Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jetstar,

Hej! har nyss satt i en tunze 9002 i mitt rsm 130 mycket tystare än orginalskummaren! men skummar den verkligen lika bra??den skummar ingenting just nu borde den inte göra det när jag varit och rört om i akvariet?? eller skummar den bara när det fins tillräckligt att skumma så att säga?? sen undrar jag hur jag ska ställa luftskruven?? mvh

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by svedalaciklid,

fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?

3. Started by jetstar,

Kanske la denna i fel kategori? hittade ingen annan bättre! hursom! har kommit över en osmosanläggning se bilden! har någon erfarenhet av en lika?? denna har använts ett kort tag för att rena havsvatten till dricksvatten! vet inte hur jag ska koppla den! och hur vet man att den fortfarande fungerar?? Mvh

• 9 svar
    • 3,3k visningar
  4. Såg idag att min mandarin har fått utåtstående prickar på kroppen, de flesta är i samma färg som hans färgteckning, därför tror jag inte det är vita prick. Fenorna som han alltid rör när han driver omkring har några vita prickar, men om det är smuts eller inte låter jag vara osagt. Någon som känner igen detta och skulle kunna förklara vad det är och varför det uppstått. Hans aptit är fortfarande mycket god och han simmar runt som vanligt. Ska starta upp mitt nya kar nästa vecka och det vore ju förargligt om man skulle gå något större missöde till mötes just nu när man ligger i fasen mellan två kar.

• 0 svar
    • 699 visningar
  5. Started by Parmdal,

Hej Har under hela hösten följt alla här på sg med stort intresse. Men nu har det blivit dags att ta tag i det hela. Har beställt ett akvarium hos glasmästaren som har måtten 65*65*65, även en sump med måtten 50*70*40. Sumpen är bredare för skåpet kommer att vara 1m brett. Karet är borrat med två 32mm ner till sumpen och ett 20mm för retur. Sumpen kommer att tre fack + ett för osmos. Dom tre facken kommer att vara 1: skummare 2: teknikfack 3: retur Har samlat på mig lite saker nu under hösten: BUBBLE MAGUS BM200P PROTEIN SKIMMER WEIPRO KA1000 CALCIUM REACTOR WEIPRO 2310 PH&ORP CRONTOLLER PROFESSIONAL DELUXE DUAL CO2 REGULATOR BUBBLE MAGUS BM-T01 DOSING PUMP Osmos R/O …

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  6. Started by Adrenalized,

När kommer nitrit toppen? Karet har vart igång 10 dagar nu, 180l med ca 25-30kg ls men inte kunnat läsa av någon nitrit. Stenen var visserligen inkörd, köpte den beg. Men det kliar i fingrarna och jag vill köpa lite invånare. Jag har inte kört med några tillsatser som biostarter eller något sånt, ska man göra det?

• 22 svar
    • 3,2k visningar
  7. Started by Hirez,

Hej, Jag tänkte köra lite fosfatadsorber i en reaktor och undrar om man borde köra kol in annan reaktor också? Frågan är kanske om man vinner såpass mycket i effekt genom att köra med reaktor? Om det endast är en minimal förbättring så kan man istället massera. Vad tycker ni? Det blir ju även en extra pump, och el, värme etc.

• 2 svar
    • 980 visningar
  8. Started by jetstar,

vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh

• 4 svar
    • 893 visningar
  9. Started by jetstar,

Hallå! har en liten fundering ang RSMs egna testpaket "marineLab" som följer med akvariet! rätta mig om jag har fel men tycker det verkar vara skräp? varför jag tycker det beror på att jag tycker det är väldigt svårt att läsa av korrekt på färgskalan eftersom det ibland inte stämmer på någon färg riktigt ,sen så får jag i precis samma värden vid varje test....ÄVEN direkt efter vattenbyte upplever att speciellt ammoniak testen är missvisande! den visar ALLTID 0,25 någon annan som har märkt något liknande?? Mvh

• 6 svar
    • 772 visningar
  10. Hej. I mitt Elos mini som finns presenterat här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36917 går inte allt som jag förväntat mig. I början såg allt bra ut men sedan en dryg månad tillbaka har jag kraftig algtillväxt, är det kiselalger? För att råda bot mot detta byter jag numer ofta vatten, jag byter ca 10liter varannan eller var tredje dag för att hålla nere amoniak och nitrat. Sist jag mätte visade amoniak 0,25mg/l och nitrat 2,5mg/l, inga katastrofala värden väl? Det är faktiskt första gången jag får ett annat värde än o på nitraten. Amoniaktestet har jag nyligen skaffat. Mäthistoriken ser ut så här: __________Nitrat___MG__CA__KH__Densitet__t…

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  11. Started by dragonblom,

Hej jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattens akvarium. och mina största intressen av djur i det är nog för svåra tycker ni. men det bryr jag mig inte om hehe till mina frågor och djur 1 Sjöhästar 2 Drakfisk 3 Bläckfisk 4 Clownfisken 5 Sjöstärna finns mycket mer. men man lär ju börja någonstans hehe kan tänka mig ha 1 till 3 akvarier. har ett helt rum nu med bara djur. och vill byta ut lite mot akvarier med. men börjar med ett vore bra om någon riktigt kunnig orkade skriva ner lite info om dom. och vad som funkar med vad och vad jag behöver för tillbehör jag har svårt att hitta på forum. vad som är bra att läsa mm. att bara hitta vart jag ska börja tack fö…

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by Ozric,

Om nån vecka el så har,om allt går som planerat, min första salt-balja cyklat klart och jakten på snygga anemoner & dyl kan påbörjas... Blev en ca 60.60.60-kub och kmr nog drivas ganska lo-tech. Tanken är väl att inte att testa de svårare korallerna & fiskarna till en början utan kanske ha lite olika mjukkoraller, BTA med ett clown-par.Friskt & färgglatt är ambitionen! =) Sammetsclowner/ P. biaculeatus el P. epigrammata skulle jag vilja ha. Hört att de kan bli väldigt griniga men HUR griniga jämförelsevis mot tex Percula-clowner? Vill helst ha från början ett par med lite size.. Som gammal ciklidist vill jag ju ha fisk med intressanta beteenden. Gärna par-v…

• 41 svar
    • 7,5k visningar
  13. Started by stooolpe,

Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.

• 3 svar
    • 766 visningar
  14. Started by DAHLBERG,

Då har jag kört in mitt lilla saltkar. Körde in det med begagnad sten och 2 ocellaris. Har nu också en liten stjärna, 3 turbosnäckor, Cryptocentrus cinctus och en röd gylta (vet inte latinska namnet, ser ut som en clownfisk). Ska byta bort gyltan senare. Tycker den är för lik clownerna. Impulsköpte även en anemon för några dagar sen. Stichodactyla haddoni? Den är inte så pigg nu efter jag satt in den nya rampen på 150W MH + 2x24W T5. Blir väl förhoppningsvis bättre. Har två Power sweep 212 nu, de suger hårt! Utblåset, som ska röra sig och sprida strömmen, fastnade redan efter några dagar. Så jag ska nog ta och fixa en eller två hydor koralia nano. Har ett Eheim 2222 ytter…

• 114 svar
    • 12,4k visningar
  15. Started by Belis,

Hej jag har ett saltvattenakvarium sen en dryg månad tillbaka och har två clownfiskar som jag tänkte ge en anemon, läste på om anemoner som jag har lärt mig att man måste göra innan köp speciellt när det gäller saltvatten så det inte blir fel, jag märkte då att anemon var nog lite mer komplicerad än vad jag har trott så undrar om det finns någon ganska lättskött korall som liknar anemon som clownfiskar trivs i? Så jag börjar med något lättare för en nybörjare.

16. Started by IA Sockertopp,

Jag undrar vad ett fullt utrustat saltvattenakvarium kostar ungefär? Jag behöver en ny hobby och känner att detta är något jag, efter att ha läst på ordentligt förståss, vill kanske börja med. Hittade detta forum och tänkte att ni kanske kan ge mig tips. Det jag skulle vilja syssla med är koraller. Kan man ha ett akvarium med bara koraller eller måste man ha fiskar också? Som ni märker så är jag helt ny på detta, men hoppas någon vill ge mig lite tips.

• 18 svar
    • 2,3k visningar
  17. Started by Erika-86,

Hej alla glada! Har funderingar på att starta ett litet saltkar i köket. Det ska vara ett hörnakvarium men jag tänkte höra med er vilket hörnakvarium som kan passa bäst.. Om det är några störra skillnader på dessa hörnakvarium mer än utseendet?! Vet nämligen inte vad som kan vara finast att bygga. Vilket hörnakvarium tror du skulle passa bäst in i detta hörn: * Ett vanligt enkelt hörnakvarium * Ett panorama-hörnakvarium * Ett hörnakvarium med välvd framruta Akvariumet kommer att stå här: Sen har jag sett att några bygger i optiwhite glas.. * Vad är skillnaden på optiwhite och vanligt?! * Är det dyrare att bygga i Optiwhite? Tjing!

• 21 svar
    • 3,8k visningar
  18. Started by skurken,

hej har sätt nu dom senaste dagarna att det kommit fullt och då menar jag runt 20 st små sjöstjärnor i karet är det normalt lr? såg typ 1-3 st för nån vecka sen.

• 5 svar
    • 807 visningar
  19. Started by gnuttas,

Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?

• 3 svar
    • 911 visningar
  20. Started by kw.jensen,

Vi är nybörjare inom saltvattens akvarier.Vi har bara haft vår lille klown hotel på 100 liter från april 2010. Vi har gjort mycket fel,lärt av detta. I dag är akvariet optimalt.Clownerna och putsa räkorna trivs ,dom växer alla. Nu behöver vi hjälp från er gamla saltvattensexperter. Vi har ett Juwel 260 Vision kar.Detta har varit använt till discus,som i dag går i ett 720 l. kar Frågan är : HUR ÄNDRA VI 260 l. AKVARIET TILL ETT SALTVATTENSAKVARIE.???

• 3 svar
    • 750 visningar
  21. Started by d-jess,

Hejsan. Jag har läst lite här på forumet och förstått att anemoner är ett väldigt svårt djur till sitt första saltvattensakvarium och man får mycket banne här om man skaffat sig en innan man har full kunskap om dem. Men som så många ivriga andra har jag gjort just det. Den har mått prima varit stor och fin, har matat den ungeför varannan vecka med en bit räka och så har den själv norpat lite mat när jag matat fiskarna. Till en början så satt den i mitt clownhotell men för ett par dagar sedan så bytte jag kar med en kille, Han tog mitt clownhotell och jag tog över ett RED SEA 130d. Problemet nu var väl min planerinng. Det tog ett par timmar att hämta karet och under tiden…

• 16 svar
    • 2,9k visningar
  22. Started by jetstar,

Hallå! någon som har tips var man kan köpa en "clamp on" HQI armatur typ 150w till en tänkt nanoburk!? hittade en på fishstreet dock kostade frakten mer än lampan 150$ så gärna nån annan sida då! mvh

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by jetstar,

Nu är det ju så att jag är ny innom saltbiten som jag skrivit många gånger innan:-) har hållit på med div sötvattens akvarium i många år men det är ju väldig skillnad! så nu frågar jag er (med ganska mycket skam i kroppen!) vad innebär det att koppa i nya djur?? gäller det även för koraller mfl? jag är van att helt enkelt lägga påsen i karet och vänta till temperaturen är lika sen håvar jag ur fisken ner i det nya akvariet! så alltså hur går det till med salt djur?? vad är koppa helt enkelt!?

• 16 svar
    • 3,7k visningar
  24. Started by jetstar,

Har haft mitt RSM 130 i 7 dagar nu och det har fungerat ok hitills! lade i lite ny levande sten igår (ca 4kg)så det blev lite rörigt och nu när jag kom hem från jobbet så är det ganska mycket bruna alger på den vita sanden samt på snäckskal och en del på stenarna samt lite på glaset!! allt har bildats sen igår natt!! är nåt fel eller är detta en normal fas?? är som sagt grön innom området !! tog värden nyss! Nitrat 0 Nitrit 0 PH 8,4 Alk normal 1,7-2,8 Ammonia 0,25 salt 1,023 temp 27,5 grader dessa värden är väl ok??

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by seffo,

Nån som vet var man kan köpa sån belysning som man klämmer på kanten av akvariet? Hittade ett på fish-street men frakten kostar mer än vad belysningen gör. Det ska vara till ett 40x40x40 akvarium. Kom gärna med förslag på belysning!

• 25 svar
    • 4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.