Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Det som ska flyttas över är sand, LS, fisk, koraller, anemoner, räkor, turbosniglar, sjöhare, sandsjöstjärnor, sjöborre m.m Hur är enklast att göra? Jag vill få över sanden då den är riktigt inkörd och köpte den som levande sand. Hur mycket vatten ska jag behålla från det gamla akvariet? Kom gärna med tips!
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
koraller smutsar inte ner, det gör fiskar. men hur belastar sniglar, eremiter, räkor osv karet?? har bara ett 58 liters clownhotell, så är begränsad så måste därför välja lite favoriter fan nu förstår jag var folk menar att man ångrar sig, jag får nog köra ett kar till som är större snart pengar pengar pengar, och tjejen är redan trött på det, he he men dem skryter gärna inför sina vänner om karet ,
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Har inte direkt presenterat vad som bor i mitt kar.. Listan finns i min blogg https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?b=104
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Körde skummaren innan jag hade salt och då var det stora fina bubblor och bara lite fukt i koppen. Nu fylls koppen på 5 minuter och bubblorna är små. Vad beror detta på?
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej Jag är ny på saltvatten och har en fråga Jag har fått en konstig slöja runt min nya och första korall och undrar om ngn vet vad det är ? min egen gissning är för lite ljus mvh Ola
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Halloj! Det är något smått som växer på skelettet på euphyllian nästan som små hårstrån. Är det glasros eller något annat? Mvh Jocke
-
Har fått en laddning chaeto. Men inte hunnit få upp något refugium än. Hur förvarar jag dom lämpligast? I någon socka i akvariet?
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ett 82 liter/blenny som jag har börjat lasta med både mjukisar och LPS. Totalt har jag 8 koraller plus 1 skiv anomon. På senaste tiden har jag kämpat med att få en bra och snyggt lysinställning till akvariet och värkar alldrig hitta en bra inställning. I vissa inställningar så drar sig korallerna ihop och blir små. Kan någon rekommendera någon inställning till AI-prime?
-
Har hällt i red slime remover och precis som alla skriver så blir skummaren helt galen. Men jag hittar egentligen inga instruktioner om skummaren ska vara på eller inte i början av behandlingen? Känns som det som körs upp i koppen just nu är bara vatten + Red slime remover. Hur har ni andra gjort när ni kört med detta medel? Är det bara låta skummaren skumma över och skita i att tömmen koppen de närmaste dagarna?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Nu kommer nästa roliga fråga Fick med en aquamedic reef doser när jag köpte ett par lampor och tänkte att den vore perfekt att ha till det stora akvariet vad bör man ha för spår ämnen??? Tänkte att det skulle bli lite smidigare med en reef doser Men blir ju helt snurrig i huvet ju mer jag försöker ta reda på fakta Vill bara ha det absolut nödvändiga Iomed att jag kommer inte att ha någon avancerad fisk eller korall Så vore tacksam för en rekommendation av vilka preparat och Märke som skulle passa bra Mvh Henrik Dahlström
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
har höga värden på nitrit o nitrat men undrar om jag skall köra vatten byten under ikörning eller ej? för att evt sänka värdena lite vilket dom väl gör om ja gör vatten byte ?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja! Jag har fått igång ett litet 60-liters som varit igång i ca 9 månader. jag har även ett fyllt 240-liters som stått i ett halvår med saltvatten och levande sten (inte så levande längre)... Min fråga....... Kan man köra igång 240-burken nu och flytta över allt levande ifrån det lilla karet eller måste jag byta ut allt vatten och sten??? Detta vattenharalltså stått ett tag men ingenting har varit i karet under ett halvår (Osmos). utom LS, som fortfarande är i... Tacksam för svar..
-
Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej alla !! Jag är så fruktansvärt glad jag kommer få ta över ett saltvattens kar av en vän som inte orkar ta hand eller sköta det längre. Karet är på 200 liter med levande sten i och 2 mjuka koraller nån grönaktig som ser ut som nån skumsvamp och nån som ser ut som taggiga svampar som va giftiga i luft berätta han. Finns ingen fisk i. Jag har haft ett gäng mindre sötvattenskar så är inte helt grön men ändå relativt ny speciellt inom saltvatten. Jag vill ha och läsa så mycket information om saltvatten som bara går att få tag i, Finns det några bra sidor svenska som engelska som man kan läsa om dom olika typerna och om koraller fiskar och vilka som är lämp…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Äntligen har jag startat mitt kar. Nu är levande stenen i och jag ska bara vänta ett tag tills vattnet mognar . Under tiden skulle jag vilja veta vad det är jag har på stenen. Här kommer bilden. Tack för all hjälp MVH
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Skickade in mina vattenvärden till en proffssida (Marinlabs) för att få lite "referensvärden" till mina egna mätningar. Fick åter följande värden (Bland många). Ca: 496 mg/l Mg:1248 mg/l KH: 5.3 dKH PH: ~7.8 (Mätt av mig själv) Hur kan jag göra för att öka både PH och KH? Helst om det finns något sätt att slippa "skvätta i något" i akvariet varje dag. Har ju försökt läsa på lite och som jag ser det hitintills kan jag göra följande för att få upp PH lite. (Vilket förvisso inte verkar lika viktigt som KH). *Borra ett lufthål för skummarluften (Bor i ett nybyggt supertätt hus) *Koldioxidfälla beståen…
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på.
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-