Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej.... och hjälp.... på glaset finns det många mikroskopiska vita organismer som man kan knappt se....de rör på sig men kan inte säga om vad de är för nåt.... är det nåt som har någon aning vad kan det vara för nåt? de är pass mikroskopiska och kan inte ta foto på dem ....men kan man se de med ögat när man titta från närmare.... I karet finns det två clowner två lysmata ambojnensis och en yellow tang samt några erimiter och sniglar. pfffff...... är det nåt som jag måste vara orolig för? alla ämne inom normala gränser. tacksam för er hjälp! med hälsningar tas
-
-
- 13 svar
- 937 visningar
-
-
Lyste in i mitt akvarium efter släckning o fann detta. Vad tusan e det för snigel och om det är det kan den ställa till problem för mina koraller o mussla. ? Tacksam för hjälp !
-
- 7 svar
- 937 visningar
-
-
Hej Helt ny här på forumet och har massor med frågor. Håller som bäst på med att bygga mitt akvarium ett 800 l. hörn och har tänkt att köra igång långsamt senare men under tiden tänkte jag köra igång min blivande karantän med bara sand och sten. Detta för att under uppbyggnaden av stora karet kunna "odla" egen levande sten och fixa en levande sandmassa, då jag ska ha DSB i det stora karet. Min fråga är egentligen om någon har nått förslag på hur man ska lagra sand och sten tills akvariet är färdigt tex. om ls behöver vattencirkulation och i så fall hur mycket och även hur känsliga organismerna i stenarna är för vatten värdena etc. ? Jag är tacksam för alla förslag. MVH Ro…
-
- 5 svar
- 937 visningar
-
-
Hej! mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka? vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka? mvh
-
- 3 svar
- 937 visningar
-
-
-
Hej, klassiska nybörjarfrågor men tacksam för hjälp eller guidning. Efter husköp i höstas så börjar jag planera för mitt första saltvattens akvarium, har sysslat med sötvatten tidigare. Det kommer bli ett inbyggnads akvarium ca 110x60x70 OW glas. Vad är att tänka på gällande botten borrat, ytavrinning, tips på akvariebyggare? Det är dåligt med plats under karet då det är en gammal eldstad (stått en kakelugn här innan). Så planen är att sätta sump och teknik i källaren under akvariet. Någon som har erfarenheter av sump i källaren?. Läst om någon som gjort det tidigare och tycker det verkar som en bra idé.
-
-
- 3 svar
- 936 visningar
-
-
hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!
-
- 4 svar
- 936 visningar
-
-
Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr. Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset. Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt. Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska va…
-
- 3 svar
- 936 visningar
-
-
Tjena, Jag har köpt ett 58 Liters clownhotell. Lite information om akvariet detta fick man med: * Biofiltersystem inklusive vattenpump, filtervadd, filterpåse, bio-bollar, aktivt kol och keramiska ringar. * Komplett ljussystem med LED-lampa och UV-ljus. * Doppvärmare och skummare. * Öppningsbar ramp av kraftig ABS-plast med dubbel tystgående kylfläkt. Rampen kan fällas upp för enkel skötsel, och även skjutas bakåt så att den hänger på baksidan av akvariet. Är det något mer än det jag kommer behöva? Tänkte även ha en ls men vet inte riktigt hur stor jag ska ha skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips om storlek och kostnad lite sånt om lsen. Tänkte skaffa mjuka koraller…
-
- 1 svar
- 936 visningar
-
-
Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)
-
- 7 svar
- 936 visningar
-
-
Såg att det finns ett kit från JBL med olika vattentester för 1000:-. Kanske prisvärt om testerna är ok? Mvh Urban
-
- 2 svar
- 936 visningar
-
-
Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar? Skälvavrining och en pump
-
- 2 svar
- 935 visningar
-
-
Vad rekomenderar ni igentligen för clean-up crew till 54 liter? (eller större också för den delen) Vill ha ett gäng med astreor, men efter vad jag läste att clownen skrev, att de inte är anpassade för revakvarium och defenitivt kommer välta lite då och då vill jag nog inte ha dem. Mina djur är inga slit och släng-produkter... Vilka sniglar ska man ha? Turbosniglar blir ju rätt stora så jag kan ju inte gärna ha 10-15 turbosniglar. Kom med förslag är ni snälla
-
- 2 svar
- 935 visningar
-
-
Har haft min kaninfisk i tre dagar nu och den vägrar äta. Hen blir rent till sig när jag slänger i mat och börjar åka rundor, men sen händer inte mer. Har testat med diverse torrfoder, artemia, mysis, lobstereggs, norri och ocean nutriton formula two super color. Några tips? Det brukar väl vara ett bra tecken att fisken blir "galen" när man slänger i mat?
-
- 5 svar
- 935 visningar
-
-
Hej nu är akvariet fyllt med LS samt vatten pumparna går men hur vet jag att skummaren fungerar? Ska jag ha i något vatten i den?
-
-
- 5 svar
- 935 visningar
-
-
Hej! Är ny här och ytterligare en nybörjare som skaffat en clownhotell. Har haft igång det i lite mer än 3 veckor. Mitt stora problem är alla dessa microbubblor, hur blir jag av med dem? Och så har jag tänkt att köpa en extra pump, men vilken ska jag köpa? //Niklas
-
- 4 svar
- 935 visningar
-
-
Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??
-
- 1 svar
- 935 visningar
-
-
Nu är det på dagen en månad sedan jag stoppade ned LS i min lilla kub men allt har inte varit frid och fröjd under månadens gång. Hade en liten olycka i mitt 540L kar då min kulfisk (fahaka) körde en kamikaze mot framrutan och lyckades faktiskt göra ett till synes ordentligt stenskott (näbbskott) mitt i rutan så det var bara att skrota det karet och fixa nytt . Åter till det salta, vilket faktiskt har än så länge varit en dröm att ställa i ordning och bygga ihop och vart inte så farligt dyrt som jag trodde, utan jag har kommit undan relativt billigt vilket varit tur angående olyckan ovan. Har funnit en hel del liv i baljan som har ploppat ut ur Ls en efter en. 2st mindre …
-
- 5 svar
- 934 visningar
-
-
Karet har varit tänt i 2 dagar nu, ca 8 timmar per dag. Det fanns inte innan jag tände. Inget att bry sig om eller?
-
- 10 svar
- 933 visningar
-
-
har en sån där termometer med blykulor eller vad det nu är i botten på den! nu föll den i botten på karet ochalla dom for ut! finns det nån risk att allt dör nu eller! vad gör jag???
-
- 8 svar
- 933 visningar
-
-
Tjena, undrar va som är bäst med tider för ljuset? Vilken tid som är bra att slå på och av? även om Moonlight är det så att den ska va tänd när ljuset är släkt eller e de bara några timmar efter/före? Mvh Anton
-
- 5 svar
- 933 visningar
-
-
Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon
-
- 2 svar
- 932 visningar
-
-
Hej! Någon som kan hjälpa mig att identifiera detta? Har pågått i ca 4 månader. Har provat chemiclean, täta vattenbyten mm. Försöker dosera upp nitrat (omätbart) med ATI N. Ökar inget, eller så är mitt test paj... Även lågt phosfat. Karet har varit igång i ca 8 månader. Försvinner nästan över natten. Blir lite luftbubblor i det, fast inte alltid? Hjälp!!! Mvh Kuppe
-
- 4 svar
- 931 visningar
-
-
ett problem kommer sällan ensam:-) har ägt akvariet i tre dagar och redan bytt ut saker för 2000kr sammanlagt!! hursomhelst så har mitt ena lysrör börjat flimmra! det står i locket "replace with 55w t5 blir lite förvirrad för när jag skgooglar på t5 så ser dessa rör inte alls lika ut! mina rör är så att säga dubbla glasrör med en kontakt i ena änden. sen ser jag att det fins något som heter faunamarin AS duo på 80w på tritonär det nåt som kan passa?? Mvh
-
- 6 svar
- 931 visningar
-
-
Det blir en liten fet yta på halva vattenytan ? Går det bort efter ett tag eller behöver man rikta om pumparna? Akvariet är ju helt nystartat så det kan ju vara så att bakterier å annat smått å gott skall växa till sej lite först , Inget är som väntans tider .
-
- 4 svar
- 930 visningar
-