Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Den är väldigt skygg. Kroppen är stor som en enkrona. Kroppen är brun/vit och klon ser ni själva. Någon som har en blekaste? Det är inget jag köpt. Är det något jag ska försöka ta död på?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har fått ett erbjudande på ett nytt 300l kar. Som den nybörjare jag är, hoppas jag få lite guidning om det är ett bra köp eller ej:) Karet är ett sådant här: Nuvo Sr Series Sr-80 (300 liter) https://www.petswarehouse.com/nuvo-sr-series-sr-80-all-in-one-aquarium-tank-only-80gal-bin-2-sd-x/ Skummare Ghost Skimmer Fullsize SR https://www.amazon.co.uk/Innovative-Marine-939060-Protein-Skimmer/dp/B00KO4F0TI Reaktor MiniMax FullSize https://www.bulkreefsupply.com/minimax-fullsize-all-in-one-media-reactor-innovative-marine.html Belysning SkkyeLight Dimmable DualStrip 24 https://w…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke
-
funderar på att köppa detta http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-black.html#!juwel-000000000000011400 sedan bygga in en sump med skummare värmare filter mm men behöver lite tips på hur ja skall gå till vägar då ja inte vill ha synliga slangar rör eller elektronik. blir utrymet för litet för en sump i de skåpet och hur vet jag hur högt upp ja kan placera skilje väggarna så sumpen inte svämmar över om pumpen skulle stanna? har skissat på en sump
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag är ny både inom saltvatten och inom detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor. Efter ha kämpat i närmare 2 månader med att få ner alla mina värden, gjort x antal vattenbyten och mycket annat så har jag äntligen fått i lite fisk. Två clownfiskar och en gul kirurg och en som jag inte kan namnet på, hade sedan tidigare två eremiter och en stjärna på botten. Hur som helst, har fått lite funderingar under tiden och tänkte kolla om forumet kanske hade kunnat hjälpa mig. 1) Mina clownfiskar gräver hål i sanden och sover sedan där nere på sidan, känns som det är normalt, men vill bara dubbelkolla att det är de? Kan inte direkt hitta något när man …
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Köpte en valenciennea sexguttata till min 200 liter Juwel Lido, den har vänd upp och ner på sanden, vattnet är grumligt nu. Kommer den att lugna ner sig eller ska jag lämna tillbaka den, kan den ställa till med bakteriekulturen pga. för mycket rörelse i sanden?
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har några grävare här som håller på med trädgården och som råkade gräva av en elkabel till huset, varken vi eller dem visste att det var där den låg. Så nu har vi ingen el någonstans, vilket betyder att alla pumpar å allt till akvariet inte funkar. Vad gör man? Hur länge klarar det sig som det är? Har tyvärr inget reservaggregat eller liknande. Snabba svar uppskattas mycket! / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Nu är äntligen mitt kar beställt. Hade tänkt köpa ett mindre på 80l men min man skulle pronto ha en gulkirurg så fick bli ett större.. Märkte att mina katter är på mitt lilla räkkar och därför bestämde ja mig även för ett kar som är medel bra lock så de inte kommer åt det gifta vattnet. Så blir ett red sea max 250c. Jag vet jag skulle vilja ha i det men tänkte kolla va jag behöver köpa för tillbehör inom det kemiska. Lite hjälp vad ja behöver för att korallerna ska må bra och vilket märke som funkar för er! Hade tänkt ha bland annat: Euphyllior Bta Zhantos Sacrophyton Pulserande xenia S…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på.
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skulle behöva lite hjälp med hur man på bästa sätt lossar på en tankgenomföring som sitter som berget. Tror det är en sån här genomföring: Tankgenomföring Den nedre muttern lossnar utan problem men om jag fattat det rätt så ska den övre muttern också gå att lossa på? Kan tyvärr inte ta ut genomföringen på det sättet det lossnar nu då det sitter en koppling limmad direkt i den som jag gärna vill spara. Tar gärna emot tips om nån sitter på något gammalt knep. Har provat med ogräsättika över natten, kanske bara gäller att ha mer tålamod?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan alla glada. Jag och min far har haft funderingar över att starta oss ett saltkar. Vi har hållit på med sötvatten en väldigt bra tag. Än så länge har jag kommit fram till dessa tillbehör! Akvarium: 65 x 65 x 65 , 275 liter Cirkulations pump: Hydro koralia 3 3200 liter\timmen (eller köra 2 mindre?) skummare: Aqua Medic Am Midiflotor 400 liter Ljus: Aqua connect T5 armatur. 62 cm** 2x24 watt (räcker det verkligen?) Det är väl i stort sätt så långt jag har kommit än sålänge. Jag vill gärna ha tips på vad ni anser att jag borde tillägga i den listan. Sedan är jag väldigt fundersam gällande det där med sump. Ge tips och råd!!! Vill passa på och tacka för en otroligt br…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ganska mycket skivor (Ricordea, Rhodactis, discosoma). Men jag är lite sugen på knappar också. Kommer dessa ta död på min skivor eller hur ser det ut för er som har båda?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tja! Jag har fått igång ett litet 60-liters som varit igång i ca 9 månader. jag har även ett fyllt 240-liters som stått i ett halvår med saltvatten och levande sten (inte så levande längre)... Min fråga....... Kan man köra igång 240-burken nu och flytta över allt levande ifrån det lilla karet eller måste jag byta ut allt vatten och sten??? Detta vattenharalltså stått ett tag men ingenting har varit i karet under ett halvår (Osmos). utom LS, som fortfarande är i... Tacksam för svar..
-
Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.
-
- 0 svar
- 1k visningar
-