Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så …
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
hej! är rätt ny inom saltkar, och undrade då jag ska lägga några döda koraller i en 26/l låda med kranvatten som får stå ett bra tag, med en streamer och bakterier + salt länkade en bild på saltet, som är lämpligt för kranvatten, MEN hittar ingenstanns om lämpliga doseringar eller doseringstabeller eller liknande, någon som kan hjälpa mvh
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hur många här har fått djuren att föröka sig i sina kar? Själv har man ju massa små räkor sjöstjärna o alla små nytt djur som bara ökar i antal. Sen har ju putsarräkorna och pepparmintsräkorna rom lite nu och då. Men det krävs ju lite mera för att få fler av dom.
-
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten. Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering. Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil. Är 160L en bra början? Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera) Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus? Vidare till sumpen. Hur många liter bör sumpen ligga på? Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta? Vill gärna ha tips på skummare,…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Såg att det finns ett kit från JBL med olika vattentester för 1000:-. Kanske prisvärt om testerna är ok? Mvh Urban
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Vet nån vad det är dör nått som kryper runt på glaset? Har sett ca 4st i akvariumet tänker på den stjärnformade lila
-
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Funderar på att hoppa in saltvattenssvängen igen. Har varit borta i ca 15 år men suget har legat där dom senaste 5-8 åren och börjar bli svårare och svårare att stå emot. En del frågor måste först rättas ut innan jag vet om min dröm kan bli verklighet. Är till att börja med orolig för just vikten. Mitt tidigare kar var ett ca 540 custom deltec med 15mm glas. Det smackade jag på golvet direkt utan större funderingar angående vikt (var ung och vild ). Sitter nu i bostadsrätt och är ovanpå det ordförande, inte snyggt om jag skulle lyckas med ett golvras. Karet jag tänkte skaffa är kanske 1600-2000*700*600, helst 2000mm långt, bl…
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena! tänkte kolla med belysning och vad ni tipsar om. jag har nuvarande en spectra aqua knight v2 som har full spectrum och belysning har både blått, vitt och grönt. men känns lite för billigt för att vara bra… kostar runt 700-1000 spänn. det jag söker efter är en belysning som kan garantera att jag kan ha enklare och grön”lysande” koraller med det blåa ljuset. Och enkel att ställa in. App vore ju grymt. men den ska inte vara så jädra dyr. Dyr för mig är över 3000. så ge gärna tips och länkar 👍mvh Elliot
-
- 11 svar
- 1k visningar
-
-
Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…
-
Halloj nu har man äntligen satt upp en saltburk Hade ett 200l med sötvatten och några få tråkiga fiskar i. Gled in här på sidan och vart helt såld på saltburk. Har väl läst typ varje tråd på forumet nu 400ggr känns det som och till slut så kunde jag inte hålla mig längre. Ringde runt lite på annonserna här på forumet och va riktigt nära på att köpa ett kar men ångrade mig i sista stund p.g.a platsbrist och en gravid gnällig kärring. Men va fan ringde en kille i eskelstuna och köpte skummare, 30kg Ls, 2 streampumpar sand och lite annat smått o gott. Drog ner på lokala fiskdammen och köpte ett 54l akvarium till lill tjejen på 3år och lite rosa sand o sånt tjaffs så tjejen …
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag behöver lite råd då jag har för mycket skivor som tar över akvariet och lika så korallerna på bilden, börjar bli för mycket av dom nu, vad ska jag göra? Dom finns nästan på alla LS jag har :/ http://imageshack.us/f/823/bild1gf.jpg/ Mvh Olof
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej.. Antar att det är flera som har startat en sån här tråd men jag har inte tid eller ork att leta.. Vilket salt ska man använda? Finns ju en hel hög med olika märken och sorter... Ska nämligen göra ett stort vattenbyte snart och vill då ha ett bra salt.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Funderar på vilket nano jag ska uppgradera till. Både red sea och aqua medic är på 80 liter men priser är nästan det dubbla på RS. Men tror skåp ingår då. Vilket skulle ni råda mig till?
-
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte
-
- 2 svar
- 1k visningar
-