Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by per-åke,

Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by agnesmattsson,

Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och bygger just nu ihop mitt aquascape. Tanken är att ha fisk och lite enklare koraller. Har precis byggt upp och tänkte kolla här om detta är ett rimligt bygge innan jag limmar ihop allt!

• 5 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Johnny Tveit,

Hej. Är det möjligt att ha ett akvarium där man inte får alger på glaset? Mvh Johnny

4. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. kan man mata saltvatten fiskar med röda mygglarv?

• 4 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Freddess,

Har läst lite olika om botten material. Endel anser att levandesand är bäst. Läser även att några anser att det bara samlar nitrit, nitrat. Blir inte även kross och kalk levande tillslut?

• 3 svar
    • 1k visningar
  6. Started by mikael_pecov,

Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke

• 4 svar
    • 1k visningar
  7. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?

8. Started by ExCeed,

Skaffade i fredags de 2 första fiskarna; 2 röda sammetsclowner. Än så länge mår de bra, den ena är lite feg och gömmer sig rätt mycket. Va väldigt orolig i början att jag hade fått 2 hanar, då de hela tiden stirrade på varandra och simmade mot varandra när de var i påsarna, (kille i affären var inte säker på hur man såg skillnad på de) men sen när de släpptes ut i karet, tydde de sig till varandra rätt snabbt. den mindre slog den lite större i fejan med stjärtfenen en två gånger men nu är det lugnt, så jag hoppas det är en hane och en hona. De är lite jobbiga att mata, då de är lite tröga att fatta att det är käk som kommer uppifrån, så mycket hamnar på sanden och det rö…

• 4 svar
    • 1k visningar
  9. Started by terrang66,

Har köpt en pump där det saknas en magnet kan man ersätta den med vilken magnet som helst Eller måste man ha någon speciel till saltvatten

10. Started by Wigge,

Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)

• 7 svar
    • 1k visningar
  11. Started by magnus1982,

hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??

• 6 svar
    • 1k visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1k visningar
  13. Started by skulderblad,

Hej! Har haft ett 58 liters JAD-kar igång i snart tre månader och vill nu utöka till ett 100 liters och tänkte då prova att köra med vanligt sötvatten och blanda det med salt. Allting såg bra ut ut och har gjort det i några dagar, men när jag stängde av mina två pumpar (ena pumpar 1200 liter/h och andra 300 liter/h) och glömde sätta på den så var karet helt grumligt och det ligger ett litet tunt lager på botten, kan mycket väl vara salt. Kommer detta att återhämta sej när man startar pumparna igen eller måste jag göra om allt igen? Tacksam för bra svar! MVH Tordh

14. Hej! Har ett ganska akut problem, något har hänt med överrinningen i mitt akvarium så att vattennivån inte håller sig stabil. Ovanpå röret som går ner till sumpen sitter det en hatt som man ska kunna reglera hur mycket luft som kommer in i röret och det ska reglera nivån på vattnet. Nu går den inte att hålla stabil, antingen blir vattnet väldigt lågt (och mycket i sumpen) så att röret ner till sumpen suger in luft, eller tvärt om att det blir väldigt hög nivå uppe i karet så att cirkulationspumpen nere i sumpen suger in luft. Det går liksom inte att hitta en bra nivå längre? Någon som vet hur det här funkar, vad är det som gör att nivån ändras så drastiskt…

15. Started by H8RED,

Hej på er alla. Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen. Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha. Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm. I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps. Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få s…

• 4 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Jensan72,

När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar

• 4 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Kn0tan,

Nu är det på dagen en månad sedan jag stoppade ned LS i min lilla kub men allt har inte varit frid och fröjd under månadens gång. Hade en liten olycka i mitt 540L kar då min kulfisk (fahaka) körde en kamikaze mot framrutan och lyckades faktiskt göra ett till synes ordentligt stenskott (näbbskott) mitt i rutan så det var bara att skrota det karet och fixa nytt . Åter till det salta, vilket faktiskt har än så länge varit en dröm att ställa i ordning och bygga ihop och vart inte så farligt dyrt som jag trodde, utan jag har kommit undan relativt billigt vilket varit tur angående olyckan ovan. Har funnit en hel del liv i baljan som har ploppat ut ur Ls en efter en. 2st mindre …

• 5 svar
    • 999 visningar
  18. Started by Nille83,

Det fattades bara detta efter mina nitrat-"problem". Troligtvis har min sjöborre möblerat om karet inatt, kontentan blev att en av mina koraller lyckades landa rakt ner på en annan. Som tur var så skadades bara den som jag visar bild på. Kommer det växa ut nya polyper här? Eller ska jag klippa av de döda bitarna?

• 3 svar
    • 999 visningar
  19. Started by Mikael Stolt,

Hej, Jag har vart medlem här ett tag och började med denna trevliga hobby i februari i år. Började med ett Juwel akvarium som salt, sålde det ganska snabbt och köpte mig ett Red Sea Max 260. Sen hade jag det i nästan 6 månader innan jag sålde det vidare och köpte mig ett likadant men 170-modellen och tanken var att även beställa ett mått anpassat efter mina egna önskemål, allting var väl så gott som klart med själva karet, dom som skulle tillverka det stängde igen för semester o väl åter från semestern så var allting väldigt mycket dyrare än vi avtalat. Har nu kört mitt lilla Red Sea 170 men går och drömmer om ett större, det är här mina problem börjar och jag…

20. Started by C.Salvini,

Hej! Håller på att starta upp ett 63 liters för att prova på det här med saltvatten. Beställde 10 kg ls som skulle levereras med bussgods. Efter ett par veckors väntan kom idag ett sms från bussgods att paketet kunde hämtas. Glad i hågen hämtar jag paketet,när jag packar upp slår jag ett öga på fraktsedeln och får se att paketet är inlämnat den 29/1 alltså har stenen skvalpat runt med bussgods i en vecka. Stenen var packad i en stor hink med lock på inslagen i fuktigt papper. Har stenen tagit någon skada av den här hanteringen? Mvh Viktor

21. Started by jojjo00,

Hej Behöver rekommendationer om pumpsystem till 200 liter saltakvarium. Jag vet vad jag gett mig in på. Berätta gärna hur ni har det i ett 200 liters akvarium? Tacksam för snabbt svar:)

• Gilla
    • 8 svar
    • 998 visningar
  22. Started by VivaLaAdam,

Hej! Jag har sedan tidigare haft en 200 liters burk som jag gkorde mig av med, och funderar nu på att starta upp igen efter stigande intresse. Det är så att jag ska till usa i höst där priserna på sten, sand, koraller m.m är mycket bättre än i Sverige. Jag har då tänkt att man kanske skulle kunna utnyttja detta på något sett vid en eventuell uppstart... Det jag undrar då är hur länge diverse djur, sten och koraller klarar sig i skickning, fiskar antar jag ju är helt utom frågan. Men det jag vill veta hur länge det klarar sig i en kartong med plastpåsar är: Levande sten Eremiter Sniglar Skivanemoner Knappar Mjukkorall Man får ju räkna med en 24h period inom usa och sedan…

• 8 svar
    • 998 visningar
  23. Started by Anna93,

Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar? Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar? Tack för svar Anna.

• 7 svar
    • 998 visningar
  24. Started by Dellan1980,

Har bestämt mig för att behålla min burk så jag postar lite bilder på karet så får ni säga vad ni tycker dock så dog min vulpina 4 dagar efter jag kasta lite fröken fiskar i tanken så den är tyvärr inte kvar ;(

25. Started by SaltisLinda123,

Min ricordea börjar få 2 munnar håller den på att bli flera ?

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.