Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jojjen,

Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by mikael_pecov,

Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke

• 4 svar
    • 958 visningar
  3. Started by Christian2010,

Tänker starta en 720 liters akvarium med aluminium ram. Ser att att de finns många olika märken på nätet men har tyvärr inte sett de "live". Jag har tittat på b.la Åleds, Ocean, Mark II mm. Är det någon som vet lite om dessa/rekommendera? Kanon om ramen inte är så tjock.......har tyvärr sett en på en affär som hade en rätt bredd ram...vilket inte var så snyggt..... Tack för era svar!

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Ted,

Vad är detta som har slagit sig ner här? Tacksam för svar. T

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Matt_HiHat,

Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…

6. Started by JohanWS,

Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan

• 4 svar
    • 904 visningar
  7. Started by Tobbe77s,

Läst lite att vissa verkar handla från Tyskland, normalt handlar jag fisk från mitt lokala zoo, men dom har inge saltvattens kar, vilka sidor från Tyskland brukar ni handla från?

8. Started by Richard_22,

Hej! Tänkte höra om någon har tips på bra ledlampor eller ramper som skulle passar till ett Rsm 130? Har funderingar på att sälja min Ocean Revive belysning och skaffa en lite bättre med fler inställningar

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  9. Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm

• 4 svar
    • 862 visningar
  10. Started by Halogen,

Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 932 visningar
  11. Då så, efter mycket värdefull läsning på forumet är det dags för mitt första inlägg! Mitt akvarium har varit igång i 14 dagar nu och än så länge flyter det på enligt plan. Om ett litet tag bör det alltså vara dags att skaffa mina första fiskar. Akvariet är på 200 L och jag har än så länge tänkt mig följande besättning: 3-4 Chromis viridis 2 ocellaris-clowner (alt. 1 eller möjligen 2 clarkii-clowner, lite fundersam till storleken där?) 1 Chrysiptera hemicyanea 1 Eldräka Härdiga sorter till att börja med alltså Längre fram hoppas jag kunna fylla på med en eller ett par andra fiskar, men där är min planering ännu rätt så oklar... Jag funderar lite på i vilken ordning jag b…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by vondraggen,

Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.

• 4 svar
    • 913 visningar
  13. Started by ghosten,

kan man ha detta akvarium som ett saltvatten akvarium om man modifierar det. skall ha clownisar i det om det går. vilka ändringar kan man behöva göra. http://www.pwss.se/product.php?productid=2226&cat=663&page=1

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by danne031,

Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

• 4 svar
    • 689 visningar
  15. Started by yRaz,

skumgummi filtret hade låstnat på akvariet när ja kom hem allt vatten e grumligt vad skall ja göra????

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Freddess,

Har fått en laddning chaeto. Men inte hunnit få upp något refugium än. Hur förvarar jag dom lämpligast? I någon socka i akvariet?

• Gilla
    • 4 svar
    • 900 visningar
  17. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas

• 4 svar
    • 825 visningar
  19. Started by Hirez,

Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?

• 4 svar
    • 788 visningar
  20. Started by Krillo,

Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.

• 4 svar
    • 812 visningar
  21. Started by rantzow,

Hej! Är helt ny här på forumet och har lite frågor och funderingar. Tanken när jag köpte akvariumet var först på sötvatten men efter många funderingar hit och dit så skulle jag vilja prova utmaningen med ett saltvattenskar. Till frågorna: 1. jag har köpt ett Rio 125 akvarium http://www.fish-people.com/Tankaquarium/Rio-125.jpg och undrar om jag kan använda detta till saltvattensakvarium? Måste jag på något sätt höja ljusrampen så lysrören kommer högre upp från vattnet (pga stänk osv) Lysrören ligger idag ca 5 cm ovanför vattnet. 2. Om man tittar på bilden av karet jag köpt så finns det enbart hål där bak för sladdarna till pump/värmare/ljusrampen. Kan man göra ett litet s…

22. Started by Folka78,

Jag köpte ett akvarium för ett tag sedan och skar ner, med tanken att bygga om i nya dimensioner Säljaren sa att det är optiwhite, men nu börjar jag tveka. Är jag blåst?

• 4 svar
    • 2,7k visningar
  23. Started by Daniel82,

Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?

• 4 svar
    • 903 visningar
  24. Started by Wester,

Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?

25. Started by hippo,

det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???

• 4 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.