Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Vårt akvarium är nu 4 veckor gammalt och inhyser städpatrull, två eldräkor samt två clownfiskar. Så här ser vattenkemin ut Salinity 1.0245 Natrium och ammonium 0 Nitrat 10 ppm KH 9 dka pH 8,0 Temp 25,4 Jag undrar om någon här kan hjälpa mig lite vad detta är på bilderna. Har fått fram till att den ena bilden är någon form av Medusae men är dessa farliga samt hur blir man av med de? De sitter på glaset och det är väldigt många av de. Andra bilden vet jag inte vad det är riktigt men det är många när man tittar in i de håligheterna som finns i levandestenen. Tack på förhand
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vilket kar är bäst och lättast att rengöra ? Tacksam för alla svar ja kan få =)
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag är ny både inom saltvatten och inom detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor. Efter ha kämpat i närmare 2 månader med att få ner alla mina värden, gjort x antal vattenbyten och mycket annat så har jag äntligen fått i lite fisk. Två clownfiskar och en gul kirurg och en som jag inte kan namnet på, hade sedan tidigare två eremiter och en stjärna på botten. Hur som helst, har fått lite funderingar under tiden och tänkte kolla om forumet kanske hade kunnat hjälpa mig. 1) Mina clownfiskar gräver hål i sanden och sover sedan där nere på sidan, känns som det är normalt, men vill bara dubbelkolla att det är de? Kan inte direkt hitta något när man …
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu. Startade med osmosvatten och levande sten. Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out. Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur. Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet. Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar? Tack!
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
De har lite koraller jag letat efter. Men är de pålitliga och hur snabbt får man hem beställningen? Vad jag förstår är frakten 50 euro. Kommer leveransen hem till en? Dela gärna med er av era erfarenheter.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag tänker skaffa en sump till mitt 240L kar och undrar vilket är bäst, att borra akvariet och använda en dorso variant eller att skaffa en ytavrinningsbox. Ni som redan har sågon av de här lösningar får gärna komma med argument och tips, för och nackdelar. tack för hjälpen
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det någon som vet var jag kan köpa en Clown Hotell nära Göteborg? Blir lite för långt att åka till Malmö eller Stockholm för att köpa det. Mycket tacksam för svar. Mvh Mikael
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag har en skummar som är till 2000liter mitt kar är på 350 liter skummet blir vitt men vätskan i behållaren är grönt brunt ska skummet va vitt har för mej jag läst nånstans att de inte ska de har kanske för stor skummare? är ett ny startat kar varit igång 2 veckor bara
-
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, är en kille som har hållt på med sötvatten i några år, så det här med saltvatten är helt nytt för mig men jag har ändå fått för mig att startaegt litet saltvattenskar. Som jag har förstått det så drivs sötvattenskar och saltvattenskar på två olika sätt och jag fattar inte skillnaden. Jag hade tänkt mig ett litet clownhotell med några clowner och kanske några andra fiskar som kan hållas med clownerna, någon som har synpunkter så skriv gärna dem som svar. Vad tror ni kostnaden landar på om man köper ett begagnat clownhotell. Någon snäll som kan berätta hur jag ska göra eller länka en lättförstådd hemsida. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, teoddvinsson
-
- 16 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla saltvatten akvarister (heter det så?). Var på universeum härom veckan å kollade djuren, då väcktes en fruktansvärd dragningskraft till saltvattenakvarium. Är helt fast och letar febrilt runt på nätet och på SG efter bilder filmer och info om saltvatten, blir mer och mer fast. Jag har tidigare haft ett sötvattenakvarium, dock ganska länge sedan men jag vet iallafall vad det handlar om. Tänkte göra allt från scratch, mitt förra akvarie byggde jag också själv. Denna gången tänkte jag ge mig på att bygga en egen möbel till akvaiet också!!! kommer vara svårt men mycket möjligt. Tänkte bygga ett hörnakvarie på ungefär 230 liter, med avrinning, och till detta en sump. …
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är lite i valet och kvalet om jag ska börja med Osmos eller inte. Men min fråga är egentligen, är denna Osmos bra? Jag vill ha en så lätt och smidig som möjligt som inte kostar en förmögenhet.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten. får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter. Vad tror ni, bra eller dålig ide ?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:) har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar. Inte för lite och itne för stort... till alla frågor: 1: vad är en skummare? vad gör den? 2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv. 3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet. Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan? tacksam för svar......
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö. Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på. Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0. Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h. Vad gör jag för fel?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram?
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag provade att mata min gula kirurg med brocoli ,men det verkade inte intresserad. den äter inte saeveggies green seaweed heller men fryst artemia vräker den i sig så mycket den kan. är detta normalt ? jag har beställt formula 2 pallets som jag ska prova mata med. man har ju läst här att brocoli ska vara mycket bra och näringsrikt att mata med. finns det något annat att mata med?
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
På vilka sätt kan man skapa den snygga vågrörelsen som man kan med wave box i nano akvarier? Tacksam för svar!
-
Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint
-
Har nu haft igång mitt saltvattensakvarium i fyra veckor. Köpa i fredags 4 st chromis viridis för att dra igång cyklingen lite bättre. Nitrat och nitrit är fortfarande på 0, så det ska nog bli bra så småningom. Dock har det börjat växa lite gröna och bruna alger på min levande sten och i sanden. Vad gör jag bäst för att få bort detta? Sniglar? Eremiter? Både och? Tips mottages gärna!
-
Har fått en del cyano i mitt kar. Det är inga enorma mängder men de täcker en hel del av inredningen med en tunna hinna. Mina zoanthus har haft sina polyper öppna och sett bra ut sedan jag fick dem men sedan några dagar tillbaka har de haft sina polyper stängda och inte öppnat dem en enda gång. Karet är relativt nystartat ca 8 veckor. Jag har aldrig haft några mätbara värden på ammonium och nitrat och den förväntade kiselalgblommningen la sig två veckor efter start. Jag tycker därför att uppstarten har gått bra och mina övriga värden ser bra ut: P04: 0 NO3: 3 pH: 8,2 kH: 7,5 Temp: 25 Salinitet: 1.024 Något är det mina zoanthus inte mår bra av. Kan det vara så att en tunn…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-