Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by peppe67,

Vi startade ju upp i slutet av juni och vart efter har vi introducerat levande steg för steg. Nu har vi de flesta av de fiskar vi kommer att ha och har en del av korallerna och de börjar växa. Det är fortfarande Kh som jag får lov att justera genom att tillsätta 3g Kh-buffer var tredje dag. Vi planerar att köra igång med algreaktor inom kort för att hålla Nitratet i chack. I sommar vill vi ha kommit igång med dosering med doserpump och vi tänker köra "other methods". När tycker ni att det är läge för att börja dosera med "other methods"? Ska vi vänta på något och i så fall vad? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by maltemus,

Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Tonytiger,

hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by thompa81,

Som rubriken beskriver. La i all levande sten igår och nu undrar jag hur jag ska göra med belysningen? Öka gradvis och i så fall i vilken takt eller ska jag blåsa på fullt från början?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Rasmus,

Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Nille83,

Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Lglinen,

Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk

8. Started by Matt_HiHat,

Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by slarvid,

Som titel, när slänga i vad? Om jag startar upp ett nano måndag den första januari? Typ alltså! Samt tips på lätta snygga och inte svindyra koraller som funkar i ett evolution eller aquael nanoreef?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  12. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by _Bobo_,

Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Leoparden,

Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Henrik dahlström,

Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???

16. Started by xlnz,

Hej! Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig. Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor. Första frågan: Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren. Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan. 1. Hydor Slim Skim Nano 2. Hydor Slim Skim 3. Tunze reef…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by neno1717,

Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Trotzig,

Nu börjar sommaren komma och lagom med detta har jag fyllt karet med massa fina saker. Dock har det i familjen kommit på tal att åka på semester till något varmt och soligt land. Så nu fundera jag på hur jag fortsätta att hålla mitt akvarium fint även när jag är bort. Skulle göran höra vad ni andra gör när ni åker bort eller vilka olika metoder man kan använda Tacksam för massa svar

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Lukas89,

Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by PeterGG,

Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by joda,

tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Tarven,

Hej, Efter många års uppehåll (ca 20 år) ska jag starta upp ett nytt saltvattenskar. Känns otroligt kul och läser en hel del i forumen här, blir inspirerad och ser fram emot att komma igång. Hittat ett kar men levande sten verkar omöjligt att få tag i i dessa tider. Kollat med de flesta saltvattensbutiker, men ingen har på lager. Någon som vet om man kan beställa från någon grossist, eller om det finns någon har som har lite LS över? Tacksam för tips och råd:-) // Freddie

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Richme,

Skall jag/bör jag byta ut sanden då och då eller när det börjar lukta eller... Hur gör ni? Har nu haft den igång 1 år och någon lukt kan jag inte märka. Bädden är ca 20 cm djup.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by spökplumpen,

Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Randomkille,

Köpte i förrgår en tiger goby som mår bra och är aktiv men den äter inte maten som jag ger den, iallafall äter den inte när jag ser... Någon som har tips eller vet? Mvh Nils

• 7 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.