Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.
-
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har fått en laddning chaeto. Men inte hunnit få upp något refugium än. Hur förvarar jag dom lämpligast? I någon socka i akvariet?
-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan alla glada. Jag och min far har haft funderingar över att starta oss ett saltkar. Vi har hållit på med sötvatten en väldigt bra tag. Än så länge har jag kommit fram till dessa tillbehör! Akvarium: 65 x 65 x 65 , 275 liter Cirkulations pump: Hydro koralia 3 3200 liter\timmen (eller köra 2 mindre?) skummare: Aqua Medic Am Midiflotor 400 liter Ljus: Aqua connect T5 armatur. 62 cm** 2x24 watt (räcker det verkligen?) Det är väl i stort sätt så långt jag har kommit än sålänge. Jag vill gärna ha tips på vad ni anser att jag borde tillägga i den listan. Sedan är jag väldigt fundersam gällande det där med sump. Ge tips och råd!!! Vill passa på och tacka för en otroligt br…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag är ny på saltvatten och har en fråga Jag har fått en konstig slöja runt min nya och första korall och undrar om ngn vet vad det är ? min egen gissning är för lite ljus mvh Ola
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Tjenare, jag vet att ni får svara på samma frågor gång på gång men jag hoppas att ni inte tröttnat på det, har ni tröttnat så är det goodbye för min del hehe. Flickvännen är väldigt intresserad av saltvatten, hon vill ha något litet och enkelt. Något som inte kräver riktigt mycket jobb om man säger så. Tanken är då att man kanske ska köpa en sånhär : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=506⊂=0&page=1 samt detta: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 Om detta behövs vilket det antagligen gör. Jag kan personligen inte så mycket om salt. Är själv sötvattensakvarist som likt tjejen blivit väldigt intresserad av saltvattensvärlden. …
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur höjer man enklast fosfat utan att samtidigt höja nitrat? Funderar på om t ex någon fodersort ger mer fosfat än nitrat, eller om jag kan göra uppehåll med kalkvattnet (som sägs binda fosfat) och tillfälligt använda bikarbonat för alkaliniteten. Vill helst slippa skaffa nitratfilter eller dosera kemikalier med fosfat. Har bara mjukkoraller i karet.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är lite i valet och kvalet om jag ska börja med Osmos eller inte. Men min fråga är egentligen, är denna Osmos bra? Jag vill ha en så lätt och smidig som möjligt som inte kostar en förmögenhet.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
tänkte höra hur ni har byggt era system, typ vart ni har borrat i botten å i sidorna, hur ni har byggt era sumpar å returledningar, mm . bilder e alltid ett grymt + Ja tror att de skulle vara till stor hjälp för alla newbies här. inkl MIG
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har haft sötvattenakvarium i många år och för tillfället har jag ett 450 som kommer att bytas ut till saltvatten om min chromis blir ett lyckat projekt. Köpte ett aqua medic chromis utan teknik och då det är mitt första saltvattensakvarium vill jag gärna höra lite tankar och åsikter om tekniken. Skummare: Tunze 9004 Pumpar: Jebao rw-4 (2 st) Ca 15 kg LS för tillfället. Ska dryga ut med ett par kg till. Ca 5 kg levande sand. Nu till en fråga, har funderat på belysning men inte hittat nåt som fastnat ännu. Det närmaste är en Maxspect R420r som jag kikat på men undrar över alternativ?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =) När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag. Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkop…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag ska starta upp mitt första akvarium tänkte jag, eller göra ett försök iaf men jag blir inte helt klok på allt jag läser. Jag skaffar förmodligen ett 8-kantigt akvarium på 60l, men vad behöver jag mer? Det jag tänkt, om det går, är två clownfiskar. Sen vet jag inte mer, det ska va litet och enkelt bara. Vad behöver jag köpa för att starta upp och låta det gå?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Någon som kan rekommendera en bra alg skrapa som inte kostar skjortan
-
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny med saltvatten men jag har haft akvarie i 20 år. Tänkte det va på tiden att gå över till riktiga grejer Efter en 3 veckors semester i Vietnam har jag nu kommit hem till mitt saltvattensakvarium. Det har stått i över en månad nu och alla värden ser bra ut. Nu återstår bara att sätta fast min invändiga Deltec (type 35) skummare + filter ordentligt samt sätta stenarna där dom skall vara, som jag bara har slängt i för att dom skall få så mycket ljus på sig som möjligt. Där efter skall jag köpa mig en ny ramp med MH samt lysrör. Har tagit lite kort under uppstarten om det är någon som är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_photos.a…
-
Ok en riktig noobfråga till men jag har ingen aning helt enkelt. Karet är ett Aquel nano-reef med medföljande hang-onfilter, som har två filterfack. När det gäller aktivt kol och fosfatremover, har man helt enkelt bara ner lämplig mängd i ett filterack eller måste man ha något mer finmaskigt så inte t ex kolpartiklar sköljs ut i karet? Har ingen aning hur själva mediet ser ut då det inte kommit hem än, om det är pellets eller någon annan form. Enormt tacksam för era svar
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
fått någon form av bladalger i akvariet som min salaris inte verkar tugga i sig. finns det någon naturlig fiende till dessa "blad" som jag kan sätta in i mitt lilla blenny 80l ?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan, alla saltisar! Skall snart sätta i städpatrull i mitt 36 liters nano och undrar om en putsarräka Lysmata amboinensis skulle fungera i ett så litet kar?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Köpte en liten filterpump idag till mitt nano men i instruktionerna stod det att den rekomenderas att bara användas i sötvatten vad kan hända? Går de flesta vanliga filter pumpar att använda i saltvatten?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-