Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 933 visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?
-
- 5 svar
- 933 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och bygger just nu ihop mitt aquascape. Tanken är att ha fisk och lite enklare koraller. Har precis byggt upp och tänkte kolla här om detta är ett rimligt bygge innan jag limmar ihop allt!
-
Hej! Nu har jag redan borrat för detta, men tänkte bara dubbelkolla hur medlemmarna här tror detta skulle fungera. Tänkte mest på att jag kanske ska skippa sista 90 graders böjen på Siphonen, för att denna ska sätta igång ordentligt? tänker att luften i "vattenlåset" av 90 graders inte kommer kunna tryckas bort alls, då utloppet kommer vara under vattennivån i sumpen. Kanske köra en 45 graders ned på Siphon och ett 45 graders upp på supportdrain? alternativt borra ett litet hål i överdelen av sista 90gradersvinkeln på main siphon, för att släppa ut luft. där kommer ju vara täckt av vatten ändå, så den kommer inte dra in någon luft.
-
Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.
-
- 5 svar
- 932 visningar
-
-
Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan
-
- 4 svar
- 932 visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 932 visningar
-
-
då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik
-
- 4 svar
- 932 visningar
-
-
Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 931 visningar
-
-
sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?
-
Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?
-
- 4 svar
- 930 visningar
-
-
-
Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?
-
Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.
-
-
- 6 svar
- 930 visningar
-
-
Hej.är det nån som har bänk av aluminium profiler som på bilden
-
- 0 svar
- 930 visningar
-
-
vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh
-
- 4 svar
- 930 visningar
-
-
Om man skaffar sig en tunna större hink med färdig blandat vatten så man har det lite enklare att fylla på vatten, behöver det vara cilkulation i denna tunna då eller räcker det med lock på ? Mvh kenneth
-
- 5 svar
- 930 visningar
-
-
Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
Hej! Jag behöver lite råd då jag har för mycket skivor som tar över akvariet och lika så korallerna på bilden, börjar bli för mycket av dom nu, vad ska jag göra? Dom finns nästan på alla LS jag har :/ http://imageshack.us/f/823/bild1gf.jpg/ Mvh Olof
-
- 6 svar
- 929 visningar
-
-
Är den här nått att ha? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9725?osCsid=a28b761d058419a684c295094e1a4295
-
- 8 svar
- 928 visningar
-
-
Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per
-
Hej alla, Är i uppstarten av mitt fösta saltkar som är på 330 liter med måtten 100Lx60Bx55H vilket nu är fyllt med vatten och LS sedan nästan 2 veckor. Jag ser nu över belysningen då jag inte kommer använda den jag har idag. Jag är ute efter en snygg ramp som går att hänga ovanför akvariet med konsoler i väggen, alltså så att kanterna är "fria". Vill ha en komplett ramp som ljusmässigt mer än väl räcker till för mitt kar och som ger både det vita och blå ljuset. Den ska heller inte begränsa mig framöver om jag snöar in ordentligt på olika koraller som är ljuskrävande. Självklart vill jag också hitta ett så billigt alternativ som möjligt men detta i så fall utan att tumma…
-
- 8 svar
- 927 visningar
-
-
Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…
-
- 4 svar
- 927 visningar
-