Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur höjer man enklast fosfat utan att samtidigt höja nitrat? Funderar på om t ex någon fodersort ger mer fosfat än nitrat, eller om jag kan göra uppehåll med kalkvattnet (som sägs binda fosfat) och tillfälligt använda bikarbonat för alkaliniteten. Vill helst slippa skaffa nitratfilter eller dosera kemikalier med fosfat. Har bara mjukkoraller i karet.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
I förrgår la jag ner mina första 2 clowner i mitt 100l kar. Första dygnet hade jag nedsläckt med teorin om att detta ska göra dem mindre stressade. Idag har jag haft tänt några 4-5 timmar. Men de beteer sig rätt stressade fortfarande (eller iaf vad jag uppfattar som stressade) de simmar i högt tempo längst karets framruta och ser ut att leta febrilt efter något sätt att ta sig igenom. Av vad jag sett har de inte varit inne i bland stenarna öht. Är detta normalt? Karet bebos i övrigt av 1 putsarräka och 1 pepparmintsräka 2 mindre eremitkräftor och sniglar.
-
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
De har lite koraller jag letat efter. Men är de pålitliga och hur snabbt får man hem beställningen? Vad jag förstår är frakten 50 euro. Kommer leveransen hem till en? Dela gärna med er av era erfarenheter.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ? tack på förhand
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?). Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast. Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om. Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt. Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump. …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Steven heter jag aldrig tidigare i mitt liv hållt på med saltvatten men har varit en dröm väldigt länge. För några månader sen beslutade jag mig för att införskaffa ett RSM 130D det blev snabbt ett till och ett till och ett till..... Så Nu har jag några kar går. Men detta är väl det som liksom är karet. Vet att allt inte är optimalt utan långt ifrån när det gäller koraller mm men har bara satt ut dem lite här och där och låtit dem stått där dem trivs. Men här kommer iaf ett par bilder Dem är tagna i all hast men kommer betydligt bättre ikväll när mörkret faller sig Här är iaf ett par bilder på mina enormt vackra platina clowner som jag faktiskt är mycket stol…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min mussla har tidigare suttit på botten på en sten, men den stenen blir full med sand hela tiden så jag vill flytta upp musslan till en annan sten. Hur fäster man den på bästa sätt? Provat med lera men vägrar fästa. Sen en annan fråga, tar musslan skada av att vara i sanden?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jo jag har en fråga, jag har en refraktometer och jag håller på att testa salthalten men det ger inga utslag efter jag Kalibrerat den. Kan det va så att jag har haft för lite salt i karet? eller är det jag som inte kan med refraktometern? Jag e grön på detta så ni vet! :=) och hur ska jag veta hur mycket salt jag ska lägga i nu. Använde mig utav Aqua calculator. Vill ju få rätt salt halt så jag kan köpa LS i helgen:=) Mvh Henrik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allesammans! Jag har planer på att göra om mitt sötvatten till saltvatten. Jag vill då veta allt som krävs och behövs. Jag har ett Cocoon 3 ( 30L ) med orginal pump och lampa. Vill endast ha lite koraller och en Clownfisk. Mina frågor: Vad behöver jag för extra utrustning? Vilka kemiska saker? Vattenbyten? Tester? Tider? Ja allt jag behöver veta och tänka på! Tack på förhand Per
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2
-
Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Vårt akvarium är nu 4 veckor gammalt och inhyser städpatrull, två eldräkor samt två clownfiskar. Så här ser vattenkemin ut Salinity 1.0245 Natrium och ammonium 0 Nitrat 10 ppm KH 9 dka pH 8,0 Temp 25,4 Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite vad detta är på bilderna. Har fått fram till att den ena bilden är någon form av Medusae men är dessa farliga samt hur blir man av med de? De sitter på glaset och det är väldigt många av de. Andra bilden vet jag inte vad det är riktigt men det är många när man tittar in i de håligheterna som finns i levandestenen. Tack på förhand
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag söker bra foder. Fiskar jag har är 2 clowner, bicolor dvärgkejsare och en gul kirurg. De har inte riktigt förstått grejen med nori så det hänger bara och luckras upp. Tips på bra och populär mat önskas!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-