Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DennisL,

Hej! Sitter och funderar kring rörmokeriet till mitt första saltvattenskar:). Har ett 360l + sump som jag nu ska koppla med pvc. Karet är borrat med två hål ned och ett upp 24mm. Tänker sätta unionskopplingar så sumpen går att ta ur skåpet om det skulle behövas. Ska jag sätta en kulventil någonstans tycker ni?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Kalle,

Har massvis med borstmaskar. Har köpt stora tutbosniglar i omgångar. Ca 30 totalt. De dör en efter en på bara några veckor. Är det borstmaskarna som äter dem? Vet inte annars vad som tar död på dom. Finns det fällor att göra för att bli av med maskarna?

3. Started by Draedon,

Har ägnat nästan varenda kväll åt att läsa om saltvattens akvarium.. har läst så mycket så jag ser ut så här ungefär: Det verkar finnas lika många teorier, metoder och åsikter som det finns utövare av den här hobbyn. Nåväl, det som rör sig i mitt huvud just nu är följande: Hur mycket teknik behöver man egentligen? Kalkmixers, uvc, ozon, reaktorer, ytavrinning och miltals med rör hit o dit. Känner mig helt förvirrad. Mitt akvarium förtillfället: 105l, 2x30w (ett coralstar rör och ett rör på 10 000k) T8 belysning, powerhead pump (1250l/h) med filterpatron, gammalt fluval innerfilter som sitter vid ytan för att få bort skiten som annars lägger sig på ytan, sanderskummare. …

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Emvees,

Hej! Steven heter jag aldrig tidigare i mitt liv hållt på med saltvatten men har varit en dröm väldigt länge. För några månader sen beslutade jag mig för att införskaffa ett RSM 130D det blev snabbt ett till och ett till och ett till..... Så Nu har jag några kar går. Men detta är väl det som liksom är karet. Vet att allt inte är optimalt utan långt ifrån när det gäller koraller mm men har bara satt ut dem lite här och där och låtit dem stått där dem trivs. Men här kommer iaf ett par bilder Dem är tagna i all hast men kommer betydligt bättre ikväll när mörkret faller sig Här är iaf ett par bilder på mina enormt vackra platina clowner som jag faktiskt är mycket stol…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Verkenius,

Hej, Tänkte limma lite SPSer idag. Jag har två olika. Vilket är enklast och bäst tror ni? Ska jag ta bort pluggen? Mvh Pierre

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by nelson,

Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson

7. Started by Lincon,

Hej!! Jupp, fick tanken för ett par veckor sedan, att ja kanske ska se om man kan lyckas med att att få igång ett salt akvarium. Mycket har hänt på dessa veckor, då mest att så mycket som möjligt sätta sig in i hur det fungerar. Men likväl så är det mycket som inte är kristall klar. Jag har börjat med att bygga ett eget kar, då vi räknat på att volymen ska landa på 200 liter, dock kan det vara lite felaktightere i min matte, men bra nära. Lite frågor som kommit upp under de senaste dagarna ligger obekvämt i ens skalle och detta forum verkar ju suveränt att ge sig in på med dem. Så på min inköps lista ligger denna utrsutning än så länge, skulle gärna vilja se om man …

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  8. Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Joakim,

Hej, Jag köpte i helgen en gul dvärgkejsare från Bromma zoo. I butiken såg fisken frisk ut men nu har jag märkt att den kliar och skaver mot stenar i akvariet. Är det här ett nervöst beteende eftersom den är ny i akvariet eller någon slags parasit som fisken bär på? Blir lite orolig att den ska smitta mina andra fiskar i akvariet. Borde jag medicinera och i sånt fall med vad? Jag tar även tacksamt emot lite foderråd då fisken inte tyckte om mitt vanliga foder. Hoppas någon har lite koll på det här

10. Started by pepe,

håller på och mäter i mina kar för första gången.... startade upp 2 akvarier- ett 450 liters med 50 liters sump och ett litet nano på 45 liter.... la i LS för ungefär två och en halv vecka sedan. har ingenting i mitt 450liters (förutom LS), och en räka i mitt nano... har än så länge mätt nitrit och nitrat.... när jag mäter nitrit är den absolut ingen reaktion. ingen färg på vattnet alls. när jag går över till nitrat blir det en svag svag rosa färg på nitratet till det stora karet - nånting man kan räkna över till mellan 0 och 0,1- fast ingen reaktion på färgen till nanot.... kan det vara fel på det jag mäter med, eller nått? kan det vara så att redan har nitratet gåt…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Menace,

Hej alla glada! Jag har precis fått hem min döda sten. Och där sitter så klart döda koraller och annat smått och gott lite över allt. Är det en bra idé och få väck allt sånt? Eller räcker det att laka ur den? Tack på förhand Mvh Dennis

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  12. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by hippo,

tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Nille83,

Ska upp till Kalmar i helgen och undrar om där finns något ställe att kika på lite saltvatten?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Fredrik V,

Hej alla kloka! Jag är nybörjare när det kommer till saltvatten-akvarium. Har under en längre tid gått i tanken om att starta upp ett enklare akvarium. För någon dag sedan fattade jag mod till mig och slog slag i saken. Jag har iordningställt akvariet med teknik, levande sand, levande och död sten. Har fyllt upp akvariet med saltvatten och vattenberedningsmedel enligt dosering. Vattnet är klart, har en bra salthalt och temperaturen ligger på 25,2 grader. Jag har köpt följande teknik efter inrådan från säljare i butik. Hel-glasakvarium Akwaland 70x36x38cm/96l. Doppvärmare Aquael platinum 100. Propell…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Gilderon,

Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by BjörnK,

Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Crissan,

Fick min uppenbarelse under sommaren då ja lärde känna Outbacker, och hans riktigt fina 800 l kar! Två veckor senare hade jag mitt eget 450 som jag plockat ihop lite teknik till nu under sommaren. Karet är nu uppfyllt och saltat och levande sten är beställt till torsdag Problemet som jag tampas med just nu är att tempen i karet ligger ända uppe på 28 grader. Jag har värmaren gående ända nere på 23,5 och tvärdrag i rummet så jag går här o fryser som fasen. Men det går inte ner, och då är inte lysrampen på 6xT5 tänd än heller. Vad göra? Stänga av doppvärmare helt och köra på rumstemp? Eller inskaffa kylare? Och isåfall hur funkar en sådan och vilka är att rekommendera? Tac…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by DennisL,

Tja! Har haft mitt kar igång nu i ca 2mån, och det har funkat bra. Har för närvarande 2 clowner, 1dottyback, 5 blåbenade eremiter, sniglar och 2 eldräkor, en liten euphyllia, Acanthastrea samt en annan lps som jag inte vet namnet på. Nu har det ivf börjat komma lite gröna trådalger och jag funderar på att skaffa min kirurg. Jag kommer bara ha en och valet står mellan zebrasoma flavescens eller zebrasoma xanthurum. Mitt kar är på 360l och 120cm långt. Jag vill helst köpa en xanthurum, men är också införstådd med att karet är i minsta laget för en sådan, eller vad säger ni, kan det bli bra? Oavsett vilken jag köper, kan jag köpa en nu, eller borde jag vänta ett par mån…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  20. Är det någon som vet var jag kan köpa en Clown Hotell nära Göteborg? Blir lite för långt att åka till Malmö eller Stockholm för att köpa det. Mycket tacksam för svar. Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by redrobjem,

Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.

22. Started by Texas,

Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by yRaz,

skumgummi filtret hade låstnat på akvariet när ja kom hem allt vatten e grumligt vad skall ja göra????

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by danne031,

Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by saltatrox,

Okej, jag har hafft igång mitt kar i 3 månader nu och för 2 veckor sen burjade jag köpa koraller och har nästan bara köpt sps å lps.. Har aldrig hafft salt för men vill gå på med dom snygga och kanske svåraste på en gång. Ja vet att lyckan blir fullständig om jag ficksar dem. Alla värden i aqvat är helt ok, men sps som står högst upp burjar bli vitta på topparna. Hoppas på att dom blir så när dom väckser men tvekar. Har Radions Led belysning och har dom tända 8 timmar med full effekt i 3 timmar mitt på dan. Så min fråga blir... Ska dom bli vita på topparna ?????? Vill ta tag i det här innan det kan va för sent. Hjälp mig nå lyckan med min drömburk. Mvh Thomas

• 12 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.