med att den ligger i "bad"? Andra tips? Tacksam för tips! 🙂

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Timpin,

Ska snart starta upp ett 118L kar och skulle vilja ha någon/några anemoner till mina clowner. Blir förmodligen några ocellaris eller percula. Hur gör jag bäst för att förbereda mig för en anemon passande till fiskarna nämnda ovan och vad är de stora varningarna? Hur länge bör man köra akvariet för att kunna ta in en anemon om det ens går i ett kar av denna storlek? Om det inte lämpar sig med anemon för en så pass oerfaren akvarist som jag, finns det några bra "substitut" som kan verka som hem åt fiskarna och utseendemässigt påminna om en anemon? Tacksam för all hjälp jag kan få, skulle verkligen vilja ha en anemon!

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Strumpan,

Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Johnny Tveit,

Hur länge fungerar det? Alltså hur många liter, ish kan man ta ut innan den är kass? Kan man bara byta filtren? Kan man mäta på något sätt och se kvalitén?

• Tack
    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Dallaman,

Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna. Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by alvarbengtsson,

är det verkligen nödvändigt att annvända en skummare till ett saltvattensakvarie för att fiskarna ska må bra? + vad är det skummarna gör?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Margareta,

Min nya fisk en beauty angel har under dagen fått ett utstående öga. Själva ögat är klart men det är vitt i kanten runt om ögat och det står ut!!! Hjälp, vad ska jag göra, panik!

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Reuben,

Tjena, Har haft igång mitt kar i ca 6 veckor nu, har kört ganska aggressivt men allt har gått bra. Har en BTA som jag haft i ca 2 veckor nu som mår prima, några skivanemoner hjärnkoraller som alla ser friska och bra ut. men mina clowner hoppar hela tiden , har förlorat 3/4 clowner nu, 2 av dom åkte i väldigt tidigt (efter 3-4 dagar) och 2 andra åkte in när nitriten var ute ur systemet. två ut av dom hoppade ut samma natt som jag hade en alltime low på mina värden, fosfatet var nere under 0.1ppm, nitriten var nere på ca 6-7 (hade under dagen innan gjort ett 100liters vattenbyte) Har inga aggressiva arter i akvariet 1x Gul Kirurg 1x Foxfaced rabbitfish 1x Royal Gamma 1x El…

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by slarvid,

Ska handla fraggar imöra. Fråga. Hur mkt kan man stoppa in i ett nano-kar? alltså, belastar koraller vattnet? suger ur näring typ. Eller är det bara mosa in så mkt man får plats med?

• 15 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by nelson,

Hejsan! Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor. Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter. Hur stor cirkulation bör man ha sumpen? Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig) Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)? Någon som testat hydors flo? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0 Tacksam för svar hls Nelson

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Kalle,

Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?

21. Started by Jonna,

Hej allesammans! Jag tänkte beställa mitt första akvarium nästa vecka. (Ett red sea reefer 425) Målet är att ha mestadels lps. Men som nybörjare får man kanske börja med lite mjukkoraller? Men tänkte kolla lite med er om ni kan berätta lite om lps:er. Vad behöver de i teknikväg? Bra belysning, cirkulation och skummare självklart. Men behövs något mer? Berätta gärna skötsel och liknande också. Jag tycker koraller över lag är lite främmande för mig. Jag känner ingen som har saltvatten och jag kan räkna på en hand hur många gånger jag sett ett saltakvarium i verkligheten. Jag har inbillat mig att koraller är väldigt svåra och framförallt lpser. Är det så? Ska man he…

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Fredrika77,

Vad är nu detta röda som är på ena halvan akvariet ?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Nicke,

hej alla,har en fråga om vatten tester,vilka är mest viktiga att hålla koll på,vet inte riktigt vilka man ska köpa.

24. Started by Fisherman`s Friend,

Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Ocikatten,

Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?

• 7 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.