Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min mussla har tidigare suttit på botten på en sten, men den stenen blir full med sand hela tiden så jag vill flytta upp musslan till en annan sten. Hur fäster man den på bästa sätt? Provat med lera men vägrar fästa. Sen en annan fråga, tar musslan skada av att vara i sanden?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag söker bra foder. Fiskar jag har är 2 clowner, bicolor dvärgkejsare och en gul kirurg. De har inte riktigt förstått grejen med nori så det hänger bara och luckras upp. Tips på bra och populär mat önskas!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Funderar på ett köpa ett clownhotel som första saltvattenakvarium, för att testa om saltvatten e min grej, jag gillar ju hur slutresultatet är men jag vill veta hur det är på vägen, jag har läst lasses tråd Med fler, men jag undrar fortfarande om det e något bra jag ska komplettera med?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada Jag har haft igång karet sedan maj 2016 och fiskarna mår bra i akvariet. Men det är ingen korall som vill överleva, har provat några stycken bl.a. grön xenia och svamp läderkorallen sarcophyton sp som båda skall vara hyffsat lätta. Den enda som ser ut att kunna överleva är ett Kenyaträd. Har även provat en anemon som bara försvann. Det skulle ju vara roligare med lite mer färger i akvariet som jag tycker att koraller tillför. Jag har varit till en affär med alla värden och de blev förbryllade över att korallerna inte vill leva. De lever någon vecka sedan skrumpnar de och dör. Jag hoppas någon här kan komma med tips på vad det kan bero …
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har 2 Clownfiskar i 130l och tidigare så har dom simmat runt mitt i akvariet, utforskat nyfiket och sett harmoniska ut, men nu ser det ut som om dom vantrivs. Dom håller sej mycket i ett hörn och simmar konstigt. Den ena är könsmogen. Vad kan det bero på? Vattnet är OK, inget nitrit, lagom pH, 25°C etc.
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Följde nog med en levande sten! Ögon på skaft, inga antenner, fler ben än på en räka vad jag kan se! ganska genomskinlig, verkar vara aggressiv ! Snabb som bara den ! Vad kan det vara ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte dra igång detta innan semestern, skulle en sån här behållare funka: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90066708/ Ska köpa 3 st isåfall. akvariet är på 200 liter. funkar det med 2 liters behållare då? Eller är det för litet så att man måste fylla på veckovis?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ok en riktig noobfråga till men jag har ingen aning helt enkelt. Karet är ett Aquel nano-reef med medföljande hang-onfilter, som har två filterfack. När det gäller aktivt kol och fosfatremover, har man helt enkelt bara ner lämplig mängd i ett filterack eller måste man ha något mer finmaskigt så inte t ex kolpartiklar sköljs ut i karet? Har ingen aning hur själva mediet ser ut då det inte kommit hem än, om det är pellets eller någon annan form. Enormt tacksam för era svar
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?). Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast. Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om. Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt. Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump. …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har haft sötvattenakvarium i många år och för tillfället har jag ett 450 som kommer att bytas ut till saltvatten om min chromis blir ett lyckat projekt. Köpte ett aqua medic chromis utan teknik och då det är mitt första saltvattensakvarium vill jag gärna höra lite tankar och åsikter om tekniken. Skummare: Tunze 9004 Pumpar: Jebao rw-4 (2 st) Ca 15 kg LS för tillfället. Ska dryga ut med ett par kg till. Ca 5 kg levande sand. Nu till en fråga, har funderat på belysning men inte hittat nåt som fastnat ännu. Det närmaste är en Maxspect R420r som jag kikat på men undrar över alternativ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
mitt första saltvattensakvarium.... men har ett litet problem värmen är det någon som har tipps på bra kylare eller någott annat.... för jag har ju glaskivor på ovansidan så det mesta av dunstningen av vattnet sker via sumpen enbart man kan ta bort glasskivorna men jag vet inte om det kommer att räcka till heta sommaren nu är det ju inte så varmt ute pluss att jag bor litet får välldans varmt i lyan tackar på förhand mvh patrik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag provade att mata min gula kirurg med brocoli ,men det verkade inte intresserad. den äter inte saeveggies green seaweed heller men fryst artemia vräker den i sig så mycket den kan. är detta normalt ? jag har beställt formula 2 pallets som jag ska prova mata med. man har ju läst här att brocoli ska vara mycket bra och näringsrikt att mata med. finns det något annat att mata med?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack!
-
tänkte höra hur ni har byggt era system, typ vart ni har borrat i botten å i sidorna, hur ni har byggt era sumpar å returledningar, mm . bilder e alltid ett grymt + Ja tror att de skulle vara till stor hjälp för alla newbies här. inkl MIG
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Den vita med rött, gillade inte blixt utan drog in sig. Är det en rörmask? Filogranella elatensis ? Står att den är svår.... Sedan har det kommit stora blåsor på ett ställe, vad är det? Och det tredje fenomenet på vad jag tycker liknar en trädgårdssnigel har det poppat upp silverfärgade bubblor ???? Snart vågar man sig väl inte ner med händerna När ska jag börja mata? och med vad? Stenarna har bara varit i karet 24 timmar... Någon??
-
Hur sänker jag min skyhöga nitrat på 80 snabbt? Är det farligt med så hög nitratnivå?
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
skumgummi filtret hade låstnat på akvariet när ja kom hem allt vatten e grumligt vad skall ja göra????
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
De har lite koraller jag letat efter. Men är de pålitliga och hur snabbt får man hem beställningen? Vad jag förstår är frakten 50 euro. Kommer leveransen hem till en? Dela gärna med er av era erfarenheter.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har fått tråtar ser nästan ut som ett spindelnät bland mina levande stenar. Vad kan det vara? Är det farligt? Trådarna är vitaktiga väldigt tunna och sitter också nästan som ett spindelnät lite här och där. Snälla hjälp mig!! /Sofia
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Vi har försökt starta vårt akvarium på 500 liter idag och har problem. Sumpen är påfylld i facket där pumpen ligger, men när strömmen sätts på sugs bara vattnet upp genom slangen upp mot akvariet men går ej ner genom rören tillbaka. Pumpen törstar och det pumpas bara en liten mängd fram och tillbaka ser man. En av pumparna i bakre facket har i samband med detta lagt av och pumpar inte ut vattnet genom cirkulationerna. Kan tillläggas att vattennivån i akvariet inte är tillräckligt hög så att pumpen längst till höger (som är lite högre belägen än de andra cirkulationshålen) är dränkt. Kan det vara orsaken till att kretsloppet inte fungerar, at…
-
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har "fått" ett komplett saltkar p 300 L. Detta är mitt första saltkar, så hur mycket cirkulation är att rekomendera till detta. Jag vet inte säkert vad det ingår för pumpar ingår.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Efter att ha kört malawi i en massa år så tänkte jag bli återfallsakvarist. Men det är ju halvtrist att falla in i samma spår som då, man borde utvecklas lite tycker jag, därav kommer några frågor från en fullkomlig nybörjare. Nån som sett eller kan kika på specen av detta startkit för saltvatten: https://eheim.com/en_GB/aquatics/aquariums/starter-kits-marine-water/aquastar-marine/aquastar-63-marine Min tanke är att börja smått med ett sånt här på köksbänken, och slår det väl ut så kan det bli ett fullvuxet i vardagsrummet sedan. Dessa går att beställa från tyskland, men jag har inte hittat någon svensk butik som har dem ännu.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-