Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Har i några dagar sett att en utan mina blåbenade eremiter sitter på min galaxea , någon som vet om den äter på den eller vad den gör ?
-
- 2 svar
- 976 visningar
-
-
Går i tankar att beställa nytt kar ifrån diamant aquarium i tyskland. Är dom något att ha och hur är byggena ? Funderar på ett som är 180*70*60, men när man väljer optiwhite, är det alla 3 sidor då eller är det bara framsidan ? Är man dum om man beställer ett mindre akvarie 130*50*50 som sump när man endå handlar av dom ? Frakten är inget att orda om, jag har en kollega som hämtar upp det med lastbil. Har ni andra tankar och ider så hojta gärna till.
-
- 3 svar
- 975 visningar
-
-
Hej! När jag kom hem idag så upptäckte jag att min ena Ricordea Yuma var täckt av ett tunt lager av nästan genomskinligt slem. den har varit i karet i 4 dar och det har inte varit några problem. Det är även 2 andra Ricordeor som växer på samma gren precis bredvid och de har inget slem på sig. Min Salarias tog sig en tugga när har svepte förbi och han verkar må bra. Ska jag låta det vara kvar eller ta bort det försiktigt?
-
- 7 svar
- 975 visningar
-
-
Hejsan skulle behöva hjälp med vilket lim som är säkert att använda i ett saltkar, ska limma en del död sten över skarvar på min hemmabyggda revkeramik och undra vad som går att använda. Har funderat på smältlim, funkar det? tacksam för hjälp Tobbe
-
- 4 svar
- 975 visningar
-
-
Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke
-
- 4 svar
- 975 visningar
-
-
Har bestämt mig för att behålla min burk så jag postar lite bilder på karet så får ni säga vad ni tycker dock så dog min vulpina 4 dagar efter jag kasta lite fröken fiskar i tanken så den är tyvärr inte kvar ;(
-
- 6 svar
- 975 visningar
-
-
Hej Jag är ny på saltvatten och har en fråga Jag har fått en konstig slöja runt min nya och första korall och undrar om ngn vet vad det är ? min egen gissning är för lite ljus mvh Ola
-
- 3 svar
- 974 visningar
-
-
Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…
-
Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J
-
- 1 svar
- 974 visningar
-
-
I min skummare prizm skimmer så finns det en behållare med aktiv kol. Kan man fylla halva med aktivt kol och den andra halvan med någon sorts fosfatbindande medel och fungerar det då som en kommersiell fosfatbindare?
-
- 1 svar
- 973 visningar
-
-
Hej, klassiska nybörjarfrågor men tacksam för hjälp eller guidning. Efter husköp i höstas så börjar jag planera för mitt första saltvattens akvarium, har sysslat med sötvatten tidigare. Det kommer bli ett inbyggnads akvarium ca 110x60x70 OW glas. Vad är att tänka på gällande botten borrat, ytavrinning, tips på akvariebyggare? Det är dåligt med plats under karet då det är en gammal eldstad (stått en kakelugn här innan). Så planen är att sätta sump och teknik i källaren under akvariet. Någon som har erfarenheter av sump i källaren?. Läst om någon som gjort det tidigare och tycker det verkar som en bra idé.
-
-
- 3 svar
- 973 visningar
-
-
Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den
-
- 3 svar
- 973 visningar
-
-
Hur ofta brukar pepparmintsräkor ömsa, är det olika, eller är det en gång i månaden? Min ömsade för inte alls länge sedan 1 / 2 veckor sedan och nu idag hittade jag att den ömsat igen.
-
- 2 svar
- 973 visningar
-
-
Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....
-
- 1 svar
- 973 visningar
-
-
Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????
-
- 2 svar
- 972 visningar
-
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 972 visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvatten och har en undring om hur man bör starta upp ett clownhotell. Funkar detta?: 1. Köpa sand, akvarium, tester, salt, osmos m.m. Ingen LS eller djur än. 2. Hälla i sand i karet. 3. Blanda saltvatten i en hink eller liknande (är det sen bara att hälla i vattnet i karet direkt på sanden?). 4. Fylla hela karet och starta pump, skummare. 5. Vänta några dar, köpa LS. 1-4 är alltså första dagen så mina frågor är egentligen: Hur får man vatten från hink till karet? Bör jag fylla karet helt dag 1 och köra igång skummare och pump?
-
- 6 svar
- 971 visningar
-
-
hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!
-
- 4 svar
- 971 visningar
-
-
Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)
-
- 7 svar
- 971 visningar
-
-
-
Karet har varit tänt i 2 dagar nu, ca 8 timmar per dag. Det fanns inte innan jag tände. Inget att bry sig om eller?
-
- 10 svar
- 970 visningar
-
-
Nu har jag bestämt mig för att göra en ordentlog sump, men hur stor bör den vara till mitt 375l kar?
-
- 1 svar
- 969 visningar
-
-
När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar
-
- 4 svar
- 969 visningar
-
-
Hej! Ska börja lite smått med saltvattensakvarium och undrar var det finns några butiker i östergötland? Mvh/Tozze
-
- 2 svar
- 969 visningar
-
-
Jag har två sandvändande sjöstjärnor och den ena mår inte så bra ser det ut som. Den rör sig fortfarande över botten men armarna ser inte friska ut. Ska jag ta död på den eller finns det hopp?
-
- 1 svar
- 969 visningar
-