Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Grymt bra start på saltvattenkarriären.... Köpt beggat 375-literskar, skummare, osmos, 25 kg LS, pumpar mm. Snart snickrat klart på bänken. Via detta forum fått bra tips om sumpdesign. Åkte för några kvällar sedan till en (sötvattens)akvariehandlare som lovat limma sump och borra för genomföringar. Visade sig att hans största borr var 18 mm!!! (hade blivit rekommenderad 40 mm). Finns ingen i Värmland med större borr..... Ridå! Reservplanen jag kommit på är att dela av 20 cm av karet och göra en intern sump a lá lösningen på Wrangs (bra jobb med SG, förresten!) hemsida. Facket blir alltså 50*20*50 cm, och där skall skummare stoppas i. Frågor: Hur hög vattenniva kan en sku…
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Eftersom Red Sea inte har tänkt på att man kanske inte vill köra månbelysning i 16 timmar (när lysrören är släckta) så undrar jag hur skadligt det är att alltid ha igång dessa 8 led-dioder? Gör det mer skada än nytta om de får vara igång när lysrören är släckta? Gäller ett RSM 250C.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till. Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag har länge velat starta ett saltvattens akvarium och undrar vad ni tycker jag ska ha för akvarium. Har tänkt mig ett Mollyhotell eller ett clown hotell. Vilket tycker ni jag ska satsa på?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla fisk experter! Skulle behöva lite hjälp med vilka fiskar som går ihop med vilka.. Fiskarna i bifogade bilden är de jag vill ha. Systemet fiskarna ska få bo i är på ca 750L var av visningstanken är på 625L. I skrivande stund är akvariumet bebott av en palettkirurg och två st clowner. Fiskarna I bifogade bilden är de jag funderar på att köpa samt en Valentini puffer.
-
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har några grävare här som håller på med trädgården och som råkade gräva av en elkabel till huset, varken vi eller dem visste att det var där den låg. Så nu har vi ingen el någonstans, vilket betyder att alla pumpar å allt till akvariet inte funkar. Vad gör man? Hur länge klarar det sig som det är? Har tyvärr inget reservaggregat eller liknande. Snabba svar uppskattas mycket! / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Trots 40 år, till och från, i denna hobby så har jag dålig koll på detta med UVC troligtvis för att jag alltid kört med Ozon. Nu har jag en liten Waterbox på 120 liter, i väntan på att mitt "Stora" skall bli klart, och då jag inte kör med skumning så föll användandet av just Ozon bort. Så jag har nu köpt en NEWA 11W påhängs-UVC och min fråga är nu hur jag skall använda den? Hur kör ni era UVC och kan för mycket vara av ondo? BTW Gott Slut och Ett Gott Nytt År! :-)
-
-
Hej alla! Har haft sötvattens akvarium i många år men börjar nu bli mer intresserad av saltvatten. Har några frågor till er som har erfarenhet i hobbyn. *Om man vill ha 2-3 arter i en tank hur många liter bör man ligga på minst? *Vilka koraller passar en nybörjare? *Vilka arter är bäst att börja med? *Kejsare etc och lite större arter är dom lämpliga till nybörjare/hur stort bör dom ha? Någon som bor i Stockholmsområdet som kan tipsa om bästa butik med fisk och allt man behöver? Finns det någon som bygger måttanpassade akvarium i Stockholm? Har även köpt Daniel Knops bok och ska läsa på. Tack al…
-
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w. Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas. Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp. De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det. Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så f…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
-
Skall i dagarna införskaffa ett nano 130 saltvatten ! Har nu haft sötvattenakvarium i flera år jättetrevligt o roligt på alla vis Men nu känner ja å sambon att det är dax att ta Ett steg till ! hon är glad i fiskar å ja växter å småkryp ,ja tycker denna sida värkar mycket bra å informationsrik ja skall försöka att ta lite bilder lite då å då å delge om alla roliga å mindre roliga dumheter jag kommer att göra från en gotlänning
-
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ? tack på förhand
-
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er alla tomtar och troll. Nyligen sålt alla mina monsterkar och sötvattens monster och inhandlat mig lite saltvatten kar. Som det är nu har jag ett 80l guppy hotell ett 200l revkar med en drakfisk och ett 240l med lite gott och blandat. har ca 100kg levande sten en del anemoner och knappar och skivor. 5 clowner 1 gul kirurg några stjärnor och en sticksig borre. Har ett tomt 720l jag tänkte bygga om och sätta allt ovanstående förutom draken i då jag inte vill att han ska äta allt annat. Mina funderingar går lite åt att placera en sump mitt i 720l karet och bygga 2 höga rev på vardera sida av den kvadrat där filtermatrial och teknik ska sitta i. Vet inte varför ja…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har haft mitt Red Sea 130D ungefär ett halvår nu och tycker det har fungerat bra. Men på senare tid har det blivit allt svårare att hålla nivån på vattnet enl RS optimala nivå. Finns en nivågivare på höger sida av akvariet. Har fyllt på o nästan överfyllt bara för att testa men nivån enl nivåmarkeringen vill ändå inte gå till optimal nivå. Sen ett par dar sedan har även pumpen börjat dra luft ser det ut som men det är trots att pumpen är under vattnet. Har testat att rengöra filter och pumpar etc men inget hjälper. Någon som har en idé?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat. Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar. Salinitet: 1,023 PH: 8,3 KH: 8,9 Ca: 395 Mg: 1200 Nitrat: 25 Nitrit: 0,25 Fosfat: 0,25 Ammonium: 0,25 Använde Salifert tester... Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåni…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag har en Fridmani som inte ser pigg ut. Dels har den ett svullet öga (popeye?) och dels något på kroppen (fläckar). Jag har några nya fiskar i karet som inte är helt snälla så den kan ha haft problem med dessa och gjort illa sig, eller också är den sjuk. Svårt med bilder, men bifogar vad jag har lyckats ta. Dels är det ögat, fläck baktill på ryggfenan, framtill ovanför sidfenan och såg även på fotot också något vid gälen. Fisken är ganska skygg och svår att få bilder på. Inga andra fiskar verkar sjuka. Mätte värden i tisdags och inga avvikande värden mot tidigare. Doserar Elementals KH. Karet har varit igång sedan 18 feb 2021 och Fridma…
-
Hej! Var och impulsköpte ett begagnat clownhotell för två veckor sedan, jag fick med levande sten och sand. Jag sköljde rent sanden med det lilla vatten som fanns kvar i akvariet och sedan stoppade jag i ls igen. Fyllde upp akvariet med gammalt vatten som levande stenen förvarats i under färden + nytt färdigblandat vatten som jag köpt. På levande stenen sitter det gröna alger som ser ut som små 10 mm långa hår, ska jag ta bort det eller låta det vara? Nu efter två veckor har det börjat komma bruna alger överallt och det är väl antagligen som i sötvatten såna som kommer vid nystart/omstart. Jag har köpt en refraktometer och ett osmosfilter. Nu ska jag beställa hem lite pro…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett par prylar som jag fick med när jag tog över ett saltkar idag, och som jag undrar vad det är.
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har haft igång akvariet i snart 1.5 år och aldrig sett detta förr, vad kan det vara ? Blir alltid lika nojig när det är nå nytt som händer.
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-