Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först.. Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'? typ 120*40*50 l,d,h..
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
såg att PWSS hade billiga mollyhotell..835:- men det skulle kosta 600 spänn TILL att få det hem..jämmer o elende någon som vet något ställe som ligger närmare halmstad som säljer mollyhotell??
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hallo. Börjar känna mig som en desperat j**el nu. Sitter minst 5 timmar varje dag och läser, letar akvarium. Varför tittar man i köp och sälj FLERA (100) gånger om dagen och tänker "hoppas det har dökit upp något nytt". Då jag undrar vad man skall tänka på PRIO ett när man köper ett akvarium. Jag själv hade nog sagt att jag vill ha sump (Då jag letar ca 200l). Men sen lysramp, skummare, filtrering och cirkulation alla dessa saker är viktiga men vilket är det som man skall tänka på är viktigast? Börjar undra om 200 liter är en magisk gräns då det blir ganska mycker dyrare då + du kan ju ha en massa mera fisksorter. Var innom zooaffären som har saltvatten här i Kristianstad…
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Tja! Har haft mitt kar igång nu i ca 2mån, och det har funkat bra. Har för närvarande 2 clowner, 1dottyback, 5 blåbenade eremiter, sniglar och 2 eldräkor, en liten euphyllia, Acanthastrea samt en annan lps som jag inte vet namnet på. Nu har det ivf börjat komma lite gröna trådalger och jag funderar på att skaffa min kirurg. Jag kommer bara ha en och valet står mellan zebrasoma flavescens eller zebrasoma xanthurum. Mitt kar är på 360l och 120cm långt. Jag vill helst köpa en xanthurum, men är också införstådd med att karet är i minsta laget för en sådan, eller vad säger ni, kan det bli bra? Oavsett vilken jag köper, kan jag köpa en nu, eller borde jag vänta ett par mån…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan, jag har ett par stycken Glasrosor (4 st små) mitt bland mina knappar.... Har försökt ett par gånger att injicera ättika i dem men de är så små och drar ihop sig så fort. Så va jag nere i hos min lokala akvariebutik och de hade en Acreichthys tomentosus*, så mina funderingar är. Skulle den funka i mitt rsm 130 och vad är era erfarenheter av den? Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor. Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter. Hur stor cirkulation bör man ha sumpen? Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig) Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)? Någon som testat hydors flo? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0 Tacksam för svar hls Nelson
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Fick min uppenbarelse under sommaren då ja lärde känna Outbacker, och hans riktigt fina 800 l kar! Två veckor senare hade jag mitt eget 450 som jag plockat ihop lite teknik till nu under sommaren. Karet är nu uppfyllt och saltat och levande sten är beställt till torsdag Problemet som jag tampas med just nu är att tempen i karet ligger ända uppe på 28 grader. Jag har värmaren gående ända nere på 23,5 och tvärdrag i rummet så jag går här o fryser som fasen. Men det går inte ner, och då är inte lysrampen på 6xT5 tänd än heller. Vad göra? Stänga av doppvärmare helt och köra på rumstemp? Eller inskaffa kylare? Och isåfall hur funkar en sådan och vilka är att rekommendera? Tac…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. ..."Det går bra nu"...(Petter) Hej. Det går verkligen bra för mig i mitt första nano saltkar. Jag har inte mycket i karet för tillfället men de djur som finns är intressanta att studera. Min räka har bytt skinn två ggr inom loppet av tre veckor (andra gången i dag). Och min zebra eremit krabba har bytt för första gången i natt också. Jag har även en röd bent eremit som varit orörd på samma plats i två dygn nu och jag tror den, lik zebra eremiten, kommer snart att ömsa sitt skinn eller skal. Min fråga är ska man lämna kvar det ömsade skalet för att låta djuren äta upp det? Jag tänkte det kanske finns nyttiga proteiner eller kalcium som behövs för att stärka deras ny…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag blandar salt i en hink 1 dygn innan vattenbyte men funderar nu på ha en dunk med pump i för att alltid ha ny blandat salt. Undrar lite hur ni har det? Blandar ni salt innan vattenbyte eller har ni alltid färdigt saltvatten i en dunk/balja ? Fyller ni på det som dunstat för hand då eller har ni en vattempåfyllare för det ?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Då så, efter mycket värdefull läsning på forumet är det dags för mitt första inlägg! Mitt akvarium har varit igång i 14 dagar nu och än så länge flyter det på enligt plan. Om ett litet tag bör det alltså vara dags att skaffa mina första fiskar. Akvariet är på 200 L och jag har än så länge tänkt mig följande besättning: 3-4 Chromis viridis 2 ocellaris-clowner (alt. 1 eller möjligen 2 clarkii-clowner, lite fundersam till storleken där?) 1 Chrysiptera hemicyanea 1 Eldräka Härdiga sorter till att börja med alltså Längre fram hoppas jag kunna fylla på med en eller ett par andra fiskar, men där är min planering ännu rätt så oklar... Jag funderar lite på i vilken ordning jag b…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
En gång i tiden när jag använda mitt akvarium gjorde jag en egen bakgrund i frigolit och silikonade fast det... Just nu villnjag återställa allt och bli av med det, några tips och trick innan jag "chansar" och går bananas på det Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig. Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ligger efter mycket funderingar i inköpsplaner på ett 58 liters clownhotell. Tips tricks samt bilder på er som har sånna kar igång vore tacksamt.. Funderar på att köra 4 clowner och nån räka i karet.. Salt vatten är helt nytt för mig, har varit odlare av malawi ciklider för några årsen. har speedster på detta forum som mentor för saltvatten så det skall nog gå bra.. Men Som sakt tips och tricks med dessa kar samt lite bilder hade varit tacksamt.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla! Jag heter Kjell Lindén, 42 år, fru och tre barn, bor i Bälinge, ca. 1 mil norr om Uppsala. Har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium, ett Red Sea MAX. Blandade vattnet och la i ca. 12 kg levande sten som inhandlats på Triton i Täby. Nu ska burken få stå några veckor med belysning nån timme om dagen innan jag gör något mer! Vill bara säga hej till alla, det verkar som det här är stället att inhämta kunskap, lite humor och förhoppningsvis väldigt goda vänner! En liten fråga har jag, med den levande stenen följde med (vad jag sett hittills) 3-4 små krabbor (1-1,5 cm), är det något som kan bli ett problem framöver? Ska man göra nåt nu när man "har chan…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, har köpt 2,5 kg levande sten från akvariehandeln, 190/kg, och haft igång det i snart en vecka. Karet är helt nystartat och jag har letat livstecken varje dag med allt är helt dött så när som på snudd på mikroskopiska små vita "maskar", knappt millimetern stora och heller inte avlånga men smala. Borde det vara mer liv i burken och kan det helt enkelt vara dålig LS? //Axel
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
En liten fundering. Jag buffade lite med Salifert KH+Ph buffer då mitt ph låg på 8.0 och dKH på 7.8. Jag blandade ihop lite pulver med osmos vatten och tog en spruta och droppade under ett par timmars tid försiktigt längst bak där filtrering och pumpar är. Tyvärr måste jag ha fått fel på glasögonen när jag måttade upp pulvret för det blev i slutändan lite väl mycket buffning, dKH for upp till 12 dKH när jag mätte dagen efter. Vad innebär det rent praktiskt? -En buffning från 8.0-12.0 dKH på ett dygn kan väl inte vara så bra? Vad kan påverkas i akvariet av en så pass snabb förändring? -Ph ligger kvar på kring 8.0(kanske kanske 8.1) trots att dKH åkte upp. Vad innebär det…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare alla! Ska starta upp mitt första saltkar i november/december när plånboken tillåter Är 17 och vet inte så mycket om vad jag kommer behöva för att starta upp ett bra fungerande kar, Har tänkt mig att köpa ett 450 l juwel men mer än så vet jag inte. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, Varför har man en sump hur fungerar den? Vad är nödvändigt att ha i början? Behöver jag led eller fungerar det med lysrör också? Använder man en pump som man gör i sötvatten eller använder man endast streamers? En till fråga gällande sumpen är hur ”kopplar” man ihop den med själva akvariumet? Tacksam för alla svar
-
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har nu haft ett revakvarium i drygt ett år. Det är ett enkelt 250 liters akvarium utan sump, med intern skummare, cirkulationspump med keramiska bitar samt streamers. Värdena för nitrat och fosfat är lite för höga trots behandling med NOPOX under ca tre månader. Jag har åtta fiskar och mjukkoraller. Jag har nu införskaffat ett begagnat Reefer 450 som är anpassat till Tritonmetoden. Min fråga är hur jag bäst gör övergången från det gamla karet till det nya? Jag tänker att jag borde kunna använda vattnet från det gamla karet och blanda resten nytt. Levande sten, tunt lager korallsand, koraller och djur ska också med. Är det något som jag absolut bör tänka på under …
-
Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-