Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
funderar på att köppa detta http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-black.html#!juwel-000000000000011400 sedan bygga in en sump med skummare värmare filter mm men behöver lite tips på hur ja skall gå till vägar då ja inte vill ha synliga slangar rör eller elektronik. blir utrymet för litet för en sump i de skåpet och hur vet jag hur högt upp ja kan placera skilje väggarna så sumpen inte svämmar över om pumpen skulle stanna? har skissat på en sump
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag skrapar bort skiten, men den kommer tillbaka på 2-3 dagar igen. Är det Turbosniglar som gäller? Har ca 12 sniglar nu.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå, startade upp mitt 275 liters den 30/9 och slängde i levande sten(köpt i butik) den 1/10. Mätvärden(Salifert) sen dess ser ut så här: [TABLE] [TR] [TD]Datum [/TD] [TD]Salinitet [/TD] [TD]PH [/TD] [TD]Nitrit [/TD] [TD]Nitrat [/TD] [TD]Ammonium [/TD] [TD]Fosfat [/TD] [TD]KH [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131001 [/TD] [TD]Levande sten [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131002 [/TD] [TD] 1,024 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] 9 [/TD] [/TR] [TR] [TD] 20131005 [/TD] [TD] 1,025 [/TD] [TD]8-8,3 [/TD] [TD][/TD] [TD] 2,5 [/TD] [TD][/TD] [TD] 0,01 [/TD] [TD] …
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det någon som kan svara på vad det är för bubblor som bildats på sanden i mitt akvarium? Det är även lite brunt på sanden där bubblorna är.Akvariet är nystartat för 2 veckor sen.Kör ett red sea 130 akvarium använder osmosvatten med silikatfilter.Har ca 22 kg levande sten i det.Vattenvärden ph 8,2.Kh 11.Nitrit 0.Nitrat 2-5. Ca 420.Mg 1300.salthalt 1025.Mvh Andreas
-
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har en fråga någon kanske kan svara på! Starta upp för två veckor sedan och igår satte levande sten och sand! Jag fick tag på 38 kg sten som har varit i drift i ett år! Nu till frågan! Ska jag ha karet släckt nu i börgan eller tänt? Stenen e full av små djur,borstmaskar,massor av olika alger och några små anemoner. Tack på förhand.
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Någon som vet det svenska namnet på denna fisk? Hittar ingen på google
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Köpte min första levande sten i söndags. Stoppade ner denna i mitt första saltvattenskar i måndags. (Stenen hade precis kommit till affären och låg då fuktig i kartong) ny sten har jag hört ska vara bra så jag satsa på det. Stenen packades i en plastsäck och kartong som jag tog hem. Dagen efter stoppades den i karet när jag fått rätt salthalt och temperatur. (Den låg fuktig i påsen ett dygn.) Tycker inte jag ser någon form av liv förutom kalkalger och så. Hade trott att det skulle finnas iaf nån typ av småkryp? Sen läste jag i Daniel Knops bok att det är bra att ha i lite makroalger vid uppstart, men det har jag inte hört/läst någon annan stans. !? …
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan min innerfilter pump har lagt av , har ett juwel 125 l hur lätt/svårt är det att få bort hela boxen som den sitter i ?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är dom här nåt att ha till koraller? Skulle de räcka till lps koraller? http://www.pimpyourshrimp.com/sv/belysning/aqua-medic-spotfix.html
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har hällt i red slime remover och precis som alla skriver så blir skummaren helt galen. Men jag hittar egentligen inga instruktioner om skummaren ska vara på eller inte i början av behandlingen? Känns som det som körs upp i koppen just nu är bara vatten + Red slime remover. Hur har ni andra gjort när ni kört med detta medel? Är det bara låta skummaren skumma över och skita i att tömmen koppen de närmaste dagarna?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena! Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej Verkar finnas massor av nyttig information och tipps! Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukst…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag har precis skaffat ett juwel rio 400 som jag har tänkt göra om till saltvattenskar. Jag har nu insett att det är svårt att klämma in en sump i dessa juwel skåp som har väldigt begränsat med plats och har läst om flera andra med samma problem. På triton säljer de en liten kompakt sump vid namn Tunze compact 16 som trots sin storlek ska passa till akvarium upp till 500l. undrar nu om det finns någon med erfarenhet av denna produkt? Eller ni har åsikter om varför den skulle vara bra/dålig.
-
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla !! Jag är så fruktansvärt glad jag kommer få ta över ett saltvattens kar av en vän som inte orkar ta hand eller sköta det längre. Karet är på 200 liter med levande sten i och 2 mjuka koraller nån grönaktig som ser ut som nån skumsvamp och nån som ser ut som taggiga svampar som va giftiga i luft berätta han. Finns ingen fisk i. Jag har haft ett gäng mindre sötvattenskar så är inte helt grön men ändå relativt ny speciellt inom saltvatten. Jag vill ha och läsa så mycket information om saltvatten som bara går att få tag i, Finns det några bra sidor svenska som engelska som man kan läsa om dom olika typerna och om koraller fiskar och vilka som är lämp…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det? Seriöst, finns det ett par olika förslag. Jag tittade på följande från Saltwater tank tv http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken. Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker. KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Var ska/kan man placera macroalger i ett kar? Sumpen borde väl vara för lite ljus? Kom gärna med förslag.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa hej har en fråga ...det är nästan 2 veckor efter jag har lagt mina LS i karet och har gjord en gång en byte 10% mina mätningar för en vecka sedan var PH 8,2-8,4 KH 10,5 dkh NH3/NH4 0,1 NO2 0,05 NO3 7-8 Salinitet 1023 och idag (gjorde vattenbyte i torsdags ) är de PH 8,2 kh 10,5 dkh NH3/NH4 0,05 NO2 0,01 NO3 40 Salinitet 1024 har en temp på 26 grader. frågan är....vad händer där inne? Ammoniak sjunker och NO3 stiger? Jag skulle förväntat mig att se ammoniak att stiga i början och sen att sjunka....är det nöt som jag gö…
-
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av att ha en metallkoppling till slangen som pumpar tillbaks vattnet i själva vattnet är dåligt/giftigt? Behöver ju säkra slangen på pumpen i sumpen på något sätt, och den kommer ju vara i vattnet. Tacksam för hjälp med detta. // Johnny
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-