Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by maltemus,

Tänkte be om lite råd. Har 45 max i bredd att leka med. Längden max 130. Höjden X. Ska jag satsa på 50 eller köra på med 60? Riktigt rädd för att 45*60 kommer se skumt ut.

• 6 svar
    • 891 visningar
  2. Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?

3. Started by Ejja,

Vi har rom liggandes i akvariet, av vårda röda "afrikanska" cyklider. (tror vi) Ägger ligger jäkligt risigt till för våra två pictusmalar, som alltid håller till i närheten av just den platsen. Kan vi flytta rommen till "yngelakvarium" eller måste vi vänta tills dem har kläkt?

• 1 svar
    • 891 visningar
  4. Started by Skinner,

Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan

• 1 svar
    • 891 visningar
  5. Started by Wolf,

Frågan är: Ska man köra ett FOWLR eller fish-only med Wet dry filter ? Vilket är bäst när inriktningen är Fisk" tänkte mest på filtreringen då ? Mvh

• 3 svar
    • 891 visningar
  6. Started by Lincon,

Hej! Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,, tack för eventuella svar

• 3 svar
    • 890 visningar
  7. Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…

• 0 svar
    • 890 visningar
  8. Started by cowlord,

Hej! Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda? MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 890 visningar
  9. Started by Luna_Light,

Hej! Jag behöver lite råd då jag har för mycket skivor som tar över akvariet och lika så korallerna på bilden, börjar bli för mycket av dom nu, vad ska jag göra? Dom finns nästan på alla LS jag har :/ http://imageshack.us/f/823/bild1gf.jpg/ Mvh Olof

• 6 svar
    • 890 visningar
  10. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

jag har en egen brunn (bor på landet) ökar eller minskar behovet av osmos då?

• 3 svar
    • 890 visningar
  11. Started by Batty,

vad kan detta vara för en gynnare? och skall han leva eller dö?

• 5 svar
    • 889 visningar
  12. Started by sundvall,

Hej Kom hem efter jobbet idag och trodde jag hade lite vatten i sumpen då det såg ut som syre bubblor på rutorna, När jag tittar närmare så är det nån slags djur, men vad?? Nyttiga eller bör jag vara orolig,det är hur många som helst och små vita varelser

13. Started by Ulfis,

Jag köpte några nya knappar idag. De satt inte fast på någon stenbit eller fragghållare. Alltihop ser ut som en boll av polyper och det går knappt att se vad som är upp eller ned Det finns liksom ingen fot.. Hur i hela friden fäster jag denna?

• Gilla
    • 2 svar
    • 889 visningar
  14. Started by Randomkille,

Idag köpte jag en Harley Quinn räka som såg ut att må bra tills nu att jag hittade den död, vad kan problemet vara? Jag lät den sakta acklimatisera sig i påsen medans det salt läckte in vatten från mitt akvarium, Vet inte vad jag ska göra nu... Behöver verkligen komma på vad problemet kan vara

• 8 svar
    • 888 visningar
  15. Started by maltemus,

Ska hämta koraller / sten av Mr Cheezy här på forumet. Han bor 5-10 minuter från mig så jag kan snabbt få ner allt i vatten. Fungerar det med plasthinkar eller tar korallerna för stor skada? Jag har tyvärr inga frigolitlådor som jag annars antar är det bästa... (Däremot har jag en del skivor, eventuellt kunde jag köra en hink och bygga 4 väggar?) Vågar man ta ett flertal koraller i samma hink?

16. Started by dragan,

Hej.är det nån som har bänk av aluminium profiler som på bilden

• 0 svar
    • 888 visningar
  17. Started by Tarven,

Hej, Efter många års uppehåll (ca 20 år) ska jag starta upp ett nytt saltvattenskar. Känns otroligt kul och läser en hel del i forumen här, blir inspirerad och ser fram emot att komma igång. Hittat ett kar men levande sten verkar omöjligt att få tag i i dessa tider. Kollat med de flesta saltvattensbutiker, men ingen har på lager. Någon som vet om man kan beställa från någon grossist, eller om det finns någon har som har lite LS över? Tacksam för tips och råd:-) // Freddie

18. Started by NaCl,

Har som rubriken lyder Boyu 128 L. Modellnamnet som står i locket är HS 60A, och det sitter i 2*25w PL rör. Såvitt jag förstår är det för klent, och jag vill uppgradera belysningen. Har någon tips på hur man gör detta på ett enkelt sätt? Har förstått att det finns Boyu-modeller med MH-armaturer. Kan man köpa en sådan och skruva i, och var i så fall? Eller finns det någon annan lösning som ger ett bra slutresultat? Såg någon på forumet som tog bort locket, men det verkar svårt? Om det blir för krångligt eller för dyrt funderar jag på att istället avvakta och satsa pengarna på ett nytt större akvarium (i tanke på att jag funderar på att byta upp mig i storlek under 2014 vil…

• 2 svar
    • 888 visningar
  19. Started by JonWil,

Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p…

• 4 svar
    • 887 visningar
  20. Started by robjo,

Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban

• 2 svar
    • 887 visningar
  21. Started by Christern,

Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.

• 2 svar
    • 887 visningar
  22. Started by Freddess,

Har fått en laddning chaeto. Men inte hunnit få upp något refugium än. Hur förvarar jag dom lämpligast? I någon socka i akvariet?

• Gilla
    • 4 svar
    • 887 visningar
  23. Started by Johnny Tveit,

Hej. Är det möjligt att ha ett akvarium där man inte får alger på glaset? Mvh Johnny

• Gilla
    • 6 svar
    • 886 visningar
  24. Started by Batty,

Efter lite paus för husbygge vill jag smaka salt igen! nån som har tips på eller länk till hur man bygger upp ett lättskött fish only kar?

• 4 svar
    • 886 visningar
  25. Started by macke_fisk,

Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?

• 4 svar
    • 886 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.