Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej! Nu är äntligen mitt kar beställt. Hade tänkt köpa ett mindre på 80l men min man skulle pronto ha en gulkirurg så fick bli ett större.. Märkte att mina katter är på mitt lilla räkkar och därför bestämde ja mig även för ett kar som är medel bra lock så de inte kommer åt det gifta vattnet. Så blir ett red sea max 250c. Jag vet jag skulle vilja ha i det men tänkte kolla va jag behöver köpa för tillbehör inom det kemiska. Lite hjälp vad ja behöver för att korallerna ska må bra och vilket märke som funkar för er! Hade tänkt ha bland annat: Euphyllior Bta Zhantos Sacrophyton Pulserande xenia S…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Nille83,

Har hällt i red slime remover och precis som alla skriver så blir skummaren helt galen. Men jag hittar egentligen inga instruktioner om skummaren ska vara på eller inte i början av behandlingen? Känns som det som körs upp i koppen just nu är bara vatten + Red slime remover. Hur har ni andra gjort när ni kört med detta medel? Är det bara låta skummaren skumma över och skita i att tömmen koppen de närmaste dagarna?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by tholit_73,

Får börja med att tacka alla för massa tips på forumet om nystart av ett saltkar. Jag började tidigt 90-tal men efter år av uppehåll ville jag åter igen testa. Efter en tid spanat runt på detta forum kom det till ett avslut. Det blev ett 120L med sump står nu i vardagsrummet. En kul sak var inte problemet att starta upp & få rätt värden utan att minimera allt oväsen av porlande vatten... Inte nog med att motivera alla $ det kostar att starta upp för frugan så fick jag ständigt försvara ljudet av porlande vatten. Men efter allt kopplande så är det nu ett minne blott. Det som hörs är ett svagt surrande. Skickar en liten video på sumpen. Dock är inte själva karet något a…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  4. Guest sticko
    Started by Guest sticko,

Tja! Jag har fått igång ett litet 60-liters som varit igång i ca 9 månader. jag har även ett fyllt 240-liters som stått i ett halvår med saltvatten och levande sten (inte så levande längre)... Min fråga....... Kan man köra igång 240-burken nu och flytta över allt levande ifrån det lilla karet eller måste jag byta ut allt vatten och sten??? Detta vattenharalltså stått ett tag men ingenting har varit i karet under ett halvår (Osmos). utom LS, som fortfarande är i... Tacksam för svar..

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by PeterE,

Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Gnarkill,

hur får man upp värmen i vattnet på snabbast möjliga sett?? blev lite knas när jag gjorde mitt vatten byte

7. Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång? Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+ Hoppas någon först…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by raklun,

Skulle behöva lite hjälp med hur man på bästa sätt lossar på en tankgenomföring som sitter som berget. Tror det är en sån här genomföring: Tankgenomföring Den nedre muttern lossnar utan problem men om jag fattat det rätt så ska den övre muttern också gå att lossa på? Kan tyvärr inte ta ut genomföringen på det sättet det lossnar nu då det sitter en koppling limmad direkt i den som jag gärna vill spara. Tar gärna emot tips om nån sitter på något gammalt knep. Har provat med ogräsättika över natten, kanske bara gäller att ha mer tålamod?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Nille83,

Jag skrapar bort skiten, men den kommer tillbaka på 2-3 dagar igen. Är det Turbosniglar som gäller? Har ca 12 sniglar nu.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by the rookie,

Vad kan dessa föremål vara ?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Schilla,

Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by drakfisk,

det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Elcopo,

Hej. Jag är mitt i en uppgradering och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har haft problem med höga halter av fosfater i mitt alvarium och vill hålla dom i schack när det nya akvariumet kommer. Vad är Fördelarna och nackdelarna med dom olika varianterna. Om jag förstår det rätt så är det bra att köra en kolkälla samtidigt som man använder rowaphos, men att det inte behövs om man använder biopellets. Med vänlig hälsning, Jonas

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Doris,

Hej alla Kan någon berätta hur en sump ska byggas på bästa sätt bilder kanske ,sumpen ska vara på 200-250L

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Patman,

Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Alberst,

Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  17. Hej igen, som ja skrivit tidigare så är jag en ej upp startad nybörjare. Karet anländer om ca 2-3 veckor 375 Liters. Detta med koraller skulle vara bra att få ett övergripande begrepp om!!!!! Det uttrycks en hel del förkortningar som för mig inte är grepp bara, vad ska man starta med mjuka koraller hårda koraller eller anemoner?? Vilka är enklast att ha som nybörjare? Finns det någon grundregel vilka fiskar man ska ha med respektive? Har akvariets volym betydelse för valet av korall? Salthalt eller kalcium etc etc. Skulle vara glad om någon har bra enkla eller krångliga tips för en äkta Rookie! Tackar på förhand !

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Jaonas,

Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by AlexanderClown58l,

Hej, proffs här... hjälp mig ny som jag är! Startat akvariumet för exakt en vecka sen idag lördag(31jan09). kom hem igår fredag29/1-09 och så var det helt brunt på levande stenen, nitriten är mellan 5-10mg/l o nitraten på ca. 100, testet gjordes med ett QuickAquaTest... vad ska jag göra??

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by onky,

hej! är ny här, jag har ännu inte startat saltvattnet än men jag är på G. Har haft söt i flera år.. Nu måste ni väl vara trötta på alla liknande frågor, men jag har ännu inte hittat svaret på det jag söker. Hur mycket kan det kosta att starta ett saltvattensakvarium på 40-60 liter? Inräknat fisk, koraller och levande sten. Och hur mycket kan det tänkas kosta i drift? När det är igång liksom.. Vad ungefär är då månadskostnaden? Vore bra att ha en liten aning tänkte jag!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by svedalaciklid,

fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by DanneI,

Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by time for heroes,

Hej! Jag har fått ett erbjudande på ett nytt 300l kar. Som den nybörjare jag är, hoppas jag få lite guidning om det är ett bra köp eller ej:) Karet är ett sådant här: Nuvo Sr Series Sr-80 (300 liter) https://www.petswarehouse.com/nuvo-sr-series-sr-80-all-in-one-aquarium-tank-only-80gal-bin-2-sd-x/ Skummare Ghost Skimmer Fullsize SR https://www.amazon.co.uk/Innovative-Marine-939060-Protein-Skimmer/dp/B00KO4F0TI Reaktor MiniMax FullSize https://www.bulkreefsupply.com/minimax-fullsize-all-in-one-media-reactor-innovative-marine.html Belysning SkkyeLight Dimmable DualStrip 24 https://w…

24. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Henrik dahlström,

Någon som kan rekommendera en bra alg skrapa som inte kostar skjortan

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.