Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik

    • 4 svar
    • 1k visningar
  2. Started by DennisL,

    Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by adels_reef,

    Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.

  4. Started by Stormarn,

    Hej! Jag heter Pierre och är från Örebro, och är helt ny inom detta efter att ha läst på en del (och trott att jag kunde allt, vilket såklart aldrig stämmer). Så nu är jag rädd att jag kanske tagit mig ann något som är för komplicerat för en nybörjare, men skam den som ger sig. Det jag har gjort är att jag har köpt ett begagnat akvarium på 112L med fisk och allt, MEN det är problem med alla möjliga typer av alger, mestadels cyano tror jag. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra mig av med alla dom, och har inte heller mätt några värden här ikväll. Dock så är jag just nu mer nyfiken på två saker, och det är vad det är för något som syns på dessa två …

    • 4 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by chippog,

    finns det överhuvudtages literatur om att starta ett kalt saltvattenkar med fiskar och växter härifrån västkusten? böcker, artiklar, filmer?

    • 4 svar
    • 1,4k visningar
  6. Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?

  7. Started by Christopher,

    Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?

  8. Started by jojjen,

    Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…

    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by mikael_pecov,

    Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke

    • 4 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Christian2010,

    Tänker starta en 720 liters akvarium med aluminium ram. Ser att att de finns många olika märken på nätet men har tyvärr inte sett de "live". Jag har tittat på b.la Åleds, Ocean, Mark II mm. Är det någon som vet lite om dessa/rekommendera? Kanon om ramen inte är så tjock.......har tyvärr sett en på en affär som hade en rätt bredd ram...vilket inte var så snyggt..... Tack för era svar!

    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by Ted,

    Vad är detta som har slagit sig ner här? Tacksam för svar. T

    • 4 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by Matt_HiHat,

    Hej! Har haft mitt 100 liters igång nu i ca 4-5 månader. Dock så tror jag att min putsarräka har gått och dött, den höll sig bakom en sten i några dagar och sedan så hittade jag resterna av den idag. Jag vet att dom ömsar skal och håller sig undan då och det har min gjort regelbundet. Men nu så hittar jag den ingenstans, ett 100 liters är ju inte så stort direkt. Jag stoppade i en liten (typ 3 cm stor) ocellaris-clown igår och den plus räkan är de enda levande djur jag har, förutom sniglar och massa andra smådjur. Jag vet att akvariet måste gå igenom en till "cykel" när man stoppar i nytt levande, men jag har svårt att tro att en sån liten clown sabbar värdena så pass myc…

    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by JohanWS,

    Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan

    • 4 svar
    • 992 visningar
  14. Started by Tobbe77s,

    Läst lite att vissa verkar handla från Tyskland, normalt handlar jag fisk från mitt lokala zoo, men dom har inge saltvattens kar, vilka sidor från Tyskland brukar ni handla från?

  15. Started by Richard_22,

    Hej! Tänkte höra om någon har tips på bra ledlampor eller ramper som skulle passar till ett Rsm 130? Har funderingar på att sälja min Ocean Revive belysning och skaffa en lite bättre med fler inställningar

    • 4 svar
    • 1,4k visningar
  16. Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm

    • 4 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Halogen,

    Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär

    • 4 svar
    • 1k visningar
  18. Då så, efter mycket värdefull läsning på forumet är det dags för mitt första inlägg! Mitt akvarium har varit igång i 14 dagar nu och än så länge flyter det på enligt plan. Om ett litet tag bör det alltså vara dags att skaffa mina första fiskar. Akvariet är på 200 L och jag har än så länge tänkt mig följande besättning: 3-4 Chromis viridis 2 ocellaris-clowner (alt. 1 eller möjligen 2 clarkii-clowner, lite fundersam till storleken där?) 1 Chrysiptera hemicyanea 1 Eldräka Härdiga sorter till att börja med alltså Längre fram hoppas jag kunna fylla på med en eller ett par andra fiskar, men där är min planering ännu rätt så oklar... Jag funderar lite på i vilken ordning jag b…

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by vondraggen,

    Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.

    • 4 svar
    • 1k visningar
  20. Started by ghosten,

    kan man ha detta akvarium som ett saltvatten akvarium om man modifierar det. skall ha clownisar i det om det går. vilka ändringar kan man behöva göra. http://www.pwss.se/product.php?productid=2226&cat=663&page=1

    • 4 svar
    • 2,2k visningar
  21. Started by danne031,

    Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

    • 4 svar
    • 791 visningar
  22. Started by yRaz,

    skumgummi filtret hade låstnat på akvariet när ja kom hem allt vatten e grumligt vad skall ja göra????

    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Freddess,

    Har fått en laddning chaeto. Men inte hunnit få upp något refugium än. Hur förvarar jag dom lämpligast? I någon socka i akvariet?

      • Gilla
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  24. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

    Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…

    • 4 svar
    • 1,4k visningar
  25. Started by Andreas84,

    Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas

    • 4 svar
    • 936 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.