Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, jag håller på att starta upp mitt nyligen ombyggda juwel 230l med invändig sump. Jag tar tacksamt emot tips och idéer. Min setup för tillfället: Visningskar ca 180l Sump ca 40l 26kg LS varav 5kg i sumpen Juwels orginalpump agerar returpump och filterboxen är fylld med biobollar I sumpen finns även ett filterfack med fosfatfilter samt biofilter av "makarontyp" Juwels skummare sitter också i sumpen Levande än så länge består av 5 st snäckor ( 10 till skall i nästa vecka) samt 2 clowner. //Marcus
-
- 33 svar
- 5,9k visningar
-
-
Hej alla! Har haft sötvattens akvarium i många år men börjar nu bli mer intresserad av saltvatten. Har några frågor till er som har erfarenhet i hobbyn. *Om man vill ha 2-3 arter i en tank hur många liter bör man ligga på minst? *Vilka koraller passar en nybörjare? *Vilka arter är bäst att börja med? *Kejsare etc och lite större arter är dom lämpliga till nybörjare/hur stort bör dom ha? Någon som bor i Stockholmsområdet som kan tipsa om bästa butik med fisk och allt man behöver? Finns det någon som bygger måttanpassade akvarium i Stockholm? Har även köpt Daniel Knops bok och ska läsa på. Tack al…
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare. Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar. Och bråttom har jag…
-
Tjo. Då suget har börjat krypa efter ett nytt saltvattenskar efter mer än 2 års uppehåll, så har jag börjat kollat runt efter ett nytt kar. Har fått upp ögonen för ett Red Sea Reefers 170 kar, har även sneglat på nano modellen men är jag rädd för att det blir för litet då jag vill ha en Mandarin (Synchiropus splendidus). Angående belysningen hade jag tänkt mig en Radion XR15W Pro skulle funka till ett Red Sea Reefers 170 karet. Eller lär man gå på den större modellen XR30W Gen3? Det enda jag vet är att jag ska ha ett PNP (plug and play) kar och försöka nå så låg ljudnivå som möjligt inom rimlig budget. Även strömförbrukningen är viktig fö…
-
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Nu är det dags att börja äventyr med "saltis." På onsdag köper jag en tank på 200 liter (100x40x50), men innan jag börja fylla den med vatten, jag vill prata med mer erfarna kollegor från Nacka / Stockholm för att undvika en del av "nybörjare misstag" . Jag blir mycket tacksam för all hjälp och stöd. Hälsningar Martin
-
-
- 182 svar
- 24,6k visningar
- 2 följare
-
-
Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
- 27 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej e helt ny inom saltvatten och ska starta upp ett 220 kar med 90 sump. Ska börja bygga bänk till karet/sumpen nu inom det snaraste. Har hunnit införskaffa mig en del teknik som lyder: Skummare - Deltec AP 600 Matarpump - Aquabee 2001 Returpump - Eheim (kommer ej ihåg modell) Streamers - Seio prop 1000, har en till men vet ej vad den heter. Doppvärmare Kommer uppdatera med lite bilder när allting börjar ta fart. Tar tacksamt emot tips/ideer. MVH Alexander
-
- 85 svar
- 7,8k visningar
-
-
Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?
-
- 4 svar
- 623 visningar
-
-
Hejsan!! Har precis blivit medlem här och har äntligen tagit tag i en gammal dröm om att starta ett saltvattensakvarium. Hade ett Lido 120 hemma som jag använt till sötvatten men tänkte nu göra om det till salt. Var och köpte skummare igår och drog igång det. Så nu är det bara att vänta. Har tänkt att börja försiktigt med ett par clowner och nån räka. När det rullar på även nån korall Tar gärna mot tips och tricks. Och tänkte lägga upp lite bilder längs med. Mvh Micke
-
-
- 21 svar
- 3k visningar
-
-
Tja! Har skaffat mig ett JAD 128l,ska troligtvis hämta 10kg LS imorn med. Första gången jag pysslar med salt, så jag har en del funderingar. För det första, hur ska skummaren se ut när den arbetar på rätt sätt? Hur bör man ställa in nitratfiltret? Det finns en liten kran på ovansidan, vad är den till för? Bör akvariet vara släckt i 3v och sedan gradvis höjas timme för timme och under hur lång period? Har införskaffat "bioactive live argonite sand" med, snabbar det på processen något? Osmos, kan man klara sig utan det med t.ex. vattenberedningsmedel? Mvh Daniel
-
- 20 svar
- 2k visningar
-
-
Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag skulle vilja presentera mig här. Har nyligen flyttat till Sverige (göteborg) och det här är mitt första försök att börja med saltvattenshobby:)- Tidigare i hemland hade jag sötvattensakvarier (max 200l).Har precis köpt mitt första stor saltvattenskar.Det blir en red sea Max s 650 som kommer levereras om några dagar. Försöker läsa de som finns för nybörjaren men jag skulle få alla råd som ni kan ge till mig för att hjälpa mig med starten:) Några tips för att börja med ? Några tips om saltvattensaffär i området? Vad gäller RO vatten.....finns det någon märke som ni kan rekommendera att köpa? Vad gäller levande sten.…
-
-
- 31 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej alla kloka! Jag är nybörjare när det kommer till saltvatten-akvarium. Har under en längre tid gått i tanken om att starta upp ett enklare akvarium. För någon dag sedan fattade jag mod till mig och slog slag i saken. Jag har iordningställt akvariet med teknik, levande sand, levande och död sten. Har fyllt upp akvariet med saltvatten och vattenberedningsmedel enligt dosering. Vattnet är klart, har en bra salthalt och temperaturen ligger på 25,2 grader. Jag har köpt följande teknik efter inrådan från säljare i butik. Hel-glasakvarium Akwaland 70x36x38cm/96l. Doppvärmare Aquael platinum 100. Propell…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…
-
- 2 svar
- 673 visningar
-
-
Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Två frågor från en nybörjare. 1. Vad är det som sitter på min mussla? Är det en glasros, och i så fall hur får jag bort den? 2. Vad är detta för en grön glänsande kula som sitter på en sten? Den är ca. 5 - 10 mm.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som rubriken säger så vill jag som komplett nybörjare starta ett nano reef på ca 58L. Vad ska jag tänka på med detta och VAD kan jag ha i detta utan att det ställer till problem? Tanken är att detta ska stå på mitt kontor så att dagen inte bara innehåller datorer och annan teknik /Henke
-
- 12 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej på er alla i detta fantastiska forum! Tommy heter jag från Finland,ganska nära Vasa stad. Har haft vanliga akvarier i 10 år eller mera och har fortfarande 3 stycken. Men har sneglat på ett saltvattenakvarie nu i 2 års tid,och måste bara ha ett! Så känns det nu, men av vad jag läst är ju sötvatten rena barnleken och salt för stora pojkar. Saltvatten hobbyn är inte alls lika stor här och MYCKET dyrare+ att jag är Finlandsvensk så mitt modersmål är svenska så känns mera naturligt att hålla till på forum i Svea rike! Nå nog om mej...jag har såååå många frågor och hoppas få något litet svar i alla fall,vet att det brukar kunna vara lite svårt som ny på ett forum. 1.Har in…
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej alla. Var på tiden att jag skaffade en tråd om mitt akvarium där jag kan ställa alla dumma frågor och funderingar. Akvariet har varit igång kanske 3år, då min kompis startade saltvatten gick det inte längre titta in i ett sötvattensakvarium. Det är väldigt simpelt uppbyggt. Skummare Deltec MCE300 UVC 3st cirkulationspumpar. Ingen sump (får bli om man uppgraderar) Har ni frågor svarar jag så gott jag kan. Mvh / Jens
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här. Men har salta drömmar som jag hoppas kunna få lite stöd i att förverkliga. Jag har tidigare haft söta kar, främst Nano som jag fallit helt för. Tanyanika, low tech, no tech och med co2 och experimenterat med massa olika lösningar. Men det jag hitills inte vågat ge mig på är salt. Jag vill hemskt gärna lyckas starta ett 30L salt. Men så fort jag tar upp tankarna och börjar läsa på och fråga runt så tycks jag alltid mötas av mer komentarer om varför det inte kommer funka att starta med ett så litet salt, så att jag tillslut lägger ner hela projektet då det verkar för komplicerat. Men så hittar jag hit och ser att här fanns tom en nanogrupp. Och tu…
-
Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André
-
- 0 svar
- 550 visningar
-
-
Hej jag är ny här har redan hunnit ställa en himla massa frågor och är väldigt tacksam för att man får snabba och bra svar så fort av er. Tänkte göra en liten projekttråd hur det ser ut för mig och hur det utvecklas och kunna ställa frågor eftersom här. Tycker själv det är väldigt kul att se hur alla andra har gjort och tips osv. lägger upp lite bilder på hur det går har startat akvariumet för 3 veckor sen nu och är en väldigt rolig och intressant hobby. Har haft söt vatten i stort sätt hela mitt liv började med två guldfiskar sen har akvariumen bara blivit större o större. Efter jag sålt mitt 240 liters akvarium och flyttat till luleå så var det svårt att få köpa ett stö…
-
- 60 svar
- 17,5k visningar
-
-
Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…
-
- 6 svar
- 913 visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-