Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej på er, När det är lugnt på jobbet läser jag om Saltvatten med tillbehör. Jag har noterat 2 läger kring det här med tillsatser av spårämnen, mineraler m.m. Kort sagt: Höga/låga halter är skadligt. I havet anländer det ju nytt fint havsvatten med " godsaker " vilket det givetvis inte gör i Akvarium. Sist jag kollade mitt vatten hade jag Kh på 16. Detta är väl mått på Kalcium halt ? ( surhetsgrad: pH - 7.8 ) lätt stigande. Ingen nitrit samt övrigt bra värden, Temperaturen vart hög igårkväll men kyldes ner under natten och koraller blommade ut igen. Läderkorall verkar vara känsligare på temperatur än mina andra sorter. Mitt rev är ju uppbyggt med vita Kalkstenar blandat m…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu har jag äntligen monterat mina 3 st 24w T5 compact Interp och modifierat Molly karet lite. Några frågor har poppat upp i skallen: 1) Det är lite damm och skräp i karet. Ska jag torka ur karet med en fuktig trasa doppad i utblandad ättika? Eller räcker det att torka rent med en trasa fuktad i osmosisvatten enbart? 2) Ytavrinningen i karet är ett modifierat gammalt kassettfodral som jag har silikonat på plats. Ska jag vänta längre tid än 24 timmar innan delen som är silikonad kan läggas under vattenytan? 3) Veckans vattenbyte i mitt 45 liters nano tänkte jag lägga i nya 80 liters karet för att snabbare få igång bakteriefloran. Är det något annan jag bör tänka på? (ls t…
-
la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag söker bra foder. Fiskar jag har är 2 clowner, bicolor dvärgkejsare och en gul kirurg. De har inte riktigt förstått grejen med nori så det hänger bara och luckras upp. Tips på bra och populär mat önskas!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, går det att använda ett kar med aluminiumram till saltvatten. Finns det risk för att det oxiderar?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Köpte en liten filterpump idag till mitt nano men i instruktionerna stod det att den rekomenderas att bara användas i sötvatten vad kan hända? Går de flesta vanliga filter pumpar att använda i saltvatten?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej jag undrar om jag kan byta koralsanden o lägga i en annan sand jag har köpt o ändå behålla vattnet som jag har nu .Inga fiskar i bara levande sten .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ok en riktig noobfråga till men jag har ingen aning helt enkelt. Karet är ett Aquel nano-reef med medföljande hang-onfilter, som har två filterfack. När det gäller aktivt kol och fosfatremover, har man helt enkelt bara ner lämplig mängd i ett filterack eller måste man ha något mer finmaskigt så inte t ex kolpartiklar sköljs ut i karet? Har ingen aning hur själva mediet ser ut då det inte kommit hem än, om det är pellets eller någon annan form. Enormt tacksam för era svar
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla. Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium. Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång. 1. Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump. Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand. Hur tillför man rätt organismer till akvariet? Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna? 2. Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och s…
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla saltisar. Min första tråd här i forumet. Jag har kört mitt Red Sea 130 i flera år tills min doppvärmare fick spel och överhetta mitt kar när jag var på semester. Min stackars far satte fläktar och massvis med is men det gick inte att rädda. Så nu ska jag köra igång 2 kar. Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) 1 Är det möjligt? för och nackdelar. 2 Måste man förbereda vattnet med bakterieflora och låta det cykla? Eller räcker det med osmos och Red sea salt? En bild på mitt kar utan Fidji sand.
-
-
Hej! Jag har limmat ihop en del död levande sten med hjälp av Aquaforest Stone Fix. Funkade bra! Stenarna ska nu få bada igen, för att laka ur diverse ämnen osv. Är det någon som vet hur länge jag bör vänta att blötlägga dem? Då med tanke på cementen. Det står ingenting alls varken på burken, bruksanvisningen eller vad jag hittat på nätet. 2-5 minuter tar det för cementen att stelna, men inget om just blödläggning. Tack!
-
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Skulle behöva lite hjälp med hur man på bästa sätt lossar på en tankgenomföring som sitter som berget. Tror det är en sån här genomföring: Tankgenomföring Den nedre muttern lossnar utan problem men om jag fattat det rätt så ska den övre muttern också gå att lossa på? Kan tyvärr inte ta ut genomföringen på det sättet det lossnar nu då det sitter en koppling limmad direkt i den som jag gärna vill spara. Tar gärna emot tips om nån sitter på något gammalt knep. Har provat med ogräsättika över natten, kanske bara gäller att ha mer tålamod?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa jag köpte 3 fiskar från lokala fiskhandlaren för nån månad sen 2 st clowner och en gramma alla var väldigt små. I samma veva gick en pump sönder till returen jag har ett rsm 130 så jag hade en lite mindre jag tog så länge men. Blev lite för dålig cirkulation och då kom det också lite cyano på en sten så jag tänkte jag behövde mer cirkulation och tog skummar pumpen från original skummaren. Och efter 1 vecka försvann clownfisken jag testade vattnet värdena såg bra ut. Tänkte inte inte mer på det och försökte leta efter Jan men såg han inte nånstans sedan 1 - 2 veckor senare försvinner gramman med och jag testade vattnet igen såg okej ut och pumpen slutade funge…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Är det någon här inne som sett Aqua Medic Xenia 100 (eller någon annan av modellerna) i verkligheten? Jag är lite nyfiken på om det är en bra konstruktion på genomföring/sump osv. Jag har läst att sumpen är ganska liten men inget om ljudnivån så det kunde vara intressant att höra.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nuså! Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! Typ: Saltvattensgräs dominerad lagun Grundläggande fakta: Kar: 150L, 98x40x40 Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar) Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än. Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning. Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade Sump: Ingen i startskedet…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Den är väldigt skygg. Kroppen är stor som en enkrona. Kroppen är brun/vit och klon ser ni själva. Någon som har en blekaste? Det är inget jag köpt. Är det något jag ska försöka ta död på?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej igen! Jag är sugen på att ja svart sand i mitt akvarium. Jag skulle därför vilja veta om det spelar någon roll vilken sand man använder beroende på vad man vill ha i sitt akvarium? Och i så fall. Om jag gärna vill ha mjukkoraller och enklare fiskar och skaldjur i mitt 130L akvarium, vilken sand är då att föredra och varför? Red Sea https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-levande-sand-10kg/?v=f003c44deab6 Carib Sea https://foretagsakvarium.se/product/carib-sea-hawaii-black-sand-907kg/?v=f003c44deab6 Jag ska starta en tråd om min uppstart snarast!
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Det som ska flyttas över är sand, LS, fisk, koraller, anemoner, räkor, turbosniglar, sjöhare, sandsjöstjärnor, sjöborre m.m Hur är enklast att göra? Jag vill få över sanden då den är riktigt inkörd och köpte den som levande sand. Hur mycket vatten ska jag behålla från det gamla akvariet? Kom gärna med tips!
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenare, jag vet att ni får svara på samma frågor gång på gång men jag hoppas att ni inte tröttnat på det, har ni tröttnat så är det goodbye för min del hehe. Flickvännen är väldigt intresserad av saltvatten, hon vill ha något litet och enkelt. Något som inte kräver riktigt mycket jobb om man säger så. Tanken är då att man kanske ska köpa en sånhär : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=506⊂=0&page=1 samt detta: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 Om detta behövs vilket det antagligen gör. Jag kan personligen inte så mycket om salt. Är själv sötvattensakvarist som likt tjejen blivit väldigt intresserad av saltvattensvärlden. …
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är lite i valet och kvalet om jag ska börja med Osmos eller inte. Men min fråga är egentligen, är denna Osmos bra? Jag vill ha en så lätt och smidig som möjligt som inte kostar en förmögenhet.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-