Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik
-
- 6 svar
- 692 visningar
-
-
Hejsan! jag har idag 3 stycken fiskar i ett mindre karantänsakvarium och kör hyposalinitet på dem pga vita prickar. Kör endast men luftpump och värmare i det idag. Hur ska jag rengöra det: mekaniskt dvs "dammsuga" det eller ska jag köpa en mindre skummare till det? tack på förhand!
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej har ett kar på 90*40*40 min fråga e hur jag ska göra med facken!. o vilken höjd på skivorna som jag ska silikona fast? bifogar 2 bilder Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Jag är ny här på forumet, har läst en hel del matnyttigt i en mängd olika trådar och för nästan 7 veckor sen drog jag igång mitt egna saltvattensakvarium Har ett Juwel Rio 125, kör med filter-boxen kvar som jag har lite krossad levande sten i botten sen har jag två filter strumpor en med aktivt kol och en med något biologiskt filtermaterial, sen har jag en Tunze skummare 9004, två stycken Tunze cirkulationspumpar 6015. Doppvärmare är Juwels standard som följde med akvariet. Jag har köpt till Juwels Led belysning med kontrollenhet för att kunna reglera ljuset och även kunna ha månsken om nätterna. Belsyning går idag på cirka 60% på både det v…
-
-
- 14 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Är sugen på att testa romans balling då den verkar funka riktigt bra för många. Förstår dock inte vad det är material jag ska köpa? Funkar det med de 3 produkterna som finns på företagsakvarium? (Plus spårämnen Och mineralsalt) https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-bikarbonat-nahco3-4kg https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-kalciumklorid-caci2-4kg https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-magnesiumklorid-mgci2-4kg
-
-
Rekommenderad web sida för Bräckvatten nyfikna. Massor av olika firrar att läsa om. "Dedicated to that little space somewhere between freshwater and marine" https://thebrackishtank.tumblr.com/
-
- 0 svar
- 830 visningar
-
-
Hej, jag hade en räka som hastigt blev sjuk och som nu är död. Härom dagen var den ok. Den bytte skal och verkade frisk. Idag låg den på sidan i sanden. Den ryckte lite när jag petade på den. Efter en stund tog jag ut den och placerade den i sumpen men beslutade mig sedan för att den hade lidit nog och hjälpte den till en snabbare himmelsfärd. Två frågor. Bör jag mäta något i akvariet för att se om något står fel till? Vad ska jag leta efter för avvikelser i så fall? Fråga två: Hur gör ni med djur i akvariet som är döende? Denna "hjälpte" jag. Inte alls trevligt. Jag använde sax. Jag hade även en fisk som var döende tidigare. Jag visste …
-
E det någon som kan förklara på ett bra sätt hur mitt system ska se ut för mitt 540l kar?Ska jag ha en skummare som sitter i karet eller ha en stående brevid?Behöver jag ha ett ytterfilter och vad ska jag ha för filtermatrial?Behöver jag tvunget ha sump?Är tacksamm för skisser på hur mitt system kan se ut!!Har köpt två pumphuvud som pumpar 3500l/st. TACKAR PÅ FÖRHAND!!
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag är purfärsk i hobbyn så hoppas få bjuda på ett gott skratt här. Har en burk med 5 mjuka koraller.. zoa, bubbelkorall, dragon soul favia. Man ska mäta vattnet och värdena ska ligga inom ett intervall som man med lätthet kan googla sig till.. frågan är vad man ska tänkas göra när det sticker åt nått håll. Är det vattenbyten som är den heliga graalen eller är det helt självklart att man ska börja dosera en massa grejer för att hålla mg, ca och alk uppe och nitrat och fosfat nere? Korallerna verkar ta del av mineralerna för det går ner mellan vattenbytena men snabbare än jag lyckas kompensera på ett vattenbyte i veckan tycker jag. 2 fiskar varav båda dragit på sig vo…
-
-
- 10 svar
- 697 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆
-
-
- 1 svar
- 361 visningar
-
-
ska ev köpa lite beg sten, men jag undrar hur kan man se om stenen är levande och fräsch? lukta har jag hört om.. stenen har förvarats i en tunna med cirkluation som har hållit runt 18-20 grader.
-
Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?
-
- 1 svar
- 897 visningar
-
-
Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?
-
- 4 svar
- 897 visningar
-
-
Hej! Är ny på denna sidan. Jag har ett helt tomt 540 liters. Jag har ingen teknik och vet inte vad jag ska ha för något. För jag har aldrig haft saltvatten innan. Så förstår inget om vattenvärden eller något. Men skriver mina önskemål så ska vi se om jag kan få några svar. Akvarietyp: Det jag vill ha är ett rev, men koraller, anemoner och vad mer ska man ha för att få den där revkänslan? Fisk: Drakfiskar är kärnan. Jag har dregglat på dessa sedan jag först såg dem när jag var 11 år. De är så sjukt snygga. Sedan tänkte jag clown (Amphiprion sebae). Denna valde jag för den är lite större och clowner tycker jag hör till. Enkla att hålla förstod jag med. Zebrasoma veliferu…
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Är det någon här på forumet som har byggt sin egen lamp huv till sitt kar nån gång? Till mitt nano som är under uppbyggnad så finns det ingen huv till lyset så ja funderar på att bygga min egen. är det någon som har tips på hur man ska och inte ska göra? Jag tänkte mest på belastningen på karet om man lägger en huv ovanpå om det går eller inte. Alla tips är välkomna /Tom
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Goddagens alla saltvattensexperter ! Då var beslutet taget. Min malawibalja ska få pensionera sig och ersättas av ett saltvattenskar. Jag kan ju inte direkt säga att detta kommer ske imorgon men det kommer att ske. Min tanke är att efterhand som pengarna trillar in på mitt konto låta dem rinna ut i andra änden till diverse nödvändigheter för denna hobbyn. Som säkert de flesta vet så trilla ju sällan pengarna in i den takten som man önskar när det gäller hobbys och de rinner också fortare ut än man önskar så med andra ord, detta kommer bli ett låååååååååååååååångt projekt . Men skam den som ger sig. Under tiden har jag all chans att förkovra mig mer än vad jag redan gjort …
-
- 181 svar
- 16k visningar
-
-
hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
-
-
Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har skaffat mig ett nytt akvarie som ska sättas upp inom de snaraste, har måtten 160*60*60, ska köra sump till detta vilket är nytt för mig, Har ett 300 liters med aluram jag tänkte använda mig av. Har precis svetsat ihop en benställning som senare ska kläs med mdf skivor ska byggas en huv över akvariet med här kommer lite bilder med på hur de ser ut nu
-
- 38 svar
- 4,8k visningar
-
-
Hej! Det enda saltvattensakvarium jag har haft var ett halvhjärtat försök att göra ett "Jaubert"-system, det bestod alltså i ett tjockt lager sand (c:a 10 cm?) med ett bottenfilter under, utan cirkulation genom naturligtvis. Akvariet var 90 liter (60x30x50) och cirkulationen sköttes endast av en "syresten" driven av en rätt kraftig luftpump. Vattencirkulationen var det inget fel på, det fanns definitivt inga områden med stillastående vatten. Jag köpte ett par kilo levande sten för att få in organismer till sanden och handlaren var vänlig nog att håva upp en försvarlig mängd "smuts" från botten av karen där han hade stenen. Jag hade inte akvariet så länge, men det fanns e…
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-