Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tillsatser / spårämnen skall jag skaffa till mitt RSM? Jag har haft det i ca 6 månader och dom senaste 2 har jag använt salifert all i one. Mina koraller växer men jag vill få lite bättre färger. Så jag har funderat på någon form av tillsatser typ POHL´S Xtra som jag har sett att många använder, räcker det med den eller skall jag även ha typ POHL´S Coral Vitalizer Vad är det för skillnad? När jag läser om dom så ser dom ut att ha samma egenskaper (förbättrar färger och tillväxt mm) men jag har inte sett någon innehållsförteckning. Eller vilka alternativ finns det?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Godkväll... Någon som sitter inne med information om banangyltors beteende ?.....Den jag köpte har ej synts till på två dagar.... 1. Är den av naturen skygg..? 2. Sover/gömmer den sig i sanden automatiskt...? Underbar fisk när jag såg den...lite speciell. Anledningen till att jag köpte hen var för att slå ett slag MOT mina plattmaskar, samt att gult i tanken är underrepresenterat 🙂 Tacksam för länkar till en site jag ALLTID glömmer namnet på...:-( /micke
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej skulle vilja ha lite tips på hur man lättast hänger utt lysrampen i taket. Då min ligger på akvariet nu! men den är tung som f*n väger typ ca 30 kg sen är det gips tak!
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs
-
Startade ett "nano" för några månader sedan, tänkte jag kunde lägga in lite bilder iaf. Karet är ett Dennerle 30 liters glaskub med ett aqua clear påhängsfilter. Belysningen är ett hemmasnickrat LED bygge, som nästan är klart ska bara dra om sladdarna, borra 2 hål, måla om, hänga bättre... osv Invånarna just nu är 2 eremiter, en liten rödbenad och en lite större blå/svart bandad. några snäckor, en putsarräka och en kamelräka. Har en "feather duster worm" också men står helt still nu vad de kallas på svenska...
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag kör sedan ca 1,5 år tillbaka med ett redsea reefer 170. Har mestadels Lps koraller i karet. Kör i dagsläget 40L vb i veckan men har märkt att jag får tillsätta kh nästan dagligen samt mg. Har därför tittat på Tritons core7 triton metoden som verkar bra och lätt att dosera och inte kosta en större förmögenhet med tanke på mitt kars storlek. Skall också tillägga att jag kör en algreaktor. Undrar vad har ni för tankar om detta? Kan det vara en vettig lösning för mig? Har redan en doserpump så det behöver jag inte lägga ut mer pengar för.
-
Funderar starkt på att köpa ett Hawaii 360 eller 460... Men det som gör att jag just nu tvekar är de här med optiwiteglas, det är ju tydligen att föredra? Och det lär det väl inte vara på detta akvariet. Finns det ens något färdigt som detta paket som har optiwhite. Och gör det någon skillnad om detta akvariet har det eller ej? Sedan är det belysningen, räcker det med dessa 4 t5 till ett vad man nu ska säga lite allround-akvarium inte tänkt mig de svåraste korallerna mm, men vill ändå ha en del. Vad är era synpunkter som har erfarenhet på val av skummare till detta, Jag vill ha en som är så pass tyst att den inte stör i vardagsrummet och den ska såklart göra sitt jobb mer…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tja! Jag har fått igång ett litet 60-liters som varit igång i ca 9 månader. jag har även ett fyllt 240-liters som stått i ett halvår med saltvatten och levande sten (inte så levande längre)... Min fråga....... Kan man köra igång 240-burken nu och flytta över allt levande ifrån det lilla karet eller måste jag byta ut allt vatten och sten??? Detta vattenharalltså stått ett tag men ingenting har varit i karet under ett halvår (Osmos). utom LS, som fortfarande är i... Tacksam för svar..
-
Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Håller på att suga ut sand från akvariet. Är det något jag kan skänka till någon som vill ha eller det är bara att slänga? Mvh Kim
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
vad kan hända om man lägger ner djur i akvariet om man lägger ner för tidigt? jag började få mycket alger så jag ringde till affären å frågade om det var okej å köpa några turbosniglar och fick godkännande, dock märkte jag senare att mitt nitrit värde hade stigit och sniglarna dog. min fråga är då: kan det göra nått allvarligt med uppstarten om man lägger ner djur i uppstarten eller är det bara att dem stackars sniglarna kastar in handduken? mvh/ Robban ps. om det växer grön/gula alger som ser ut som gräs är det såkallade trådalger eller vad kan detta vara för nått? det är nämnligen en gräsmatta på rutan å på lite andra ställen
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla glada.. då var det dax att starta ett saltis akvarium, kommer att fösöka att hålla denna tråden färsk med inköp samt lite bilder.. Jag kan börja med att jag hämtar mitt akvarium på fredag "spännande" ett 200l aqua el var det någon som sa att det hette :=) säljaren bjuder mig samt på 10kg kalkkross, är det att rekomendera eller vad tycker ni?? Har fått lite indikationer på att man kunde blanda korall sand o lite större sand. kan det vara en bra lösning,? Min tanke är att starta akvariumet på lördag med en mindre skummare som jag ska uppdatera när jag stoppar i fiskarna(ekonomisk anledning) :=), samt en korallia 2 streamer. väntar en månad sen köper jag ls samt e…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, proffs här... hjälp mig ny som jag är! Startat akvariumet för exakt en vecka sen idag lördag(31jan09). kom hem igår fredag29/1-09 och så var det helt brunt på levande stenen, nitriten är mellan 5-10mg/l o nitraten på ca. 100, testet gjordes med ett QuickAquaTest... vad ska jag göra??
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla glada Jag har haft igång karet sedan maj 2016 och fiskarna mår bra i akvariet. Men det är ingen korall som vill överleva, har provat några stycken bl.a. grön xenia och svamp läderkorallen sarcophyton sp som båda skall vara hyffsat lätta. Den enda som ser ut att kunna överleva är ett Kenyaträd. Har även provat en anemon som bara försvann. Det skulle ju vara roligare med lite mer färger i akvariet som jag tycker att koraller tillför. Jag har varit till en affär med alla värden och de blev förbryllade över att korallerna inte vill leva. De lever någon vecka sedan skrumpnar de och dör. Jag hoppas någon här kan komma med tips på vad det kan bero …
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Jag vill bygga någon form av denitrifikationsfilter till mitt kar (Red Sea MAX-S 500) men har väldigt svårt att välja väg. Har försökt samla information på detta forum men det är spridda skurar och svårt att hitta fördelar/nackdelar med respektive lösning. Som jag har förstått finns fyra huvudalternativ: DSB i displaykaret (vilket ju är för sent i mitt fall...) DSB i sumpen (Har ett fack på 47x20x20cm utanför returströmmen där det skulle kunna läggas) Siporax eller liknande i sumpen i stället för DSB Nitratreaktor (Går tyvärr bort av ekonomiska skäl. Just nu i alla fall...) Någon som byggt egna reaktorer med bra resul…
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Kanske en dum fråga (ställer den ju i "Mitt första akvarium") men bör man koppa in LS? Det är ju trots allt liv i den.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Som rubriken beskriver. La i all levande sten igår och nu undrar jag hur jag ska göra med belysningen? Öka gradvis och i så fall i vilken takt eller ska jag blåsa på fullt från början?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Vad tror ni om: http://www.ebay.com/itm/330996211969?ssPageName=STRK:MEBOFFX:IT&_trksid=p3984.m1427.l2648&autorefresh=true Till ett kar på drygt 100x50x50. Duger den till hyfsad tillväxt? Är den overkill? Bör jag satsa på något annat än LED? Någon annan ramp? Har inte bestämt besättning till karet än men har som de flesta andra tänkt mig en del koraller på sikt. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Har en liten fråg =) Skillnad på sand och sand ...tex sand, 1 mm grus, 3 mm grus och 5 mm grus ... Hur skiljer det sig ...måste jag ha sand för att en mussla skall trivas, sjögurkor, stjärnor osv, tycker alla andra fiskar, sniglar, kräftor om sand oxå ... hur skiljer sig renhållningen ? kan jag blanda olika storlekar ...som ren sand med 1 mm korallgrus...? Tja ...ni kanske kan fler exempel ...bara bomba ...försöker komma på vad jag skall ta i mitt nya kar ...ge det en snygg o stilren look ... Vill ha ett "Bang & Olofsen" akvarium . MVH Peter
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö. Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på. Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0. Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h. Vad gör jag för fel?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag hår köpt en sånt anemon, vet inte vad den heter, och jag undrar om man måste mata den. Isåfall med vad? och en fråga till, varför gömmer den sig? Den har hittat ett hål i stenen och den är där hela tiden, den kommer inte ut.
-
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)
-
- 4 svar
- 1k visningar
-