Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by daffhead,

Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  2. Hej! Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst. Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan. Vilken utrustning behövs? Akvariet är på 320 liter. Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken? Hur mycket kostar osmos-thingy? Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp? Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg. Hoppas jag får många svar och tips. Ha en fortsatt trevlig dag.

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Josv1973,

Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by mikaelhede,

Hej. Har införskaffat mig ett 112 liters akvarium som jag går i tankarna på att ha saltvatten i,vad behöver man i första skedet för att komma igång???. Jag vet att det behövs ca 10 kg levande sten,skummare och en vanlig cirkulationspump. Vad mer behöver man??Förrutom då fiskar ,botten kross och sådant,tänkte mer på den tekniska biten Tacksam för alla tips MVH/Daniel

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Olindskog,

Hej Jag är ny på saltvatten och har en fråga Jag har fått en konstig slöja runt min nya och första korall och undrar om ngn vet vad det är ? min egen gissning är för lite ljus mvh Ola

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by JLindgren,

Hej! Har var aktiv läsare på denna sida nu i ett par månader. Tänkte lägga ut lite bilder på mitt Red sea max akvarium. Någon som har tips på hur man kan fixa en annan lösning på fläkt? Låter ju sjukt mycket...

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by jetstar,

Har haft mitt RSM 130 i 7 dagar nu och det har fungerat ok hitills! lade i lite ny levande sten igår (ca 4kg)så det blev lite rörigt och nu när jag kom hem från jobbet så är det ganska mycket bruna alger på den vita sanden samt på snäckskal och en del på stenarna samt lite på glaset!! allt har bildats sen igår natt!! är nåt fel eller är detta en normal fas?? är som sagt grön innom området !! tog värden nyss! Nitrat 0 Nitrit 0 PH 8,4 Alk normal 1,7-2,8 Ammonia 0,25 salt 1,023 temp 27,5 grader dessa värden är väl ok??

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by san_miguel,

Hej. Börjat använda olika tester nu hur ska testerna se ut nu ibörjan? finns de nån bra lat hund att titta på? fattar inte vad som står i testerna jag har Fick t.ex ett värde på 0,1 på nitrit är de bra? Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Jag är helt ny här. Igår startade jag mitt första saltvattensakvarium i Aqualel nano reef duo med utrustningen som ingår. Jag tänkte köra Lasses metod. Min dröm är clown fiskar och mjuka koraler. Så jag blandade vatten med salt, har levande sand samt levande sten i karet. Jag undrar hur länge ska man vänta tills vatten blir någorlunda klar? Jag vet att man borde ha tålamod men jag ser ingen skillnd efter en dygn. Filter är på och vatten ser ut som cappuccino hela tiden...

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Kimpos,

Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by redrobjem,

Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.

13. Started by arnstad,

Hallå där alla reefers. Efter 2års uppehåll har jag efter mycket funderande kommit fram att jag vill starta upp igen. Fick bli ett komplett aqua medic 140. Är grymt exalterad över att börja igen. Kommer säkert ett par knasiga frågor men jag kommer inte ihåg allt 🙄på återseende MVH

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  14. De har lite koraller jag letat efter. Men är de pålitliga och hur snabbt får man hem beställningen? Vad jag förstår är frakten 50 euro. Kommer leveransen hem till en? Dela gärna med er av era erfarenheter.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  15. Hej skulle vilja ha lite tips på hur man lättast hänger utt lysrampen i taket. Då min ligger på akvariet nu! men den är tung som f*n väger typ ca 30 kg sen är det gips tak!

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Nille83,

Nu har mitt kar varit igång i ca 6 veckor. I karet är där 4 mjukakoraller, 1 anemon, 5 fisk, 12 Turbosniglar, 1 ermitkräfta.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by johnsson_82,

Har fått en del cyano i mitt kar. Det är inga enorma mängder men de täcker en hel del av inredningen med en tunna hinna. Mina zoanthus har haft sina polyper öppna och sett bra ut sedan jag fick dem men sedan några dagar tillbaka har de haft sina polyper stängda och inte öppnat dem en enda gång. Karet är relativt nystartat ca 8 veckor. Jag har aldrig haft några mätbara värden på ammonium och nitrat och den förväntade kiselalgblommningen la sig två veckor efter start. Jag tycker därför att uppstarten har gått bra och mina övriga värden ser bra ut: P04: 0 NO3: 3 pH: 8,2 kH: 7,5 Temp: 25 Salinitet: 1.024 Något är det mina zoanthus inte mår bra av. Kan det vara så att en tunn…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Utstrand,

Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Yodelking,

Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Hultis,

Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by pepe,

håller på och mäter i mina kar för första gången.... startade upp 2 akvarier- ett 450 liters med 50 liters sump och ett litet nano på 45 liter.... la i LS för ungefär två och en halv vecka sedan. har ingenting i mitt 450liters (förutom LS), och en räka i mitt nano... har än så länge mätt nitrit och nitrat.... när jag mäter nitrit är den absolut ingen reaktion. ingen färg på vattnet alls. när jag går över till nitrat blir det en svag svag rosa färg på nitratet till det stora karet - nånting man kan räkna över till mellan 0 och 0,1- fast ingen reaktion på färgen till nanot.... kan det vara fel på det jag mäter med, eller nått? kan det vara så att redan har nitratet gåt…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Idaa,

för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Turbosnigel,

Såg denna krabat i karet idag och vart lite fundersam vad det kan vara. Någon som har koll?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Hampus86,

hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by dedde,

Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu. Startade med osmosvatten och levande sten. Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out. Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur. Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet. Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar? Tack!

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.