Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Drullputt,

Har förmodligen tänka köpa ett begagnat saltkar i veckan. Jag skulle vilja ha ljus sand för att jag tycker det är snyggt. Har läst om sandens vara eller icke vara på forumet, hälften tycker att man kan ha sand i, och andra hälften tycker inte att man ska ha sand. Så man får som inget konkret svar på frågan. Karet är på 160 liter och som det är nu fyllt med över 50kg ls, anemoner och andra latinska namn :-) 50kg ls är för mycket i min smak, blir ju alldeles knökfullt i karet. Jag vill ha runt 3cm ljus sandbotten och sen möblera ett rev med ls, korallerna och anemonerna som följde med. Dom enda fiskar jag ska skaffa senare är två clowner, och ev. två blå frökenfiskar. Blir …

• 26 svar
    • 2,8k visningar
  2. Started by Morrow,

Hej jag helt ny pa bade forumet och inom akvarievarlden. Jag bor i Beijing och spontankopte ett saltvattensakvarium for tre manader sedan (detta ar bara det forsta exemplet pa min dumhet, det kommer fler var sa sakra). Jag ar i desperat behov av hjalp fran er experter eftersom det allmana kunskapslaget bland handlare ar minst sagt lagt har och det hjalper inte heller att min taffliga Kinesiska leder till sprakforbistring. Forst lite info om teknik, mjukvara och provvarden (innan problembeskrivningen) Teknik - Karet ar pa cirka 240L (Elite aquariums) - Tva canister filter med kapacitet pa 1200L/h vardera - Proteinskummare (Venturi, men verkar valdigt enkel) - Ett powerhead…

• 39 svar
    • 4,8k visningar
  3. Started by Lilla Nemo,

Jag håller på att starta upp ett 240 l kar och undrar nu om ni brukar använda plexi glas skiva eller dyligt under all levande sten? Min osmosanläggning håller på att ticka fram akvarievatten men det tar tid, kan man fylla på akvariet efterhand som det blir färdigt vatten eller blir vattnet dåligt av att bli ståendes i karet? Jag har ju inte tillräckligt med dunkar att fylla upp till 240 liter. Testade karbonathalten i osmosvattnet och det var = 1. När jag testade vanligt kranvatten var det 15. Kommer värdet att förändras när man häller i saltet?

4. Started by Gnarkill,

Är det någon här på guiden som känner till något om vortech cirkulations pumpar?? googlade lite och hittade dom kompakta som tusan och pumpar tyst och mycket som bara denn.... är de någon som testat dom eller så här?? funderar om man skulle köpa sig såna med controller..Då behöver man inte köpa nån våg maskin eller nått dom hade allt i ett. verkar skit bra

• 1 svar
    • 685 visningar
  5. Started by Pear,

Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.

• 8 svar
    • 1k visningar
  6. Started by mbuna,

som rubriken så har ja hört ett underligt ljud i mitt nyligen uppstartade akvarium, det har bara gått i 2-3 veckor och ljudet (klick) hörs ibland, tror det började efter ja la i levande sten, vet också att det finns nån räka å krabba i karet som följde me ls, men kan nån av dessa varelser klicka fram ett sånt ljud? lite orolig för att det är själva akvariet, spänningar el dyl., som låter..,tacksam för hjälp.

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  7. Jag tänkte börja köpa "små nybörjare-fiskar" under sommaren, men en fråga dök ju upp, är det så att jag kan ha fler fiskar i akvariet med dubbla skummare ? Idagsläget har jag en skummare och 2 streamerpumpar på 4000 l/h / st. Karet rymmer 180 liter. Levande sten, är det en belastning avseende olika vattenvärden eller är det en tillgång ? Jag har köpt boken " Saltvattensakvariet " men det står inte helt klart i denna. Slutligen hur många små fiskar kan jag tänkas ha i 180 liter ? Tack på förhand. Peter i GBG.

• 19 svar
    • 2,3k visningar
  8. Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.

9. Started by nijos001,

Jag har två fina små tryckare, Picasso och Odonus, som jag är väldigt förtjust i. Problemet är bara att de äter all städpersonal. Turbos går åt snabbt, har haft eremitkräftor i omgångar som klarar sig ett tag. Räkor är uteslutet men sandvändarstjärnan får vara i fred. Skulle vilja prova med en sjöborre, Diadema setosum, både för trevnaden och effektiv algätning. Vad tror ni?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by gardanne,

Jag har skaffat min första saltbalja. En skurhink på 10 liter med vatten från oslofjorden. Har nämnligen fångat 4 piggvaryngel på 1-2cm och 6 näbbgädda/tobisyngel på ca 2cm. Alla har klarat temperaturförändringarna jag var orolig för i två dygn nu. Utom 3 som blev mat till den största piggvaren (därav artbestämmning). Har nu åkt och köpt en liten cirkulationspump och 5l saltvatten i en akvarieaffär för att ha lite cirkulation och få lite friskt vatten med lämplig salthalt. Dessa fiskar måste klara sig typ 10 dagar innan flytt till sthlm där min farsa håller på att sätta upp ett bräckvattenkar nu. Tänkte mata de med fryst krill tills dess. Vad kan jag mer tänka på för att …

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  11. Hej! Jag lyckas inte hitta den typ av kar jag vill ha. Det närmsta jag kan hitta utseendemässigt är ett IM Nuvo Fusion micro (http://innovative-marine.com/nuvo-aquarium/micro30L.html). Jag tänker ett sumplöst kar med bra möjligheter för filtrering bakom, och bra vattenflöde till "sumpdelen". Problemet med IM-karet ovan är att man ser "sumpdelen" väldigt bra från sidan då den går från vägg till vägg. Då mitt kar ev. skall stå längs väggen i en hall så är tyvärr kortsidan det första man ser. Sedan skulle jag öven önska att mitt kar var större en IM-karet, men bara på längden, helst inte djupare än 400mm. Då kom jag på tanken att man borde i ett långt kar klara sig på att ba…

12. Started by Xanrag,

Både ägaren innan mig och jag ser ut att ha nitratproblem i en RSM130D. Det kan vara att det är för lite levande sten och jag har tänkt skaffa lite till, men jag tänkte försöka hitta lite fler sätt. Bäst verkar vara att skaffa en nitratreaktor, men den skulle i såfall vara utanför lådan vilket går lite emot AIO-konceptet i en RSM130. Kan man köra "Biopellets XL" (http://www.drakfisken.se/fosfat/1748-np-biopellets-xl.html) i en RSM Media Basket tror ni, eller är det inte tillräckligt flöde? Jag ska byta skimmer då den den nuvarande går lite kackigt och en returpump har gått sönder så den kör just nu på halv styrka, men det hade jag tänkt fixa omedlbums. I "Media Basket"en…

• 12 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by ubjs,

Startade upp mitt akvarium för ca 6 veckor sedan och har ännu inte gjort rent filtret. Jag har ett filter som pumpar 1000 l/h till mitt 140 liters akvarium. Filtret har bara en stor ¨svamp¨ och i behållaren såna där stenrullar som medföljde. Med vänlig hälsning Urban

• 0 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by SaltisLinda123,

Hej! Ska limma lite korall vad är bäst att använda? Någon som har förslag

15. Started by Russ,

Hej, Har haft en del limegröna och bruna alger sedan min uppstart för 3 månader sedan. De bruna algerna kommer o går medan de limegröna biti sig fast i stenen. Jag har aldrig riktigt vetat vad jag haft för värden på fosfat förrän nu när jag skaffat en hanna checker ULR. Dock blev jag väldigt förvånad när jag mätte 0! imorse innan ljuset gick igång. Jag gjorde alltså två tester idag och båda visade 0. Har kört med nopox tidigare men jag har jättesvårt o tro på att jag nollat fosfat när karet ser ut som det gör. Är det så att algerna bundit upp allt fosfat som gör att jag inte kan läsa av det? Övriga värden ligger korrekt förutom Nitrat där j…

• 7 svar
    • 718 visningar
  16. Started by Daniel Fahlström,

Hej! Jag ska byta upp mig från ett 140 lit Aqua Medic Cubus till ett Red Sea Max 260 lit burk och tar gärna emot tips på vad msn bör tänka på! Jag kommer flytta över ca 20 kg levande sten, 5 fiskar, anemon samt några korallfraggar. Hur mycket inkört vatten bör man föra över och är det en fördel att ta med gammal sand eller ska man köra helt ny? Övriga tips tas gärna emot samt om någon är intresserad av mitt Aqua Medic 140 lit så är det till salu! Mycket lättskött och har fungerat problemfritt! /Daniel

17. Started by amanda2011,

Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??

• 5 svar
    • 683 visningar
  18. Started by Texas,

Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...

• 1 svar
    • 927 visningar
  19. Started by Karoline,

Hej alla kloka! Har nu köpt ett saltvattensakvarium efter många års drömmande. Det är ett aqua medic percula 120 (beech). Fast synd nog så har vi inte hämtat det än, men om tre veckor så. Eftersom jag inte kan så mycket om den här hobbyn än, så har jag lite frågor. *Lysramp.... kan man lägga den på karets kant, eller måste den hängas upp? Och i så fall hur långt ifrån ytan?? *Vilka ämnen är det som man mäter, och vilka värden ska dom ha? Som ni kanske märker så är det här skrämmande nytt för mig och min sambo. Men vi har sagt att det får ta den tid det tar med allt. Ingen stress här inte. Det här blir nog lite svårare än den första drömmen jag hade.......... skaffa en grö…

20. Started by andreassofus,

hej! sitter nu i valet och kvalet. hasde tänkt att jag skulle betälla min första grej till mitt saltvattenskar, nämligen själva karet. har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köpa ett kubakvarium eller ett vanligt. dom jag väljer mellan är ett kubakvarium på 65x65x65 eller ett vanligt akvarium på 100x60x50 eller ett på 120x50x50. själv tycker jag att kubakvarium är otroligt snyggt men det är väl lite nackdelar med det eller? hur funkar det med ljus tillexempel till ett kubakvarium? finns det t5 armaturer som är 65 cm breda som ger tillräckligt med ljus till ett sådant kub kar?? Sedan så får det ju inte plats med något vidare stort sumpakvarium under en kub heller o…

21. Started by Jonas74,

Hej igen alla . Nu har jag satt igång min Kub, den set mycket bra ut om jag får säga men jag ska lägga up lite bilderoch se vad ni på guiden tycker. Tänte lägga in vilken teknik jag har förut men det blev inte av så nu kommer det håll i er. Jag har en ATI bubble master 250 , 2st Koralia4 ca 4600liter ,1st aqua bee pump ca3000liter från sumpen och up till karet och till sist har jag 2st T5 rör för lite ljus men ska inte ha dom på så mycket ibörjan för det är ju inkörnings perjord. Här kommer lite bilder från böjan till karet går som det är nu.

• 15 svar
    • 1,7k visningar
  22. har nu änterligen hittat ett "kubakvarie med bra mått. men det är ca: 10 år gammalt och ahar alltid varit bruk. hur länge klarar sig siliconet normalt sett? jag är inte sugen på att byta ut det?

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Micke.T,

se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.

• 7 svar
    • 899 visningar
  24. Started by hansson_1985,

Hej! Helt ny på saltvatten. Ska försöka mig på att starta upp ett 300L kar och funderar nu på vad men kan köpa bra och billigt på nätet eller är det bättre att köpa i butik!?! vad bör ja ha för nått om ja ska hålla små fisk och ganska mycket koraller. skummare och belysnings storlek är det jag främst skulle vilja ha hjälp med. gärna en bra ritning på en sump som skulle kunna passa bra till mitt 300L kar tack på förhand.

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by Mikiz,

Hej Undrar om det är någon som har några tips för hur jag kan sänka ljudnivån på mitt nya Red Sea MAX. Installerade igår akvariet med bara Sand och vatten. Blev förvånad över hur högt allting lät. De två små pumpar och sedan den större pumpen med skumfiltret på som tillsammans skapar ett högt brummande ljud. Sedan låter fläkten till belysningen väldigt hög. Har hört att en del folk byter ut den. Är det möjligt att isolera ljudet bättre eller alternativt sätta nåt gummi emellan de vibrerande pumparna så att de inte skapar resonans mot glaset? Jag är normalt inte speciellt känslig för brummande ljud. Men det går knappt att sitta och titta på TV bredvid akvariet. Tack på f…

• 14 svar
    • 2,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.