Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena, har 3st coral box led över mitt Reefer 250. har blandat i karet allt ifrån acropora till zoanthus. någon som själv kör dessa lampor och vill dela med sig av sina inställningar.
-
- 16 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag och familjen bor en bit utanför Göteborg närmre bestämt i Hindås. Jag håller som bäst på att sätta upp vårt första saltkar efter flera år med sötvatten. Det här är ju så stor skildnad och jag har mycket att lära, man kan säga att vi står inför en stor utmaning, så jag hade gärna kommit och tittat hos någon som redan är igång, och som kan visa teknik, tips, och "Gör det här" "men akta dig för det här"... Har du lust att visa upp ditt saltvattensprojekt för två nybörjare? Dra gärna ett PM till mig, så kommer jag och frun förbi och tittar
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej! innan jag börjar fråga o ha mig vill jag bara tacka för en fin sida m mkt bra info! inkörningen.... väldigt spännande att följa allt, ta tester o lysa m lampan på natten! men... kunde den inte vara ett par dagar istället? nu till frågan: kan man byta 5-10% av vattnet under inkörningen el. får man en ny inkörning hela tiden? tänkte mest på mitt nitritvärde som stigit de fem senaste dagarna, från 0-1.5 (sera test) har inte tänt ännu men kanske för lite ls... burken har varit igång i två veckor nu! alla andra värden är bra! tack
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid. Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023) Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl. Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta. Är enda s…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Detta är mitt första inlägg, som absolut nybörjare av saltvatten. Efter en flytt och en tids akvarieuppehåll bestämde jag mig för att köra igång igång. Tanken var först på Malawi eller växtkar, då jag sysslat en hel del med sötvatten tidigare. Efter några inspirerande vändor till olika akvariehandlare föll dock valet på saltvatten - en utmaning både för noggrannhet, tålamod och ekonomi. Min tanke var först att start allt i lugn och ro, helt från scratch för att lära och för att fascineras längs vägen. Jag köpte ett begagnat 375L som jag limmade i BTN Slimline bakgrund i. Jag byggde även en kammare inuti burken (med plexiglas och ytavrinning). Dagarna senare dök ett annat …
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Vi har nu haft vårt första saltvattensakvarium över ett år men stöter ständigt på nya bekymmer! Att det skulle vara så svårt trodde man ju inte! Vi kämpar med att få rätt på vattenvärdena men så fort vi lyckats (något så när) åt ena hållet blir det problem i andra änden. Lite NO3 och PO4 då börjar LPS korallerna att må fint men samtidigt så blir det väldigt lite gröna alger i akvariet och andra invånare som Salarias (vår första fisk (Prinsen) och sjöstjärnor (äter på sina egna armar) och sjöborrar håller på att dö av svält! Vi vill inte att Prinsen ska dö! Vi har försökt att mata honom med algmattor och frusna alger med pincett men han vill bara ha alger som sitter p…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Äntligen dags att komma igång med mitt första kar efter mycket läsande, funderande och frågande. Tänkte att första innevånaren skulle få flytta in framåt helgen om allt ser ok ut men innan dess tänkte jag posta och se att så att ingen ser nåt som verkar helt galet (tror förvisso inte det). Osmosvatten Salthalt 1025 Temp 23 Ca 15 kilo levande sten I brist på bättre grejer provade jag även med en JBL Easytest-sticka och fick dessa resultat, No2 0 No3 0 Ph 7.5 Kh 2 Gh >20 Läste på burken men jag är inte säker på om dessa test ens funkar som de skall på salt, står bara vattentest. Ser det vettigt ut med värdena? Har läst och läst men vattenkemi och jag kommer ta tid på…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet. Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder. Hoppas någon har lite koll på det här
-
Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Sådä, då har man gått och skaffat sig ett 80 liter Molly hotel som omvandlas till ett saltkar. slängde ut alla svarta skumgummi filterklossar och har biobollar, aktivt kol kvar. En korallia 1 sitter under utblåset på returpumpen och skapar lite cirkulation. Skummare har jag inte (än), vet inte om det är nått jag kommer behöva. har funderat på att ha en 3-4 fiskar (små) och i senare skede en påfågelmantis. Har ca 9-10 kilo ny sten och 9 kilo levande sand. Fyllde på med vatten från stora karet och låter det stå och puttra nu. Såhär ser det ut nu iaf. Kunde helt enkelt inte låta bli att skaffa ytterligare kar
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! ny här på forumet och ganska ny ägare av ett saltakvarie blev ett 20liters nano aquael som var på bra pris här i stan! men nu har jag haft det igång i ca 1.5 månader. Nu börjar det ju bli lite grönt på glaset och så och eftersom det är ett så litet kar är det ganska trångt att komma ner och rengöra. Har någon något bra tips för en nybörjare? det är för trångt att komma ner med en såndär handyskrapa som annars fungerar väldigt bra. Kan man slanga över lite vatten och lägga över sten och så i en spann/plastback eller så och skrapa rent och sedan lyfta tillbaka allt? Eller blir detta väldigt stressande för djuren? Är ju nöjd med hur stenarna är lagda men det skulle var…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er alla Allt jag tänker på nu är saltvatten.Jag har kört ett sötvatten(juwel 125L) kar med en massa Guramin i men nu är det saltvatten som snurrar i min skalle Så till frågan jag har varit glasmästare och tänker bygga ett eget kar på ca 300L bör väll vara ett ganka bra nybörjar salt kar jag skulle vilja ha en flera ritningar på olika kar (borrat) med sump alltså alla mått liter volymer mmmmmmmm det finns säkert nån snäll som vill hjälpa mej att börja skära glas,borra,limma många förslag till olika bra kar skulle sitta fint Tack Johan:smiley9:
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag har precis startat mitt första 58liters Clownhotell och jag har lite bekymmer med sanden, Köpte 0.5-1.7 levande sand men när ja hällde i vattnet efter ja lagt i sanden blev allt en enda stor röra! Vattnet vart jättegrumligt och jag tror inte det har blivit mycket klarare på en 4-5h period. Någon som kan hjälpa mig ska jag köra med pumpen på eller ska ja strunta i de för jag kör med doppvärme o pump o allt ba rörs omkring? Mvh
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ska vattnet från ytavrinningen gå direkt genom skummaren, eller ska den (skummaren) bara stå och pumpa i sumpen? (Det här är förmodligen som att fråga en en bilmekare om vilken sida av fälgen som ska vara utåt...)
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej allihopa! jag har just köpt ett hörnakvarium på 275L hämtas fredag den 13 (till råga på allt)som jag funderar på att göra till ett saltvattens akvarium med clownfiskar och räkor n stuff.jag har också tänkt mig att dra i gång det med sunt förnuft samt något påläst (saltvattensakvariet). jag har inte tänkt mig dyra mega turbo pumpar och skummare i ren diamant med guld kant och lysrör från tibet ..utan ett mer kanske ihop plock bra fungerande/mänskligt lagom dyrt saltkar som helt enkelt funkar.lagom e bäst eller nåt..(vill inte ha hela lyan överfull med "hi-tech units") följ gärna med på resan och kom med tips. steg ett för mig ?:..in med burken...får med ett beggat ytt…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Är det någon som har eller har haft en sacem winds cirkulationspump? Är den något att ha? Jag funderar på att köpa en sacem winds 4000 som returpump från sumpen.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
från 8L har det utvecklats till 450L... tänkte att kanske göra mitt 450L sötvatten till saltvatten... fish only tank? vad är det? verkar billigare.....
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har införskaffat mig ett RSM 130 som är inkört och har nyligen skaffat mig första korallen, hade enbart en städräka i innan men korallen verkar klara sig bra så hitills verkar allt fungera som det ska! Problemet som jag har är att ena munstycket blåser ur sig små luftbubblor som samlas här o där i akvariet, till en början var jag tvungen att köra utan den vita duken som skulle ligga längst upp i filterhållaren för med den på plats vart det massvis med luftbubblor men utan den vart det avsevärt mycket bättre men inte helt bra! Jag tog några bilder, inte så bra bilder men det blir såpass mycket luftbubblor som smiter in så att vattnet ser grumligt ut, det syns även om…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag ska starta ett lido 120 salt inom en snar framtid och försöker samla in info om allt som stavas salt:) hur är det med sand? om man väljer att ha sand, måste man då ha nått som lever i sanden? eller kan man ha sand ändå?
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är i uppstarten av ett guppyhotell 45l. ljuset 24w t5 pc rör + 11w orginal = 0.77w/l eheim compakt 1000 = 150 - 1000l/h (mer än 20ggr volym ) Planerat innehåll + invånare: 5-6 kg LS 3 eremiter 6 snäckor 1 räka 2 små clowner + Mycket mjuk koraller Skummare eller inte? hört att clowner skitar ner mycket. Den tänkta skummare skulle isf vara en Rio NanoSkimmer, mycket mer än så vill inte min plånbok vara med om. Kollat på Lasses och andras trådar …
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-