Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Yodelking,

Hej! Jag har en stenkorall som jag haft 1-2 veckor, och polyperna är ute när ljuset är på, så den verkar trivas. För två dagar sedan började "skinnet" att gå av, och området har blivit större. Har sett att två fiskar är där och nafsar, men det har de inte gjort när korallen mådde bra. För att försöka rädda korallen, ska man kapa bort den döda delen, eller har det ingen betydelse? Ska man kapa en bit upp i den friska delen? Tack på förhand

• 5 svar
    • 1k visningar
  2. Started by Kalle,

Hej. Har haft ett sötvattenskar på 540 l i drygt 10 år och har tänkt länge på att starta ett saltvattenskar. Har kollat runt lite och fastnat för Red Sea Max:s kar, håller de god kvalitet när det gäller skummare, ljus mm? Någon som har erfarenhet om dessa kar så är jag tacksam för svar. Mvh Kalle

• 6 svar
    • 1k visningar
  3. Started by rolnor,

Jag har 2 Clownfiskar i 130l och tidigare så har dom simmat runt mitt i akvariet, utforskat nyfiket och sett harmoniska ut, men nu ser det ut som om dom vantrivs. Dom håller sej mycket i ett hörn och simmar konstigt. Den ena är könsmogen. Vad kan det bero på? Vattnet är OK, inget nitrit, lagom pH, 25°C etc.

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  4. Started by slarvid,

skulle tro att min epilepsi-sjuka muräna vandrat över. Problemet är att Hen ligger inne i min stora LS. 1cm av snavsen sticker ut. Thats it. Kan "aset" ligga där inne och bli LS_mat eller måste den ut snarast?

• 7 svar
    • 1k visningar
  5. Started by asenat,

Hej Mitt akvarievatten blir väldigt smutsigt och jag måste byta vatten var fjärde dag, akvarievattnet blir grönt och jag har bara 1 fisk i det Akvariet är 54 liter. Det finns inga växter i akvariet och bara stenar, men stenar är inte levande stenar och akvariet är ett sötvattensakvarium. Har ni nåt förslag till mig om vad jag ska göra så att jag inte behöver byta vattnet hela tiden?

6. Started by Nille83,

Är lite i valet och kvalet om jag ska börja med Osmos eller inte. Men min fråga är egentligen, är denna Osmos bra? Jag vill ha en så lätt och smidig som möjligt som inte kostar en förmögenhet.

• 7 svar
    • 1k visningar
  7. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Tack för all hjälp jag har fått när jag startade mitt saltvattensakvarium. Nu har jag släng ihop en liten film samt lite kort på min hemsida, inte så mycket information där ännu men jag skall pilla lite med den i helgen. Om ni är intresserade så är länken: www.festa.mera.nu (hmm dålig fantasi) MVH, Andreas

• 5 svar
    • 1k visningar
  8. Hej, Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det? Seriöst, finns det ett par olika förslag. Jag tittade på följande från Saltwater tank tv http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken. Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker. KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..

• 6 svar
    • 1k visningar
  9. Started by onky,

hej! är ny här, jag har ännu inte startat saltvattnet än men jag är på G. Har haft söt i flera år.. Nu måste ni väl vara trötta på alla liknande frågor, men jag har ännu inte hittat svaret på det jag söker. Hur mycket kan det kosta att starta ett saltvattensakvarium på 40-60 liter? Inräknat fisk, koraller och levande sten. Och hur mycket kan det tänkas kosta i drift? När det är igång liksom.. Vad ungefär är då månadskostnaden? Vore bra att ha en liten aning tänkte jag!

10. Started by jakob,

Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:) har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar. Inte för lite och itne för stort... till alla frågor: 1: vad är en skummare? vad gör den? 2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv. 3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet. Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan? tacksam för svar......

• 9 svar
    • 1k visningar
  11. Started by sunspots,

Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…

12. Started by Tobbz,

Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten. får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter. Vad tror ni, bra eller dålig ide ?

13. Started by mattiasg1234,

tja ny här funderat på att försöka mej på ett budget akvarium till att börja med så lite tips vore kanon har ett juwel möbel akvarium på 150l har några powerheads som ligger m.m försökt läsa lite här men som sagt är ju helt ny på detta kan man använda orginal rampen och vad ska man köra med för rör till det ? och räcker det med en skummare och 2 kraftiga pumpar till att börja med + all kemi då som salt m.m ? tck för svar och idiot förklara mej inte =) så vore bra fall någon runt kalmar län pysslar med detta så man kan komma och kolla lite och ev köpa någon fisk m.m oskarshamn kalmar hultsfred åseda

14. Started by geirbengtsson,

hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson

• 8 svar
    • 1k visningar
  15. Hej! Jag ska starta upp mitt första akvarium tänkte jag, eller göra ett försök iaf men jag blir inte helt klok på allt jag läser. Jag skaffar förmodligen ett 8-kantigt akvarium på 60l, men vad behöver jag mer? Det jag tänkt, om det går, är två clownfiskar. Sen vet jag inte mer, det ska va litet och enkelt bara. Vad behöver jag köpa för att starta upp och låta det gå?

• 2 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Gandson,

Någon som vet vad de gröna "pinnarna" är eller kan bli för något?

• 6 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Nille83,

Idag byter jag 10% på 14 dagar. Jag har en avdunstning på ca 4 liter per dag. Gör jag fel med mina vattenbyte? Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 6 svar
    • 1k visningar
  18. Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie

• 5 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Gnarkill,

hur får man upp värmen i vattnet på snabbast möjliga sett?? blev lite knas när jag gjorde mitt vatten byte

20. Started by Jpson67,

Har ett par prylar som jag fick med när jag tog över ett saltkar idag, och som jag undrar vad det är.

• 11 svar
    • 1k visningar
  21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1k visningar
  22. Started by Elcopo,

Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas

• 3 svar
    • 1k visningar
  23. Started by heyking,

Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!

• 0 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Daggen70@gmail.com,

Hur sänker jag min skyhöga nitrat på 80 snabbt? Är det farligt med så hög nitratnivå?

• 9 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Ang3r,

Hallo. Börjar känna mig som en desperat j**el nu. Sitter minst 5 timmar varje dag och läser, letar akvarium. Varför tittar man i köp och sälj FLERA (100) gånger om dagen och tänker "hoppas det har dökit upp något nytt". Då jag undrar vad man skall tänka på PRIO ett när man köper ett akvarium. Jag själv hade nog sagt att jag vill ha sump (Då jag letar ca 200l). Men sen lysramp, skummare, filtrering och cirkulation alla dessa saker är viktiga men vilket är det som man skall tänka på är viktigast? Börjar undra om 200 liter är en magisk gräns då det blir ganska mycker dyrare då + du kan ju ha en massa mera fisksorter. Var innom zooaffären som har saltvatten här i Kristianstad…

• 13 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.