Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by naso,

Jag har aldrig haft eremiter förr, men läste att dom skulle va bra i en städpatrull. Nu har eremiterna dödat 5 turbo och 1 Nassarius, fastän det finns skal till dom att växa i. Är dom sådana rovdjur så kastar jag ut dom. Har sett med egna ögon hur dom gräver in i snäckskalen och äter upp innehållet, ska det vara så?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by nelson,

Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson

3. Started by JohanWS,

Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by peppe67,

Hej, nu har vi börjat placera ut det fraggar vi fick, många är det, så jag undrar hur tätt man kan placera dem? Just nu ser ena "berget" ut så här.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Crissan,

Fick min uppenbarelse under sommaren då ja lärde känna Outbacker, och hans riktigt fina 800 l kar! Två veckor senare hade jag mitt eget 450 som jag plockat ihop lite teknik till nu under sommaren. Karet är nu uppfyllt och saltat och levande sten är beställt till torsdag Problemet som jag tampas med just nu är att tempen i karet ligger ända uppe på 28 grader. Jag har värmaren gående ända nere på 23,5 och tvärdrag i rummet så jag går här o fryser som fasen. Men det går inte ner, och då är inte lysrampen på 6xT5 tänd än heller. Vad göra? Stänga av doppvärmare helt och köra på rumstemp? Eller inskaffa kylare? Och isåfall hur funkar en sådan och vilka är att rekommendera? Tac…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by san_miguel,

Hej. Börjat använda olika tester nu hur ska testerna se ut nu ibörjan? finns de nån bra lat hund att titta på? fattar inte vad som står i testerna jag har Fick t.ex ett värde på 0,1 på nitrit är de bra? Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Tobbe77s,

Hur mycket fisk kan man ha i ett 200 liters kar, jag har levande sand och ca 18kg levande sten, tänkte ha nån anemon samt 3-4 clowner, eventuellt 1 kirurg, 2-3 räkor 1 sjöstjärna och runt 10-15st blandat turbosniglar/eremiter. Vill ha en ganska liten belastning på karet, kör 2st streamers på totalt 7000 l/h och ska köpa en tunze 9004 skummare.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  8. Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Tobbz,

ej igen, nu börjar jag tappa humöret och tåladmodet, SKIT ! Såhär började det : En dag dog den vitbröstade kirurgen bara sådär. Dagarna efter börja vi flytta akvariet till en ny lägenhet, tömde ur allt vatten i hinkar och flyttade allt snabbt. På det nya stället så ställde vi i stenen direkt och fyllde botten med lite levande sand, i med allt vatten som då höll 22 grader, hinkarna där fiskarna låg i hade också gått ner till 22. Så i med fiskarna direkt och började värma upp allt sakta till 26 grader. Flytten skedde en lördag kväll, på söndag hade jag i faunas backto blend och glömde bort mig och körde även i nopox. På måndagen så såg drakfisken ut att vara täckt av vitt s…

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by akvariefisken_89,

Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och va…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Idaa,

för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by saltatrox,

Okej, jag har hafft igång mitt kar i 3 månader nu och för 2 veckor sen burjade jag köpa koraller och har nästan bara köpt sps å lps.. Har aldrig hafft salt för men vill gå på med dom snygga och kanske svåraste på en gång. Ja vet att lyckan blir fullständig om jag ficksar dem. Alla värden i aqvat är helt ok, men sps som står högst upp burjar bli vitta på topparna. Hoppas på att dom blir så när dom väckser men tvekar. Har Radions Led belysning och har dom tända 8 timmar med full effekt i 3 timmar mitt på dan. Så min fråga blir... Ska dom bli vita på topparna ?????? Vill ta tag i det här innan det kan va för sent. Hjälp mig nå lyckan med min drömburk. Mvh Thomas

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by houssami,

Jag tänker skaffa en sump till mitt 240L kar och undrar vilket är bäst, att borra akvariet och använda en dorso variant eller att skaffa en ytavrinningsbox. Ni som redan har sågon av de här lösningar får gärna komma med argument och tips, för och nackdelar. tack för hjälpen

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by MotorShip,

Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by HardStyler,

Jag tror fan vi kopplat det fel, och har letat runt lite på guiden nu men har inte hittat nån tråd om hur man kopplar rätt, så.. kan nån komma med en enkel förklaring (skulle till å me räcka med en bild från paint lr nåt) där det syns tydligt hur man kopplar den

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Fabhellmyrs,

Hejsan, alla saltisar! Skall snart sätta i städpatrull i mitt 36 liters nano och undrar om en putsarräka Lysmata amboinensis skulle fungera i ett så litet kar?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by sunkmupp,

Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by saltatrox,

Har köpt min första euphylia och ska mata den med ULTRA LPS... Men det står på burken att man ska mata varje polyp med ett korn. Det måsste finnas ett hjälpmedel eller spruta för det.. ELLER ?????? Måsste va super duper svårt att mata för hand:snurrig: Ja menar.. Det är ju omöjligt Mvh Thomas

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Draedon,

Har ägnat nästan varenda kväll åt att läsa om saltvattens akvarium.. har läst så mycket så jag ser ut så här ungefär: Det verkar finnas lika många teorier, metoder och åsikter som det finns utövare av den här hobbyn. Nåväl, det som rör sig i mitt huvud just nu är följande: Hur mycket teknik behöver man egentligen? Kalkmixers, uvc, ozon, reaktorer, ytavrinning och miltals med rör hit o dit. Känner mig helt förvirrad. Mitt akvarium förtillfället: 105l, 2x30w (ett coralstar rör och ett rör på 10 000k) T8 belysning, powerhead pump (1250l/h) med filterpatron, gammalt fluval innerfilter som sitter vid ytan för att få bort skiten som annars lägger sig på ytan, sanderskummare. …

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Kimozabe,

Håller på att suga ut sand från akvariet. Är det något jag kan skänka till någon som vill ha eller det är bara att slänga? Mvh Kim

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by FreeSpace,

Hej, Jag e helt ny i SG och det ar ocksa forsta gangen jag ska skaffa mig fiskar overhuvudtaget! Efter nagrar dagars research har jag kommit fram att jag maste ha en saltvatten akvarium! sa himmla snyggt. Jag har tankt mig en akvarium vid 150-200 liter skulle racka for mig att leka och utforska lite. Problemet ar att jag har ingen aningen hur mycket pengar jag maste lagga ut och vad man borde kopa. Jag ringde narmaste butiken o fragade hur stor akvarium jag borde skaffa, han sa 375L for 10 fiskar i 10cm lang st. Han sa att hela paketet skulle kostar mig 14000kr med pump,filter,sand,salt osv allt for att komma igang enligt honom - utan fiskarna da. tyckte att det lat lite …

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Mirro85,

Hej! Jag hår köpt en sånt anemon, vet inte vad den heter, och jag undrar om man måste mata den. Isåfall med vad? och en fråga till, varför gömmer den sig? Den har hittat ett hål i stenen och den är där hela tiden, den kommer inte ut.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Ivan V,

Hej till alla saltisar! Efter många år med sötvattens akv.vill testa salt.Tjuvläste forums artiklar och skaffat en del literatur och en begagnad RSM 130.En del måste ågtärdas påRSM-n innan jag startar det. Men min fråga till är erfarna saltisar är: Om man köper ett inkört begagnat akvarium med levande inehåll (LS,sand,fiskar,koraler....) går det att flytta altt och starta om med samma vatten uttan att akv.kraschar? Mvh Ivan

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Emvees,

Hej! Steven heter jag aldrig tidigare i mitt liv hållt på med saltvatten men har varit en dröm väldigt länge. För några månader sen beslutade jag mig för att införskaffa ett RSM 130D det blev snabbt ett till och ett till och ett till..... Så Nu har jag några kar går. Men detta är väl det som liksom är karet. Vet att allt inte är optimalt utan långt ifrån när det gäller koraller mm men har bara satt ut dem lite här och där och låtit dem stått där dem trivs. Men här kommer iaf ett par bilder Dem är tagna i all hast men kommer betydligt bättre ikväll när mörkret faller sig Här är iaf ett par bilder på mina enormt vackra platina clowner som jag faktiskt är mycket stol…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Menace,

Hej alla glada! Jag har precis fått hem min döda sten. Och där sitter så klart döda koraller och annat smått och gott lite över allt. Är det en bra idé och få väck allt sånt? Eller räcker det att laka ur den? Tack på förhand Mvh Dennis

• 5 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.