Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej.Jag och min flickvän funderar på att uppgradera till ett större sötvattenskar och då kommer vi få en 112-litersburk över. Funderar nu på att konvertera det till saltvatten och har lite funderingar kring detta. Vi ämnar läsa på ordentligt i böcker i förväg eftersom vi båda är helt gröna inom saltvatten, men jag har ändå lite små frågor om en tänkbar setup som vore bra att få besvarade redan nu. Karet vi har är ett vanligt glaskar med heltäckande ramp och två innerfilter som vi kör nu till sötvattnet. Vi ska köra ganska enkelt saltvatten, inga särskilt krävande koraller och sådant utan bara lättskötta koraller och tåliga fiskar. Min initiala tanke var att bara fixa in l…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skulle det gå att ha en eller två kamel räkor i min 6 liters vas?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har just nu ett 30 liters akvarium men ska idag kanske skaffa ett 90 liters, Om jag häller i allt vatten från akvariet jag har nu i det nya och blandar upp resterande vatten, kan jag då lägga i allting som ligger just nu i akvariet jag har nu som är 2 euphyllia, 5 sniglar, 2 eremiter? Kommer vattenkvalitén försämras om jag gör så, vill helst starta upp och lägga i allt i det nya akvariet
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu behöver jag lite råd från er med mer erfarenhet så att jag inte gör bort mig. Har försökt läsa på om Mg men tycker mig inte fått svar på min frågeställning. För ganska exakt en vecka sedan gjorde jag tester och tillsatte efter det Red Sea Reef Foundation ABC+ (ett komplett pulver som innehåller en blandning av A,B och C plus lite extra). I onsdags hade jag följande basvärden (testat med JBL): Temp: 26 Ca: 470 kH: 8 Mg 1300 pH: 8,1 Salt: 1.023 När man doserar med RS Reef Foundation ABC+ så doserar man utefter Ca-värdet. Min uppmätta förbrukning ligger på Ca 5/dag om man ska lita på testerna. I söndags gjorde jag ett vattenbyte (12%) men tillsatte inget extra förutom s…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur noga är det när man ska släppa in nya fiskar i saltvatten? MVH/Andreas
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad är nu detta röda som är på ena halvan akvariet ?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
visst hade wrang lite problem med detta? hittar inte tillbaks till artikkeln nu, men har läst det någon gång. vad för typ av färg kan man använda? skulle gärna ha ett namn på en färg som funkar. gäller detta också väggen närmast (utanför) där akvariet står? (bygger in mitt akvarium i väggen...) tacksam för svar...
-
Vad är ska man ha för grad i mitt saltvattenkar ? Vill ju inte att fiskarna ska frysa
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Vi har sökt på youtube men inte hittat något om saltvattenbyte. Hur gör ni vattenbyte? Krångligt, många frågor kommer upp i huvudet. Har fått rätt mycket kiselalger på sanden och på levande stenen. Fått rådet att göra två vattenbyte på 20% rätt tätt. Svårt med att få upp algerna det blir mest den fina sanden som kommer med. .
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag undrar om det är någon annan som har använt Excital för att ta bort Cyano och om det har biverkningar på mjuka koraller ? jag har provat det och det var mycket som hände trots att det inte skulle det enl tilv. Alla mina mjuka koraller ser eländiga ut .. Sarcophyton, Euphyllia, Xenia, olika kanappar och min BTA anemon ingen av dessa öppnar sig och en Calustrea har tappat nästan alla färg. Vatten värden salt halt 1.025 kh 9 ph 8.15 ca 420 mg 1320 nitrit 0.2 nitrat 0-0.1 phos 0-o.1 vad är fel ? kenny
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Har precis beställt en kina-led från aliexpress. Antar det inte kommer en dimmer med, går det bra att köra en från typ Kjell & company? Eller nån som har länk till nån annan? MvH Anders
-
Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna. Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag hade en dröm att skaffa ett saltvattenakvarium när jag var 10-12 år gammal. Jag blev avrådd då det var alldeles för komplicerat och dyrt. Och det var dyrt! Det var inte som att fråga om man fick köpa ett marsvin... Jag fick ge upp hoppet om ett akvarium. :-( När jag var på semester i Egypten (Makadi Bay) så vaknade drömmen till liv igen efter fantastisk snorkling! Har tittat runt lite här på forumet och blivit inspirerad. Men det verkar som det fortfarande är lite komplicerat och dyrt. Men nu kan man iaf förverkliga sin dröm. :-) Har en del frågor och undringar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: -Hur gick ni tillväga när ni började med saltvatten? -Vad skulle …
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Undrarhur man skall ha cirkulationen i ett hörnakvarium. ca 350l Funderat på en Tunze stream 6060 , men räcker en pump eller bör man ha flera små ? Någon skrev att man bör ha en osmo redan från början, skulle gärna höra fleras råd. MVH Johan
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har BTN block (stenar). Sätter sig kalkalger på dem oxå? Funderar på att ersätta dem med riffkeramik då det inte känns rätt med felaktiga klippberg. Men det går på ca 4000 spänn. Sätter sig kalkalger på BTN block. Sättar man då fast lite LS här och var så kanske det ser skapligt ut i alla fall.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er alla Allt jag tänker på nu är saltvatten.Jag har kört ett sötvatten(juwel 125L) kar med en massa Guramin i men nu är det saltvatten som snurrar i min skalle Så till frågan jag har varit glasmästare och tänker bygga ett eget kar på ca 300L bör väll vara ett ganka bra nybörjar salt kar jag skulle vilja ha en flera ritningar på olika kar (borrat) med sump alltså alla mått liter volymer mmmmmmmm det finns säkert nån snäll som vill hjälpa mej att börja skära glas,borra,limma många förslag till olika bra kar skulle sitta fint Tack Johan:smiley9:
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej har köpt ett begagnat kar av en bekant o fått med massa kul. Har haft Malawi kar innan men kom över det här nu. Man kan ju sitta i timmar o kolla på stenen och hittar nya saker. Nu sist hitta jag det där på bilden och undrar vad det är. Har även hittat några knappar. Tänkte vad det kan vara så man kan kolla hur det ska skötas.
-
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, startade igång mitt kar igår och allt verkar gå ok. Dock undrar jag hur mycket luft man ska ge skummaren just nu. Sitter en luftslang på med ventil och stryper man den helt så låter skummaren väldigt lite. Öppnar jag upp och släpper igenom luft till skummaren så låter den ganska så mycket. Hur ska jag ha det? Lite luft på även om det låter.. Eller helt strypt, eller helt öppet? Har förstått att ljudnivån går ner när man börjar få lite saker i karet som skummaren kan arbeta med.
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vilken pump skulle ni rekomendera av dom här två till ett 415 l akvarium http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=235 eller två stycken:http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1107
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-