Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vafan..har haft igång mitt reefmax nu sen 3 januari 2010...har skaffat lite fisk & koraller vart efter.. Har nu: Fiskar & skaldjur: 2x clowner 1x rödläppad blennid 1x amblygobius phalaena (Sandvändare) 1x Sphaeramia nematoptera (pyjamas fisk) 3x trochus 1x stenopus hispidus 5x Astrea 1x Fromia (sjöstjärna) Koraller: 1x Alvepora gigas 1x xenia 1x Pachyclavularia violacea (grön stjärn polyp) 1x stenkorall (vet ej namn) 2 olika knappar 1x calaustrea 1x fungia Nu till problemet...har haft en jätte stor & fin euphyllia som dog bort helt i brown jelly disease (tror jag) alla 5 armarna Xenian växer inte alls men den pumpar nog lite...sen den gröna stjärn polyp mattan…
-
- 43 svar
- 5,5k visningar
-
-
Vid en flytt så dök detta karet upp och jag va inte sen med att köpa det direkt, mitt gamla 160L såldes 2 dagar senare! Ett 190L med välvd ruta med möbel med två skåp, där det ena huserar 25L osmos vatten till påfyllningen, det andra med tester, tillsatser, mat mm. Kör som innan all teknik i karet! Skummare, 2 Seio cirkulationspumpar, värmare och 2st T5 ljusrör! Innehållet är ca 20 kilo levande sand, ca30-35 kilo levande sten! 1 Calcinus elegans 1 Stenopus hispidus 1 Holothuria sp. 01 1 Echinometra mathaei 1 Mespilia globulus 1 Tripneustes gratilla 3 Archaster angulatus 20 Turbosar 1 Echidna nebulosa 1 Amphiprion ocellaris 1 Mandarin 1 Paracanthurus hepatus 1 Aspidontu…
-
Hej jag köpte ett clownhotell får några dagar sedan. Då fick jag med ett aquatic nature osmos filter på köpet som ägaren inte hade provat för kopplingen passade inte till hans kran. Men jag skaffade rätt koppling och provade filtret men vet ej hur dom fungerar. Det kommer vatten ur båda slangarna, det är klart fint vatten ur den ena och grumligt vatten ur den andra. Är det som det ska då? och är det det klara vattnet jag ska spara? eller är filtret trasigt? Vore snällt om någon har svar. mvh Tim
-
- 17 svar
- 1,9k visningar
-
-
hejsan mitt namn är filip jag är helt ny med saltvattens akvarium skulle vilja veta vad man behöver för att få ett fungerande saltvattens akvarium och då menar jag allt gärna lite tips på nybörjar fiskar och så och jag bor i gbg så vart kan jag vända mig om jag vill köpa akvarium mm.. mch filip
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena allihopa! Är ny på sidan och vill ha lite hjälp. Har tittat lite smått någon gång då och då på saltvattensakvarium och tänkt, häftigt ju. Men nu har jag kommit till det stadiet där jag vill HA ett Det blir bara mer och mer intressant varje gång jag kollar på era inlägg och på alla bilder. Så jag skulle vilja ha lite tips om allt som kommer behövas. Jag har redan ett 110 akvarie hemma som jag tycker hade varit i perfekt stolek för ens första. Har som sagt läst lite redan och känner till lite. Det jag skulle vilja veta är det nödvändigaste för att få en så bra start som möjligt till ett så billigt pris som möjligt. Jag bryr mig inte vad priset på fiskarna och koral…
-
- 6 svar
- 992 visningar
- 1 följare
-
-
Har spenderat många timmar här på guiden och läst om mångas erfarenheter och deras utrustning. Planerar själv att köra ett kar med så lite teknik som möjligt och istället förlita mig på täta vattenbyte. Måtten på mitt akvarium är inte helt spikat än då jag vill hitta en lämplig möbel att placera det på först, men i runda slängar 60-80 liter. Hade först tänkt ha en koralia nano eller liknande för cirkulationen och sedan en pump med filter som jag kan lägga i en strumpa med lite aktivt kol.. Rekommenderar ni något mer som jag ska ha i filterväg? Nu till lite funderingar, tittade på alix kub https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22167&highlight=alix o…
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har en ombyggnad planerad som kommer sätta fart på torsdag och jag är lite nervös över planeringen. Någon som försökt sig på något liknande tidigare som kan komma med bra synpunkter/råd/idéer??? Detta ska göras: - Hela akvariet kommer tömmas helt och hållet. - En fusk-bakgrund ska installeras. - Levande stenen ska aquascapas till ett stabilt och snyggt rev - Sand kommer återanvändas och kompletteras med ny levande sand. Jag räknar med att detta kommer ta tre dagar att genomföra och schemat ser ut såhär: Dag 1 - 8 juli - Töm avkariet på allt och försök bli av med så mycket ohyra (glasrosor) som möjligt med en spruta och kokande vatten. - Fiskarna får klara sig med en s…
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
hej! jag är en kille på 13 år och skulle funderar på att köpa ett kar. jag har nu ett sötvattens akvarium som jag haft i ca 2 år, och är sugen på att börja med saltvatten. så jag undrar ungefär hur mycket kostar ett 50-30 liters? vad behöver man för teknik?vad kan man ha för fiskar i ett 30-50 liters? tacksam för svar.
-
- 31 svar
- 3,5k visningar
-
-
Undrar lite kring bottensubstrat. 1. Ska man alltid vänta med att lägga i sand till efter akvariet har cyklat? 2. Hur är det med levande sand, den lägger man i direkt eller? 3. Vad finns det för fördelar med levande sand förutom bakterierna? Är det nån speciell korallsand eller liknande?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare och hej, Tänkte bara kort Presentera mig Anton var namnet. Är Helt ny inom det här med saltvattens akvarium, har varit inne på detta forum och andra hemsidor, sprungit runt på akvarie butiker i Stockholm och köpt nån bok om ämnet Men nu har min sambo och jag tänkt att börja med det hela, Planen är: Vi har ett ca:400L akvarium 120L*50B*65H En sump på 100L Belysning, 1 st T5 armatur kommer ej ihåg men tror de e runt 4x21w (armaturern är ca: 1 m lång, 4 st lysrör) känner mig du jobbar som elektriker borde kunna de där med lysrör;) 1 st MH Kommer ej ihåg Watt antal på den. Pumpar, 1 st Aquabee UP3000 3000 l/h Tryckhöjd 2,4 m 45 Watt Retur från sump 1 st seio´…
-
- 2 svar
- 903 visningar
-
-
ska starta mitt 540l salt nu tänkte fråga hur länge jag bör vänta innan man kan släppa i levande..både sand och sten är inkörda sen ett halvår tillbaka i ett mindre akvarium..ska jag tar av det "gamla" vattnet från den lilla akvariet o lägga i det stora lr är det bäst o köra helt nytt vatten? och så till min andra fråga..kan man har ett vanligt Eheim innerfilter (den stora modellen) kommer ej ihåg namn..men om na kan fylla ena behållaen med aktivt kol och den andra med fosfat reducering? och vad bör man har för filter matta om man ska köra ett ytterfilter till saltvttensakvarium? om man ens kan ha det? tacsakm för svar! Mvh Micke
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Det här med skummare? Vårt akvarium, RSM 130, skummar tydligen inte alls som den ska...(läs skummar inte alls enligt Alex). Själv är jag helt rudis och har bara läst mig till att folk med RSM verkar ha samma problem. Är den NÅN vänlig (och kunnig?) själ som vill/kan komma med några värdefulla tips? //Carina
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Kommer i sommar att flytta, och tänkte höra lite hur man bäst gör när man flyttar akvariet, ska man ta med allt vatten tror det är bäst att ha med vattnet pga alla bakterier som är i det?! antar att man bör ha stenarna liggandes i vatten så man inte får en omstart när man lägger i allt i karet igen, hur gör man bäst för att klara så korallerna klarar sig? allt är perfekt i karet nu och växer på så det knakar, hur har ni gjort det som flyttat kar här? vill göra allt för att undvika att det kraschar. Tack för alla tips. mvh Rickard
-
Hej! Då var det även dags för mig att introducera mitt nystartade kar. Lite information om tekniken i karet: 150L akvarium, 60x50x50 Skummare: MCE300 Belysning: Aqua Medic 150W MH / 2x24W t5 Cirkulation: 2x Hydor Koralia 2 Osmosfilter: Aquatic Nature Antarctica Så, igår blandade jag saltet, satte i den inkörda levande stenen och den levande sanden. Idag introducerade jag två clownfiskar som pilotfiskar, och fick även några koraller av en bekant som inte hade plats för dem. Planen var att köra utan några koraller alls den första månaden. Tanken med karet är några få fiskar och mycket koraller. Har även ett växtkar i precis samma mått bredvid. Just nu har det krashat då kol…
-
Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…
-
- 2 svar
- 795 visningar
-
-
Får väl ta och pressentera mig och mitt kar lite.. Jag är en kille på 29 vårar med ett stort intresse för just akvarium hållt på många år med det dock med sötvatten. "Ciklider" Blev pappa för 4a årsen och igen för 5 månadersen och när de första kom blev de lite mycket så jag la ner akvarium delen. För ca 2 månadersen var vi hemma hos ett par kompisar som har ett kar med lite silverhajjar.. och min stora son sa: Pappa Jag vill med ha fiskar ! Snabb som man är så sa man till sambon: skall vi någonsin ha ett akvarium igen så blir de ett salt kar. Sakt och gjort.. mycket läsande här samt mycket frågande på kollegan på jobbet så var karet köpt.. Blev ett Molly hotell 80 liter…
-
- 28 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hejsan ja heter Jimmy och har funderingar om att starta ett saltvattensakvarie efter en resa ja ska göra i slutet på juli, men de vorde ju bra att skaffa lite info innan. Jag hade tidigare kollat in elos men dom verkade ju vara sjukt dyra så om ja skulle fixa ett rio 300 istället (en vägg som mäter 120 cm från väggen till gaveln) verkar ju redan vara mönsterpassat. nu till frågorna: 1: hur mycke väger ett sånt akvarie? jag bor i en lägenhet men en av sveriges sämsta trappuppgångar och ja årkar inte hur mycke som heslt? 2: får skummaren plats i filtersystemet eller måste jag göra en ombyggnad? 3: hur kommer ljuset räcka till om ja fixar en ramp till så ja har 4*54w eller…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?
-
- 4 svar
- 813 visningar
-
-
Jag tänkte använda juwel`s egen ytavrinning i ett nytt saltvattenprojekt,och undrar följande: 1: Ska jag plugga resten av hålen i lådan och fortsätta såga ner andra sidan också,så att det blir ytavrinning runt hela kanten? 2: Eller kan man använda det som det är och köra lite grovfiltrering i originalfilterna,i så fall vilka av filterbitarna? 3: Vilken skummare passar bäst till detta? Grotech HEA080 eller Deltec MCE 300 el.500? 4: Vilka cirkulationspumpar är att föredra, Tunze Nano eller vilka? Tacksam för erfarenhetssvar, har haft med sump tidigare(6 år sedan) men vill slippa detta i detta mindre kar. Det har ju hänt lite på 6 år:snurrig:?
-
- 16 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej! Kom nyss hem och fick syn på detta i mitt RSM 130, halva bottenytan är täckt av ett grönaktigt tunt skikt som har luftbubblor fångat i sig även dom gröna trådalgerna har fått ett "slem-lager" på sig med luftbubblor i, vad är detta och vad gör jag åt det? Verkar ha spridit sig väldigt fort då jag inte sett detta tidigare, tacksam för svar! MVH/Jon
-
- 47 svar
- 5,4k visningar
-
-
Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:
-
- 1 svar
- 603 visningar
-
-
Hej alla fisktokar! Jag och min sambo har ett sötvattenskar som vi länge diskuterat att vi ska överge för ett saltvattenskar. Vi hade bestämt att saltkaret skulle bli större än sötvattnet som ligger på ca 225 liter. Vi har köpt ett 800 liters akvarium +sump 150L ... med alla tillbehör... både för salt och söt användning. Nu till saken, vi ska köra igång det, som saltvattenskar. Det var så himla mycket grejer med att vi inte riktigt vet vad vi ska använda. Man ser liksom inte skogen för alla träden. Vi ska införskaffa boken som han Daniel Knop eller vad han heter har skrivit, och jag har hittat sökfunktionen i forumet! MEN vi skulle vilja ha hjälp med ett par grejer: vad …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130. Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis. Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå) LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten. Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatt…
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja, har precis köpt mitt första akvarium som är på ca. 63 liter. Jag undrar vad man bör ha för ljus kombination i en T5 ramp med 2 st T5-lysrör och ett blåljus? Vilka koraller kan man ha i ett sånt? vilka sorters fiskar är lämpliga? Har ni några allmäna råd så får ni gärna skriva de. //John
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-