Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej! Har precis skaffat ett saltvattensakvarium (clownhotell) och kört igång. Har byggt upp i akvariet med LS och korallplattor. Nu undrar jag om den levande stenen behöver ligga så den får direkt ljus eller om det går bra att lägga en korallplatta över LS? Tack på förhand! //Martin
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först.. Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'? typ 120*40*50 l,d,h..
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett red sea c-250 l. Beställt hem ls som jag kommer hämta imorgon från posten. Dock har det inte gått som planerat med att få igång akvariet och det står fortfarande tomt.. kommer kunna lägga in ls på lördag. Klarar sig stenen i lådan som den kommer i eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump? Har inte heller lyckats få upp min osmos än. (Får hjälp av min pappa som inte har så mkt tid).. kan jag i så fall köra stenen med kranvatten tills jag får i den i akvariet? Kommer då köra med osmos vatten. Mvh Reryd
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag letar efter en eller helst två tunnor runt 50 lilter (max 42cm diameter) helst i Örebro-trakten. Har sett dessa på nätet men vill gärna undvika frakten om det går. https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/ Är det någon som har något tips eller kanske en tunna över?
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle dela med mig av några nybörjarerfarenheter som visar hur fel man kan tänka om man resonerar med sig själv och inte använder sina tester för att verifiera sina resonemang. Men vi måste backa bandet några månader. Så här började det hela. I somras var vi ute och seglade och när vi kom hem hade det varit strömavbrott. Alla fiskar döda och vattnet luktade som F n. Hittade de döda fiskarna och bytte massor av vatten. Efter en vecka eller så kunde jag se att många av korallerna ändå hade klart sig och stjärnpolypen levde loppan. Men efter några veckor så började få problem med både kisel- och grönalger. Jag antog att det berodde på att det fanns massa döda…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! har startat ett akvarium 30l med två st led belysningar och ett lysrör! min fråga är: är belysningen tillräcklig?? och hur många watt motsvarar den?? info: Led belysningen innehåller följande: *6st blå LED 300mcd/st , 12000K , 56mW/st *36st Vita LED 1400mcd/st , 8000K , 56mW/st alltså infon ovan x 2 eftersom jag har två st små led ramper! sen har jag även ett 11w lysrör så totalt 3 belysningar! är 56mW samma som 0,56w ?? i så fall ger dom alltså 22,4w/st=44,8w + 11w ger totalt 55,8w alltså 1,86w/liter vilket borde vara ganska bra va?? eller är jag helt ute och cyklar då?? tacksam för svar! Mvh
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har tänkt mig att enbart köra med konstgjord sten av moraliska skäl och att de även är snyggare. Har tänkt mig ett paket med Caribsea Nano Arces plus ett paket med Caribsea Sea Shapes. Mitt kar är på 250 liter och min tanke är en mycket öppen aquasqape. Någon som har erfarenhet av Caribsea ?
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare alla! Ska starta upp mitt första saltkar i november/december när plånboken tillåter Är 17 och vet inte så mycket om vad jag kommer behöva för att starta upp ett bra fungerande kar, Har tänkt mig att köpa ett 450 l juwel men mer än så vet jag inte. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, Varför har man en sump hur fungerar den? Vad är nödvändigt att ha i början? Behöver jag led eller fungerar det med lysrör också? Använder man en pump som man gör i sötvatten eller använder man endast streamers? En till fråga gällande sumpen är hur ”kopplar” man ihop den med själva akvariumet? Tacksam för alla svar
-
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla! Jag heter Kjell Lindén, 42 år, fru och tre barn, bor i Bälinge, ca. 1 mil norr om Uppsala. Har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium, ett Red Sea MAX. Blandade vattnet och la i ca. 12 kg levande sten som inhandlats på Triton i Täby. Nu ska burken få stå några veckor med belysning nån timme om dagen innan jag gör något mer! Vill bara säga hej till alla, det verkar som det här är stället att inhämta kunskap, lite humor och förhoppningsvis väldigt goda vänner! En liten fråga har jag, med den levande stenen följde med (vad jag sett hittills) 3-4 små krabbor (1-1,5 cm), är det något som kan bli ett problem framöver? Ska man göra nåt nu när man "har chan…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Jag tillhör den skaran som under x antal månader varit här i smyg utan att synas för att försöka bli lite påläst ang. att driva ett saltvattensakvarium. Jag har pysslat med sötvatten minst 20år men nu är det dax att ta steget in i den salta världen Jag har i dagsläget 3 akvarium varav ett ska behållas som sött (720l), ett 100l med L46 Hypancistrus Zebra ska säljas, sen har jag ett 400l juwelkar med malawiciklider som jag inte vet om jag ska konvertera till salt eller helt enkelt sälja för att köpa ett nytt? Har sett andra konvertera dessa kar med det känns som det blir lite bekymmer med dålig belysning mm. Jag vill börja lugnt och försiktigt men inte bli allt för beg…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan, jag har ett par stycken Glasrosor (4 st små) mitt bland mina knappar.... Har försökt ett par gånger att injicera ättika i dem men de är så små och drar ihop sig så fort. Så va jag nere i hos min lokala akvariebutik och de hade en Acreichthys tomentosus*, så mina funderingar är. Skulle den funka i mitt rsm 130 och vad är era erfarenheter av den? Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej! Jag har nu haft ett revakvarium i drygt ett år. Det är ett enkelt 250 liters akvarium utan sump, med intern skummare, cirkulationspump med keramiska bitar samt streamers. Värdena för nitrat och fosfat är lite för höga trots behandling med NOPOX under ca tre månader. Jag har åtta fiskar och mjukkoraller. Jag har nu införskaffat ett begagnat Reefer 450 som är anpassat till Tritonmetoden. Min fråga är hur jag bäst gör övergången från det gamla karet till det nya? Jag tänker att jag borde kunna använda vattnet från det gamla karet och blanda resten nytt. Levande sten, tunt lager korallsand, koraller och djur ska också med. Är det något som jag absolut bör tänka på under …
-
Fick min uppenbarelse under sommaren då ja lärde känna Outbacker, och hans riktigt fina 800 l kar! Två veckor senare hade jag mitt eget 450 som jag plockat ihop lite teknik till nu under sommaren. Karet är nu uppfyllt och saltat och levande sten är beställt till torsdag Problemet som jag tampas med just nu är att tempen i karet ligger ända uppe på 28 grader. Jag har värmaren gående ända nere på 23,5 och tvärdrag i rummet så jag går här o fryser som fasen. Men det går inte ner, och då är inte lysrampen på 6xT5 tänd än heller. Vad göra? Stänga av doppvärmare helt och köra på rumstemp? Eller inskaffa kylare? Och isåfall hur funkar en sådan och vilka är att rekommendera? Tac…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena,vill starta mitt första saltvattens kar,och valde fish only eftersom min ekonomi inte är den starkaste,så helt enkelt: vill ha alla tips o hjälp som finns i princip,så ja förstår hur jag ska börja m m.. akvariumet är på 166 liter Mvh Fredde
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Sitter och kollar runt på diverse sajter och försöker lära mig mer om framförallt fiskarna jag tycker är fina. Reeflex har dock inte så mycket fakta om tex hur stora de blir osv någon som vet en/ett bättre guide/lexikon?
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor: 1. Vad kan detta ha ställt till med i karet? 2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna? 3. Kan fiskar ta stryk av detta? 4. Lägr…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hallo. Börjar känna mig som en desperat j**el nu. Sitter minst 5 timmar varje dag och läser, letar akvarium. Varför tittar man i köp och sälj FLERA (100) gånger om dagen och tänker "hoppas det har dökit upp något nytt". Då jag undrar vad man skall tänka på PRIO ett när man köper ett akvarium. Jag själv hade nog sagt att jag vill ha sump (Då jag letar ca 200l). Men sen lysramp, skummare, filtrering och cirkulation alla dessa saker är viktiga men vilket är det som man skall tänka på är viktigast? Börjar undra om 200 liter är en magisk gräns då det blir ganska mycker dyrare då + du kan ju ha en massa mera fisksorter. Var innom zooaffären som har saltvatten här i Kristianstad…
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Köpte en valenciennea sexguttata till min 200 liter Juwel Lido, den har vänd upp och ner på sanden, vattnet är grumligt nu. Kommer den att lugna ner sig eller ska jag lämna tillbaka den, kan den ställa till med bakteriekulturen pga. för mycket rörelse i sanden?
-
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej vet ej om jag posta i rätt tråd?! har ett juwel Lido 120 liters akvarium som jag tycker börjar bli trångt. har blivit erbjuden att byta det mot ett nytt juwel Lido 200liter och det ska stå på samma ställe i lägenheten. Hur tusan ska man bära sig åt att flytta över allt utan att allt dör ? Har en doris fisk och några clowner samt mest mjukkoraller. Blir det som en helt nystart igen ?? Dock så måste jag ju uppdatera belysningen också för att det ska funka funderar på köpa till en extra ljusramp så man har fyra lysrör t5 på 28 w st. Behöver hjälp hur man ska göra ?? tänkte så det inte blir jätte mycket alger som en nystart osv.