Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ska vattnet från ytavrinningen gå direkt genom skummaren, eller ska den (skummaren) bara stå och pumpa i sumpen? (Det här är förmodligen som att fråga en en bilmekare om vilken sida av fälgen som ska vara utåt...)
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Fick detta i karet lagom till Jul, akvariet är 4 veckor sedan start. Är detta Pods? De är vita i färgen men man kan urskilja ngt grönt i tonen också. Tacksam för svar! / Jonas
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Detta är mitt första inlägg, som absolut nybörjare av saltvatten. Efter en flytt och en tids akvarieuppehåll bestämde jag mig för att köra igång igång. Tanken var först på Malawi eller växtkar, då jag sysslat en hel del med sötvatten tidigare. Efter några inspirerande vändor till olika akvariehandlare föll dock valet på saltvatten - en utmaning både för noggrannhet, tålamod och ekonomi. Min tanke var först att start allt i lugn och ro, helt från scratch för att lära och för att fascineras längs vägen. Jag köpte ett begagnat 375L som jag limmade i BTN Slimline bakgrund i. Jag byggde även en kammare inuti burken (med plexiglas och ytavrinning). Dagarna senare dök ett annat …
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej på er alla Allt jag tänker på nu är saltvatten.Jag har kört ett sötvatten(juwel 125L) kar med en massa Guramin i men nu är det saltvatten som snurrar i min skalle Så till frågan jag har varit glasmästare och tänker bygga ett eget kar på ca 300L bör väll vara ett ganka bra nybörjar salt kar jag skulle vilja ha en flera ritningar på olika kar (borrat) med sump alltså alla mått liter volymer mmmmmmmm det finns säkert nån snäll som vill hjälpa mej att börja skära glas,borra,limma många förslag till olika bra kar skulle sitta fint Tack Johan:smiley9:
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej! innan jag börjar fråga o ha mig vill jag bara tacka för en fin sida m mkt bra info! inkörningen.... väldigt spännande att följa allt, ta tester o lysa m lampan på natten! men... kunde den inte vara ett par dagar istället? nu till frågan: kan man byta 5-10% av vattnet under inkörningen el. får man en ny inkörning hela tiden? tänkte mest på mitt nitritvärde som stigit de fem senaste dagarna, från 0-1.5 (sera test) har inte tänt ännu men kanske för lite ls... burken har varit igång i två veckor nu! alla andra värden är bra! tack
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har jag haft igång min RSM130 i 3-4 månader och har lärt mig en himla massa. Jag har bytt ut mycket av tekniken, gjort om scapen säkert fyra gånger och har bytt vatten och utfört annan maintenance samt t.o.m. odlat lite alger och drivit upp artemia från ägg till vuxna för att få lite fart i maten... och jag har inte tröttnat på det. Det här tar jag som ett tecken på att jag fastnat för hobbyn och inte gett upp för att det varit för jobbigt eller tråkigt, så då går tankarna till att uppgradera. Något jag grämt mig på flera gånger i min RSM130 är att sumpen är både för liten och framför allt har alldeles för opraktisk form. I samma veva så skulle jag gärna ha lite stör…
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag försöker hitta någon trevlig lösning för att kunna rikta utblåset från min returpump(helst åt två separata håll). Jag har idag mitt utblås rakt ner i tanken då röret är dragit upp på baksidan och rakt ner i akvariet. Jag har sett att det finns smidiga lösningar till red sea akvarier(länk), men hittar inte direkt något motsvarande för oss som inte har ett färdigt paket från red sea. Försökt leta efter inspiration på forumet och googlat som en galning utan något resultat. Funderar på om man ska kosta på sig en sådan som red sea säljer för att sedan försöka koppla in den på min rördragning. Tips och idéer mottages gärna. Jag har svårt att se att …
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet. Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder. Hoppas någon har lite koll på det här
-
håller nu på att starta upp ett 60L saltvatten. tänkte att ni kunde säga om det är bra det jag tänker använda. 60L alminuimakvarie fluval3 700L/h 25W värmare 2*20W 18.000K 10kg eller mer sten,beror på vad som går i 1-2putsarräkor 1-4 eremiter ser det här bra ut? jag funderar på att köpa en skummare också med jag vet inte(?) tror ni jag ska köpa en till pump?
-
Som så många andra har jag, efter ett tjugotal år med diverse ciklider, sneglat på och läst mycket om saltvattensakvarium men inte ännu tagit steget. Nu är jag inne på att äntligen starta igång ett mindre kar typ AM Blenny eller något i den stilen som är så komplett som möjligt från start. Av erfarenhet vet jag att akvarieintresset går i vågor och jag vill inte dra på mig arbete som jag i längden inte genomför. Tanken är alltså t.ex. ett Blenny, köra RO-vatten, ha lite mjuka koraller, knappar, några få fiskar / övrigt levande. Alltså en ganska låg biolast. Nu till frågan; räcker vanliga vattenbyten och saltets "naturliga" innehåll av diverse ämnen eller behöver oftast et…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nu har mitt första saltvatten akvarium varit igång 3-4 månader och jag förstår att det är dags att införskaffa doseringspump och balling då jag bara mäter dom vanliga värdena på nitrat, fosfor, kalcium, PH och har noll koll på hur det ser ut med dom övriga sprängämnena. Vill ha en blandad mix av koraller. Det finns ju flera tillverkare så jag undrar vilka ni satsar på och lite varför.
-
Hejsan! Min euphyllia ser inte så glad ut vet någon varför den ser ut som den ser ut? Mina nia värden ser ut såhär Här är mina värden: fosfat 0 Nitrate 0 Calcium 500 PPM KH 8.0 dKH pH 8.0 nitrite 0
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej jag är helt ny här. Jag köpte en korall från affären och på den var det mycket ljuslila/babylila på stenen inte cyano. röd/kila kalkalg eller dino.. tyvärr har jag skiten i akvariumet sen tidigare. Nybörjare så gör mitt bästa för att fixa det. Men detta ljuslila vad är det?..
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Sådä, då har man gått och skaffat sig ett 80 liter Molly hotel som omvandlas till ett saltkar. slängde ut alla svarta skumgummi filterklossar och har biobollar, aktivt kol kvar. En korallia 1 sitter under utblåset på returpumpen och skapar lite cirkulation. Skummare har jag inte (än), vet inte om det är nått jag kommer behöva. har funderat på att ha en 3-4 fiskar (små) och i senare skede en påfågelmantis. Har ca 9-10 kilo ny sten och 9 kilo levande sand. Fyllde på med vatten från stora karet och låter det stå och puttra nu. Såhär ser det ut nu iaf. Kunde helt enkelt inte låta bli att skaffa ytterligare kar
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det ngt man ska tänka på vid omflyttning av stenar o koraller i akvariet? Kommer vattenvärdena att förstöras av att man grejar så mycket i karet? Finns det några gyllene regler för ombyggnad av akvarielandskapet? Eller kan man hålla på hur mycket som helst utan att behöva oroa sig för att värdena ska paja?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
har en Sander maxi-skim 300 skummare och luftpumpen som driver den låter som ett j***a sågverk. har ni några tips på hur man kan tysta ner den? tanten är inte direkt imponerad... har köpt en ny skummare som jag går och väntar på, men den sandern måste ju gå under tiden.. tänkte om man kunde placera pumpen i en låda som man täcker invändigt med ljuddämpande material... vad tror ni?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har tänkt att till början inte ha några djur utan bara någon fin sandbotten, inredning av växter eller stenar m.m. Kolla bilden på akvariet jag ska köpa, den bruna, skulle vilja ha en sån inredning, vet ni om det är söt eller saltvatten? http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=140
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag heter Andreas och nu är det dax för mig att presentera mitt akvarium som är ett Juwel Lido 120. Jag började med att ta bort filterlådan, då jag tyckte att den tog förmycket plats. Lådan satt som berget och mha fiskelina kunde jag till slut skära mig igenom limpunkterna. Jag byggde en ca 4 kg tung revpelare av död levande sten, borrade hål och förstärkte pelaren med pvc och limmade med AquaScape Epoxy. Fyllde akv med saltvatten och lät systemet gå 3 veckor och tillsatte sedan 5 kg levande sten. Körde utan belysning några dagar och ökade sedan belysningstiden från 1 h tills jag kom upp i 8h/dygn. Akvariet hade till en början inslag av kiselalger, fick sedan lite t…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-