Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Jag har slitit med det varje gång jag städat karet, men nu har jag inte gjort det på 2 månader. Först blev där massor med gröna alger, men nu börjar kalkalgerna komma. Så frågan är, måste man skrapa bakrutan? Nu menar jag inte om man tycker det är fullt eller snyggt, utan för vattenkvalitén.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej på er har en del problem med filtrationen och partiklar i vattnet. uppskattar tips om hur man löser problemet. akvariet : aquamedic percula 120 med fyra fack på baksidan fack 1 : ytavrinning tom för närvarande , ok jag har en strumpa med rowaphos ca 200 ml däri grovmaskigt filter mellan fack 1 och 2 fack 2: nitrokulor samt skumare EMC 500 FACK 3: nitrokulor aquabee på 2000l/t ,finmaskigt filter,utströmning till karet med myning mitten av karet rakt ut fack 4 : fyra stycken pumpar med finmaskigt filter på 2000,2000,2000,3000 l/t,med både insug och utströmning på höger sidan av karet, ena 2000 är riktad åt vänster och uppåt från botten och 3000l är riktad snett åt vänst…
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej jag har fått vita alger eller vita fläckar på mina rosa alger med vit gelé aktig ämne på sidorna,och fläkarna växer. vad det kan vara?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! tänkte höra vad ni tror om följande gynnare som följde med levande stenen: Det första är något som ser ut som extremt små glasrosor. Det som gör mig fundersam är den tunna stjälken och de taggiga tentaklerna. Djuret är kanske 3-4 mm högt. Stjälken är kanske 1 mm och kronan 3-4 mm i diameter. Finns både kritvita och bruna. Vår pepparmintsräka verkar inte röra dem. De har växt kanske 2-3 mm på 3-4 veckor. Glasros? Annat? Det andra är någon konstig vit förgrenande utväxt som finns på lite olika ställen på stenen. Utväxten är ca 5-6 mm: Någon som vet vad detta är? Ursäkta algerna och det förskräckliga ljuset. Blåljuset till juwelkaret är på backorder och vi lever med …
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Håller på att sätta upp mitt andra kar på 120L (75X40X40) och tänker skala av 20x40 i kortsidan för en inbyggd sump. 1. Har en bit överrinningskam över sen förra bygget på drygt 16cm och en returpump på 1000l/h. Täcker kammens längd flödet? 2. Jag ska dela sumpen mitt av B20xL20xH32, ca 13 liter returkammare i sista kammaren, kan jag skala ner storleken på returkammaren för att kunna hushålla refugium i större storlek i den första kammaren?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kom på att jag inte lagt upp några bilder från mitt kar. All hjälp jag fått från alla här så förtjänar ni en bild
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr. Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset. Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt. Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska va…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er. Undrar om någon kan berätta för mig vad dessa är för något? Mvh Johnny
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan Jag har ett 112l som jag tänkte göra om till ett saltvatten akvarium och ha några clownisar om detta går läste att ett saltvatten helst skulle vara minst 150L.... Går detta att använda som saltvatten och vad är det för komponenter som ja behöver i akvariet några tips NÅGON...... Jag har ett innerfilter med uvlampa inbyggt men va ja förstått så kan ja ej använda denna. Det är ett möbelakvarium så jag måste nog har någon form av ventilation så att jag får väck kondensen. snälla hjälp mig saltvatten har jag aldrig försökt mig på och vill gärna ha mer info om detta
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Har ett litet kar på 110 liter totalt Display 75 liter med lite mjukisar och städ patrull och 1 fisk sur som fan Problemet är att no3 och po4 är 0 Och koraller ser vissna ut fick råd att skaffa mer fisk så att värden går upp Så vad för slags små fiskar rekommenderar ni ca 4-5 st hade jag tänkt Mvh Henrik dahlström
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Frågan är: Ska man köra ett FOWLR eller fish-only med Wet dry filter ? Vilket är bäst när inriktningen är Fisk" tänkte mest på filtreringen då ? Mvh
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej.. Antar att det är flera som har startat en sån här tråd men jag har inte tid eller ork att leta.. Vilket salt ska man använda? Finns ju en hel hög med olika märken och sorter... Ska nämligen göra ett stort vattenbyte snart och vill då ha ett bra salt.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Då var det en algfråga.... vi för ett oänfligt krig mot ngn form av alger som ser ut som "javamossa" men som sitter fast och växer på ALLT. Om jag inte konstant "plockade" av dessa skulle de kväva koraller så som knappar, stjärnpolyper och discosoma. sjöhare gjorde ingen skillnad, Salarisen äter endast rent på "sin" sten. Vi har sjöborre och en rejäl städpatrull. Osmosvatten Salinitet 1,023 Ma 1140 Ca 330 (men fyller på) Fosfat, nitrit och nitrat har haft stabila bra värden i snart ett år (förutom vid ett tillfälle då vi missade en död stjärna) gör vi för fel? Dags att skaffa marin gräsklippare? Tacksam för hjälp
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er !! Jag har mer eller mindre haft sötvattensakvarier under hela min livstid .. Men nu har sambon börjar bli mer o mer sugen på salt, så även jag... Har lånat böcker på bibblan, o lusläser det mesta jag kan komma över.. Men min fråga till er är : Jag har ett Juwel Rio 240 liters , kan jag använda detta samt dess tillhörande pump/material samt värmare till salt? Har även ett sprillans nytt ytterfilter som bara står och skräpar, kan detta användas t.ex för att få fart på vattnet ?? Hur funkar det med ljusrampen, kan jag använda den tillhörande o byta ut rören? Vad behöver jag mer till mitt Juwel om jag vill starta saltvatten i detta? Inga supertekniska dyra saker nu…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej mitt akvarie ser inte bra utt det är jätte mycket alger både på glaset o på sanden i botten ,Hur städar jag detta . Är mitt första akvarie .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum! Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor. Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som vet vart man kan få tag på lite macroalger? Eller är det någon som har lite att sälja? för jag få f*n inte tag på något av det! /Mvh Tom
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har bara en liten fundering här. Åska, badass och livsfarligt på samma gång. Hur gör ni här på forumet med karen när åskan kommer? Sliter ni ut väggutaget då eller kör ni på som vanligt? Spontant känner jag för att dra ut sladden, men en del här får väl säkert lite jobbiga problem med sumparna och ytavrinningen. Då det blir som ett strömavbrott. Så hur gör ni egentligen? Vore intresant att veta. Det är ju ändå stora pengar i apparaterna som kan ryka och de stackars djuren i karet kan det ju fara riktiga illa åt i extremfall.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-