Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:
-
- 6 svar
- 929 visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvatten och har en undring om hur man bör starta upp ett clownhotell. Funkar detta?: 1. Köpa sand, akvarium, tester, salt, osmos m.m. Ingen LS eller djur än. 2. Hälla i sand i karet. 3. Blanda saltvatten i en hink eller liknande (är det sen bara att hälla i vattnet i karet direkt på sanden?). 4. Fylla hela karet och starta pump, skummare. 5. Vänta några dar, köpa LS. 1-4 är alltså första dagen så mina frågor är egentligen: Hur får man vatten från hink till karet? Bör jag fylla karet helt dag 1 och köra igång skummare och pump?
-
- 6 svar
- 929 visningar
-
-
Hej, Jag har ett litet sötvattensakvarium idag men fått upp ögonen för och planerar att köpa ett saltvattensakvarium. Jag har sett ett kar som heter Red Sea Max 250 och undrar om någon har någon erfarenhet av detta och om man redan innan man driftsätter det borde byta ut någon del som är tex är underdimensionerad eller liknande. Tack på förhand, Ulf PS. Fascineras av alla fina akvarium ni lägger ut bilder på. DS
-
- 10 svar
- 929 visningar
-
-
Köpte min första levande sten i söndags. Stoppade ner denna i mitt första saltvattenskar i måndags. (Stenen hade precis kommit till affären och låg då fuktig i kartong) ny sten har jag hört ska vara bra så jag satsa på det. Stenen packades i en plastsäck och kartong som jag tog hem. Dagen efter stoppades den i karet när jag fått rätt salthalt och temperatur. (Den låg fuktig i påsen ett dygn.) Tycker inte jag ser någon form av liv förutom kalkalger och så. Hade trott att det skulle finnas iaf nån typ av småkryp? Sen läste jag i Daniel Knops bok att det är bra att ha i lite makroalger vid uppstart, men det har jag inte hört/läst någon annan stans. !? …
-
-
- 5 svar
- 928 visningar
-
-
Hejsan, Mina clowner kände sig lite risiga, men börjar få lite mindre prick.. MEN istället har jag fått någon slag explosion av små små små vita prickar, som har satt sig på rutorna, men jag TROR att de även snurrar runt i karet.. Om man går nära ser man att de låångsamt rör på sig!! Hitta inte detta i någon av mina böcker och undrar lite vad jag skall göra? skrapa bort allt och låta det gå in i sumpen->filtrera? Skaffa UVC? Kör redan med fosfatadsorber, mindre belysning och aktivt kol.. det verkar som det hela brakade loss efter min storstädning av alger. Alla råd är välkomna
-
- 3 svar
- 928 visningar
-
-
jag har haft ett clownhotell i snart 1 år. och har nu köpt ett 250 liters akvarium istället. jag läser på och har mig och har bestämt mig för att höra med en deltec 300 påhängnings skummare. med mera självklart. men när man läser så kör nästan alla med sump och ytavrinning och allt vad det heter. är jag lat eller bara okunnig som inte tänker göra det. kommer mitt akvarium fungera sämre bara för att jag kör utan sump? eller handlar sumpen egentligen bara om en inredningsfråga. mvh mange
-
- 4 svar
- 928 visningar
-
-
-
Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte
-
- 2 svar
- 928 visningar
-
-
Precis fyllt karet med vatten och självklart ser det ut som gröt i det (korallsanden och levandesanden som gjort det). Men tänkte att jag skulle prova skummaren, men den skummar över hela tiden kvittar hur jag ställer in den. Jag minns knappt hur det var sist jag startade ett kar, men är det normalt att skummaren skummar över hela tiden precis när man startat ett kar?
-
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Svårt att få en bra bild på det, men hoppas ni kan se vad det är. Är det något jag vill ha kvar?
-
- 9 svar
- 927 visningar
-
-
hur har ni som haft problem med glasrosor fått bukt med dem? har beställt en räka (lysmata wurdemanni tror jag den hette) som tydligen ska käka dem, men den är restad. har massvis med glasrosor i olika storlekar. först satt dem på en sten och nu har dem spridit sig. hur sjutton ska jag få bukt med dem?
-
- 2 svar
- 927 visningar
-
-
Håller på att sätta upp mitt andra kar på 120L (75X40X40) och tänker skala av 20x40 i kortsidan för en inbyggd sump. 1. Har en bit överrinningskam över sen förra bygget på drygt 16cm och en returpump på 1000l/h. Täcker kammens längd flödet? 2. Jag ska dela sumpen mitt av B20xL20xH32, ca 13 liter returkammare i sista kammaren, kan jag skala ner storleken på returkammaren för att kunna hushålla refugium i större storlek i den första kammaren?
-
- 2 svar
- 927 visningar
-
-
hej! är rätt ny inom saltkar, och undrade då jag ska lägga några döda koraller i en 26/l låda med kranvatten som får stå ett bra tag, med en streamer och bakterier + salt länkade en bild på saltet, som är lämpligt för kranvatten, MEN hittar ingenstanns om lämpliga doseringar eller doseringstabeller eller liknande, någon som kan hjälpa mvh
-
- 1 svar
- 926 visningar
-
-
Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 926 visningar
-
-
Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade
-
- 9 svar
- 926 visningar
-
-
Hej nu är vi med i matchen. Vi har haft vårt akvarium i ca 1,5 år. Ärvde ett gammalt (15-20 år) från en kompis som inte hade någon plats över och som fått annat att tänka på. Akvariet är på drygt 1000 l med ca 300 kg gammal levande sten. Ett välmående akvarium men med högt nitrat. I övrigt ligger alla värden som det skall. För ca en månad sedan kändes det som att allt kraschade. UV-lampan la av, skummaren fungerar inte som den skall. Det byggde på med alger (röda slem- och trådalger). Korallerna "dog" (både sten och mjuka). Vi har nu införskaffat nytt UV-ljus och bytt några pumpar. Skummaren däremot har vi inte hittat någon ännu. Har funderingar på en Bubbel Magus. Är det…
-
-
Hörde på radion igår ett bra tips för att kyla ner hus/lägenhet ta en nedkyld typ 1 1/2l petflaska och frys ner den sen ställ den efter fälkten...testade de för 6 timmar sen hade flaskan mellan en fläkt och akvariet och de har redan kylt från 28,5 till 28 grader så de verkar funka. Ett litet billigt och tyst tips för att kyla ner akvariet, jag får se imorrn hur varm de är då. mvh Jimmy
-
- 1 svar
- 925 visningar
-
-
Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????
-
- 2 svar
- 925 visningar
-
-
Investerade i 10kg sten idag och fick en massa goa grejjer med, ett gäng skivanemoner, nån korall, ett 30tal blåa sjöstjärnos mm. å detta "kladd": http://hem.bredband.net/b154438/smet1.jpg Färgerna på bilden är inte riktigt korrekta... det röda är mattröda kalkalger eller nått sånt, och "kladdet" är genomskinligt med nått ljusblått inuti. En bild till här på ett annat ställe på samma sten: http://hem.bredband.net/b154438/smet2.jpg Vad är dedär förnå? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 925 visningar
-
-
hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??
-
- 6 svar
- 925 visningar
-
-
Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så …
-
- 4 svar
- 924 visningar
-
-
Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?
-
- 3 svar
- 924 visningar
-