Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Jag försöker hitta någon trevlig lösning för att kunna rikta utblåset från min returpump(helst åt två separata håll). Jag har idag mitt utblås rakt ner i tanken då röret är dragit upp på baksidan och rakt ner i akvariet. Jag har sett att det finns smidiga lösningar till red sea akvarier(länk), men hittar inte direkt något motsvarande för oss som inte har ett färdigt paket från red sea. Försökt leta efter inspiration på forumet och googlat som en galning utan något resultat. Funderar på om man ska kosta på sig en sådan som red sea säljer för att sedan försöka koppla in den på min rördragning. Tips och idéer mottages gärna. Jag har svårt att se att …
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenare alla! Ska starta upp mitt första saltkar i november/december när plånboken tillåter Är 17 och vet inte så mycket om vad jag kommer behöva för att starta upp ett bra fungerande kar, Har tänkt mig att köpa ett 450 l juwel men mer än så vet jag inte. Jag har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med, Varför har man en sump hur fungerar den? Vad är nödvändigt att ha i början? Behöver jag led eller fungerar det med lysrör också? Använder man en pump som man gör i sötvatten eller använder man endast streamers? En till fråga gällande sumpen är hur ”kopplar” man ihop den med själva akvariumet? Tacksam för alla svar
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat på nano burk projekt där det allaredan FINNS filterkammre..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar …
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat. Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar. Salinitet: 1,023 PH: 8,3 KH: 8,9 Ca: 395 Mg: 1200 Nitrat: 25 Nitrit: 0,25 Fosfat: 0,25 Ammonium: 0,25 Använde Salifert tester... Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåni…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Såg en amerikansk videoguide kring val av olika koraller. Enligt denna var just mjukkoraller bra på att producera gifter så att aktivt kol bör användas. Gäller detta främst knappar eller bör även jag köra med det som har stjärnpolyper,rhodactis, och en läderkorall (djävulshand)? Jag kör än så länge med vattenbyte till mitt lowtech 100l enligt Lasses metod. Hur vet man om man behöver köra med kol eller inte? Visar korallerna tecken på detta?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har förstått att "protein"skummaren skapar ett skum där ämnen(?) fastnar på bubblornas ytspänning och på så sätt kan avlägsnas. Namnet proteinskummare antyder att det handlar om proteiner men i vilken form? Är det i form av aminosyror eller är det helt enkelt allt organiskt material som flyter alternativt fastnar i ytspänningen? I mitt sötvattenskar med hög belastning fick jag mycket skit som fastnade i ytspänningen och även en oljig hinna på ytan. Jag tog ett litet innerfilter och gjorde om så att det har ytavrinning. I detta har jag endast en tuss polyestervadd som samlar upp allt skit och som blir fullt och måste bytas varannan dag. Gör det s…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tja. Tänke jag skulle bygga upp med lite mer sten i karet nu! har ca 45-50 kg inkörd ls nu. Kollade med min handlare i jkpg innan han vill ha 200 kr kg för levande sten men han har kalk sten för 70 kr kg som funkar bra att bygga rev med sa han! karet är på 550 liter! tack för tips
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle dela med mig av några nybörjarerfarenheter som visar hur fel man kan tänka om man resonerar med sig själv och inte använder sina tester för att verifiera sina resonemang. Men vi måste backa bandet några månader. Så här började det hela. I somras var vi ute och seglade och när vi kom hem hade det varit strömavbrott. Alla fiskar döda och vattnet luktade som F n. Hittade de döda fiskarna och bytte massor av vatten. Efter en vecka eller så kunde jag se att många av korallerna ändå hade klart sig och stjärnpolypen levde loppan. Men efter några veckor så började få problem med både kisel- och grönalger. Jag antog att det berodde på att det fanns massa döda…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst. Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan. Vilken utrustning behövs? Akvariet är på 320 liter. Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken? Hur mycket kostar osmos-thingy? Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp? Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg. Hoppas jag får många svar och tips. Ha en fortsatt trevlig dag.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w. Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas. Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp. De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det. Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så f…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter att ha provat på saltvattenshobbyn i ca en månad med ett 128 liters var jag helt såld. Jag fattade med en gång att det jag ville ha i akvariet inte skulle få rum så öppnade sig möjligheten för mig att införskaffa ett större och här är jag nu och har äntligen nått den magiska tidpunkten då vattnet mognat i akvariet och jag har införskaffat ett litet startuppkit av levande varelser. Det här ska bli så kul! Här är några bilder på ett par invånare.
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls? Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite…
-
Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först.. Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'? typ 120*40*50 l,d,h..
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet. Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder. Hoppas någon har lite koll på det här
-
-
Ojojoj... Efter en rengöring idag hittade jag en massa intressanta slempluppar under en ganska stor sten. Det är ett 20 tal minst. Och har ett hölje som går söndeer vid beröring och en vätska kommer ut... Har ingen aning om vad det är. Ligger just nu utanför akvariet i en balja i väntan på svar från er om det är gott eller ont.. Tacksam för svar... Bifogar en bild så ni kanske ser nått... Kimmo Mäkelä Östersund
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skall i dagarna införskaffa ett nano 130 saltvatten ! Har nu haft sötvattenakvarium i flera år jättetrevligt o roligt på alla vis Men nu känner ja å sambon att det är dax att ta Ett steg till ! hon är glad i fiskar å ja växter å småkryp ,ja tycker denna sida värkar mycket bra å informationsrik ja skall försöka att ta lite bilder lite då å då å delge om alla roliga å mindre roliga dumheter jag kommer att göra från en gotlänning
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har tänkt att till början inte ha några djur utan bara någon fin sandbotten, inredning av växter eller stenar m.m. Kolla bilden på akvariet jag ska köpa, den bruna, skulle vilja ha en sån inredning, vet ni om det är söt eller saltvatten? http://www.aquantastic.se/product.php?id_product=140
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-