Gå till innehåll

550 liter med sump


olis

Rekommenderade inlägg

Har skaffat mig ett nytt akvarie som ska sättas upp inom de snaraste, har måtten 160*60*60, ska köra sump till detta vilket är nytt för mig,

Har ett 300 liters med aluram jag tänkte använda mig av.

Har precis svetsat ihop en benställning som senare ska kläs med mdf skivor ska byggas en huv över akvariet med här kommer lite bilder med på hur de ser ut nu5aeec41f-0456-3f8b.jpg

5aeec41f-047c-7434.jpg

5aeec41f-04be-1305.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan förresten rekomendera er alla o skaffa ett mikroskop sjukt kul o ta saker ur akvariet och kolla på:)

Nån som kan gissa vad detta är? ;)

5aeec41f-0a35-e3ee.jpg

Den är dock lite mosad på bilden hehe, inte så lätt o fota in i ett mikroskop heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hade med hört att skulle va ungefär samma som skummarpumpen, tyckte bara det lät lite klent, men då blir en på 2000l/h då.

Ang sumpen är det bra och ha fler fack än ett till skummaren och ett stort till returen eller de räcker? har ett till osmosvatten med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker definitivt att skummarflöde = sumpflöde är bäst. Man har en ytavrinning för att få ut de ämnen som samlar sig vid vattenytan och föra dem till skummaren.

Då vill man ju få in allt i skummaren.

Med ett för högt flöde får man inte de ämnena så koncentrerade till vattenytan = mindre skit till skummaren.

Skummar pumpen kämpar med lyfthöjd och slangfriktion. En cirkulationspump i akvariet slipper båda = lägre energiförbrukning för samma flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev lite nyfiken på varför man bör ha ett högre flöde genom sumpen än skummarpumpens kapacitet?

Ja, jag med, men jag höll tyst. Däremot så verkar kalkylen 3-5 ggr stämma med hur båda mina skummare och dess pumpar är dimensionerade mot karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev lite nyfiken på varför man bör ha ett högre flöde genom sumpen än skummarpumpens kapacitet?

Det brukar ofta vara så att de "stämmer" med skummarflödet!

Tex ett system på 700 liter, passar det ofta bra med en skummare som har !vatten!flödet ~2000-3500. ( med vattenflöde menar jag det faktiska vattenflödet, inte vatten och luft.)

Det brukar ofta stämma rätt bra!

Däremot, om man kör utan skummare, så är det en "bra" tumregel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ta en aquabee som returpump men de finns två olika en på 18w 1,6m tryckhöjd och en på 38w 3m tryckhöjd båda är på 2000l/h står de, hur går de ihop? Antar jag tar 38wattaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte om jag beställde rätt hehe köpte en silikonslang som skulle sitta mellan pump o rör och den va 25mm men vet inte om det är yttermått eller innermått. Får väll vänta o se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...