Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Jag har 2 koraller som det lossnar något ifrån. Något tunt genomskinligt. Korallerna har varit i mitt kar 10 dagar. Mjukakoraller. Skickat från min C6603 med Tapatalk 4

• 4 svar
    • 755 visningar
  2. Started by pepe,

hej hej-- håller på och sätter ihop mitt kar, och ska lägga i vatten nu i dagarna. men tänker lite framåt- när det är dags att lägga i fiskarna- har tänkt på vad för fiskar jag skulle vilja ha, fast har lite frågor... har tänkt ha följande: occelaris clown- 5 stycken chelmon rostratus- 2 stycken forcipiger flavissimus- 1 styck paracanthurus hepatus- 1 styck zebrasoma falvescens- 2 stycken lactoria cornuta- 1 styck ...och eventuelt en liten drake... första frågan är med chelmon rostratus, forcipiger flavissimus och lactoria cornuta. har hört att koffertfisk och fjäril inte behöver gå så bra med koraller. någon som har erfarenhet av detta? chelmon rostratus ska vara …

3. Started by Hella42,

Nu är stenen från 120 liters flyttat till 350 Vad tycker ni? Behövs mycket mer sten va?

• Gilla
    • 4 svar
    • 598 visningar
  4. Started by jamsoo,

Hej köpte ett clownhotell på 58 liter och har nu som det verkar blandat i lite för mycket salt. Kan jag ta ut lite vatten och fylla på med sötvatten eller hur funkar det?tacksam för svar mvh

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Järv,

Hej Är i funderingarna av att uppgradera och har hittat en tank som jag möjligtvis är intresserad av. Den ända funderingen jag har på detta är att denn är 70 hög vilket jag undrar om det kan bli ett problem. Ex om man behöver för starkt lyse så att inget växer uppåt, för att få något att växa på botten. Nån som har några funderingar på detta. Akvariet jag kollar på är 80x80x70

• 4 svar
    • 663 visningar
  6. Started by onky,

hej! är ny här, jag har ännu inte startat saltvattnet än men jag är på G. Har haft söt i flera år.. Nu måste ni väl vara trötta på alla liknande frågor, men jag har ännu inte hittat svaret på det jag söker. Hur mycket kan det kosta att starta ett saltvattensakvarium på 40-60 liter? Inräknat fisk, koraller och levande sten. Och hur mycket kan det tänkas kosta i drift? När det är igång liksom.. Vad ungefär är då månadskostnaden? Vore bra att ha en liten aning tänkte jag!

7. Started by Jokkmokksjocke,

Hittade denna är den bra att ha tro :-) Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 514 visningar
  8. Started by Leoparden,

Jag söker bra foder. Fiskar jag har är 2 clowner, bicolor dvärgkejsare och en gul kirurg. De har inte riktigt förstått grejen med nori så det hänger bara och luckras upp. Tips på bra och populär mat önskas!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Fiffe,

I nuläget använder jag havla den svarta filtersvamp som följde med mitt RSM130. Den plockar lite grövre partiklar. Jag sköljer svampen lika ofta som jag byter vatten vilket är ca varannan vecka. Kan detta ställa till med problem? Är rädd att det resulterar i mer nitrat i karet. Just nu ligger jag på 15. O andra sidan så är det ju risk det samlas mat och annat organiskt material på bottnen i sumpen istället och där gör jag aldrig rent. Så vad säger ni, ska man köra med eller utan?

• 4 svar
    • 2,2k visningar
  10. Started by Jaonas,

Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)

• 4 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Tommy.b,

tja kollade lite i forum men fick inget direkt svar. jag har ett 250 liters kar hur mycket osmos vatten ska jag köra i? om jag ska fylla hela karet med osmos tar det ju 300 år dryg?

• 4 svar
    • 740 visningar
  12. Som nybörjare är det här ett litet gissel ! Många av er har ju nästan blivit proffs rena marinbiologer ,så man hänger inte med riktigt , Ena säger så å den andra si Ja kan förstå att den ena har sitt märke och en annan helt annan , så för en annan blir det här svårt ? Man vet tillslut inte vad man skall satsa på ! Blir ju tokmycket pengar om man nu skall satsa på allt , Vad är viktigaste förutom saltmätare kan man väll tro?

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Qurex,

Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.

• Gilla
    • 4 svar
    • 604 visningar
  14. Started by shreek,

om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla

• 4 svar
    • 810 visningar
  15. Started by AlexanderClown58l,

Hej, ja har suttit o funderat lite, hur vad gör man om man måste flytta akvariumet ex. säg att ja skulle byta bostad, är det att börja om från början då, eller hur ska det hela gå till? Ganska ny, intresserad av alla möjliga tips, karet Clownhotell 58l, kom med tips och idéer om hur man gör på det smidigaste sättet det är guld värt!

• 4 svar
    • 716 visningar
  16. Started by joelkorn,

Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.

• 4 svar
    • 926 visningar
  17. Started by Tomacee83,

När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?

• 4 svar
    • 903 visningar
  18. Har tänkt mig att enbart köra med konstgjord sten av moraliska skäl och att de även är snyggare. Har tänkt mig ett paket med Caribsea Nano Arces plus ett paket med Caribsea Sea Shapes. Mitt kar är på 250 liter och min tanke är en mycket öppen aquasqape. Någon som har erfarenhet av Caribsea ?

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by hippo,

kan man lägga Rowaphos på botten i sumpen? eller kommer det bara att flyta upp?

• 4 svar
    • 766 visningar
  20. Started by Brynhildr,

Hej! Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten. Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering. Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil. Är 160L en bra början? Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera) Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus? Vidare till sumpen. Hur många liter bör sumpen ligga på? Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta? Vill gärna ha tips på skummare,…

• 4 svar
    • 924 visningar
  21. Started by carlsson,

Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?

• 4 svar
    • 763 visningar
  22. Started by Ebba,

Hej! Vad har ni för rutiner för era kar? Finns såklart lika många som det finns akvarister men skulle vara kul med lite inspiration. Hade en rutin som passade mitt gamla kar men som jag inte är lika säker att den passar det nya.

• Gilla
    • 4 svar
    • 729 visningar
  23. Hi, I am trying to carry on with my delayed setup and now I am struggling with the this. The bulkhead from the overflow box itself is fine and not leaking after filling the overflow with water for few days. I filled the aquarium with tap water for leak test and no leaks from the fittings below the bulkhead until i start closing the gate valve (diaphragm valve) then water will start leaking from the joint socket where its connected to the bulkhead. I tightened it with hand and did not use excessive force to tight it. I tried again after applying teflon tape to the bulkhead and still seeing drops leaking after I close the gate valve I…

• Gilla
    • 4 svar
    • 744 visningar
  24. Started by Peppz,

Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?

• 4 svar
    • 733 visningar
  25. Started by taxi3000,

Hej, nybörjare här... Hur ska man placera pumpar? ska man placera de motsatta håll eller ska de cirkulerar på samma håll? Jag har alltså en uppe och en längst ner... tack i förhand...

• 4 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.