Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by sundvall,

Hej Kom hem efter jobbet idag och trodde jag hade lite vatten i sumpen då det såg ut som syre bubblor på rutorna, När jag tittar närmare så är det nån slags djur, men vad?? Nyttiga eller bör jag vara orolig,det är hur många som helst och små vita varelser

2. Started by SaltisLinda123,

Hej! Har ett 80 liter och har en coral moon led som sitter 20 cm över ytan och en en stylophora 10 cm ner under ytan. Imorse så ser jag att min anemon har vandrat upp och sitter nu 10 cm under ytan måste jag höja procenten på lampans ljus eller kan jag låta det vara och se om anemonen tycker det är en bra plats nu när den flyttat på sig ?

3. Started by andersb48b,

Önskar alla akvarister ett Gott Nytt År!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by ungsgard,

har 3 Clownfiskar, nemo, sedan ngr dagar tillbaka och har sett att tva av dem varje morgon ligger tätt intill varandra uppe vid ytan i ett hörn av akvariet. Nästan med sidan mot ytan. Är detta normalt eller mar de daligt? Efter ngr minuter vaknar de till liv och beter sig normalt under hela dagen. Den tredje, som ar den största, haller sig vid botten även under natten. / Björn

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Christer Kempe,

Hej Jag har också problem med sörplande ljud. Har ett 400 L som jag nu provat sumpen som jag byggt. Hade tänkt ha en Aqua bee 2000 L men har även provat med Eheim 1200 men det sörplar. Jag har överrinning i hörnet men bara ett 25 mm rör med 2 90 böjar i överrinnings boxen. Jag har ju i princip byggt en durso utan luftslang (se bild). Kan det räcka att sätta dit en luftslang ? Eller är 25 mm för litet ?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by wizz,

Har en liten fråga.. Hur länge kan det stå i dunkar utan att bli dåligt ? Menar det finna ju ingen direkt cirkulation i en dunk då man inte har någon pump i den ??

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Neostar,

Jag har byggt grottor i mitt saltkar, men kom på att jag inte sett någon som har det, är det någon anledning varför ingen har det ? Själv tycker jag det är riktigt snyggt.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Hej! Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta. Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare! Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar. Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in. Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops. Till frågan: Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt? Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar! Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Nelli,

Hej, jag 2 typ av BTA och den gröna trivs bra och brukar dela sig en gång om året, medan dom röda "entacmaea quadricolor" blir mindre och mindre under åren... Om någon kan tipsa om orsaken skulle vara väldigt tacksam!

10. Started by Jonas Olausson,

Har i några dagar sett att en utan mina blåbenade eremiter sitter på min galaxea , någon som vet om den äter på den eller vad den gör ?

11. Started by Batty,

En clown va borta i morse, förmodligen död mätte nu när jag kom hem, 0 i nitrit, men nitratet var över 10. Skall göra vattenbyte nu kommer det att hjälpa? eller va finns det annars för lösningar? va det de som tog kål på clownen?

12. Started by Karl Einar,

Hej! Jag kommer snart att sköpa ett komplett 30 l kar Jag undrar vilka invånare och koraller som skulle passa bra efter som det är så litet.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by spoix,

Hallå, Har införskaffat mig ett kar med aluminium ram som jag inom snar framtid skall börja använda. Men har sökt lite på nätet och kommit fram till att det är olika bud som gäller angående underlag. Vissa säger man skall ha frigolit under andra att ingenting behövs mer än en rak skiva... Har sett att några här på guiden har ramakvarium och undrar hur ni gör? mvh

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by andersb48b,

Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009

15. Hej! Jag lyckas inte hitta den typ av kar jag vill ha. Det närmsta jag kan hitta utseendemässigt är ett IM Nuvo Fusion micro (http://innovative-marine.com/nuvo-aquarium/micro30L.html). Jag tänker ett sumplöst kar med bra möjligheter för filtrering bakom, och bra vattenflöde till "sumpdelen". Problemet med IM-karet ovan är att man ser "sumpdelen" väldigt bra från sidan då den går från vägg till vägg. Då mitt kar ev. skall stå längs väggen i en hall så är tyvärr kortsidan det första man ser. Sedan skulle jag öven önska att mitt kar var större en IM-karet, men bara på längden, helst inte djupare än 400mm. Då kom jag på tanken att man borde i ett långt kar klara sig på att ba…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Hiper,

Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by rizze,

Jag har en fråga om hur bra är det med UVC i saltvatten? Har koi i damm och där är det mycket bättre att köra UVC mot vanlig UV. Har tänkt köpa ett ca 300 liters och börja med. Har varit sugen på saltvatten länge men nu är det dax.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Quirkz,

Är väldigt nöjd med den här ATI powercone 250 i

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs

20. hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  21. Guest
    Started by Guest,

Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  22. Tjena. När ska man se aktivitet i sin levande sten? La i den i fredags. /Putte

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Rohdin,

hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Axxe,

Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by adels_reef,

Hej. Funderar på maxspect nano-tech bio-sphere balls 1 kg utav de är som 10kg levande sten. Nån som använder dessa? Fungerar det bra? Funderar isåfall på att byta ut att Ls i sumpen och bara köra bioballs. Så får man mer plats. Lättare att göra rent. Plus mer yta för bakterie. Funderar då jag har högt nitrat och det samlas ju en del skit i sumpen. Har nitrat på mellan 15-20. Har minskat mat samt antalet fiskar. Kör med skummare Reef octopus elite 220int på 4 av 5. rullfilter. Kör även full dos utav Af nitraphos. Har även provat modern reef och zepstart 3 nopoxlikanade medel. Men inget biter. Övriga tip…

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.