Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Så..karet är beställt...125x45x40...skummare och salt beställt...J.Svärd har beställt div rör och genomföringar...så snart jag har karet blir det bänkbyggande...sen blir det inköp av sten..blir ca 20-30 kg.För att röra runt vattnet lite blir det Hydor Koralia 3 eller 4,,eller en tunze......sumpen blir på ca 80 liter..med 4 fack....Ljuset kommer att vara ...ATI T5 / SUN Power 4x54 Watt
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig. Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2
-
Hej Har köpt en Boyou HS60, fylld med saltvatten som det ska. men min skimmer är konstig koppen fylls med vatten och vet ej hur mycket ska jag öppna ventilerna. det finns en ventil för luft och en för vatten. jag har testat olika men den fylls med vatten hela tiden, snälla hjälp med råd hur ska jag göra Tack
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Var och impulsköpte ett begagnat clownhotell för två veckor sedan, jag fick med levande sten och sand. Jag sköljde rent sanden med det lilla vatten som fanns kvar i akvariet och sedan stoppade jag i ls igen. Fyllde upp akvariet med gammalt vatten som levande stenen förvarats i under färden + nytt färdigblandat vatten som jag köpt. På levande stenen sitter det gröna alger som ser ut som små 10 mm långa hår, ska jag ta bort det eller låta det vara? Nu efter två veckor har det börjat komma bruna alger överallt och det är väl antagligen som i sötvatten såna som kommer vid nystart/omstart. Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter. Nu ska jag beställa hem lite pro…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har köpt min första euphylia och ska mata den med ULTRA LPS... Men det står på burken att man ska mata varje polyp med ett korn. Det måsste finnas ett hjälpmedel eller spruta för det.. ELLER ?????? Måsste va super duper svårt att mata för hand:snurrig: Ja menar.. Det är ju omöjligt Mvh Thomas
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har läst på en hel del och tror att jag har knåpat ihop en ok lista för ett nybörjarakvarium. Projektet kommer nog inte starta förrens i höst, men jag vill se om jag tänker rätt. Mitt mål är att ha ett attraktivt akvarium med minimalt underhåll. För att slippa DIY projekt så har jag valt ett allt-i-ett akvarium. Jag började skissa på 14 Gallon Biocube för att få ner priset, men eftersom HQI kommer med protein skimmer, doppvärmare och förberett för refugium så känns det som om det högre priset kan kännas motiverat. Alternativet skulle vara Biocube 14 med vattentät lampa för refugium eller ev modifikation för att åstadkomma det HQI redan klarar. Större volym borde ge bä…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag e helt ny i SG och det ar ocksa forsta gangen jag ska skaffa mig fiskar overhuvudtaget! Efter nagrar dagars research har jag kommit fram att jag maste ha en saltvatten akvarium! sa himmla snyggt. Jag har tankt mig en akvarium vid 150-200 liter skulle racka for mig att leka och utforska lite. Problemet ar att jag har ingen aningen hur mycket pengar jag maste lagga ut och vad man borde kopa. Jag ringde narmaste butiken o fragade hur stor akvarium jag borde skaffa, han sa 375L for 10 fiskar i 10cm lang st. Han sa att hela paketet skulle kostar mig 14000kr med pump,filter,sand,salt osv allt for att komma igang enligt honom - utan fiskarna da. tyckte att det lat lite …
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har 2 Clownfiskar i 130l och tidigare så har dom simmat runt mitt i akvariet, utforskat nyfiket och sett harmoniska ut, men nu ser det ut som om dom vantrivs. Dom håller sej mycket i ett hörn och simmar konstigt. Den ena är könsmogen. Vad kan det bero på? Vattnet är OK, inget nitrit, lagom pH, 25°C etc.
-
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har haft mitt Red Sea 130D ungefär ett halvår nu och tycker det har fungerat bra. Men på senare tid har det blivit allt svårare att hålla nivån på vattnet enl RS optimala nivå. Finns en nivågivare på höger sida av akvariet. Har fyllt på o nästan överfyllt bara för att testa men nivån enl nivåmarkeringen vill ändå inte gå till optimal nivå. Sen ett par dar sedan har även pumpen börjat dra luft ser det ut som men det är trots att pumpen är under vattnet. Har testat att rengöra filter och pumpar etc men inget hjälper. Någon som har en idé?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att de…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa Har fått röda slem alger på stenen lite här och där en del ställen på halva stenen vad göra?? Testa och puffa med matnings pippet och det lossnar ganska lätt
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Snabb fråga, är det vanligt att fosfatet är högt när man har nystartat ett akvarium? startade ett RSM förra lördagen, det har varit igång i mer än en vecka N02 är nere.. Mätte fosfat idag, 1PPM Höll på att svimma, men, vad säger ni? är detta vanligt, eller ska man slänga i ROWA?
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag blandar salt i en hink 1 dygn innan vattenbyte men funderar nu på ha en dunk med pump i för att alltid ha ny blandat salt. Undrar lite hur ni har det? Blandar ni salt innan vattenbyte eller har ni alltid färdigt saltvatten i en dunk/balja ? Fyller ni på det som dunstat för hand då eller har ni en vattempåfyllare för det ?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man använda en retur pump till mer än en burk? Tanken jag har är att använda en större pump att driva retur vattnet från sumpen både till Displaykaret, refugiumet och senare en eventuell fragburk. (Tanken är att inte ha refugiumet under tanken som är vanligt.) Ska jag satsa på en retur av mindre storlek till respektive burk? Jag har mina funderingar runt en Tunze Master Electronic a 15.000 l/h eller en Laguna Powerjet Free-flow på 16.000 l/h. Hur är ljudnivån på dessa pumpar...alla tillverkare säger ju att just deras är svintysta och på forumen är vi inte bättre. Glad för tips!
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. eftersom jag aldrig behövt rengöra ett akvarium tidigare då jag alltid köpt begagnade akvarium är jag inte säker på hur man gör. har köpt ett clownhotell där all teknik är inbyggd. funderar på hur jag ska göra om utrustningen klarar av en rengöring med diskmedel samt en ordentlig sköljning. kan jag köra igång pumpar och skummare för att det ska bli ordentligt rent i alla fack och skrymslen? någon som har några bra råd och något att tänka på?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Nu har mitt kar varit igång i ca 6 veckor. I karet är där 4 mjukakoraller, 1 anemon, 5 fisk, 12 Turbosniglar, 1 ermitkräfta.
-
Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Sedan jag skaffat en bättre ljusramp till mitt 540l-kar så hade jag förstås hoppas på guld och gröna skogar (eller i alla fall knappar). Men det vill sig inte riktigt, korallerna (mest mjukisar) är hopdragna och det är alger (kiselalger?) typ överallt. En skurning av glasets insida och så är det tjockt två dagar senare. Tog vattenvärden idag: Ca: 470 Mg: 1171 Nitrat: 0,0 Nitrit: 0,0 pH: 8,0 Fosfat: 0,03 Salinitet: 1,025 Magnesiumvärdet är osäkert, mitt test för det är veckigt tyvärr. Men frågan är vad som kan vara problemet, nitrat kanske borde få komma upp några snäpp? Vad annat kan göras, jag tycker Mg och Ca pekar åt lite olika håll (efter att ha kollat i Saltvattenkem…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar. Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än. Jag har haft i levande sten och levande sand. Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek. Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början eft…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-