Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jaja... Det kunde ju ha varit en mer glänsande start, men vi är ju alla i den situationen nån gång eller? Nu efter ca 2 veckor har alla Turbo sniglar kolat. Lagt lock på sig och "möglat"... Tragiskt när alla värden har varit galanta. Börjar tvivla på tillförlitligheten av testerna dock. Det enda som är högt av dom är CA värdet. Det är närmare 600ml/l alla andra underbara... Blåbenade eremiterna ser dock ut att stortrivas... Sen kanske lite andra tråkiga saker, vet inte. Men hittade en sådanhär i burken häromkvällen: En rosa, lila "tusenfoting"... Kanske syns på bilden vad det är... Jaja, synd på en sådan start. Kanske blir det bättre på ett tag... MVH Kimmo Mäkelä Öster…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Vet att detta har stötts och blötts men ställer frågan ändå. Jag har ett 1000-liters akvarium. Jag har 10 turbos och 1 tuxedo-sjöborre som är köpta som enbart algätare. Sen har jag 4 Babylonien snäckor, 4 nassarius och 7-8 blåbenade eremiter (varav 4st är väldigt små) för att hantera sanden, eller det var tanken. Saken är att jag tycker inte dom bökar om tillräckligt mycket i sanden. Jag vill inte behöva röra runt i den själv Sen vill jag gärna ha något som hanterar den detritus som blir kvar i akvariet utan att jag ska behöva suga med en hävert. Bör jag utöka med fler nassarius/eremiter eller ska jag skaffa en sandvä…
-
-
- 17 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ojojoj... Efter en rengöring idag hittade jag en massa intressanta slempluppar under en ganska stor sten. Det är ett 20 tal minst. Och har ett hölje som går söndeer vid beröring och en vätska kommer ut... Har ingen aning om vad det är. Ligger just nu utanför akvariet i en balja i väntan på svar från er om det är gott eller ont.. Tacksam för svar... Bifogar en bild så ni kanske ser nått... Kimmo Mäkelä Östersund
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint
-
Hej! Jag har några frågor som kanske någon kan hjälpa med - jag har haft mitt akvarium igång i två veckor nu. Häromdagen köpte jag 10 olika snäckor och en räka som skulle börja ta hand om akvarium och levande stenar. Efter 2 dagar har räkan dött Jag funderar vad jag har gjort för fel, eller var vattnet inte redo än? Jag har gjort en test (på bilden test till höger) innan jag har tagit upp räkan och sedan en till och då jag har även rört om lite stenar och sand (på bilden test till vänster) - sedan undrar jag vad ni tycker om resultaten av testerna, bra/ dåliga? - jag har fått en påse med aktivt kol och sili-out2 är det något som jag kan a…
-
Har haft mitt RSM 130 i 7 dagar nu och det har fungerat ok hitills! lade i lite ny levande sten igår (ca 4kg)så det blev lite rörigt och nu när jag kom hem från jobbet så är det ganska mycket bruna alger på den vita sanden samt på snäckskal och en del på stenarna samt lite på glaset!! allt har bildats sen igår natt!! är nåt fel eller är detta en normal fas?? är som sagt grön innom området !! tog värden nyss! Nitrat 0 Nitrit 0 PH 8,4 Alk normal 1,7-2,8 Ammonia 0,25 salt 1,023 temp 27,5 grader dessa värden är väl ok??
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag bara måste ställa denna fråga. Om något har dött så händer vad, typ hög nitrit, luktat konstigt? //Jonas
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som vet vad saltvattensbutiken i filipstad heter?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =) När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag. Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkop…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på? Har två clowner var av den ena (honan) måste vara gravid. Hon har fått världens kula på magen o beter sig väldigt konstigt mot hanen. Tidigare så har dom delat på en anemon, men nu sista dagarna har hon börjat jaga iväg honom så fort han kommer för nära. O ibland när båda är utanför anemonen så kan o simma efter honom o det ser ut som att hon ”biter” honom i fenorna (inga synliga skador) så så aggressiva bitningar är det inte. Dessa två går nu i mitt 170l kar tillsammans med en liten Doris, 3 chromisar en annan liten kirurg o en mandarin. Har för ett tag sedan dragit igång …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har en liten liten fundering på att sätta led i karet, men det måste få plats i locket som jag har idag. Jag har alltså ett Red sea 250C max. Någon som testat?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200. Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen. Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma. Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket? Uppskattar hjälpen!
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Var och impulsköpte ett begagnat clownhotell för två veckor sedan, jag fick med levande sten och sand. Jag sköljde rent sanden med det lilla vatten som fanns kvar i akvariet och sedan stoppade jag i ls igen. Fyllde upp akvariet med gammalt vatten som levande stenen förvarats i under färden + nytt färdigblandat vatten som jag köpt. På levande stenen sitter det gröna alger som ser ut som små 10 mm långa hår, ska jag ta bort det eller låta det vara? Nu efter två veckor har det börjat komma bruna alger överallt och det är väl antagligen som i sötvatten såna som kommer vid nystart/omstart. Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter. Nu ska jag beställa hem lite pro…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag och min sambo har skaffat ett begagnat akvarium, antagligen har förra ägaren misskött det och fiskarna i det dött då det luktar illa. Har tvättat ut det med vatten och svamp, fyllde därefter upp det med vatten men luktar lite svagt illa ändå. Nu till min fråga: räcker detta eller måste jag använda mig av något saneringsmedel?
-
Kan.man.snabba.på.prosessen.i.början.när.man.lat.i.ls.eller.måste.man.vänta.1.månad.innan.man.läer.i.nåot.levande. ioflever.det.redan.små.räkor.oc.sjöstjärnor.i.men.fiskar.mm? *otåli* /som.alla.nu.vet.är.mitt.tanentbord.trasit.därför.texsten.blir.som.den.bli!
-
Hej på er! Jag funderar på att uppgradera till ett större kar (runt 600 liter). Det som tar emot att uppgradera är vattenbyten av ca 60-80 liter i veckan, dock inte själva bytet, blanda salt och tömma/fylla på är inga bekymmer. Däremot processen att göra osmos/förvara vattnet är mitt bekymmer, att producera 60 liter tar mig ca 5-6h med min nuvarande osmos (Aqua Medic Platinum). Använder folk olika automatiska styrningar/flottörer eller vad gör ni? Inte sitter ni väl och hökar X antal timmar låsta i hemmet för att tappa upp vatten. Kan tilläggas att jag har inget eget rum att pyssla på i, så att förvara stora hinkar/dunkar framme i vardagsrummet är inte jätte …
-
Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag hade förhögt fosfat i mitt clownhotell, och blev tipsad att använda Rowaphos (eller hur det nu stavas) Djuraffären här i stan sålde det i lösvikt och sa att man skulle ha det i en nylonstrumpa, så jag testade det, men hela vattnet i akvariet blev brunt och grumligt. Är det Rowaphos som färgar av sig i början? eller har jag gjort ett stort misstag och fått tag på en nylonstrumpa som färgar av sig? Nylonstrumpan färgade inte av sig när jag sköljde den innan användning. Snabb hjälp sökes. Nylonstrumpan har åkt upp igen ifrån akvariet, vågar jag sätta dit den igen? är det normalt med missfärgat vatten? Tack på förhand.
-
Hej allihopa igen Funderar lite på om man kan lägga in lite alger direkt i karet i någon slags nät påse iomed att jag inte har någon sump???
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-