Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
-
-
Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla saltvattensexperter! Haft tre sötvattensakvarium men tänkte nu äntligen ta klivet till saltvatten, får snart hem ett Juwel Lido 200! Jag har tänkt bygga en sump för att gömma undan tekniken. Men jag blir inte riktigt klok på vad de bästa alternativen är för att leda vatten till och ifrån sumpen! Rekommenderas de att borra i botten eller i sidan av glaset? (känns som de mer osäkert i bottnen?) Hur många hål skall borras och hur stora hål? Alla verkar göra olika? Varit ute på nätet, youtube och pratat med butikerna men fortfarande lite oklar på vad som blir bäst
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag har inte vägt stenen i mitt akvarium men tittat på massa bilder och tycker det ser ut att vara onödigt mycket. Tror bi jag kan ta bort lote sten? Ursäkta den usla bilden Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Japp då har mitt livs första saltvattenäventyr börjat på riktigt, kört in levande sand och stenar ordentligt, bra vattenvärden. Nu börjar det bli dags att populera karet, eftersom det endast är 20l så är en kombination av roliga arter som samtidigt agerar städpatrull önskvärt eftersom jag förstått att det inte går att ha hur fullt så många arter i sådan liten miljö. Kommer ej ha någon fisk i detta pyttekar. Min första skiss är någon typ turbosnäcka och en vacker räka (ni får gärna kommentera vilka som lämpar sig bra och inte) Vad har ni för förslag?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla Är på gång nu, har precis fått hem mitt nya kar:), JAD (Boyu) 128L HQI och undrar lite över setup:en i sumpen, som bilden nedan visar installationen som den är från fabrik, skulle vilja ha lite tips på om det är en bra setup, behöver jag verkligen ha allt?? tillägg av nått??? Hade tänkt att köra lite koraller och fiskar Anledningen till frågorna är ju egentligen att jag inte vet om sakerna sitter i rätt ordning från början kanske bara istoppat mer eller mindre hehe:) 1. 150w Heater 2. Nitrate Processor 3. Filter Foam 4. WG-428 Protein Skimmer 5. Filter Media (Bio Balls and Ceramic Rings) 5. 1400 Litre per Hour Pump 6. 9w UV Submersible Steriliser
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Detta måste nästan ses som ett skämt för er indoktrinerade akvariumister men jag behöver verkligen hjälp! Jag har haft ett flertal guldfiskar, alla har dött inom ett par veckor och jag kan verkligen inte förstå varför. Jag följer alla anvisningar ifrån djurafären men ingenting hjälper! Har ni några tips på hur jag ska hålla mina små rackare i liv?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Jag undrar vad den rörliknande saken är samt det som är spindelvävsliknande? Mvh Johnny
-
- 9 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
hej svejs jag undrar om där finns någon som har erfarenhet av deltecs kompletta akvarium.fungerar dom rakt av eller måste man komplettera med något?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag behöver lite råd då jag har för mycket skivor som tar över akvariet och lika så korallerna på bilden, börjar bli för mycket av dom nu, vad ska jag göra? Dom finns nästan på alla LS jag har :/ http://imageshack.us/f/823/bild1gf.jpg/ Mvh Olof
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl. Vectra M2 returpump 2x Reefwave 45 3xreefled 160s Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start. Hade ni använt den metoden? Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och …
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten. Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering. Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil. Är 160L en bra början? Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera) Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus? Vidare till sumpen. Hur många liter bör sumpen ligga på? Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta? Vill gärna ha tips på skummare,…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, har precis satt igång och renovera ett vardagsrum i huset och har planerat att ha ett akvarium mellan rummet och matsalen! de ska vara helt inbyggt i väggen och min fundering är fukten! har förstått att saltvattensakvarier dunstar kanska kraftigt och undrar om några kan ge lite tips och dela med sig av erfarenhet om vilken grad av noggranhet som behövs för att undvika fuktskador i väggen! vad för material kan användas över akvariet, fläktar, ventilgaller, våtrumsfärg eller liknande extremt tacksam för ideer! åtkomsten tror jag är löst genom ett liggande skåp i längd med akvariet som ja vandaliserat något! ja har ett 260 L kar! tack på förhand // Borgh
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-