Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
- 

Aquael start up help required 30l nano tank place to buy coral in cheep rates and requirmentsrequirements - 

- 2 svar
- 531 visningar

- 

- 

Hej! Nyss startat upp mitt kar och kommer ha i städpatrullen efter v2. Vad rekommenderar ni och varför? Triton sa 10 snäckor och 5 eremiter. Är 210l och sump på 40. Jag kommer ha euphellia och såg att eremiter kan skada dessa? Stämmer det? Känns som att det är vanligt med eremiter? Men står överallt att de kan göra stor skada i större mängd? Vilken sort är det som ska vara revsäkra? Mest sugen på clibanarius tricolor Mvh Reryd - 

- 8 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Hej! Tack för insläpp på forumet! Jag har under några dagar fullständigt slukat massor av trådar här och lärt mig en massa. Dokument som tex Saltvattenkemi for dummies är ju helt fantastiskt. Jag är fortfarande i planerings stadiet och har varit hos Triton och Aquariatech för inspiration. Kar och teknik är inte inköpt ännu för jag vill ha det mesta klart för mig hur saker hänger samman. Så min fråga är finns det några tips på nya böcker om innevånarna som jag hoppas på att få släppa ner i akvariet? Böckerna jag sett om saltvattenakvarieskötsel verkar ha några år på nacken och jag antar att det skett mycket med tekniken så där hittar jag nog bäst info här i forumet. (BTW … 
- 

Jag har en (kanske dum) fråga om det finns nybörjar koraller och fiskar som passar i ett 54L akvarium? Jag har studerat så mycket på equipment och skötsel att jag helt glömde bort att kolla upp hur stor akvariumet måste va för clownfiskar (som jag tänkte köpa) men vilken tur jag kollade upp det innan jag köpte nått för jag fick reda på att clownfiskar ska ha minst 20 gallon eller 75 liter... Om det inte finns nått så ska jag absolut inte ens försöka men tänkte man kan ju höra lite här först - 

- 1 svar
- 2,3k visningar

- 

- 

Nybörjare!! Har ett större kar (432 liter med 112 liter sump) som jag är på g att dra igång. Köpt begagnat och då rören till sumpen var kapade så beställde vi nya rör. Vi kapade och limmade ihop allt med måtten från de gamla rören. Här kommer problemet! Röret ner till sumpen blev för kort. Det kommer sitta 14 cm från vattenytan. Jag inser att det antagligen är för lågt? MEN! Själva ”lådan” (och ursäkta att jag använder helt fel termer för grejerna nu!) är väl tät? Så - det kommer aldrig tömmas ur mer vatten från karet än ner till kanten på ”lådan”? Plus vattnet i lådan ner till kanten på röret? Eller tänker jag helt galet? Så vad säger ni som kan - … - 

- 5 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram? - 

- 

- 5 svar
- 934 visningar

- 

- 

jag har fått mitt filter idag och undrar om man måste plocka isär det och ta ut allt vatten när man är klar med det eller e det bara att låta det gå en stund innan man tar vatten från det nästa vecka?? - 

- 9 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Nu ska jag starta upp ett saltvattenskar. Karet är på 275l och jag ska bara köra på LS och fisk. Tänkte köra på Am midiflotor som skummare och cirka 20-30kg LS berorende på vad jag hittar för pris samt även en Osmos. Hur stor bör sumpen vara om jag nu ska använda sump vara, har ett 60l kar. Hur har ni löst ytavrinningen om man inte har sump? Kanske kan göra ett fack i hörnet som ytavrinning. - 

- 6 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

- 

Som rubriken säger så vill jag som komplett nybörjare starta ett nano reef på ca 58L. Vad ska jag tänka på med detta och VAD kan jag ha i detta utan att det ställer till problem? Tanken är att detta ska stå på mitt kontor så att dagen inte bara innehåller datorer och annan teknik /Henke - 

- 12 svar
- 2,7k visningar

- 

- 

La i LS igår och vet inte riktigt vad man ska förvänta sig, och hade inte heller några förväntningar så det blev en positiv överraskning att se, vad i alla fall jag tyckte, så mycket liv bara ett par timmar efter iläggande. Massa ”pinnar”, ”trådar” och grejer som jag inte kan avgöra om det är nåt levande eller dött och dessutom fladdrade det det omkring lite poder av nåt slag i strömmarna som jag inte heller kunde avgöra om de var döda eller levande – en del var rätt stora och såg ut som typ genomskinliga märlor eller nåt. Sen susade en pytteliten ormstjärna (kroppen ca 1 mm och sytrådssmala armar ca 1 cm långa) förbi i strömmarna så jag trodde den var död. Men när den ko… - 

- 11 svar
- 1,7k visningar

- 

- 

När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar - 

- 4 svar
- 946 visningar

- 

- 

Hej alla här på SvG. Jag har köpt mig ett saltvattens anpassat kar på 800 liter med sump och förberett för avlopp mm. Mått på karet är 160x70x70. Men min fråga är då vad ni rekomenderar för teknik utöver skummare och en bra ljusramp då dvs. jag har sysslat med sötvattensfisk i 20 år men nu är det dags för o ge sig in i det okända. jag har ozon anläggning som jag tänkt att köra kopplat till skummaren. Vilken skummare skulle ni rekomendera till detta kar? Jag har tänkt att placera den i sumpen under karet. mvh Andreas. - 

- 13 svar
- 1,7k visningar

- 

- 

Kan man använda vanligt fönsterputs till att rengöra utsidanpå akryl akvarier, typ clown hotell och så? - 

- 6 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Vad kostar det att dra igång ett? Vad behöver jag för utrustning till att börja med? Har bara haft sötvatten innan... - 

- 24 svar
- 12,9k visningar

- 

- 

blir inte botten på akvariumet försvagat när man borrar upp 1-2 hål till sumpen. eller det har ingen betydelse? - 

- 0 svar
- 886 visningar

- 

- 

Då kommer mitt första inlägg på detta forum. Efter kört sötvatten i snart 15 år är det dax för mitt första saltvattenkar. Tänkte börja i liten skala. Karet är ett Fluval Edge Nano 25L. Hade varit en bild på det, men det strular på phototbucket. Kommer att bli en enkel setup med någon sten och 2 st Clowner plus något till. Är helt "grön" på salt Men nu till den stora frågan, nämnligen ljuset. Vad ska jag ha för lampor?? Det måste ju bytas för att fotosyntesen ska fungera?? Kom gärna med tips och förslag. //Ola - 

- 3 svar
- 2,1k visningar

- 

- 

Har fortfarande inget saltkar, men är grymt sugen. Har kollat runt lite på vad jag tror kallas plug and play kar. De verkar variera i risbild rejält. Det jag undrar är vad det är för skillnader på de olika märkena? JAD, RSM, aqua-el, clown/nemo-hotell. Med skillnader menar jag då inte liter... - 

- 7 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej, jag är helt ny inom salvatten, bara haft vanliga sötvattensakvarium innan. Jag har lite funderingar kring vad man ska tänka på när man köper ett nytt kar. Hur viktigt är det att det är ett helglasat akvarium? Jag vill gärna ha ett akvarium som kan "utvecklas" över tiden, dvs vara förberett att lägga till bättre utrustning efterhand. Priserna verkar ju variera väldigt mkt med, såg ett helglasat akvarium på 720 L för ca 4000, huruvida det är lämpligt för saltvatten vet jag inte? Sedan finns det ju salvattensakvarium med inbyggd sump på baksidan för 25-30 tusen i samma storlek (visserligen med övrig utrustning som belysning osv inräknat) Är detta prisvärt? Hur viktigt … - 

- 25 svar
- 5,9k visningar

- 

- 

Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet... Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de... Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40. Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar. Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!! Vad fan skall man tro på?? Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag… - 

- 9 svar
- 912 visningar

- 

- 

Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet? - 

- 5 svar
- 796 visningar

- 

- 

Hej är helt ny inom saltvatten. skall köpa ett tomt begagnat rsm 130. sen köpa levande sten och koraller som är inkörda sedan ett år. kan man flytta över vatten, sten och koraller till det nya karet eller börjar allt om från början. tacksam för svar. som sagt helt ny inom salt tack på förhand - 

- 10 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Hejsan, på pvc genomföringen sitter det en metallgänga i rostfritt stål som det sipprat ut lite rost från. Det verkar som att det inte kommer mer i nuläget. Ska jag byta ut drn så fort som möjligt eller? Jag fixade delen genom en jag känner och det var tydligen dom bästa delarna dom hade, kanske inte i mitt fall. Pvcn ska vara godkänd för kemikaliskbruk. Jag kan tyvärr inte ta en bild då jag är på jobbet. Efter lite läsande så tror jag ingen skada är skedd, så vad tror ni var det något tillfälligt eller kommer det hända igen? - 

- 8 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Tjenare, då jag har smugit omkring här länge nog utan en ordentlig presentation så tyckte jag det var på tiden, då jag har börjat komma igång på riktigt nu! Tänkte egentligen vänta tills jag fått tag i en ordentlig kamera, (på ingång!) men eftersom jag är för ivrig så får ni ha överseende med dom usla bilderna! Karet har tuffat på i lite mer än en månad nu, och alla värden håller sig rätt så bra. PH: 8,1 Alkanitet: 8 Temp: 26,8 Salinitet: 1,025 Kalcium: 440 Magnesium: 1320 Nitrat: 25 Nitrit: 0 Fosfat: 0,5 Ammonium: 0 Ska utföra ett delvattenbyte imon. Är fosfat och nitrat fortfarande lika högt då så ska jag börja köra i lite remover. Karet är på 240 L med ca 35 kg LS. Kö… 
- 

Hejsan! Min euphyllia ser inte så glad ut vet någon varför den ser ut som den ser ut? Mina nia värden ser ut såhär Här är mina värden: fosfat 0 Nitrate 0 Calcium 500 PPM KH 8.0 dKH pH 8.0 nitrite 0 - 

- 8 svar
- 1,2k visningar

-