Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …
-
- 3 svar
- 661 visningar
-
-
Hej! Jag ska åka bort i två veckor om tre månader och undrar om jag kan lämna ett akvarium på 420l ifall någon bara går och kollar till läget med akvariumet och ger fiskarna mat eller tycker ni jag ska vänta med att köpa akvariumet tills jag kommet hem?
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?
-
- 1 svar
- 636 visningar
-
-
Tjena, Tänkte bara kolla, hur mycket fyller ni på med OSMOS vatten varje dag? jag märker att nivån i min sump sjunker med ett par cm över natten (del av tanken på ca 35liter). Är det så kraftig avdunstning i akvariumen?
-
- 8 svar
- 908 visningar
-
-
Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:
-
- 6 svar
- 929 visningar
-
-
-
Har tänkt att inhandla Aquatic Nature Cocoon 6 31,5L. Den kommer ju med en solarboy duo på 26 watt och ett hang on filter. Kommer ju att bytta lampan som kommer med, men min fråga är till vilken? Vad det gäller filtret så har jag läst på forumet att det låter väldigt mycket. Så jag funderar på att byta det mot ett litet ytterfilter, så frågan är vilket tror ni skulle passa? En annan fråga är om det är bromma zoo som är billigast på ovannämda akvarium? Har försökt leta på webshopar i tyskland men inte hittat något. mvh Mikael
-
- 30 svar
- 2,7k visningar
-
-
Vilken pump skulle ni rekomendera av dom här två till ett 415 l akvarium http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=235 eller två stycken:http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1107
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag läste någonstans att man ska tänka ungefär 1Watt per Liter vattenvolym. Stämmer det? Och gäller det alla olika sorters lampor. Har förstått att det finns 3 huvud typer att välja på. Metal Halogen (MH) T5, T8 LED Vad jag har förstått vill man ha blåare ljus för att få fram färger, tex genom T5, och MH för att täcka upp ett större spektra. Så frågorna är väl egentligen: 1. Bör man kombinera T5 och MH eller klarar man sig på en MH alternativt några T5? 2. När man jämför priser på bla LED, är det fortfarande 1Watt/liter man ska tänka? 3. Är det över huvudtaget 1Watt/Liter man ska tänka eller har jag hört fel? Ps. Jag är intresserad av korall akvarium.
-
- 18 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag är fortfarande i planeringsfasen av mitt framtida akvarium. Kommer troligtvis komma till våren eller sommaren då jag flyttar till större. Men jag skulle vilja höra med folk som har katter hur ni smidigast löser det så inte kattjäveln faller i vattnet eller dödar fiskarna. Har för tillfället ett 230 liters sötvatten och så fort jag tar bort täckglaset så kommer kattjäveln upphoppandes och tror att det fortfarande går att stå på akvariet vilket resulterar i en blöt katt och livrädda fiskar. Jag har funderat lite ifall man kanske kan lägga sån där "galler" som lysrörsarmaturer på kontor brukar ha och lägga över akvariet. Dessa reflekterar ju ljus så det borde väl inte bl…
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?
-
- 2 svar
- 839 visningar
-
-
-
Är det svårt att sätta in ytavrinning i akvariumet? Hur gör man?
-
- 3 svar
- 916 visningar
-
-
Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160
-
- 1 svar
- 624 visningar
-
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor
-
- 5 svar
- 994 visningar
-
-
-
Hej! Tänkte starta ett ett nytt akvarium om några dagar. Det jag undrar är varför kan man inte ha vanligt salt istället det man köper dyrt hos affären. Hur stor måste burken vara om man skall ha en Haj? Min är bara 400liter Tack för hjälpen -S-
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Vad är ska man ha för grad i mitt saltvattenkar ? Vill ju inte att fiskarna ska frysa
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
-
Hej Jag är helt ny här på saltvattenguiden och tycker den är hur bra som helst av det jag sett. Jag har inga erfarenheter när det gäller saltvattensakvarium. Det enda är att jag har läst en massa i forumen här och tycker det är hur intressant som helst. I måndags köpte vi ett begagnat saltvattensakvarium. Är ett så kallat clown hotell på 58liter med levande grus, levande sten, 5 olika koraller (varav 1 är en röd skivanemon tror jag det heter), 1 mandarinfisk, 2 clowner, 1okänd fisk, 1 turbo, 3 blåbenta emeriter, 1 rödbent emerit, ca 5-6st små vita sjöstjärnor. Sen något med tentaklar som sticker ut ur små hål, vad är det för något? Har egentligen hur mycket frågor som hel…
-
- 30 svar
- 4k visningar
-
-
Tjena! Allting gick väldigt fort men har nu startat ett 200L saltvattenskar. Köpte alla delar begagnat, men har nu följande; Skummare: Deltec MC500 med ny pump "Silencer kit". Belysning: MH AquaMedic Ocean Light 150W (ljuskälla behöver bytas) Cirkulation: 3st pumpar, 1000-1500 l/h st Ytterfilter: Fluval 405 Osmosfilter: Aquatic Nature har nu fyllt på med vatten och salt, dock bara 30% som är osmos, resten är direkt ur kranen. Sen har jag även haft i 25Liter ungefär av det vatten som var i karet när det var under drift. salthalten ligger på 1.019 enligt min Deep six saltmätare och 1.023 enligt Instant Ocean. Har inte testat alla andra värden än, tänkte göra detta under mo…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-