Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden. Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar. Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar. Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-) Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende. Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande. Jag har dock noll koll på saltvatten. Vad behöver jag för att driva en kub…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna? Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare? Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten? Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Nu har det kommit fisk och koraller i mitt akvarium och Gud vad fint det blivit! Tusen tack för all hjälp! Igår så hämtade jag lite koraller och fisk från ett kar som skulle läggas ner. La upp en tråd om hjälp med identifiering och till min förvåning så kanske anemonen är en Heteractis Magnifica. Läste på lite och det verkar ju vara helt omöjligt att ta hand om dom. Står att det är expert göra och nu är jag rädd att jag ska ta livet av min fina anemon Anemonen sitter snällt på sin sten och den ser ut att må bra.... tror jag. Är det här dömt att misslyckas? Ska jag ge den stackar anemonen räckor? Har t5 rör. Både blått ljus och vitt. Slänger upp l…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
håller på och mäter i mina kar för första gången.... startade upp 2 akvarier- ett 450 liters med 50 liters sump och ett litet nano på 45 liter.... la i LS för ungefär två och en halv vecka sedan. har ingenting i mitt 450liters (förutom LS), och en räka i mitt nano... har än så länge mätt nitrit och nitrat.... när jag mäter nitrit är den absolut ingen reaktion. ingen färg på vattnet alls. när jag går över till nitrat blir det en svag svag rosa färg på nitratet till det stora karet - nånting man kan räkna över till mellan 0 och 0,1- fast ingen reaktion på färgen till nanot.... kan det vara fel på det jag mäter med, eller nått? kan det vara så att redan har nitratet gåt…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Undrar om man kan få igång mer liv i befintlig LS utan att köpa mer LS? Finns de nått man kan tillsätta? Har en massa sjöormstjärnor men dåligt med små räkor. Skulle iaf vilja ha mer liv i stenen. Har ett kar på 640 l som snurrar för fullt. Tacksam för alla tips o råd. Mvh Sebbe
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Grannen har precis köpt ett Haquoss monoglass akvarium och jag tänkte jag skulle hjälpa honom få igång det men jag blir inte klok på hur man för avrinningen att sitta ihop. Finns det någon här som har haft ett sådant kar eller vet var man kan hitta några instruktioner för karet i fråga??? ///Christoffer
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej skulle vilja ha lite tips på hur man lättast hänger utt lysrampen i taket. Då min ligger på akvariet nu! men den är tung som f*n väger typ ca 30 kg sen är det gips tak!
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har haft mitt RSM 130 i 7 dagar nu och det har fungerat ok hitills! lade i lite ny levande sten igår (ca 4kg)så det blev lite rörigt och nu när jag kom hem från jobbet så är det ganska mycket bruna alger på den vita sanden samt på snäckskal och en del på stenarna samt lite på glaset!! allt har bildats sen igår natt!! är nåt fel eller är detta en normal fas?? är som sagt grön innom området !! tog värden nyss! Nitrat 0 Nitrit 0 PH 8,4 Alk normal 1,7-2,8 Ammonia 0,25 salt 1,023 temp 27,5 grader dessa värden är väl ok??
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö. Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på. Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0. Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h. Vad gör jag för fel?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
De har lite koraller jag letat efter. Men är de pålitliga och hur snabbt får man hem beställningen? Vad jag förstår är frakten 50 euro. Kommer leveransen hem till en? Dela gärna med er av era erfarenheter.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla fisk experter! Skulle behöva lite hjälp med vilka fiskar som går ihop med vilka.. Fiskarna i bifogade bilden är de jag vill ha. Systemet fiskarna ska få bo i är på ca 750L var av visningstanken är på 625L. I skrivande stund är akvariumet bebott av en palettkirurg och två st clowner. Fiskarna I bifogade bilden är de jag funderar på att köpa samt en Valentini puffer.
-
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har fått en del cyano i mitt kar. Det är inga enorma mängder men de täcker en hel del av inredningen med en tunna hinna. Mina zoanthus har haft sina polyper öppna och sett bra ut sedan jag fick dem men sedan några dagar tillbaka har de haft sina polyper stängda och inte öppnat dem en enda gång. Karet är relativt nystartat ca 8 veckor. Jag har aldrig haft några mätbara värden på ammonium och nitrat och den förväntade kiselalgblommningen la sig två veckor efter start. Jag tycker därför att uppstarten har gått bra och mina övriga värden ser bra ut: P04: 0 NO3: 3 pH: 8,2 kH: 7,5 Temp: 25 Salinitet: 1.024 Något är det mina zoanthus inte mår bra av. Kan det vara så att en tunn…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är ny här på forumet och jag funderar på att göra om mitt juwel Rio 240l till saltvatten. Akvariet är knappt ett år gammalt o jag har juwels standard tillbehör som medföljde. + en eheim streamer 6500+. Så nu undrar jag vad som behövs för att göra om det till ett fungerande saltvattensakvarie tänker nu främst på de tekniska sakerna. Jag hade helst undvikit sump o borra i karet. Är inte så glad för att ha vatten utanför akvariet på grund av läckage risken. Har endel dåliga erfarenheter av det sen innan med läckande ytterfilter osv. Så finns det andra lösningar? Proteinskummare o byta led rör o levande sten är väl ungefär så långt jag har kommit men sen vet ja…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-