Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan svejsan Körde igång mitt första saltvatten kar för exakt 6veckor sedan! Ett 58liters JAD kar. Körde dessa under uppstart: 118ml Microbe-lift Nite-out 118ml Special blend 118ml TheraP Har även en tunze nanostreamer 6015 som går igång med timer 2*30min om dagen. Ca 8kilo LS +levande sand Ljuset är igång mellan 16-22 och mån ljuset går igång 15 min innan och lyser fram till kl 02.00. Utblåset har jag ställt in så det blåser upp mot vatten ytan. Kör på testerna salifert. Satt i en snigel och en clown förra veckan och en korall den3/12 (euphyllia) testerna: grader mellan 25-27 PH:7,7-8,0 Nitrat: 10-25 nitrit:0 phosphate: 1 Magnesium: 1260 Ammonia: 0,25 Calcium 430-420 K…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag och min man har kikat runt här i några dagar. Än så länge har vi bara sötvattenskar med Discusar hemma ;-)...sedan en tid har saltkar lockat oss. Vi har dock mycket att lära innan vi ens kan tänka på att påbörja ett sådant projekt. Här på forumet har jag läst om mantisar och pistolräkor. Nu till min vår fråga. Har jag förstått rätt att man på något sätt kan få dessa på köpet? ( ja jag är väldigt grön ;-) ) Kan man undvika det? Mantisar var nog ibland det värsta jag sett :-o...o skulle nog helst vilja slippa dem ;-). Om frågan redan är ställd ber jag om ursäkt....har försökt söka men inte sett något om just det här.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa Försökte limma död levande sten på glas skiva små bitar med akvarie silikon men det låsnade efter en halv dag i vattnet så finns det något vettigt lim som inte kostar skjortan???
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid. Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023) Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl. Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta. Är enda s…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Skall jag köpa ett 375L på Hornbach lr skall jag köpa glas från mästaren och limma själv (aldrig limmat själv) och få storleken på 450L som jag vill ha. Hävert system till sump på x antal liter som jag vill ha plats för 60L bytes vatten (färdigt blandat) och fack för 60L osmos vatten så att bytena skall gå smärtfritt. Har ritning från Peter Nymans 400L sump men den är för stor men principen är där. Hur hade ni gjort? //Jonas
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjo Kom hem efter jobbet igår lite små trött och havlt seg i huvudet. Då kom jag på den fina iden att lägga i min levande sand i karet. Då jag inte tänkte mig för så har jag inte spolat av sanden innan jag la i denoch nu har jag lagt i 27 kg levande sand och allt mitt vatten är vitt/ljus grått och man ser knapt pumparna. Så vad ska man göra åt detta om man inte vill byta ut allt vatten ?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihop. Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan... All hjälp uppskattas! //Nils
-
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej! innan jag börjar fråga o ha mig vill jag bara tacka för en fin sida m mkt bra info! inkörningen.... väldigt spännande att följa allt, ta tester o lysa m lampan på natten! men... kunde den inte vara ett par dagar istället? nu till frågan: kan man byta 5-10% av vattnet under inkörningen el. får man en ny inkörning hela tiden? tänkte mest på mitt nitritvärde som stigit de fem senaste dagarna, från 0-1.5 (sera test) har inte tänt ännu men kanske för lite ls... burken har varit igång i två veckor nu! alla andra värden är bra! tack
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Håller på att starta upp ett 180 liters akvarium och behöver tips på lämpliga fiskar. Jag har tänkt ett clownparsedan står fantasin/kunskapen stilla. Vad föreslår ni? /Matte
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag försöker klämma in alla saker jag vill ha i en 200L sump och inser att jag egentligen skulle behöva en större yta. Beskrivning (från vänster till höger) Utloppskammare för tre rör. underströmning till grovfiltermatta 40x40x5cm överfall till finfiltermatta 40x40x5cm skummare och ev. framtida reaktor överfall till chaetokammare med fintrådig chaeto underströmning till chaetokammare med grövre chaeto eller macroalg överfall till refugeum för koraller under-/överström till returpump mörkt glas/akryl avskärmar chaeton och resterande som får växtbelysning vettig armatur för korallerna omvänd photosyte…
-
-
- 14 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ska handla fraggar imöra. Fråga. Hur mkt kan man stoppa in i ett nano-kar? alltså, belastar koraller vattnet? suger ur näring typ. Eller är det bara mosa in så mkt man får plats med?
-
- 15 svar
- 1,2k visningar
-
-
Min nya fisk en beauty angel har under dagen fått ett utstående öga. Själva ögat är klart men det är vitt i kanten runt om ögat och det står ut!!! Hjälp, vad ska jag göra, panik!
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Det sitter ju metal vid pumpens propeler med mangnet som borde komma i kontakt med vattnet eller. Vad säger ni om detta ?
-
Hej har gjort ett vatten byte på 27 liter i mitt 550 liters kar. var klart vatten efter jag bytt ! nu efter 3 dagar är det grumligt lite gult vatten! ska beställa aktivt kol nu. undar hur man gör med det?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan har börjat tänka på de mesta saker inför köp av saltvattens grejer nu, men funderar lite på med skimmer sump osv, är de värt att ha en sump eller räcker det med en vettig skimmer? kollar mycket på yt osv men alla säger olika saker, så skulle jätte gärna uppskata lite hjälp och tips med vad jag ska köpa!
-
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag har nyskaffat en Pseudocheilinus hexataenia som jagar mina två clownfiskar och en annan fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, vad ska jag göra? Lämna tillbaka den eller är det bara tillfälligt? När jag köpte den så sa de att den passat med clownfiskar, hur ska jag göra?
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Äntligen dags att komma igång med mitt första kar efter mycket läsande, funderande och frågande. Tänkte att första innevånaren skulle få flytta in framåt helgen om allt ser ok ut men innan dess tänkte jag posta och se att så att ingen ser nåt som verkar helt galet (tror förvisso inte det). Osmosvatten Salthalt 1025 Temp 23 Ca 15 kilo levande sten I brist på bättre grejer provade jag även med en JBL Easytest-sticka och fick dessa resultat, No2 0 No3 0 Ph 7.5 Kh 2 Gh >20 Läste på burken men jag är inte säker på om dessa test ens funkar som de skall på salt, står bara vattentest. Ser det vettigt ut med värdena? Har läst och läst men vattenkemi och jag kommer ta tid på…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-