Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag håller på sätter ihop en beställning med pvc rör och kopplingar från nätet. Jag har några saker jag inte fattar, jag har aldrig haft att göra med pvc kopplingar förut och förstår inte hur jag ska få ihop det. Jag har plockat ihop följande rör och skarvar för mitt projekt som skall bli ett beananimal typ system. Funderingar; Skall verkligen alla kopplingar osv vara 25mm? Passar allt detta ihop då eller ska jag ha exempelvis 32mm muffar för 25mm rör? För 25mm är ju innerdiameter och jag antar att 25mm rör är ganska nära 32mm i ytterdiameter? Fungerar denna beställning eller behöver jag ta bort/lägga till något för att få ih…
-
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Fick detta i karet lagom till Jul, akvariet är 4 veckor sedan start. Är detta Pods? De är vita i färgen men man kan urskilja ngt grönt i tonen också. Tacksam för svar! / Jonas
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Handlade med mig lite mat när jag hade köpt mina clowner i lördags, köpte formula two marine pellets och någon frysmat som jag inte kommer ihåg vad den heter, problemet e bara att dem inte äter pelletsen medans frysmaten tar dem direkt. någon som kanske har en bra förklaring??
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
har en Sander maxi-skim 300 skummare och luftpumpen som driver den låter som ett j***a sågverk. har ni några tips på hur man kan tysta ner den? tanten är inte direkt imponerad... har köpt en ny skummare som jag går och väntar på, men den sandern måste ju gå under tiden.. tänkte om man kunde placera pumpen i en låda som man täcker invändigt med ljuddämpande material... vad tror ni?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjing Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad är nu detta röda som är på ena halvan akvariet ?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna. Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Håller på att suga ut sand från akvariet. Är det något jag kan skänka till någon som vill ha eller det är bara att slänga? Mvh Kim
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej ja har fått för mig att seachem är bra tester tänkte inhandla ett gäng, hälst ett paket med alla test på en gång. Vet inte om de finns i de butiker jag kollat i hitills har de bara varit separata tester. Någon som kan rekomendera något testkit eller någon butik där separata tester är billiga? \\Daniel Zippert
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det några problem att ha salt vatten i plast lådor typ från ikea hörde att vissa kunde släppa ifrån sig gifter ???
-
Hej, Skall jag köpa ett 375L på Hornbach lr skall jag köpa glas från mästaren och limma själv (aldrig limmat själv) och få storleken på 450L som jag vill ha. Hävert system till sump på x antal liter som jag vill ha plats för 60L bytes vatten (färdigt blandat) och fack för 60L osmos vatten så att bytena skall gå smärtfritt. Har ritning från Peter Nymans 400L sump men den är för stor men principen är där. Hur hade ni gjort? //Jonas
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?
-
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag och min man har kikat runt här i några dagar. Än så länge har vi bara sötvattenskar med Discusar hemma ;-)...sedan en tid har saltkar lockat oss. Vi har dock mycket att lära innan vi ens kan tänka på att påbörja ett sådant projekt. Här på forumet har jag läst om mantisar och pistolräkor. Nu till min vår fråga. Har jag förstått rätt att man på något sätt kan få dessa på köpet? ( ja jag är väldigt grön ;-) ) Kan man undvika det? Mantisar var nog ibland det värsta jag sett :-o...o skulle nog helst vilja slippa dem ;-). Om frågan redan är ställd ber jag om ursäkt....har försökt söka men inte sett något om just det här.
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har en dum fråga, har aldrig bytt filtren i mitt ro system. Det är en Aqua Medic Platinum Line Plus (24V) med Booster Pump: Jag skulle vilja byta samtliga filter men jag vet inte riktigt vad eller vart jag ska köpa detta.. En extra fråga är att jag i samband med köp av ett paket begagnad teknik fick ett RO system med separat pump och undrar om det finns värde i att på något Frankenstein sätt seriekoppla dem? Då kan jag göra de i samband med byte av filter i min nuvarande. Tack i förhand
-
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och använder mig av red sea mature program. och enligt dag 6 så ska jag enligt programmet räkna ut hur mkt KH ökare jag skall tillsätta för att nå upp till 8,4dkh. Problemet är att jag ligger högre ca 9,3 och det har jag gjort sedan dag 1. Det verkar som att programmet räknar med att KH ska sjunka allt eftersom. Men i mitt akvarium så ligger det stabilt på samma nivå! vet någon vad detta beror på? Jag har startat med levande sand och caribsea liferock. mvh Fredrik
-
från 8L har det utvecklats till 450L... tänkte att kanske göra mitt 450L sötvatten till saltvatten... fish only tank? vad är det? verkar billigare.....
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej ! Sett en annons om metall halogen belysning, armaturen är inte gjord för akvarium men lampan i armaturen är köpt för salt (10000 k). spelar det någon roll att armaturen inte är gjord för akvarium. MVH Johan
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nybörjarfråga igen. Jag har i dagsläget en returpump boyu sp102 (1400 l/h) som skramlar något alldeles förskräckligt. Jag har därför tänkt att byta ut den mot en så tyst pump som möjligt. Utrymmet som finns är ca B: 11,5 cm x W: 11,5 cm X H: 60 cm. Mina funderingar är om pumpen måste stå med botten neråt eller om man kan fästa dem lodrätt.
-
- 17 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, jag har haft saltvattenskar ganska länge och vill satsa på saltvatten. Har läst på så mycket jag kam och/eller nu redo. Vill gärna ha tips på ett bra kar 200-300L som är Max 100cm brett men gärna lite höjd på (ej kub). Vill gärna ta tid på mig att hitta det perfekta. Bor i Stockholms området och ska kika förbi akvarielagret i helgen. Tänkte starta en tråd senare om mitt kar. Vill satsa på en kar fyllt med färger och bra belysning.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
-
jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Allting gick väldigt fort men har nu startat ett 200L saltvattenskar. Köpte alla delar begagnat, men har nu följande; Skummare: Deltec MC500 med ny pump "Silencer kit". Belysning: MH AquaMedic Ocean Light 150W (ljuskälla behöver bytas) Cirkulation: 3st pumpar, 1000-1500 l/h st Ytterfilter: Fluval 405 Osmosfilter: Aquatic Nature har nu fyllt på med vatten och salt, dock bara 30% som är osmos, resten är direkt ur kranen. Sen har jag även haft i 25Liter ungefär av det vatten som var i karet när det var under drift. salthalten ligger på 1.019 enligt min Deep six saltmätare och 1.023 enligt Instant Ocean. Har inte testat alla andra värden än, tänkte göra detta under mo…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-