Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Jack Wo Maki,

Håller på att sätta upp mitt andra kar på 120L (75X40X40) och tänker skala av 20x40 i kortsidan för en inbyggd sump. 1. Har en bit överrinningskam över sen förra bygget på drygt 16cm och en returpump på 1000l/h. Täcker kammens längd flödet? 2. Jag ska dela sumpen mitt av B20xL20xH32, ca 13 liter returkammare i sista kammaren, kan jag skala ner storleken på returkammaren för att kunna hushålla refugium i större storlek i den första kammaren?

2. Started by Alis,

Hej på er !! Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag... Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över.. Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt? Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ?? Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören? Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu…

• 6 svar
    • 1k visningar
  3. Started by adels_reef,

Hej. Funderar på maxspect nano-tech bio-sphere balls 1 kg utav de är som 10kg levande sten. Nån som använder dessa? Fungerar det bra? Funderar isåfall på att byta ut att Ls i sumpen och bara köra bioballs. Så får man mer plats. Lättare att göra rent. Plus mer yta för bakterie. Funderar då jag har högt nitrat och det samlas ju en del skit i sumpen. Har nitrat på mellan 15-20. Har minskat mat samt antalet fiskar. Kör med skummare Reef octopus elite 220int på 4 av 5. rullfilter. Kör även full dos utav Af nitraphos. Har även provat modern reef och zepstart 3 nopoxlikanade medel. Men inget biter. Övriga tip…

4. Started by magnus1982,

min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !

• 7 svar
    • 1k visningar
  5. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?

6. Started by addeanstad,

jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?

• 7 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Jouni,

Har sökt på nätet om en bra hemsida, eller referenser till nån bra bok eller dokument, där det finns artbeskrivningar om olika koraller och deras behov.. Gärna svensk. Nån som har nån aning om det finns? Bästa informationen har jag fått från vissa amerikanska butikers sortiment, med beskrivningar, men inte heltäckande om skötsel och foder.. Skickat från min E6853 via Tapatalk

8. Started by maltemus,

Nu har jag lagt ner mitt stora kar. Grabben vill ha ett eget kar på sin kar så jag tog fram mitt gamla nano som går att köra söt/salt. Hur som helst. I ett halv år körde jag nanon som salt med en rio skummare som lät ungefär lika mkt som mitt 320L med lampa/skummare Frågan är om rio skummaren ngnsin gjorde nytta, den skummade istort sett aldrig utan fungerade troligen mer som lite cirkulation tillsammans med pumpen. Frågan är: Går det körde nanot med samma metod och skita i rio skummaren och helt enkelt byta vatten lite oftare ?

• 6 svar
    • 1k visningar
  9. Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik

• 4 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Axxe,

Japp då har mitt livs första saltvattenäventyr börjat på riktigt, kört in levande sand och stenar ordentligt, bra vattenvärden. Nu börjar det bli dags att populera karet, eftersom det endast är 20l så är en kombination av roliga arter som samtidigt agerar städpatrull önskvärt eftersom jag förstått att det inte går att ha hur fullt så många arter i sådan liten miljö. Kommer ej ha någon fisk i detta pyttekar. Min första skiss är någon typ turbosnäcka och en vacker räka (ni får gärna kommentera vilka som lämpar sig bra och inte) Vad har ni för förslag?

• 5 svar
    • 1k visningar
  11. Started by tronic,

Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den

• 3 svar
    • 1k visningar
  12. hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…

• 4 svar
    • 1k visningar
  13. Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer

• 2 svar
    • 1k visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1k visningar
  15. Started by hippo,

sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?

• 5 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Texas,

Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...

• 1 svar
    • 1k visningar
  17. Started by per-åke,

Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?

18. Precis fyllt karet med vatten och självklart ser det ut som gröt i det (korallsanden och levandesanden som gjort det). Men tänkte att jag skulle prova skummaren, men den skummar över hela tiden kvittar hur jag ställer in den. Jag minns knappt hur det var sist jag startade ett kar, men är det normalt att skummaren skummar över hela tiden precis när man startat ett kar?

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  19. Started by edda124,

jag har fått lite gröna alger inte tråd utan dom är hårda om man säger och sitter fast på rutan och kommit lite smått på stenen och sanden idag det började för 2 dagar sen antar det är för jag haft belysningen på tok för länge typ 10-12 timmar men kan man bara ha blå ljuset tänt nu ett par dagar så städ patrullen tar bort dom eller ska man släcka helt vad tycker ni ??

• 6 svar
    • 1k visningar
  20. Started by joelkorn,

Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.

21. Started by Dellan1980,

Har bestämt mig för att behålla min burk så jag postar lite bilder på karet så får ni säga vad ni tycker dock så dog min vulpina 4 dagar efter jag kasta lite fröken fiskar i tanken så den är tyvärr inte kvar ;(

22. Started by Joakim.rosen,

Halloj! Jag har ett Reefer 350 och klurar på vad folk använder sig av för behållare för ato vatten? Hört att några använder sig av Ikea filur men hittade ingen information om den är livsmedelsgodkänd...

• 5 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Henrik dahlström,

Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀

24. Started by TjenareMannen,

Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?

25. Started by Roksana,

Hej allihopa! Detta blir mitt första inlägg efter att ha läst hundratals haha. Jag är en absolut nybörjare som köpt ett begagnat kar. Juwel Lido 200 med all teknik. Förra ägaren har haft problem med alger då han ej haft ork med akvariet och har slarvat en del (hans egna ord). Jag har googlat och läst böcker så gott det går men är fortfarande osäker på vad jag eg har i mitt kar. Jag skulle behöva hjälp med placering av mina streamers. Jag har en turbo och en svag. Turbon blåser bort all sand från ena hörnan av akvariet och verkar hålla korallerna gömda. Har testat olika placeringar men inte hittat ngt som riktigt passar.. Sen skulle ja gärna …

• 7 svar
    • 1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.