Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej allihopa ! En fråga ...om man vill åka på semester i 3-4 veckor hur kan man fixa det med vattnet som evaporate ? Jag har en 650l red sea Max som har en i5-6 dagars RO vattnet som finns i reservoar. Hur kan man fixa det för att kunna vara längre? Självklart ska man ha någon som kan gå förbi då och då för att kolla om allt är ok men ren praktiskt hur kan man gå på semester längre än en vecka? några tips? Min tanke är att förbereda RO vatten i en vattentunna t.ex 100L RO vatten och att be en vän till mig att lägga till vatten när det behövs....vad tycker ni?Är oppen för alla förslag och alla punkter !!! Nåt annat som jag måste tänka…
-
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hoj !! Håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium, och har en liten fundering angående att köpa ls. Är det dumt att köpa från en privatperson, som man inte känner? Tänkte om det finns risk att stenen är dålig, eller ska jag hålla mej till en zoobutik. Måste oxså få tillägga att jag tycker detta forum verkar toppen, med bra och vänligt bemötande, av vad jag läst Och wow vilken inspiration man får av alla snygga kar !!! Fler frågor kommer garanterat
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag har en Doris som vi konstaterade i lördags ha pricksjuka. köpte Odinex på Zoo, Bromma en 3 dagars kur. satte igång UV lampan i onsdags sen igår så simmar den omkring vid ytan och kippar efter luft. Är det sviter av pricksjukan. Min sambo upptäckte en clown som var död i morse. Har inte kollat vattenvärden ännu. Tankar, råd!!
-
Hur pass tidigt går det att säkerställa kön på en mandarin? Har hanarna taggen från födsel?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Hejsan gott folk. Som rubriken lyder är jag helt grön på saltvatten men hållt på med sötvatten länge. Finns hör nån vänlig själ som vill hjälpa mej och tipsa på att komma igång. Jag har lite frågor jag tänkte rada upp. 1. Jag tänkte köra två 100liters med gemensam sump. Jag håller på att bygga nu och anledningen till så små är jag vill lära mej först. Blir det brinnande intresse får invånarna i de större flytta. Är det en dum ide att börja så? 2. Teknik. Vad "behöver" jag? Vill inte samla på mej världens teknik nu utan mer det man måste ha. Teknik får utvecklas med vad jag lär mej, mitt behov, ekonomi osv. sump har jag. Akvarier har. Som jag förstår är skummare, cirk…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjing Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Då har jag äntligen kommit igång med min långsamma konvertering av mitt Juwel 203l sötvatten. Jag tänkte att det är bättre att överge min gamla tråd och börja om nu när jag bestämt mig för vad det ska bli och uppdatera denna allt eftersom. detta lär ta ett tag med min fart Målet är att göra om mitt ca230l Juwel(203l) till saltvatten med en 65l sump. Akvarium: 203l Juwel Ytavrinning (Mame inspirerad) bör klara ca 2000l/h Sump: 65l 3 kammare + bubbelfälla. Litet teknik fack(skummare,doppvärmare,biopellets), bubbelfälla, Refug, Retur. Ramp: Aquastarlight Future 250w. Skummare: Påhängs skum…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag och min man har kikat runt här i några dagar. Än så länge har vi bara sötvattenskar med Discusar hemma ;-)...sedan en tid har saltkar lockat oss. Vi har dock mycket att lära innan vi ens kan tänka på att påbörja ett sådant projekt. Här på forumet har jag läst om mantisar och pistolräkor. Nu till min vår fråga. Har jag förstått rätt att man på något sätt kan få dessa på köpet? ( ja jag är väldigt grön ;-) ) Kan man undvika det? Mantisar var nog ibland det värsta jag sett :-o...o skulle nog helst vilja slippa dem ;-). Om frågan redan är ställd ber jag om ursäkt....har försökt söka men inte sett något om just det här.
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Vilka vattenvärden kan man förvänta sig efter en uppstart och hur snabbt? Fem dagar efter uppstart har jag: pH 8,2 kH 8 Ammoniak 0 Nitrit 0 Nitrat 5 Fosfor 0,75 Ca 370 Temp 25-28 C Salt 1,024 Borde inte ammoniak och nitrit ökat redan? /Kalle
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena! Handlade med mig lite mat när jag hade köpt mina clowner i lördags, köpte formula two marine pellets och någon frysmat som jag inte kommer ihåg vad den heter, problemet e bara att dem inte äter pelletsen medans frysmaten tar dem direkt. någon som kanske har en bra förklaring??
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, ny här på forumet! Har tappat sugen på mitt diskuskar och skulle vilja testa på lite salt istället. Det jag funderar på är de tekniska bitarna, speciellt då jag har en bakgrund fastlimmad. Tycker inte det är speciellt snyggt med an massa synlig utrustning i karet. Skulle det gå på samma sätt som jag har nu att dölja utrustningen som krävs för ett saltakvarium bakom bakgrunden? Jag har inga planer på att borra i akvariet så en sump är väl inte att tänka på, eller hur funkar det. Det bästa skulle så klart vara att sälja och börja om men....det känns lite jobbigt. Skulle vara enklare att bara "byta" ut utrustningen och starta därifrån. Nån som har lite idéer och försla…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt. Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också. Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna. Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?
-
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur flyttar man fisk och koraller mm till nytt kar på bästa sätt? Har sökt lite men hittar ingen tråd i ämnet... Med all levande sten och vatten från gamla karet borde det inte vara en ren uppstart, eller?
-
Vad är nu detta röda som är på ena halvan akvariet ?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
-
Tjena! Allting gick väldigt fort men har nu startat ett 200L saltvattenskar. Köpte alla delar begagnat, men har nu följande; Skummare: Deltec MC500 med ny pump "Silencer kit". Belysning: MH AquaMedic Ocean Light 150W (ljuskälla behöver bytas) Cirkulation: 3st pumpar, 1000-1500 l/h st Ytterfilter: Fluval 405 Osmosfilter: Aquatic Nature har nu fyllt på med vatten och salt, dock bara 30% som är osmos, resten är direkt ur kranen. Sen har jag även haft i 25Liter ungefär av det vatten som var i karet när det var under drift. salthalten ligger på 1.019 enligt min Deep six saltmätare och 1.023 enligt Instant Ocean. Har inte testat alla andra värden än, tänkte göra detta under mo…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej allihopa igen Funderar lite på om man kan lägga in lite alger direkt i karet i någon slags nät påse iomed att jag inte har någon sump???
-
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag har en 30x30x30 cm kub som jag evt. vill lägga om till saltvatten. Jag kommer att skaffa et större saltvattenskar på min. 100 liter i framtiden, men det skulle vara kul att prova på i det här lilla karet först om det är möjligt. Har lite frågor: 1. Är det möjligt för en seriös och påläst nybörjare inom salvatten att starta med ett så här litet kar och lyckas? Om svaret på fråga 1. är ja har jag även följande frågor. 2. Karet är av super kvalitet och limmat med en väldigt tunn fog klar silikon. Funkar det bra med klar silikon och saltvatten? Funderar på om det blir en massa alger som inte går att få bort... Blir ju inte så snyggt isf. 3. Är skummare nödvändigt i e…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-