Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Tjenare och hej, Tänkte bara kort Presentera mig Anton var namnet. Är Helt ny inom det här med saltvattens akvarium, har varit inne på detta forum och andra hemsidor, sprungit runt på akvarie butiker i Stockholm och köpt nån bok om ämnet Men nu har min sambo och jag tänkt att börja med det hela, Planen är: Vi har ett ca:400L akvarium 120L*50B*65H En sump på 100L Belysning, 1 st T5 armatur kommer ej ihåg men tror de e runt 4x21w (armaturern är ca: 1 m lång, 4 st lysrör) känner mig du jobbar som elektriker borde kunna de där med lysrör;) 1 st MH Kommer ej ihåg Watt antal på den. Pumpar, 1 st Aquabee UP3000 3000 l/h Tryckhöjd 2,4 m 45 Watt Retur från sump 1 st seio´…

• 2 svar
    • 896 visningar
  2. Started by Maglofster,

Undrar lite kring bottensubstrat. 1. Ska man alltid vänta med att lägga i sand till efter akvariet har cyklat? 2. Hur är det med levande sand, den lägger man i direkt eller? 3. Vad finns det för fördelar med levande sand förutom bakterierna? Är det nån speciell korallsand eller liknande?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by ÖrebroTjejen,

Hej nu har jag skaffat mitt första saltvattensakvarium! det är bara ett 73l akvarium, men ett bra att starta med, eller hur ? Så här ser det ut nu, har snart varit igång i en vecka. Jag har lite frågor som jag jätte gärna vill ha svar på, som t ex vilka typer av mjukkoraller kan jag ha i ett mindre akvarium? och jag ska skaffa clownfiskar sen om 3 veckor. vilka andra fiskar kan jag ha i ett 73l akvarium?

• Gilla
    • 101 svar
    • 15,6k visningar
  4. Started by ebbe_20,

Får väl ta och pressentera mig och mitt kar lite.. Jag är en kille på 29 vårar med ett stort intresse för just akvarium hållt på många år med det dock med sötvatten. "Ciklider" Blev pappa för 4a årsen och igen för 5 månadersen och när de första kom blev de lite mycket så jag la ner akvarium delen. För ca 2 månadersen var vi hemma hos ett par kompisar som har ett kar med lite silverhajjar.. och min stora son sa: Pappa Jag vill med ha fiskar ! Snabb som man är så sa man till sambon: skall vi någonsin ha ett akvarium igen så blir de ett salt kar. Sakt och gjort.. mycket läsande här samt mycket frågande på kollegan på jobbet så var karet köpt.. Blev ett Molly hotell 80 liter…

• 28 svar
    • 3,4k visningar
  5. Started by Timpin,

Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…

• 2 svar
    • 789 visningar
  6. Hej! Kom nyss hem och fick syn på detta i mitt RSM 130, halva bottenytan är täckt av ett grönaktigt tunt skikt som har luftbubblor fångat i sig även dom gröna trådalgerna har fått ett "slem-lager" på sig med luftbubblor i, vad är detta och vad gör jag åt det? Verkar ha spridit sig väldigt fort då jag inte sett detta tidigare, tacksam för svar! MVH/Jon

• 47 svar
    • 5,4k visningar
  7. Started by jamba,

Hejsan ja heter Jimmy och har funderingar om att starta ett saltvattensakvarie efter en resa ja ska göra i slutet på juli, men de vorde ju bra att skaffa lite info innan. Jag hade tidigare kollat in elos men dom verkade ju vara sjukt dyra så om ja skulle fixa ett rio 300 istället (en vägg som mäter 120 cm från väggen till gaveln) verkar ju redan vara mönsterpassat. nu till frågorna: 1: hur mycke väger ett sånt akvarie? jag bor i en lägenhet men en av sveriges sämsta trappuppgångar och ja årkar inte hur mycke som heslt? 2: får skummaren plats i filtersystemet eller måste jag göra en ombyggnad? 3: hur kommer ljuset räcka till om ja fixar en ramp till så ja har 4*54w eller…

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by salltis,

Tjena allihopa Jag är igång & skall återigen efter MÅNGA år (över 10 ) inte hållit på med salt men sött starta igen haft ett 300 L (SV fisk b.l.a. muräna Gumnomureana, flavescens ) Samt ett fungerande 540 L med Sv fisk b,l,a. pungtatum haj, volitans, nebulosa, imperator & gud minns allt (allting Utan ett kilo levande sten INTE rekommenderat ) Men 540 L funkade i alla fall hur Ingen aning (hade i o för sig STORA lava stenar så dom kanske funkade som levande sten & en STOR skummare & stor Ehaim filter med Biobollar ) Jag har läst både här inne & har Korallrevs akvariet serien & skall börja friska upp minne…

• 22 svar
    • 2,7k visningar
  9. Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?

• 4 svar
    • 808 visningar
  10. Hej alla fisktokar! Jag och min sambo har ett sötvattenskar som vi länge diskuterat att vi ska överge för ett saltvattenskar. Vi hade bestämt att saltkaret skulle bli större än sötvattnet som ligger på ca 225 liter. Vi har köpt ett 800 liters akvarium +sump 150L ... med alla tillbehör... både för salt och söt användning. Nu till saken, vi ska köra igång det, som saltvattenskar. Det var så himla mycket grejer med att vi inte riktigt vet vad vi ska använda. Man ser liksom inte skogen för alla träden. Vi ska införskaffa boken som han Daniel Knop eller vad han heter har skrivit, och jag har hittat sökfunktionen i forumet! MEN vi skulle vilja ha hjälp med ett par grejer: vad …

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Nordin,

Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:

• 1 svar
    • 593 visningar
  12. Started by Saturnus,

Jag har haft sötvatten ett tag nu och har bestämt mig för att nästa kar blir ett saltvatten, därför har jag vänt mig till saltvattensguidens forum för att få expertråd. Min första fråga: Är 70cm högt kar ett bra mått och hur mycket ljus behöver jag för att korallerna ska få tillräkligt vid bottnen. Måtten på det tänkta karet är 120x65x70, planen är att jag ska börja lägga undan pengar till akvarium och LS, så först till hösten kommer köp ske, men till dess ska jag lära mig så mycket som möjligt och drömma.

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  13. Started by Aquaman,

Hej Jag är när att införskaffa mitt första saltvattensakvarium, ett 80L Maxreef. Hur som helst, jag kommer att ställa akavariet i mitt vardagsrum. Mitt vardagsrum vetter mot söder och är väldigt ljust under den största delen av dagen, men akvariet kommer aldrig stå i direkt solljus. Är det möjligt att hålla en saltvattenskar i ett ljust vardagsrum eller tror ni jag kommer man få för stora problem med alger? /Martin

• 13 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by cheva,

startar et 720x120 h s skimer behöver lite tips:smiley24:

• 2 svar
    • 800 visningar
  15. Started by Nordin,

Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130. Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis. Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå) LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten. Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatt…

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by ginaviola,

hmm min kille va idag o köpte lite olika levande stenar ,men jag har aldrig sett dessa stenar för någon som kan säga vad det är för nåt?

• 165 svar
    • 16,6k visningar
  17. Started by Draco547,

Skulle vilja ha lite tips om vilka fiskar jag kan ha i mitt nanokar på 58L. Har idag 2st clowner, 2 putsar räkor och 2 turbosniglar. Håller en salthalt på 1.022 och 25grader. Vad finns det mer för fina fiskar som kan trivas i ett så här pass litet kar? Vilken sorts anemon skulle ni rekomendera till clownerna och vad finns det mer för fint jag kan lägga i karet? Mycket tacksam för alla tips ni kan ge mig. Mvh Mattias

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by MrRhames,

Hej Kan börja med att presentera mig. Jag heter Benjamin och bor i Gävle. Har pysslat mycket med sötvattens avkvarium i min ungdom. Man sedan kom det annat ivägen här i livet som jag tyckte var roligare. Men nu har suget efter ett akvarium växt de senaste året. Har läst och funderat på saltvattens akvarium. Har läst här och på andra forum att clownhotellen och RSM är populära val av nybörjar akvarium. Kommer nog att välja ett clownhotell på grund av platsbrist, jag bor på 27kvadrat. Men lär tillägga att jag är väldigt sugen på ett RSM130. Är rädd för att man växer ur ett clownhotell akvarium ganska snabbt. Jag vet hur det var när man pysslade med sötvattensakvarium. Det …

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by JonR,

Hej alla glada! Har precis börjat få ordning på mitt första saltvattensakvarium! Har tagit det lugnt o sansat som man ska göra och än så länge har allt överlevt! (ta i trä) Som ni kan se så trivs dom där gröna trådalgerna(tror jag dom kallas?) väldigt bra i mitt akvarium, kör inte med nåt filter när jag tappar i vatten i akvariet så det beror nog litegrann på det men tips på nån bra städare till dom mottages tacksamt innan dom tar över hela stället! Här kommer lite bilder på vad som bor i akvariet!

• 3 svar
    • 661 visningar
  20. Started by Nordin,

Hej, Jag ska börja med att presentera mig själv Daniel heter jag och jag bor i en liten stad som heter Sollefteå Jag har suttit och läst och läst ett tag nu och tänker införskaffa mig ett saltvattens akvarium närmare bestämt ett Clownhotell (?). Då jag bor ganska kärvt till närmare bestämt mitt ute i ingenstans i den norra delen av Sverige så skulle det enklaste vara att kunna köpa ett online å dom skickar men har inte hittat någon sån sida. Mitt nästa alternativ är att jag åker till nån utav dom två stora städer jag har nära dvs Sundsvall eller Örnsköldsvik (10 mil åt båda för mig). Har även lite funderingar kring vilken storlek jag ska välja på mitt akvarium jag hade t…

• 3 svar
    • 933 visningar
  21. Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?

• 3 svar
    • 797 visningar
  22. Started by maltemus,

Då var det dags för en "projekttråd". Jag är 100% gröngölig på salt. Har haft några sötvattenskar men har hela tiden sneglat in på era forum... Utrustning: Cocoon 3 - 32 Liter. Nanoskimmer Rio Koralia Nano Solarboy lampa Idag besökte jag Stigigemla på Ocean Akvarium. Tyvärr vaknade min dotter på 3 månader samtidigt som jag gick ut ur bilen... så det blev ett något stressat besök. Jag lämnade butiken med osmos vatten (ska skaffa mig en egen antar jag), sand och begagnad levande sten + en massa skumma tester. Nu är karet på plats och fylld med vatten. Jag har blandat i ca 36 gram salt per liter (ca 1kg salt) Har en hydrometer som jag inte förstår hur den fungerar, provar ja…

• 34 svar
    • 6k visningar
  23. Started by Plantan,

Hej alla Saltisar! Har tänkt försöka mig på Salt för första gången, har haft sötvatten ca 10 år. Har för tillfället ett 420liters malawi akvarium (kanske ett 420liter salt i framtiden?). Mitt salta projekt: Ska skaffa mig ett 54 liters (60x30x30) akvariepaket för 800 spänn och konvertera det till salt. Tanken är att jag ska bygga en bakvägg i plexi med ett djup på 5-10 cm där jag gömmer filter och skummare dvs 5-10x30x60. Behöver hjälp med utrustningen som jag ska köpa. Dessa punkter behöver jag hjälp med till en början: 1. Skummare: Rio Nano. Något tips på en dränkbar skummare som får plats bakom plexiglaset? 2. Filter: Aquael UNI Filter UV 1000 ev. också en Hydor korali…

• 80 svar
    • 11,8k visningar
  24. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är också i planerings tråden på ett nytt kar och tänker köra utan sump, bygger 3st fack i ena hörnet. se bild (jo jag vet att karet är fullstädigt det fulaste ni sett här på guiden men iden kanske ni förstår) tar gärna emot synpunkter på det bygget/planeringen! en cirkulations pump till i karet blir det SEIO 1100. Belysning blir 250w mh 2st T5 rör,vitt och lila led moonligt retur pump ? gärna förslag på sådan, hur stor ytavrinnings box behöver man?. Har fått offert på karet av olika leasing, lagret. väntar på tritons svar. Vem som kommer få limma det. Mitten facket me skummaren kanske man kan ha skummaren i istället för en på hängnings fundering. Får se. htt…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by seb1989,

Hejsan.. Jag har nu ett kar på 45 l som än så länge gått prima.. Ganska lowtech har jag kört. Det är ett guppyhotell med 3 filterfack bak som jag kört med filter"kuddar" eller vad man säger i första facket, aktivt kol, biobollar och och keramik makaroner i andra facket och 2 st pumpar i tredje.. Det har funkat fint att köra så med regelbundna vattenbyten. Men!! Tänkte nu då skaffa ett helglasakvarium på ca 150 l som då inte har något filterfack. Undrar då hur jag ska gå till väga för att få till tekniken på bästa sätt utan sump.. Har koll på cirkulation och ljus. Men När det kommer till filter, skummare och den biten blir jag inte klok.. Är det så att jag kan köra med en …

• 11 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.