Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
då mitt kar e på 600 liter så funderar jag ju på köpa ls lite i taget då det annars ruinerar plånboken gur funkar detta med uppstarten tro blir det flera spikar i värdena eller bara man tar lite i taget så blir det inga spikar?
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Vi har ett omstartat 350 liters Juwel med cirka 50 kg levande sten. Nu har det gått i tre månader och värdena har stabiliserat sig så det ska vara. För 7 dagar sedan köpte vi en av våra drömfiskar, en mandarin. Vi köpte även en räka och sandvändare. Nu undrar vi vilka fler fiskar som passar tillsammans med de vi har. Vi är tacksamma för tips och idéer. Tack på förhand Johan och Diana
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Varför skummar det utav bara helvete är den fyller upp koppen på 1 min fast den inte är nertryckt på att skumma hårt (deltec mce 600). Är det för att det är svinmycket äggviteämnen i vattnet?
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Sitter och kollar runt på olika lösningar för mitt första akvarium. Undrar lite vad som finns som kit där det följer med det mesta man behöver för att starta upp med någon korall och två clowner tex. Har kollat lite på Ocean free 96 L, är det någon som har haft eller har och kan rekommendera eller varna? Red Sea Nano max, 75 liter? har hittat för ungefär samma pris på 4500. Vilket skulle ni rekommendera? Finns det andra? /Thomas
-
tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej allihopa Försökte limma död levande sten på glas skiva små bitar med akvarie silikon men det låsnade efter en halv dag i vattnet så finns det något vettigt lim som inte kostar skjortan???
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Då har jag äntligen kommit igång med min långsamma konvertering av mitt Juwel 203l sötvatten. Jag tänkte att det är bättre att överge min gamla tråd och börja om nu när jag bestämt mig för vad det ska bli och uppdatera denna allt eftersom. detta lär ta ett tag med min fart Målet är att göra om mitt ca230l Juwel(203l) till saltvatten med en 65l sump. Akvarium: 203l Juwel Ytavrinning (Mame inspirerad) bör klara ca 2000l/h Sump: 65l 3 kammare + bubbelfälla. Litet teknik fack(skummare,doppvärmare,biopellets), bubbelfälla, Refug, Retur. Ramp: Aquastarlight Future 250w. Skummare: Påhängs skum…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
håller nu på att starta upp ett 60L saltvatten. tänkte att ni kunde säga om det är bra det jag tänker använda. 60L alminuimakvarie fluval3 700L/h 25W värmare 2*20W 18.000K 10kg eller mer sten,beror på vad som går i 1-2putsarräkor 1-4 eremiter ser det här bra ut? jag funderar på att köpa en skummare också med jag vet inte(?) tror ni jag ska köpa en till pump?
-
Hej! Jag ändrar mig hela tiden för vad jag vill ha. Är intresserad av ett litet nano på 50-80l. Jag vill främst ha clownfisk och lättare koraller. Tänkte börja med ett startkit från dennerle på 60l. Fick kommetaren att det är för litet för koraller? Har läst på denna sidan folk som har nano och inte har skummare men klarar sig på 20% vatten byte i veckan? Tänker jag fel? Hade iaf tänkt mig en dennerle 60l och med tiden uppgradera belysningen så man kan ha lite mer ljus krävande. Annars hitta jag innovate Marine fusion nano från drakfisken. Men där känns det lite ovärt att uppgradera ljuset då jag måste ha två spotts eller…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har ett juwel 240 liter med orginalrampen kvar. Dvs 2x54W T5 rör med reflektorer, dock bytta till juwels saltvattenrör. Det är för lite ljus men mina mjukisar växer faktiskt på helt okej! Dock hade jag självklart velat ha några watt till.. Är inte helt sugen att börja lägga ut för många 1000-lappar till i nuläget så tänkte höra om någon har nån bra idé för en enkel uppgradering? Jula har en 70W MHarmatur för 300:-, med lampa blir det ju runt 8-9 hundra. (150W armatur 700) Eller bättre att försöka få in två lysrör till? Alla tips jag kan få!
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjo! Har kört sötvatten ett bra tag men sneglar lite mot salt nu. Egentligen tror jag min lystnad mättas av ett litet kar med lite sten, någon anemon och två clownfiskar; det jag fastnat för på sistone i sötvatten är dvärgräkor och vad jag har förstått så är det svårt (omöjligt?) köra med större räkkolonier i saltvatten, eller? Men, innan jag kommer ens så långt så behöver jag först ett osmos-filter. Är det någon större skillnad på dom förutom hastigheten? Det finns ju med tre eller fem kamrar och priserna varierar allt från 800 till 6000. Är dom billigaste lika bra förutom att det skulle ta år och dar fylla ett stort akvarium? Första frågan borde således vara, hur litet …
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej, Jag tänker skaffa ett saltvattens akvarium på 25 gallons alltså runt 94 liter från waterbox som även har en sump längst bak som skyddas av svart plexiglas. Jag har kollat på mycket info för nybörjare och undrar över en sak. Kontaktade en man med ett 250 liters saltvattens akvarium som bor i Halmstad och han använder inte en osmolator för sitt akvarium och allt funkar fint för honom hans fiskar och koraller. Vattenhårdeheten där ligger på 4 och här där jag bor i Göteborg på 3 vilket är bättre än hans, kan jag också strunta i en osmolator till mitt 95 liters akvarium? tack!
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ska handla fraggar imöra. Fråga. Hur mkt kan man stoppa in i ett nano-kar? alltså, belastar koraller vattnet? suger ur näring typ. Eller är det bara mosa in så mkt man får plats med?
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag har äntligen startat mitt första saltvattensakvarium! För 4dagar sedan fyllde jag låret med vatten och blandade salt till 1.025 och tempen låg på 25grader. Åkte sedan och köpte cirka 6kg levande sten. Fick även med mig 2st koraller. Han jag köpte det av sa att dem skulle klara sig. Rodakthis och enkel variant av barium. La även i lite korallkross på botten. För närvarande har jag en enkel 1500l streamer. Funderar på att köpa en Tunze nanostrem 6020. Någon som har erfarenhet av denna? Täckte även köpa en tunze 9004 skummade. Någon som kan rekomdera den? Belysning är just nu orginal. Men i framtiden kommer jag vilja köpa någo…
-
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag funderar på att införskaffa ett Juwel 450 Vision. Det är väl främst gjort för sötvatten, men jag tänkte att det kanske skulle gå att dona lite så att man kan köra saltvatten i det. Jag vill helst ha allt vatten internt i karet och slippa borra etc. Hur bör jag då gå till väga? Kan man t.ex. stoppa i en skummare tunze doc 9011 och köra det tillsammans med det medföljande filtret som berikas med makaroner, aktivt kol och biobollar? Sedan sätter jag även i några streamers. Orginalbelysningen tar jag bort och ersätter med någon hängande historia. Jag tänkte sedan gömma tekniken bakom levande stenar. Vad tror ni? Jag är enormt novis och behöver all hjälp som finns i ämnet…
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Undrarhur man skall ha cirkulationen i ett hörnakvarium. ca 350l Funderat på en Tunze stream 6060 , men räcker en pump eller bör man ha flera små ? Någon skrev att man bör ha en osmo redan från början, skulle gärna höra fleras råd. MVH Johan
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej hej. Kanske är en "dum" fråga... Har funderar lite (som vanligt)... Det verkar kul och intressant att det kan dyka upp lite olika djur/organismer iakvariumet. Men det jag funderar på är ifall detkan uppstå "farliga" djur/organismer som är farliga/skadliga för mig? Mvh johan
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har en Doris som vi konstaterade i lördags ha pricksjuka. köpte Odinex på Zoo, Bromma en 3 dagars kur. satte igång UV lampan i onsdags sen igår så simmar den omkring vid ytan och kippar efter luft. Är det sviter av pricksjukan. Min sambo upptäckte en clown som var död i morse. Har inte kollat vattenvärden ännu. Tankar, råd!!