Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej har i kväll fyllt upp mitt nya kar som jag hämtade hos glasmästare i måndags och som det blev bubblor i silikonet när 85 % var fyllt. karet är i rimless och har 15 mm diamantglas. L=1300 B=500 H=600 Det sitter en box på bakrutan . Så till frågan om dom försvinner eller får jag 350l på golvet här hemma? Mvh johan
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej nu är vi med i matchen. Vi har haft vårt akvarium i ca 1,5 år. Ärvde ett gammalt (15-20 år) från en kompis som inte hade någon plats över och som fått annat att tänka på. Akvariet är på drygt 1000 l med ca 300 kg gammal levande sten. Ett välmående akvarium men med högt nitrat. I övrigt ligger alla värden som det skall. För ca en månad sedan kändes det som att allt kraschade. UV-lampan la av, skummaren fungerar inte som den skall. Det byggde på med alger (röda slem- och trådalger). Korallerna "dog" (både sten och mjuka). Vi har nu införskaffat nytt UV-ljus och bytt några pumpar. Skummaren däremot har vi inte hittat någon ännu. Har funderingar på en Bubbel Magus. Är det…
-
Hej. Relativt ny inom saltvatten å jag undrar hur många liter ska stream puparna vara på när man kör ett 375 liters kar? Mvh Richard
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, är novis på ämnet. Det talas mycket om färger när det gäller MH. Men vad är ett bra nybörjartips mellan 10000-20000K? Har inte så stor erfarenhet när det gäller färger i s-vatten. Undrar även hur det är med dunstningen om man inte har automatisk påfyllare. Hur mycket kan det dunsta innan salthalten blir för hög? Mvh Chippen
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! När jag kom hem idag så upptäckte jag att min ena Ricordea Yuma var täckt av ett tunt lager av nästan genomskinligt slem. den har varit i karet i 4 dar och det har inte varit några problem. Det är även 2 andra Ricordeor som växer på samma gren precis bredvid och de har inget slem på sig. Min Salarias tog sig en tugga när har svepte förbi och han verkar må bra. Ska jag låta det vara kvar eller ta bort det försiktigt?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Så, Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan). Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. Nu till frågan: Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt. Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm: 220-230*60-70*60-80 Vad säger ni som har erfarenhet? Mvh Kim
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag har ett litet sötvattensakvarium idag men fått upp ögonen för och planerar att köpa ett saltvattensakvarium. Jag har sett ett kar som heter Red Sea Max 250 och undrar om någon har någon erfarenhet av detta och om man redan innan man driftsätter det borde byta ut någon del som är tex är underdimensionerad eller liknande. Tack på förhand, Ulf PS. Fascineras av alla fina akvarium ni lägger ut bilder på. DS
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
-
Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hur tjockt lager korallgrus/sand rekommenderas att ha i Akvariet?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
När vattnet dunstar i salt akvariet är det även saltet eller är det bara vattnet ? hade fått sjukt höga salt halter efter flytten så jag undrar om man kanske bara i normala fall fyller på med rent vatten ?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano. En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem. Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man. Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller. Har läst en massa men förstår inte riktigt det…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har haft denna korallen i någon månad nu och den vägrar att bli "köttig" som den var i butiken. Den står i mitten av karet med låg cirkulation. Belysningen är 240W T5. Kan tillägga att jag inte har några problem med alla mina andra koraller. Någon som har en aning om vad jag kan hitta på? Och vet någon vad korallen heter? Vattenvärde Salt: 1,025 Temp: 27C KH: 7 CA: 440 MG: 1400 Nitrat: 25+ Nitrit: 0 Fosfat: 0,08 Den vänstra gröna på bilden.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare! Hur långt under ytan har ni eran ytavrining? MVH Jocke
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet... Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de... Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40. Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar. Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!! Vad fan skall man tro på?? Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag…
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
La i salt för fyra dagar sen och mitt vatten är fortfarande grumligt. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det? Hade tänkt köpa levande sten imorrn, kommer detta sätta hinder för det?
-
- 8 svar
- 1k visningar
-