Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
sitter här med en burk TMbio-calcium men fattar inte ett dugg av vad det står på burken. är det någon som vet hur mycket och hur ofta man doserar? kan man strö det direkt i sumpen eller måste man blanda det med vatten först? vad har det för inverkan på KH och PH?
-
Vilken mat är bäst att mata grön mandarin med? Gillar den fryst artemia eller pellets? Och vad gillar sixline wrasse att äta?
-
- 5 svar
- 965 visningar
-
-
Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per
-
Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken
-
-
- 6 svar
- 965 visningar
-
-
Hejsan, nu har jag kört min LS i 2 veckor.. har kommit lite brun alger på den men inga mängder, alla vatten värden är bra förutom att jag hade lite höga fosfat halter, detta tänkte jag åtgärda med fosfat remover. allt som allt har akvariet gått i 4 veckor. Jag har inte fått någon nitrit topp än.. vet inte om det kommer bli nån eller ej, kör ZEO BAK enligt rekomendation. Jag har satt i 2st eremiter och dom tycks trivas bra.. jag har en påse levande sand som ligger o väntar.. är det dags att sätta i den nu? eller kommer den bli brun direkt?
-
- 4 svar
- 965 visningar
-
-
Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.
-
- 11 svar
- 965 visningar
-
-
Hej! Är helt ny innom saltvatten, har bara haft sött innan. Har nu skaffat ett litet guppy hotell på 58 liter. Det har varit igång i ca 1,5 månad, i det har jag levande sand, 7 kg levande sten, 1 räka, 2 turbosniglar, 2 eremiter, 2 clowner och 2 damseller. Undrar nu om jag kan trycka ner nåt mer i det. Skulle man våga slänga ner en liten bläckfisk? När är det dags att slänga ner anemoner? Alla vattenvärden är tipptopp! Har ni något tips på något roligt (utöver det vanliga) man kan stoppa ner.
-
- 4 svar
- 964 visningar
-
-
Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…
-
- 3 svar
- 964 visningar
-
-
Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?
-
- 4 svar
- 963 visningar
-
-
Hej! Har ett 80 liter och har en coral moon led som sitter 20 cm över ytan och en en stylophora 10 cm ner under ytan. Imorse så ser jag att min anemon har vandrat upp och sitter nu 10 cm under ytan måste jag höja procenten på lampans ljus eller kan jag låta det vara och se om anemonen tycker det är en bra plats nu när den flyttat på sig ?
-
- 8 svar
- 963 visningar
-
-
-
-
- 8 svar
- 963 visningar
-
-
Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.
-
- 6 svar
- 963 visningar
-
-
Hej, Då min första Anemon sakta kröp runt i karet, (vilket kanske är normalt ?) slutligen fastnade Anemon i streamerpump under natten. Mitt Rena & Klara vatten blev mjölkvitt och koraller etc. hade dragit in sina polyper. Endast 2 putsarräkor i kar varav honan " på smällen ". Dessa mår fint. Jag har bytt ca 25 liter vatten nu och det har klarnat något. I karet har jag byggt upp ett litet Korallrev med bl.a. Levande sten. Frågan är om jag vågar ha Anemoner i karet? då dessa kan klättra upp på "revet" som döljer bl.a. 2 st. Streamerpumpar. Kanske bara ska ha Koraller ? Tips & ideèr mottages tacksamt. Trevlig Midsommar ! Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 963 visningar
-
-
Hej, har precis satt igång och renovera ett vardagsrum i huset och har planerat att ha ett akvarium mellan rummet och matsalen! de ska vara helt inbyggt i väggen och min fundering är fukten! har förstått att saltvattensakvarier dunstar kanska kraftigt och undrar om några kan ge lite tips och dela med sig av erfarenhet om vilken grad av noggranhet som behövs för att undvika fuktskador i väggen! vad för material kan användas över akvariet, fläktar, ventilgaller, våtrumsfärg eller liknande extremt tacksam för ideer! åtkomsten tror jag är löst genom ett liggande skåp i längd med akvariet som ja vandaliserat något! ja har ett 260 L kar! tack på förhand // Borgh
-
- 2 svar
- 962 visningar
-
-
Jag hade en liten "fiskskaal" nar jag var liten och var val kanske inte saa valdigt fortjust i det. Vilket ar lite alarmerande. Men daremot ar jag totalt fashinerad av storre akvarier och alskar riktigt stora som paa t.ex. Universeum. Ar det rimligt att man direkt hoppar in paa stora akvarier utan att skala upp? Eller ar detta en vanlig kansla och det slutar med att man bara ger upp och med mer pengar slangda i sjon?
-
- 3 svar
- 962 visningar
-
-
Har ett filter med två kammare. Tänkte ha levande sten i den ena och kol i det andra. Tyvärr hade de inte lövande sten i de proportionerna att det gick att använda på det sättet. Dock fick jag levande sand över... Kan man lägga det i en nylonstrumpa och ha i filtert eller det bara kommer att slamma ner?
-
- 8 svar
- 962 visningar
-
-
vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh
-
- 4 svar
- 962 visningar
-
-
jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?
-
- 7 svar
- 961 visningar
-
-
-
Hej, ny här på forumet Jag letar efter ett akvarium som jag tittat på här på sidan, det var en kub med måtten ca 80x80x80 akvariet var byggt av marinakvariet i göteborg. Akvariet stod på en hemmabygd låda med skivor av vit laminat. Är det någon som vet viket jag menar?? /Johan
-
- 2 svar
- 961 visningar
-
-
Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?
-
- 3 svar
- 961 visningar
-
-
Detta är gjort med teststickor och är säkert inte 100%. Ska köpa ordentliga tester imorgon. Har inte KH och GH något samband med varandra? Och kan 21 i GH verkligen stämma? Karet har varit igång i 1,5 veckor nu. Hällde i salt för 2 dagar sedan och idag slängde jag i sand och levande sand. Det är ganska "rökigt" i vattnet fortfarande. Jag körde dessa stickorna någon timme efter jag hällt i saltet och då visade GH inte alls så högt.
-
Hejsan, Vilka T8 rör är "bäst" att använda till saltkar? Jag har fått tagit över ett 375 L saltkar, men han har bara kört med T8 rör, men han har inte kört med något levande utöver fiskarna. Jag tänker nu köra lite levande, tex lättare koraller, anemoner osv, men till en början tänker jag prova med T8 rör, ska sägas att detta blir mitt första kar, så jag börjar sakta och ekonomiskt för att sen uppgradera. Jag tänker köra med 4 rör. Det måste finns någon med erfarenheter om detta där ute :-) /Robban
-
- 3 svar
- 961 visningar
-
-
Om man skaffar sig en tunna större hink med färdig blandat vatten så man har det lite enklare att fylla på vatten, behöver det vara cilkulation i denna tunna då eller räcker det med lock på ? Mvh kenneth
-
- 5 svar
- 961 visningar
-
-
Sitter och ska beställa några vatten tester. men vilket märke rekomenderar ni här på guiden? Samt är det någon som använder Aquarium systems sea buffer här?
-
- 5 svar
- 960 visningar
-