Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
en nybörjar fråga jag tänker förvara ett akvarium på vinden över vintern vad kan man göra för att förhindra att siliconet torkar kan man smörja in siliconet med vaselin .det kanske är en dum fråga men jag bara undrar ?
-
- 4 svar
- 972 visningar
-
-
Tänker typ som ett lexicon, lista på fiskar med lite info och bilder. Hittar massor "där ute" men vad har ni för tips och rekommendationer ?
-
Hej, jag heter Rickard och bor i Karlstadtrakten och har precis (3 v sedan) startat ett Juwel Rio 180 liter med salt. För 2 år sedan hade jag precis kommit igång med en tank på 375 l, men pga flytt fick jag lägga ned denna precis när det började bli roligt.... Men nu är man alltså igång igen men nu i lite mindre skala, även om andra planer redan börjar komma. (hörde jag någon säga: Lugn, lugn?) Första fiskarna (1 st c. bispinosus + 2 a. ocellaris) åkte i karet härom dagen. Och naturligtvis, när man passerat "point of no return" upptäcker man något mindre kul. Mittstaget på plastsargen i överkant på karet har släppt, och när jag mäter mitt på karet ser jag att det skiljer …
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl. Vectra M2 returpump 2x Reefwave 45 3xreefled 160s Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start. Hade ni använt den metoden? Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och …
-
-
- 4 svar
- 854 visningar
-
-
Hej alla kloka, dags för ännu en dum fråga. Jag upplever att det i mitt akvarie är mycket partiklar. Detta syns tydligt vid blått ljus. Det är små vita partiklar, mindre än en millimeter. Anar att det antingen är små luftbubblor från skummaren, dåligt utspätt salt eller calcium-tillsats. Har för några månader sedan haft prick på en av mina fiskar. Sedan dess har jag skaffat UVC och har sedan dess inte upplevt några som helst symptom eller problem med fiskarna. Vad jag förstår går pricken upp från substratet i perioder om tre veckor och borde väll inte åka runt i vattnet som jag upplever att dessa prickar gjort i veckor? Några klokheter?
-
- 4 svar
- 376 visningar
-
-
Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har fått gräna alger på den levandestenen i mitt akvarie är det nåt som man kan ta väck eller hur gör jag .. Eller ska jag låta det va .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 4 svar
- 779 visningar
-
-
Har hämtat hem mitt akvarium idag(Blenny 80 L) allt har gått bra förutom att jag nu har koraller och fiskar i en balja med deras gamla vatten och däri har dom nu legat i över en timme när jag börjat blanda salt och försöker värma upp vattnet, Det ligger jätte mycket salt kvar på botten och det spelar ingen roll hur mycket jag rör om med slev eller riktar pumpen mot botten så sjunker det ner dit igen, Termometern har inte rört sig alls på över en timme, står fortfarande på 20 grader medan doppvärmaren lyser att den är på,,,, Jag klarar tydligen inte ens av detta enkla! Och börjar få panik då fiskar och koraller behöver få komma i vattnet då det gamla börjar bli kallt nu, v…
-
- 4 svar
- 730 visningar
-
-
Hej! Jag började med ett litet projekt för cirka 10 månader sen i form av ett litet men snyggt saltvattensakvarium. Jag började med att köpa bottenmaterial, skummare och pump hade jag sen tidigare för att sedan köpa stenen 2 månader senare. Sedan fick det stå och gå utan levande invånare i 2 månader. Nu är det så att detta 70 liters saltvattenskar ska så småningom bli 300 liter, men ekonomin håller inte för att köpa allt det nödvändiga på en och samma gång. Jag är en nybörjare inom akvarium och söker nu lite hjälp då min lokala butik inte har så bra koll på saltvatten. Så nu till hjälpen jag ber om; vad behöver jag ändra på? Vad har jag gjort fel? Karet är som sagt på 7…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
-
Nu har jag faktiskt en fråga inför budgeteringen som jag inte hittat svar på i böcker - hur mycket el ska man räkna med förbrukas? Jag förstår ju att detta beror på hur stor/mycket utrustning man har, men om nån har koll på ungefärligen ett RSMs förbrukning så vore jag tacksam. Jag inser också att troligen ingen sitter och räknar exakta siffror här, men på en höft vore det trevligt att få nån input om huruvida man ska räkna med att detta påverkar ens elräkning (som singel i en etta är den rätt låg just nu) märkbart.
-
- 4 svar
- 947 visningar
-
-
-
Detta måste nästan ses som ett skämt för er indoktrinerade akvariumister men jag behöver verkligen hjälp! Jag har haft ett flertal guldfiskar, alla har dött inom ett par veckor och jag kan verkligen inte förstå varför. Jag följer alla anvisningar ifrån djurafären men ingenting hjälper! Har ni några tips på hur jag ska hålla mina små rackare i liv?
-
- 4 svar
- 857 visningar
-
-
Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Någon som testat dessa 2 lysrör? http://www.drakfisken.se/t5-ror/1154-aqua-science-blue.html http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0 Vilket ska man välja?
-
Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?
-
- 4 svar
- 699 visningar
-
-
hej alla sg:are jag är ny till både sg och saltvatten. jag ska köpa ett nano reef 60l som kommer stå i mitt rum. jag kommer få vatten från ett friskt akvarie och handla levande sten från mitt jobb samma med fiskar/räkor/snäckor/mm. men jag vill bara ha lite tips för detta små akvarium. jag skulle vilja ha 2 clown och någon art av Gobiidae vad tror ni är detta möjligt eller är det förlitet akvarium? hur mycket sten ska man ha? sand eller ingen sand? (pumpar och filter får jag med) vad ska jag ha för räkor/ snäckor? vad förslår ni för koraller? tack så mycket i förhand krille
-
- 4 svar
- 784 visningar
-
-
Hej, Vi körde ju igång vårat kar i slutet av juni och har successivt tillfört levande. Vi har hittills endast utfört ett delvattenbyte (10%). Finns det något sätt att kontrollera när det är dags att utföra delvattenbyte? Mina vattenvärden ligger bra, i alla fall de jag kollar(Ca, Kh, Mg, Nitrat, Fosfat, Ph, salthalt)
-
-
- 4 svar
- 615 visningar
-
-
Hei Jeg har en Deltec MC 500 skummer som lager microbubbler . Noen som har noen gode råd til meg?? Den har gått nå i ca 6 uker .
-
- 4 svar
- 782 visningar
-
-
Idag såg jag att min harley quinn räkas högra klo är borta, växer det ut en ny igen? Är orolig om det är något fel på den.. Hade uppskattat om någon hade information som kan lugna mig mvh Nils
-
- 4 svar
- 768 visningar
-
-
Fick igår hem en gul kirurg. Den verkade relativt lugn och började gå och beta på stenarna direkt. Några timmar senare när vi kom hem efter julbord och endast blåljuset är på upplevde jag den extremt stressad. Simmande fram och tillbaka konstant tills ljuset släcktes helt. Då simmade den bak vid en sten och verkar ha hållt sig där hela natten. Den har ett tydligt vitt streck över magen, vad är detta? I karet bor 2 clowner (snälla och obrydda) samt en liten blyg bicolor dvärgkejsare.
-
- 4 svar
- 599 visningar
-
-
Hej, Dessa små vita prickar sitter på bakglaset i vår tank, är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte om de ska tas bort så kanske det är enklast att göra det nu.
-
-
- 4 svar
- 635 visningar
-
-
Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System
-
- 4 svar
- 990 visningar
-