Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Daniel82,

Hej jag undrar om jag kan byta koralsanden o lägga i en annan sand jag har köpt o ändå behålla vattnet som jag har nu .Inga fiskar i bara levande sten .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by magnus1982,

koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Genne,

Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by rantzow,

Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Micke.T,

Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by SimonW,

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by asenat,

Hej Mitt akvarievatten blir väldigt smutsigt och jag måste byta vatten var fjärde dag, akvarievattnet blir grönt och jag har bara 1 fisk i det Akvariet är 54 liter. Det finns inga växter i akvariet och bara stenar, men stenar är inte levande stenar och akvariet är ett sötvattensakvarium. Har ni nåt förslag till mig om vad jag ska göra så att jag inte behöver byta vattnet hela tiden?

8. Hej, jag har släppt ner en goby och en räka i akvariet idag. Tyvärr hamnade de en bit ifrån varandra och nu hittar de inte den andra. Kommer de hitta tillbaka till varandra, eller kan jag hjälpa dem på något sätt?

9. Started by sceniie,

Hej jag är helt ny här. Jag köpte en korall från affären och på den var det mycket ljuslila/babylila på stenen inte cyano. röd/kila kalkalg eller dino.. tyvärr har jag skiten i akvariumet sen tidigare. Nybörjare så gör mitt bästa för att fixa det. Men detta ljuslila vad är det?..

• Gilla
      • Tack
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by morphriz,

Nuså! Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! Typ: Saltvattensgräs dominerad lagun Grundläggande fakta: Kar: 150L, 98x40x40 Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar) Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än. Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning. Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade Sump: Ingen i startskedet…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by vondraggen,

Hej, Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör. Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ? Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ? ( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter. Tack på förhand ! Peter i GBG

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Yodelking,

Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Nille83,

Idag byter jag 10% på 14 dagar. Jag har en avdunstning på ca 4 liter per dag. Gör jag fel med mina vattenbyte? Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  15. hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Irrbloss,

vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Tobbz,

Som ni ser på bilden så växer det endast alger på denna punkt på framrutan. Varför kan det vara så?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by imre,

Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2

19. Started by Nille83,

Någon som har koll på om denna kejsare äter svamp och om den kommer slakta alla mina koraller.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  20. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by PeterE,

Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)

23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Tomas,

Som så många andra har jag, efter ett tjugotal år med diverse ciklider, sneglat på och läst mycket om saltvattensakvarium men inte ännu tagit steget. Nu är jag inne på att äntligen starta igång ett mindre kar typ AM Blenny eller något i den stilen som är så komplett som möjligt från start. Av erfarenhet vet jag att akvarieintresset går i vågor och jag vill inte dra på mig arbete som jag i längden inte genomför. Tanken är alltså t.ex. ett Blenny, köra RO-vatten, ha lite mjuka koraller, knappar, några få fiskar / övrigt levande. Alltså en ganska låg biolast. Nu till frågan; räcker vanliga vattenbyten och saltets "naturliga" innehåll av diverse ämnen eller behöver oftast et…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by arnstad,

Hallå där alla reefers. Efter 2års uppehåll har jag efter mycket funderande kommit fram att jag vill starta upp igen. Fick bli ett komplett aqua medic 140. Är grymt exalterad över att börja igen. Kommer säkert ett par knasiga frågor men jag kommer inte ihåg allt 🙄på återseende MVH

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.