Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Anton.Lindgren,

Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram?

2. Started by Genne,

Vet inte om detta har hamnat ämne har hamnat rätt. Jag har satt igång en tank med 1000 liter vatten som för ett Dj'**A liv i flöden. Finns det någon som passerar Skillingaryd vid E4.an mellan Värnamo och Jönköping som skulle vilja hjälpa mig. Det är ett komplet Deltecsystem, tror jag vet hur det mesta fungerar men har problem med flödena. Tanken har varit i gång lite mer än en månad och ni får gärna stanna här bara för att utbyta åsikter och ta en kopp kaffe. Jag vill lära mig mer och är inte rädd för kritik. Välkomna. Om ni går in på Genne.s blog ser ni bilder på vad jag har.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  3. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by yRaz,

skumgummi filtret hade låstnat på akvariet när ja kom hem allt vatten e grumligt vad skall ja göra????

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by RolfssonK,

Har nu haft igång mitt saltvattensakvarium i fyra veckor. Köpa i fredags 4 st chromis viridis för att dra igång cyklingen lite bättre. Nitrat och nitrit är fortfarande på 0, så det ska nog bli bra så småningom. Dock har det börjat växa lite gröna och bruna alger på min levande sten och i sanden. Vad gör jag bäst för att få bort detta? Sniglar? Eremiter? Både och? Tips mottages gärna!

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  6. Hej, Mitt kar behöver städas... Jag har tänkt lyfta upp levande sten och Friska fiskar m.m. Göra rent ordentligt ( suga upp skit från botten, ligger I hörnen på kar ) Frågan är om det är OK att byta all Saltvatten ? eller ska Jag låta lite gammalt vatten vara kvar ? I samband med detta, även möblera om I karet/ se över antalet fiskar. Hur gjorde ni som har haft samma problem ?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  7. Tyckte det var dags att rengöra min skummare ordentligt då det började växa alger m.m inne i skummaren. Men det kanske var dumt gjort, för nu får jag knappt något i skummarkoppen och jag har massor med mikrobubblor i karet. Ska man rengöra skummaren eller inte? och är det vanligt med mitt problem efter rengöring?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Botan,

Hej jag har fått tråtar ser nästan ut som ett spindelnät bland mina levande stenar. Vad kan det vara? Är det farligt? Trådarna är vitaktiga väldigt tunna och sitter också nästan som ett spindelnät lite här och där. Snälla hjälp mig!! /Sofia

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Richard_22,

Hej! Har några grävare här som håller på med trädgården och som råkade gräva av en elkabel till huset, varken vi eller dem visste att det var där den låg. Så nu har vi ingen el någonstans, vilket betyder att alla pumpar å allt till akvariet inte funkar. Vad gör man? Hur länge klarar det sig som det är? Har tyvärr inget reservaggregat eller liknande. Snabba svar uppskattas mycket! / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Daniel82,

Hej jag undrar om jag kan byta koralsanden o lägga i en annan sand jag har köpt o ändå behålla vattnet som jag har nu .Inga fiskar i bara levande sten .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by samsung12,

Har äntligen köpt de första delarna till det som skall bli vårt första saltvattensakvarium. Har aldrig haft akvarium tidiagare så jag hoppas detta går vägen . Det jag bla har idag är en TF 200 skummare och två 1060 eheimpumpar; en till skummaren och en till återföringen. Akvariet jag tänkt köpa är ett nytt 540 (80 L sump) och eftersom det skall byggas nytt så måste jag veta vilka hål som skall borras. Jag har 20mm-rör med en 32mm genomföring men nu har jag hört att det är för litet. Det skulle ju vara bra att kunna använda rören jag fick med men räcker de?. Röret skall gå lodrätt ned till sumpen och vad jag läst så skall 20mm klara ca 100/min. Eller skall jag satsa direkt…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by AndreasL,

Hej, Jag är ny både inom saltvatten och inom detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor. Efter ha kämpat i närmare 2 månader med att få ner alla mina värden, gjort x antal vattenbyten och mycket annat så har jag äntligen fått i lite fisk. Två clownfiskar och en gul kirurg och en som jag inte kan namnet på, hade sedan tidigare två eremiter och en stjärna på botten. Hur som helst, har fått lite funderingar under tiden och tänkte kolla om forumet kanske hade kunnat hjälpa mig. 1) Mina clownfiskar gräver hål i sanden och sover sedan där nere på sidan, känns som det är normalt, men vill bara dubbelkolla att det är de? Kan inte direkt hitta något när man …

• 13 svar
    • 1,1k visningar
  13. Skulle vilja ha rekommendation på ett billigt ytterfilter med värmare till ett Lido 120. Ska endast huset kol, fosfatremover och ev biobollar. Skulle kunna tänka mig detta om inte l/h är för lågt? 600 l/h Exempel https://www.conrad.se/Ytterfilter-Eden-WaterParadise-Termoytterfilter-511-100-W-57289.htm?websale8=conrad-swe&pi=1180117&ci=SHOP_AREA_875441_0813079

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Wasterboy,

Tjena! Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej Verkar finnas massor av nyttig information och tipps! Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukst…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by wizz,

Japp nu börjar man närma sig semester och jag skall ut och resa.. Så då har jag några frågor. En vän till oss skall se till mina 2 akvarium.. men är mest orolig för salt karet. Med tanken på att jag tänkte byta ut ca:50% av vattnet innan jag åker så kan det stå sig ett tag men sedan har vi avdunstningen. kan jag blanda färdigt vatten och ställa undan som hon kan fylla på med ? och hur skall jag förvara vattnet? Matningen har jag ordnat så att det är portionerat hur mycket som skall delas ut. sedan sitter det timer på ljuset men hur moddar jag monlight ljuset så att jag kan ha det på en separat timer ? vad mer har jag glömt? skall vara borta ca:5 veckor och dyka lite…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Hultis,

Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by hedstrom,

Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by teoedvinsson,

Hej, är en kille som har hållt på med sötvatten i några år, så det här med saltvatten är helt nytt för mig men jag har ändå fått för mig att startaegt litet saltvattenskar. Som jag har förstått det så drivs sötvattenskar och saltvattenskar på två olika sätt och jag fattar inte skillnaden. Jag hade tänkt mig ett litet clownhotell med några clowner och kanske några andra fiskar som kan hållas med clownerna, någon som har synpunkter så skriv gärna dem som svar. Vad tror ni kostnaden landar på om man köper ett begagnat clownhotell. Någon snäll som kan berätta hur jag ska göra eller länka en lättförstådd hemsida. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, teoddvinsson

• 16 svar
    • 1,1k visningar
  19. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

har ett 25L som jag tänkte göra nano av. har en fluval 1 och en doppvärame sammt glödlampslysramp. vad ska jag kompletera med? går det ha ngt levande där i?har tänkt trycka i så mkt levande sten det går. p.s. har haft en 45L nanocub och det funkade!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by ghost,

hej en liten fråga hur många timmar ska jag ha uv filtret i gång per dygn?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by arnstad,

Hallå där alla reefers. Efter 2års uppehåll har jag efter mycket funderande kommit fram att jag vill starta upp igen. Fick bli ett komplett aqua medic 140. Är grymt exalterad över att börja igen. Kommer säkert ett par knasiga frågor men jag kommer inte ihåg allt 🙄på återseende MVH

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by john.w,

får stenen på fredag

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Johnny Tveit,

Hej alla. Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium. Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång. 1. Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump. Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand. Hur tillför man rätt organismer till akvariet? Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna? 2. Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och s…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by myAqua,

Hej, går det att använda ett kar med aluminiumram till saltvatten. Finns det risk för att det oxiderar?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Nille83,

Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.