Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej, min sjöborre har tappat nästan alla taggar:( är det kört för honom eller kan man hjälpa honom att överleva, tack!
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa Försökte limma död levande sten på glas skiva små bitar med akvarie silikon men det låsnade efter en halv dag i vattnet så finns det något vettigt lim som inte kostar skjortan???
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej har gjort ett vatten byte på 27 liter i mitt 550 liters kar. var klart vatten efter jag bytt ! nu efter 3 dagar är det grumligt lite gult vatten! ska beställa aktivt kol nu. undar hur man gör med det?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Jag har ett juwel 240 liter med orginalrampen kvar. Dvs 2x54W T5 rör med reflektorer, dock bytta till juwels saltvattenrör. Det är för lite ljus men mina mjukisar växer faktiskt på helt okej! Dock hade jag självklart velat ha några watt till.. Är inte helt sugen att börja lägga ut för många 1000-lappar till i nuläget så tänkte höra om någon har nån bra idé för en enkel uppgradering? Jula har en 70W MHarmatur för 300:-, med lampa blir det ju runt 8-9 hundra. (150W armatur 700) Eller bättre att försöka få in två lysrör till? Alla tips jag kan få!
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag och min man har kikat runt här i några dagar. Än så länge har vi bara sötvattenskar med Discusar hemma ;-)...sedan en tid har saltkar lockat oss. Vi har dock mycket att lära innan vi ens kan tänka på att påbörja ett sådant projekt. Här på forumet har jag läst om mantisar och pistolräkor. Nu till min vår fråga. Har jag förstått rätt att man på något sätt kan få dessa på köpet? ( ja jag är väldigt grön ;-) ) Kan man undvika det? Mantisar var nog ibland det värsta jag sett :-o...o skulle nog helst vilja slippa dem ;-). Om frågan redan är ställd ber jag om ursäkt....har försökt söka men inte sett något om just det här.
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Undrarhur man skall ha cirkulationen i ett hörnakvarium. ca 350l Funderat på en Tunze stream 6060 , men räcker en pump eller bör man ha flera små ? Någon skrev att man bör ha en osmo redan från början, skulle gärna höra fleras råd. MVH Johan
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er, Vet ni var man kan köpa osmos vatten i Helsingborg? MVH Björn
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är sugen på att skaffa en pistolräka och en goby till mitt 260 lit kar. Har läst en del trådar om uppkäkade putsarräkor pga pistolräkor men vore kul att höra lite mer från er med erfarenhet av dessa krabater! Är det några andra risker med räkan? Och funkar den ihop med pompomkrabbor som jag också tänkte införskaffa? /Daniel
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag skulle behöva råd vad det gäller placering på skimmer,UV,Bio filter akvarium - Boyu HS60 128L - Original Skimmer - Innovative marine minimax 350mL http://innovative-marine.com/auqa-gadget/mini-max.html -svamp - Eheim 3000 http://www.pwss.se/product.php?productid=4252&cat=288&page=1 - Sera biopur http://www.pwss.se/product.php?productid=4584&cat=850&page=1 vilket sätt är det bäst ? gärna svar eller kommentar Tackar från GBG MVH Patrick
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Började göra en Cad-modell i Solid works på ett kar jag tänkt bygga någon gång i framtiden. Det jag är mest orolig för är om sumpen är tillräckligt stor. Akvariet är på 150L (50x50x60) och sumpen är på 40L (26x50x31), anledningen till att den inte är större är att jag funderar på att använda ett gammalt sötvattenskar som bara står och tar plats i garaget. Diametern på rören stämmer inte riktigt, skummaren är en Deltec MCE300 (inte bestämt att jag ska ha en sån, men nått i den stilen blir det). Detta är som ni ser bara Akvarie, sump, teknik och rör... inte orkat börja på möbeln eller belysing än. Detta blir mitt första saltvattensakvarie, så alla kommentarer är välkommn…
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna. Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa igen Funderar lite på om man kan lägga in lite alger direkt i karet i någon slags nät påse iomed att jag inte har någon sump???
-
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack!
-
De kulventiler jag har hittat på nätet ligger runt 600-900kr i plast. Det tycker jag är alldeles för dyrt för mitt lilla nano. Jag söker givet vis billigare ventiler för både till-lopp och retur. Jag blir tacksam om ni kunde tipsa mig om nätsidor och så tar jag över där i från. OBS! Det är kulventiler jag är ute efter. Tack på för hand! MVH!
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130. Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis. Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå) LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten. Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatt…
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad är nu detta röda som är på ena halvan akvariet ?
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har en liten liten fundering på att sätta led i karet, men det måste få plats i locket som jag har idag. Jag har alltså ett Red sea 250C max. Någon som testat?
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Kevin heter jag. Bosatt i Ronneby och tänkte ge mig in i salt världen efter att ha bytt till mig detta kar. Är egentligen mest för reptiler men har varit sugen på saltvatten länge! Karet har än så länge fungerat bra, har några kilo levande sten och två fiskar. Koraller ska inhandlas. Ska bara låta det gå någon vecka till och sen se så alla värden stämmer. Jag är dock lite osäker på vilka värden jag ska hålla koll på samt hur ofta. Ni får jätte gärna hjälpa till med råd och tips! Undrar bara ifall någon vet vad anledningen är till att min skummare låter så jäkla högt, sitter ingen syrepump till den för den gick sönder, den skummar fint ändå. Håller man för slangen so…
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ja då var man igång igen. Har sökt lite på nätet angående MH. Får upp rätt sökning, men när jag kommer in på sidan visar de halogen. Vad är det egentligen för skillnad mellan MH- och halogen- lampor? Jag misstänker att det har med K-värdet, men vill ju höra från er.
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, startade igång mitt kar igår och allt verkar gå ok. Dock undrar jag hur mycket luft man ska ge skummaren just nu. Sitter en luftslang på med ventil och stryper man den helt så låter skummaren väldigt lite. Öppnar jag upp och släpper igenom luft till skummaren så låter den ganska så mycket. Hur ska jag ha det? Lite luft på även om det låter.. Eller helt strypt, eller helt öppet? Har förstått att ljudnivån går ner när man börjar få lite saker i karet som skummaren kan arbeta med.
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, jag har nyskaffat en Pseudocheilinus hexataenia som jagar mina två clownfiskar och en annan fisk som jag inte kommer ihåg namnet på, vad ska jag göra? Lämna tillbaka den eller är det bara tillfälligt? När jag köpte den så sa de att den passat med clownfiskar, hur ska jag göra?
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-