Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Krillo,

Hej! Fick precis min sändning med levande sten från Tyskland, blev dock förvånad att den låg löst packad i papper och känns ganska torr. Betyder detta att det är kört eller finns det gott i den som vaknar när saltvattnet kommer igång? Skall jag göra något med den sålänge?

• 10 svar
    • 3,1k visningar
  2. Started by mikoto,

Nu sitter jag och funderar igen, jag funderar över substrat. Det verkar finnas två sorters substrat i princip för saltkar, antingen krossade koraller eller sand av något slag. När jag läser på nätet och tittar på folks trådar här verkar en sak vara tydlig, krossad korall är inte populärt. Jag har krossad korall i mitt pico kar, grovhet på runt 3-5mm. Jag personligen är rätt förtjust i min blandning av krossade korallbitar, små stenar och snäckskal. Det är ett charmigt ting på det estetiska för mig. Men så som jag förstår det verkar folk överlag anse att det är nitratbomber och svårt att göra rent? Har man sand verkar smutsen lägga sig ovanpå sanden för att brytas ned snäl…

• 9 svar
    • 2,9k visningar
  3. Jag har blivit ordinerad att salta 330 g coral pro salt per 10 lit sötvtn.Men enligt aqua calculatorn bör jag salta 385g per 10 lit,vtn för att få 35psu.? ska jag köra på och låtsas som det regnar eller ska jag salta mera? Mina fiskar/räkor/mm mår prima.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Krillo,

Hej allihopa! Kristian heter jag och skall ge mig in tillsammans med min fru på vårt första saltvattensäventyr ovan ytan (vi är dykare ). Har siktat in mig på ett begagnat Red Sea Max 130D. Säljaren byter upp sig till ett större akvarium. I processen har han även sparat det gamla inkörda saltvattnet samt den levande sanden. Vattnet har stått med cirkulationspump i och man får väl anta att sanden har behandlats med respekt den med. Min fråga är, är det värt att använda det gamla vattnet. Med min begränsade kunskap kan jag se båda fördelar och nackdelar med detta men det är från min sida rena spekulationer. Vad tycker ni, skall jag köra med vattnet och med allt det innebär…

• 12 svar
    • 2,3k visningar
  5. Started by redrobjem,

Hjälp mig jag blir inte av med bubblorna i karet jag kör en deltec mce 600 sen ett par månader och bubblorna försvinner inte. Jag har testat mer luft, mindre luft, hög skummarkopp, låg skummarkopp, osv så är det någon som har nått tipps på en bubbelfälla el dyl så är jag tacksam. P.S. Jag har ej sump D.S.

• 24 svar
    • 2,3k visningar
  6. Started by redrobjem,

Varför skummar det utav bara helvete är den fyller upp koppen på 1 min fast den inte är nertryckt på att skumma hårt (deltec mce 600). Är det för att det är svinmycket äggviteämnen i vattnet?

• 14 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by jizeta,

Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …

• 0 svar
    • 445 visningar
  8. Started by Tweeny,

mmm...då har projektet officiellt börjat. I lördags var jag o min sambo i Västerås o hämtade ett 750L kar med optiwhite framsida hos Ted Camenius här på SVG. Vi fick med en sump på 200 L och en till lite mindre sump på 76L. Vi fick också med 2 kar som vi ska ha som fraggkar o karantän på 91.8 L vardera. O till sist ett kar på 74L som vi ska ha sötvatten i till påfyllning. Köpte en nivåkännare också som han eller om det var en kompis till honom som hade meckat ihop. följde med lite olika pumpar med. inte riktigt koll på vad alla är till. Men en returpump var det iallafall. Vi fick lyckligtvis plats med möbeln den stog på också. Inte hela, men själva ställningen lixom. Vi …

• 260 svar
    • 30,9k visningar
  9. Started by Annmari,

Hej! jag är helt ny på saltvatten har hållit på med sötvatten i många år. Funderar nu på och göra något med mitt 54 lit akvarium i höst, för tillfället går det 2 par fjärilsciklider där, när man ser saltvattens akvarier så förstår man ju att saltvattens akvaristik är pricken över i i akvariehobbyn. Jag tänkte mig korallsand, plus någon skummare, och 2 kilo levande sten, och några räkor har sett leasing ha dessa röda räkor med vita prickar, vad tror ni? vad kan man ha i ett 54 lit akvarium? / Ann-Mari

• 24 svar
    • 2,4k visningar
  10. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1k visningar
  11. Started by buffe78,

hej e ny här på forumet och e även ny inom hobbyn(salt), har haft sött i många år men tröttna och kände att det va dax:)... nu till min fråga, har ett juwel lido 120L med en mce500 skummare i karet vilket tar väldigt mycket plats samt att jag får mycket microbubblor i karet, så jag har köpt en liten sump samt en ytavrinningsbox. Problemet är dock att boxens kam inte kommer ner under ytan eftersom det finns en plast ram runt karet, undrar då om om man kan förlänga springorna i kammen och kanske tom nått hål under boxen.. funkar detta? nån som har haft samma problem?, man skulle ju även kunna jacka ur i plast ramen men det kanske försvagar hållbarheten, vad göra???? mvh kri…

• 6 svar
    • 1k visningar
  12. Started by jetstar,

Hej! har en fundering ang mitt ena akvarium! det är ett 30Liters som varit igång sen den 5/2 en liten frökenfisk fick flytta in för tre dagar sen! innan dess har det bara varit stenarna ,sanden och en krabba som va fripassagerare! värdena ser ok ut och salthalten ligger på 1.026. fisken verkar må prima och äter bra, funderingen jag har gäller att det ibland från ena dagen till den andra eller ibland rör det sig inom några timmar så blir vattnet "mjölkigt" inte mycket men det märks tydligt och ser trist ut sen kan det försvinna lika fort som det kom! vet någon vad detta beror på?? och vad kan jag göra för att förhindra det?? har en streamerpump i burken på 2000L/h och en d…

• 15 svar
    • 2,2k visningar
  13. Hej, Jag har väl terroriserat ganska många nu med frågor på kort tid och har lärt mig ett och annat på vägen men är långt ifrån kunnig. Jag har läst att man brukar eller i alla fall börja med att planera vilka invånare man ska ha i sitt akvarium och sedan välja ut ett akvarium efter det. Men jag har funderat lite. Jag vill och ska bygga ett rev men jag har tänkt lite på hur jag ska börja och undrar om det fungerar att starta på det här sättet och sedan utgå från det? 1. Först välja ett lagom stort akvarium för mitt rev. 2. Starta upp akvariet med enbart de tillbehör som krävs, någon levande sten och sandbotten tills vattnet är nått rätt temperatur och rätt nivåer i alla k…

• 8 svar
    • 911 visningar
  14. Started by Tedd,

Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  15. Hej! Jag håller på och tittar runt efter rätt akvarium och jag vill inte ha ett typiskt standard rektangulärt akvarium. Jag är mer ute efter former och jag vill gärna ja ett 300l akvarium och ett jag tittat på har en båge/utböjd form som framsida. Är dom svagare och har större risk för att gå sönder? Sen undrar jag vilka slags ramar på saltvattensakvarium som absolut inte är godkända eller alls rekommenderas? Jag undrar om man kan med hjälp av en egenbyggd möbel som är anpassad på millimetern kan ge extra stöd och minska risken för att det ska spricka? Jag antar att ramar inte enbart är för utseendets skull? Har funderat på att köpa ett helt runt akvarium som ska stå mitt…

• 7 svar
    • 5,2k visningar
  16. Started by fraggen,

Hur varmt vatten har du i akvariet? Frågan har kanske hamnat i fel forumdel.Det var mest en allmännfråga. Jag hade vid 19 tiden 28 grader.

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by vondraggen,

Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by mikoto,

Införskaffade i helgen ett nytt och fräscht kar som jag tänkte starta upp som mitt nuvarande huvudakvarium en bit in i framtiden. Karet är på 112L(utvändigt...) och har måtten 80x40x35, där 40 är höjden. Jag vill helst ha en lösning med sump till karet sedan, jag tänkte att man bygger ett hörn med två glasskivor och låter vattnet rinna ned dit och sedan använder jag en hävert för att transportera ner vattnet till sumpen. Boxen tänkte jag göra så lång så att den är 5 cm kortare än akvariets topp, ca 35 cm hög då(lite mindre då 40cm är yttermåttet). Sedan tänkte jag att boxens sidor kunde bli 10cm. Så boxens mått blir då 35x10x10 på pappret. Men sedan kommer ju armadan med …

• 27 svar
    • 4,8k visningar
  19. Started by redrobjem,

Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  20. Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.

• 6 svar
    • 912 visningar
  21. Started by thomas.b,

Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?

• 1 svar
    • 586 visningar
  22. Started by saltus,

Tjena jag har skaffat mig ett salt vattens kar utav min jobba kompis som blev skada i arbetet och kan inte ta hand om det (tyvärr) så jag har haft karet CA: 3 månader och på kvällarna så har jag hört att det är knacknigar i karet typ som om någon tar två stenar och slår. jag vet att jag har läst det någonstans här på forumet men jag hitta det inte igen så är det någon som har en aning vad det kan vara ?? Ps jag fick inte godkänt i svenska för jag glömde punkter och sånt men jag vet att ni fattar mitt problem =)

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by Majki01,

Äntligen är det dags! Eventuellt så får jag hem ett 200 liters kar på söndag! Nu till min totalt noob värld inom detta.. Och min ekonomi är under all kritik nu ! men jag tänkte att jag kör igång lungt o sansat! Det blir att ordna sump under karet.. där jag kör ner en sådan : http://www.drakfisken.se/skummare/1441-bubble-magus-nac5a.html och en retur pump! Vad behöver jag ? Där är ljus som jag senare kommer "uppgradera" till en LED armatur när eknomin säger ok. Jag har uv filter hemma sen sötkaret.. Jag har massa "wave makers" liggandes. Vad behövs mer? Det är bara inredningen eller? Samt tester? Vilka tester är nödvändigast? Och vilket salt test är att rek? Nu ha…

• 219 svar
    • 15,9k visningar
  24. Started by thomas.b,

Håller på och startar/bygger upp mitt första stora saltvattens akvarium. Mina funderingar kring placering av uv.....Ska jag montera det efter retur pumpen och filtrera allt vatten eller köra den på en separat pump och ta vattnet direk ur burken??

25. Started by redrobjem,

Kan det inte bli för mycket cirkulation för fiskarnas skull? Jag menar om dom får tokjobba hela tiden borde dom ju kunna bli utmattade tillslut om dom aldrig får vila. Jag vet att i haven är det större krafter men dom är på ett helt annat sätt där är det inte strålar av vatten som förflyttar sig utan hela ytor eller hur jag ska förklara det.

• 33 svar
    • 4,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.