Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Så..karet är beställt...125x45x40...skummare och salt beställt...J.Svärd har beställt div rör och genomföringar...så snart jag har karet blir det bänkbyggande...sen blir det inköp av sten..blir ca 20-30 kg.För att röra runt vattnet lite blir det Hydor Koralia 3 eller 4,,eller en tunze......sumpen blir på ca 80 liter..med 4 fack....Ljuset kommer att vara ...ATI T5 / SUN Power 4x54 Watt
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
ej igen, nu börjar jag tappa humöret och tåladmodet, SKIT ! Såhär började det : En dag dog den vitbröstade kirurgen bara sådär. Dagarna efter börja vi flytta akvariet till en ny lägenhet, tömde ur allt vatten i hinkar och flyttade allt snabbt. På det nya stället så ställde vi i stenen direkt och fyllde botten med lite levande sand, i med allt vatten som då höll 22 grader, hinkarna där fiskarna låg i hade också gått ner till 22. Så i med fiskarna direkt och började värma upp allt sakta till 26 grader. Flytten skedde en lördag kväll, på söndag hade jag i faunas backto blend och glömde bort mig och körde även i nopox. På måndagen så såg drakfisken ut att vara täckt av vitt s…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack!
-
Hej! Nu har det kommit fisk och koraller i mitt akvarium och Gud vad fint det blivit! Tusen tack för all hjälp! Igår så hämtade jag lite koraller och fisk från ett kar som skulle läggas ner. La upp en tråd om hjälp med identifiering och till min förvåning så kanske anemonen är en Heteractis Magnifica. Läste på lite och det verkar ju vara helt omöjligt att ta hand om dom. Står att det är expert göra och nu är jag rädd att jag ska ta livet av min fina anemon Anemonen sitter snällt på sin sten och den ser ut att må bra.... tror jag. Är det här dömt att misslyckas? Ska jag ge den stackar anemonen räckor? Har t5 rör. Både blått ljus och vitt. Slänger upp l…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar. Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än. Jag har haft i levande sten och levande sand. Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek. Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början eft…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
tja ny här funderat på att försöka mej på ett budget akvarium till att börja med så lite tips vore kanon har ett juwel möbel akvarium på 150l har några powerheads som ligger m.m försökt läsa lite här men som sagt är ju helt ny på detta kan man använda orginal rampen och vad ska man köra med för rör till det ? och räcker det med en skummare och 2 kraftiga pumpar till att börja med + all kemi då som salt m.m ? tck för svar och idiot förklara mej inte =) så vore bra fall någon runt kalmar län pysslar med detta så man kan komma och kolla lite och ev köpa någon fisk m.m oskarshamn kalmar hultsfred åseda
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur sänker jag min skyhöga nitrat på 80 snabbt? Är det farligt med så hög nitratnivå?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Har ett Rio 300 igång sedan 4 månader och det funkar fint med det mesta. Uppgraderade nyligen belysningen till en 160w Razor som gjorde enormt stor skillnad. Dock så har ju dom stora Juwel två stycken paralella plaststag uppe som jag tror skall vara ett skydd så att original T5 rampen inte ska kunna rasa i vattnet om man klantar sig. Hursomhelst så snor dom en hel del av ljuset från LED rampen så jag undrar om någon vet om man kan ta bort dom eller om nån kanske till och med har tagit bort dom på sitt Juwel? Kan aldrig tro att dom stagen har betydelse i akvariumets konstruktion før tex stabilitet eller? Tacksam om nån har tips eller råd. /Ola
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…
-
Hej, Jag e helt ny i SG och det ar ocksa forsta gangen jag ska skaffa mig fiskar overhuvudtaget! Efter nagrar dagars research har jag kommit fram att jag maste ha en saltvatten akvarium! sa himmla snyggt. Jag har tankt mig en akvarium vid 150-200 liter skulle racka for mig att leka och utforska lite. Problemet ar att jag har ingen aningen hur mycket pengar jag maste lagga ut och vad man borde kopa. Jag ringde narmaste butiken o fragade hur stor akvarium jag borde skaffa, han sa 375L for 10 fiskar i 10cm lang st. Han sa att hela paketet skulle kostar mig 14000kr med pump,filter,sand,salt osv allt for att komma igang enligt honom - utan fiskarna da. tyckte att det lat lite …
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har köpt min första euphylia och ska mata den med ULTRA LPS... Men det står på burken att man ska mata varje polyp med ett korn. Det måsste finnas ett hjälpmedel eller spruta för det.. ELLER ?????? Måsste va super duper svårt att mata för hand:snurrig: Ja menar.. Det är ju omöjligt Mvh Thomas
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej svg! är ny här på forumet och känner mig varmt välkommen Har införskaffat ett 54 liters akvarium och idag har jag blandat salt+vatten och fyllt karet samt hällt i korallsand. Jag har tänkt att ha lite blandat med koraller, anemoner och småfisk. ska nu i helgen köpa 10 kg begagnad LS. jag vet att jag bara behöver ca 6 kg, då är min första fråga; kan det ske nåt negativt med värden eller nåt annat om man har "för mycket" LS? min andra fråga är om 2 st 8W T5 lysrör från drakfisken.se kommer räcka till mitt kar? eller behöver jag mer belysning? tacksam för svar! /sm
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har 2 Clownfiskar i 130l och tidigare så har dom simmat runt mitt i akvariet, utforskat nyfiket och sett harmoniska ut, men nu ser det ut som om dom vantrivs. Dom håller sej mycket i ett hörn och simmar konstigt. Den ena är könsmogen. Vad kan det bero på? Vattnet är OK, inget nitrit, lagom pH, 25°C etc.
-
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag skulle behöva lite hjälp... Jag har under en längre tid funderat på ett saltvattenakvarium. I samband med mina funderingar så har jag köpt på mig några böcker som kvällslektyr, dock så har det nu i efterhand visat sig att tekniken går framåt och nya smartare lösningar finns att tillgå varpå delar av den lilla kunskap som jag har läst på redan är ur tiden. Detta forum har varit en bra utbildning den senaste tiden och det verkar som jag får mer input härifrån än i de böcker som jag läst. Flertalet personer i forumet verkar vara väl pålästa och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Lite frågor: 1; Det har slagit mig att jag skall placera tanken på mitt kontor då jag s…
-
Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint
-
Har haft mitt RSM 130 i 7 dagar nu och det har fungerat ok hitills! lade i lite ny levande sten igår (ca 4kg)så det blev lite rörigt och nu när jag kom hem från jobbet så är det ganska mycket bruna alger på den vita sanden samt på snäckskal och en del på stenarna samt lite på glaset!! allt har bildats sen igår natt!! är nåt fel eller är detta en normal fas?? är som sagt grön innom området !! tog värden nyss! Nitrat 0 Nitrit 0 PH 8,4 Alk normal 1,7-2,8 Ammonia 0,25 salt 1,023 temp 27,5 grader dessa värden är väl ok??
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har läst på en hel del och tror att jag har knåpat ihop en ok lista för ett nybörjarakvarium. Projektet kommer nog inte starta förrens i höst, men jag vill se om jag tänker rätt. Mitt mål är att ha ett attraktivt akvarium med minimalt underhåll. För att slippa DIY projekt så har jag valt ett allt-i-ett akvarium. Jag började skissa på 14 Gallon Biocube för att få ner priset, men eftersom HQI kommer med protein skimmer, doppvärmare och förberett för refugium så känns det som om det högre priset kan kännas motiverat. Alternativet skulle vara Biocube 14 med vattentät lampa för refugium eller ev modifikation för att åstadkomma det HQI redan klarar. Större volym borde ge bä…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Börjat använda olika tester nu hur ska testerna se ut nu ibörjan? finns de nån bra lat hund att titta på? fattar inte vad som står i testerna jag har Fick t.ex ett värde på 0,1 på nitrit är de bra? Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag tror fan vi kopplat det fel, och har letat runt lite på guiden nu men har inte hittat nån tråd om hur man kopplar rätt, så.. kan nån komma med en enkel förklaring (skulle till å me räcka med en bild från paint lr nåt) där det syns tydligt hur man kopplar den
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har haft min kirurg i snart 1 vecka. Han åker runt och "pickar" lite överallt i karet och speciellt älskar han picka på Turbosniglarnas skal. Men när jag slänger i mat bryr han inte sig. Matar med Artemia/Mysis/Formula 2/Flingor/Torkade alger. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Han verkar hungrig, men vill inte äta min mat
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-