Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hanssanden,

Har haft mitt akvarium igång nu sedan månadsskiftet feb/mars har tagit det väldigt lungt idagsläget har jag 2st clowfiskar, en Putsarräka och en Ormsjöstjärna. Akvariet är ett komplett set med all teknik plus bänk liknande rsmet med detta har en 150W MH lampa. Några mobil bilder: Mvh Hasse i Braås Sent from my iPhone using Tapatalk

• 274 svar
    • 26,3k visningar
  2. Started by Revet,

Hur lång tid kan man transportera fiskar? Hur stor volym vatten behöver en fisk under transport? Vad skall man tänka på? Tips och trix.

• 8 svar
    • 6,6k visningar
  3. Started by mac_artur,

Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias

• 4 svar
    • 916 visningar
  4. Started by Alberst,

Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst

5. Satt och läste lite på forumet och funderade generellt på fiskarnas tillväxt i karen. Mina sötvattensfiskar ( malawiciklider ) växte ju till en viss storlek beroende på antal och volym i karet. Gäller detta Saltvattensfiskar också ? Blå palettkirurg Doris, har jag ett litet exemplar av nu, trivs än så länge toppen med UV ljus på. Växer denna fisk till max storlek oavsett volym på karet ? eller vad händer i framtiden ? Trevlig Helg !! Peter i GBG

6. Started by d-jess,

Försöker läsa på och lära mig mer. Jag har en del tester som jag kollar regelbundet men känner mig ändå som ett frågetecken ibland. Nu blev jag tipsad av min handlare att följa Red Seas Complete reef care program och endast använda dem produkter och tester som används där för att många andra billigare tester lätt kan visa fel. Programmet är uppbyggt som en pyramid med 4 byggstenar och man bör börja längst ner för att få en bra grund och jobba sig uppåt. Vad jag undrar är om dessa produkter som rekomenderas är mycket mer exakta än andra billigare produkter? Jag plockade ihop de saker som rekomenderas till dem 2 nedersta byggstenarna i pyramiden och det landade på ca 160…

• 21 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Ueno82,

Hejsan som nybörjare för saltvatten så har jag kollat runt lite på sidan men har inte hittat något om hur ofta man skall byta vatten för nystartade kar eller mängd man skall byta. Sen har jag även en annan fråga angående tillrett vatten som man blandat med salt och vatten som blandas runt i en 40L spann med cirkulations pump hur länge det kan vara där innan det börja förlora viktiga ämnen m.m. som finns i saltet. Kanske lite dumma frågor, men skulle gärna vilja ha lite info eller hänvisning till vart man kan hitta info om nyuppstartade kar. Mvh Micael

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Rohme,

Har ett litet kar på planeringsstadiet, 90x40x35 i 12mm Optiwhite och har funderat några veckor på bakgrunden. Det kommer vara placerat så att det finns insyn endast från framsidan. Det vanligaste verkar vara blått eller svart (målning), men har också sett några få foton med BTN-slimline här.... och vill gärna höra era åsikter, erfarenheter och helst få se foton på hur bakgrunden ser ut efter att karet varit igång länge. Om en blå/svart bakgrund ska hållas snygg så behöver bakrutan skrapas ren med jämna mellanrum (?), vilket blir både knepigt där mitt kommer vara placerat + begränser placering av LS mm... Har tittat på BTN Marine-bakgrunden... och tycker den är ful + blir…

• 15 svar
    • 3,4k visningar
  9. Started by Taggen76,

Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…

• 3 svar
    • 617 visningar
  10. Started by lacrits,

Tjena! Vi startade vårt akvarium för ungefär 8-9 veckor sedan. Vi har 10kg levande sten, två inköpta koraller (en är fingerkorall) och ett knippe med knappkoraller/polyper som kom med levande stenen.. 1 Nassarius snigel dök upp och en 4-5st mindre sniglar (koloni-sniglar?) har visat sig. Finns massor av olika maskar som krypr omkring på kvällen, och har också en 4-5 st små stjärnor som kryper omkring. Vi köpte också två stora turbo-sniglar som ser ut å må fin fint.. som allt annat liv gör så här långt. Vi har en nano-skummare, Polario M4 cirkulationspump och ett biologiskt filter med kvartssten tror jag det är.. Låter lite (skummaren suckar ordentligt och cirk.pumpen vine…

• 29 svar
    • 6,1k visningar
  11. Started by jeanette,

Hej ! Jag och min sambo har nyligen köpt ett 400l saltvattenskar. Vi har inte kört igång det ännu och håller fortfarande på att "plugga på" Sambon ska på en kvällskurs om saltvattensakvarium snart, så då vet vi kanske lite mer. Vi funderar en del på vilka invånare som är viktigast/nyttigast/lättast att börja med efter inkörsperioden. Vi har några sötvattens akvarium och vet hur viktigt det är med en bra balans av "städare", växter och andra invånare. Men vi vet inte riktigt vilka roller alla saltvattensdjur har i ett kar. Kom gärna med lite tips till oss nybörjare

• 7 svar
    • 724 visningar
  12. Started by Patrik_101,

Hejsan! Jag har hängt här ett tag nu och försökt lära mig av alla otroliga projekt ni startar! Nu är det dags för mig att komma in i matchen och köra lite salt. Jag har haft sött i många år men nyligen sålt av allt för att nu bygga mig ett eget kub akvarium. Målet är ett 50x50x50 med inspiration från elos. Inriktning blir ett senare val nu har jag tusen frågor ang. teknik mm. Möbeln har jag påbörjat men sitter även med lite skisser på själva karet. Jag har sett många här kör med hävert, 25/32mm ner och en retur på 25mm. Jag är inne på samma linje. En mitt centrerad box blir det för mig. Vad skall man tänka på när det gäller volymen i boxen? Jag undrar även hur mycket pv…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by mika,

Ska till o köpa någon/några sandvändare. Tänkte höra vad som är bäst eller rekomenderas

• 13 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by Roger.J,

Hej Har beställt ett 672l kar som skall byggas in i i köksväggen här hemma. Är helt ny inom saltvatten men varit sugen länge så tycker det är dags nu. Har hållit på med Malawi & tanganyika ca 15år. Så kommer att komma med bilder & frågor(har ju massor att lära) Info om projektet kommer jag med inom kort. Mvh Roger

15. Started by Stenlund,

Goddag, forumet. Jag har idag ett litet par Ocellaris-clowner i mitt kar, tillsammans med en Magnifica anemon som de struntar högfärdigt i. Jag funderar på vilka andra fiskar jag vill ha i det, och då funderade jag på om det går att köpa en till anemon och skaffa ett annat par clowner, t.ex. tomatclowner. Eller kommer det bli kaos och kanske underliga korsningar? Tanken är att de ska få växa upp som två par i karet, och sedan får ett par flytta till ett framtida clownhotell. Bara en fundering som jag har. MVH; Stenlund

• 5 svar
    • 757 visningar
  16. Started by accsel,

Har ett litet kar på 31 liter och iom en beställning från PWSS tänkte jag köpa något att ha i filtret. Mitt Cocoon-kar har ett hang-on filter som inte används nu och tänkte fylla det och använda så det gör lite nytta. Är pellets som typ Easylife Symbiont användbart och kan det göra någon nytta att hjälpa LS med nedbrytning? http://www.pwss.se/product.php?productid=7790&cat=1184&page=1 Är aktivt kol bättre och vet någon om det finns nånstans på nätet? Tack!

• 3 svar
    • 496 visningar
  17. Started by hanst,

Hej alla, har varit här och smygläst i ca 6 månader och känner att det är dax att lägga upp en tråd på mitt lilla projekt. Då jag som oftast gillar resan lite mer än resultatet så tog jag ett beslut. För att lyckas med projektet samt hålla intresset vid liv så måste jag planera allt väl samt ge tekniknörden i mig en massa trevliga saker att mixtra med. Resultatet av mitt planerande slutade i följande kravlista: Ska baseras på ett Aquatic Nature Cocoon 3 som jag hade sen innan Sump som rymmer all teknik samt ha utrymme för osmosvatten, ett vattenbytarfack samt refugium/utrymme för eventuell annan teknik Snygg möbel som inte får vara större än karet DIY-ledramp En styrdato…

18. Started by _j0nas_,

Hej! Har precis blivit innlurad på detta med saltvattens akvarium av remne här på forumet då han fick för sig att efterskänka en krabba till mig. Så började smått med ett "picokar" från AM på ~36liter men tyvärr han inte krabban flytta in innan jag själv fick för mig att plantera in en Mantisräka vid namn Infestor i karet. Efter inplantering så gjorde han livet kort för mina två sniglar, den första avrättade han efter ~10min och den andra var slut som artist någon dag senare. Men efter att ha läst på lite verkade det som att folk fick dem att fungera med STORA turbo-sniglar. Så sagt och gjort jag köpte den största jag hittade och nu har de vart grannar i ~5 dagar utan nå…

• 32 svar
    • 4,5k visningar
  19. Started by gurra600,

Hej jag undrar om det blir farligt för någonting i karet när man syresätter vattnet via 2 streamer. det bli ganska mycket bubblor ! Har i 2 kuren med Red slime remover .. kenny

• 2 svar
    • 516 visningar
  20. Started by Timpin,

Hej! Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram! Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm. I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö. Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar. I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med des…

• 7 svar
    • 961 visningar
  21. Started by bjerland,

Hej. Är det någon som har erfarenhet av JAD Akvarium.

• 9 svar
    • 4,4k visningar
  22. Hej, som topic. Eftersom jag har ett clownhotell med välvd front, så gör det ju saken inte enklare. Har försökt med typen plastskrapa eftersom jag misstänker att rutorna är av plast. Har dessutom en platta på skaft med någon "scotchbrite" yta. Hur gör ni?

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by aoiitsuki,

Hejsan! Jag är väldigt ny här på forumet så jag tänkte skriva en liten presentation av mig själv. Som ni kan se i min profil så heter jag Robin och jag har hållit på med sötvattenskar enda sen jag fick mitt första sötvattenskar som 11åring. Intresset har svajjat lite hit och dit och det har blivit att man har sålt sina akvarium och sen efter något år köpt ett nytt igen. Senaste året inom akvaristik så har jag ägnat mig åt både Tanganyika ciklider (Tropheus) och Malawi ciklider. Samt haft en liten hobby odling. Jag har alltid velat ha ett saltvattens akvarium. Men det kändes som om det skulle vara alldeles för svårt, komplicerat och alldeles alldeles för dyrt. Så jag f…

• 251 svar
    • 31,4k visningar
  24. Hej.Jag och min flickvän funderar på att uppgradera till ett större sötvattenskar och då kommer vi få en 112-litersburk över. Funderar nu på att konvertera det till saltvatten och har lite funderingar kring detta. Vi ämnar läsa på ordentligt i böcker i förväg eftersom vi båda är helt gröna inom saltvatten, men jag har ändå lite små frågor om en tänkbar setup som vore bra att få besvarade redan nu. Karet vi har är ett vanligt glaskar med heltäckande ramp och två innerfilter som vi kör nu till sötvattnet. Vi ska köra ganska enkelt saltvatten, inga särskilt krävande koraller och sådant utan bara lättskötta koraller och tåliga fiskar. Min initiala tanke var att bara fixa in l…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  25. Hej tänkte göra om mitt yngel akvarium till saltvatten. Utrustning! Akvarium: Juwel Rio 125l med T5 ramp. Belysning: Tänkte köra med Original rampen med 2st T5 lysrör samt reflektorer som jag redan har. Pumpen: Blir originalpumpen som jag kommer byta pumphjulet till 1000l/h samt sätta i en stremer på 2000l/h. Skummare: JAD WG-310 skummare 80-120L. Eftersom den passar in precis under locket i akvariet så jag slipper då borra hål i locket. Tänkte göra med 15kg levande sten. Samt några tester samt salt och saltmätare. Frågor! Jag undrar vad för lysrör ni rekommenderar att man använder i akvariet då jag tänker ha mjuk koraler samt några fiskar. Undrar även vad ni rekom…

• 19 svar
    • 3,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.