Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Daniel82,

Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?

• 4 svar
    • 898 visningar
  2. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…

• 1 svar
    • 897 visningar
  3. Started by Pear,

Har precis startat upp ett 240L kar. Då tekniken är dyr så har jag ingen osmos. Ersätter nu dunstat vatten med granvatten, skall jag ha något vattenberedningsmedel i kranvattnet? Skall jag förbereda kranvattnet på något sätt? Osmos kommer senare. Obs! Skall köra Fish Only. /Peter

• 3 svar
    • 897 visningar
  4. Started by H8RED,

Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.

• 3 svar
    • 897 visningar
  5. Started by Nille83,

Är det bättre att låta det stå vatten i hela osmosen än att tömma ut det så den står torr? Jag har en Aqua-light osmos 300L. Jag kopplar in den när jag behöver den sen ställer jag undan min osmos med vatten i alla filter. Rätt eller fel?

• 3 svar
    • 897 visningar
  6. Started by Daniel82,

Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 5 svar
    • 897 visningar
  7. Started by Kimpos,

Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?

8. Started by Krezz,

Hejsan! Trots 40 år, till och från, i denna hobby så har jag dålig koll på detta med UVC troligtvis för att jag alltid kört med Ozon. Nu har jag en liten Waterbox på 120 liter, i väntan på att mitt "Stora" skall bli klart, och då jag inte kör med skumning så föll användandet av just Ozon bort. Så jag har nu köpt en NEWA 11W påhängs-UVC och min fråga är nu hur jag skall använda den? Hur kör ni era UVC och kan för mycket vara av ondo? BTW Gott Slut och Ett Gott Nytt År! :-)

9. det är så att jag vill starta upp ett 320 l akvarium men vill veta mer vad som behövs för att driva det.. om det är jätte dyrt eller om det är bättre på att sattsa på ett mindre.. säg vad ni tycker och vad ni kan komma med förslag om..

10. Started by Gnarkill,

När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???

• 2 svar
    • 896 visningar
  11. Started by Micke.T,

se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.

• 7 svar
    • 896 visningar
  12. Started by Kubiken1891,

Jag blandade vatten igår och körde med Aqua Medics salt. Men när jag kollade värdena så fick jag 840 Mg och 2.3 KH. Jag ska göra en ny koll när jag kommer hem från jobbet idag men dom värdena låter väl ganska fel? KH värdet testades med Salifert,Red sea och Hanna och Mg med Salifert, bägge testerna visade ok när jag kollade värdena i tanken.

• 6 svar
    • 896 visningar
  13. Started by Axxe,

Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…

• 3 svar
    • 895 visningar
  14. Started by jetstar,

hej! har märkt att temperaturen gärna rusar iväg lite för högt i mitt RSM130! nån som har löst detta problem på ett bra vis utan att ta bort locket och ändra belysning? har nu stängt av doppvärmaren för typ ett dygn sen och nu är temperaturen 27 grader är det ok eller för varmt?? Mvh

• 8 svar
    • 895 visningar
  15. Started by Magnus Hörkeby,

Upptäckte till min förvåning två stora kolsvarta nakensnäckor ca 5 cm i mitt nyinköpta beg akvarium kan det vara Stomatella? Om så är dom verkligen så goda innevånare som mina googleträffar vill påskina?

16. Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.

• 5 svar
    • 893 visningar
  17. Jag har köpt marine care test kit. Så vill ha hjälp med att förstå vilka värden som är bra utifrån färgskalan på varge kort. Även det kortet som det står titration på för det står start end/over dose. Jag har sökt på flera ställen och även här men inte hittat något. Jag kan heller inte så mycket engelska. Har även en funktionsnedsättning vilket gör att det blir problem med mycket siffror. Skriver det så ni kan förstå mig bättre och kanske göra det mer förståligt.

• Gilla
    • 8 svar
    • 893 visningar
  18. Started by Pear,

Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?

• 4 svar
    • 893 visningar
  19. Jag vill gärna starta upp mitt kar men vågar inte riktigt. Har läst och läst så mycket jag kommer över men tycker att det är rörigt och det finns så många olika sätt verkar det som. Vad jag vet så finns det bara en hsndlare här i karlstad som har saltvatten och han var lite svår att få råd av upplevde jag, samt att han inte säljer tekniska prylar. Frågade i andra akvariebutiker och de sa att de gärna kan plocka hem grejer om msn vet vad man ska ha men de har inte kunskapen. Men det måste väl finnas någon som bor här som har kunslap och kan vara lite rådgivare så man vågar komma igång? Tänker att man lär sig under tiden. Men vore bra ha någon att ställa dumma frågor till…

• 6 svar
    • 892 visningar
  20. Started by Ripzone,

Har fått en röd aktie, slemmig tråd alg av något slag, tror jag, detta uppstod sakta för ca en vecka sedan och har nu förvärrats dem senaste fyra dagarna. för två dagar sedan gjorde jag vatten byte för att se om jag kunde få bukt på det hela men som idag har det tillkommit mycket mera. Värdena i karet är bra och balanserade. Måste tillägga att akvariet är nystartat för lite mer än 3 månader sedan så detta kanske är något vanligt eller åt skogen? Här kommer tre bilder. Vad tror ni?

• 3 svar
    • 892 visningar
  21. Started by accsel,

Är ännu inte så van vid saltvatten och har problem iom att jag har ett kar på endast 31 L, jag byter något oftare vatten än /7 dagar men en del vatten hinner ju dunsta bort och salthalten mkt svår att hålla på en jämn nivå. När jag har en hink färdigblandat är det mkt lägre salthalt i det nya vattnet. Hur pass stora skiftningar i salthalt är skadligt för biologin i akvariet? Dunstningen sker ju även om glaset sitter på ovan. kass.

• 3 svar
    • 892 visningar
  22. Started by anneli,

Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".

• 3 svar
    • 892 visningar
  23. Started by spelin,

Har ett RSM130d under uppstart. Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff". Vad kan jag göra för att fixa till detta? Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa. Någon som kan ge svar? Elin

• 4 svar
    • 892 visningar
  24. Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?

• 3 svar
    • 891 visningar
  25. Started by Jaonas,

Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?

• 3 svar
    • 891 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.