Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…
-
- 5 svar
- 652 visningar
-
-
Hej ! Har läst Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop, jag skulle vilja få en sak utredd? På botten i akvariet så skall enligt Daniel en platta byggas för grunden av revet! Men vilken sten eller material skall man använda till denna grundkonstruktion? Har någon en bra ide ?? / Jonas 1131
-
- 9 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej har fått plattmaskar på korallerna vad jag har läst så ska man sötvattensdoppa korallerna Mina koraller sitter fast på stora stenar ska man doppa stenen i vattnet isåfall vad händer med allt annat levande på stenen dör allt ?
-
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
Kan man använda det till väggarna i sumpen??? och är det svårt att få det att fästa mot glaset? Och kan man använda skärbrädor i botten för att avlasta vikten från LS? eller ska man ha liggunderlag? Tacksamm för svar Mvh Johan
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Som sagt, jag har ju hunnit fylla på vatten i akvariet nu, ca 800L och har plexiskivor som jag tänkte lägga ned under stenen. Skall jag lägga ned det nu direkt, eller hade det varit bättre om jag haft plexiskivorna på plats redan innan jag började fylla på vatten? (siliconade). Är det försent att lägga ned dem nu? Tänkte om det kommer in skit eller sand under dem senare? Min plan är iaf nu (om ingen kommer med bra argument mot) att lägga ned dem i karet och när stenen ska flyttas i så tar jag och sätter stenen på dem och på så vis tynger ned dem. Vad tror ni andra? Hur hade ni gjort i mitt läge? Mvh Fredrik
-
- 21 svar
- 4k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, funderar på att plocka upp ett ~200L med sprucken botten som skänkes. Jag tänkte att man kan ju bara silikona en plexiskiva rätt på botten och kanske tejpa undertill så det inte med tiden skvätter glasbitar. Eftersom jag ändå senare har en massiv skiva och frigolit under så är det ju bara win-win med en plastbotten eller missar jag något väsentligt? Kommer att köra med sand så det estetiska döljs ju.
-
- 18 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej Hade tänkt ge mig i kast att försöka "pegga" alla mina koraller sen. Dvs borra hål i stenarna på lämpliga ställen och sen limma fast (vad jag tror det är?) plexistavar på korallerna som sedan träs ned i hålen som jag borrat. Någon som vet vart man får tag på dessa plexistavar t.ex? Clas Ohlsson hade inte dem. Mvh Fredrik
-
- 40 svar
- 4,2k visningar
-
-
Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias
-
- 3 svar
- 578 visningar
-
-
Hej tänkte göra om i karet lite! men vågar inte ta i LS då jag har massa fireworms som jag har sätt! hört att det inte är så kul och få ett bränn eller taggar
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Finns det fler än RSM som till tillverkar kompletta burkar med Stativ, skummare pumpar,ljus osv?
-
Ska börja med att jag har inget refugium och ser inte hur jag ska kunna ha ett heller pga platsbrist. Vill inte ha en reaktor och anser inte att jag har problem med högt no3/po4. Blir väl 2 delar: 1 om Phytoplankton och dess nytta mot problemalger och allmänt välmående akvarium/koraller etc etc. 2 om poddar, uppfödning etc. Då kör vi Någon som har testat detta eller köpt av dom någon gång? https://www.phytoplankton.se/rekommendation/ Jag började googla då jag funderar på att prova att föda upp poddar själv. Dessa var dom enda jag hittade i Sverige som säljer Phytoplankton, inte intresserad av att dra upp phytoplankton …
-
hej jag ska blanda potassium i en 500ml flaska men hittar inte mix förhållandena vet att jag läst det här nånstans någon kanske har det i minnet mvh Frank
-
-
- 2 svar
- 489 visningar
-
-
Hej! Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum! Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor. Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara…
-
- 1 svar
- 948 visningar
-
-
När allt är klart ska jag byta från 30 liter till 52+35 i sump. Mao kommer jag tillföra 50liter nytt vatten, ny skummare, ny sand samt lite mer ls. Är det bara slänga i eller ska det stå och gå hur länge som helst som när jag startade mitt nuvarande? Har ni tips vore det jätte snällt
-
- 11 svar
- 861 visningar
-
-
Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke
-
Hej! Jag är relativt ny inom saltvattensakvaristiken, men har sysslat med diskus sen jag var en ung spoling. Är nu snart 27 och har återigen börjat med saltvatten. Har inte tid för att syssla med diskus på heltid längre, utan har istället vänt mig till denna del av akvariehobbyn. Min tro är att jag kommer att förbli här. Saltvatten är, förutom diskus, det ultimata inom akvaristiken. Sådär särskilt avancerad kommer jag dock inte att vara i början. Som det ser ut nu har jag nyligen köpt 45 kg levande sten och korallsand till mitt 425 liters. Det är 121 långt, 70 högt och 50 brett. Märket är Zooline med ram. Sysslar just nu bara med att se till att cirkulationspumparna skjut…
-
- 23 svar
- 2,6k visningar
-
-
-
Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 2 svar
- 665 visningar
-
-
Hej, Jag har fått pricksjukan i min kar nu, nästan alla mina fiskar är döda, bara två clownfiskar är kvar :( Min fråga dödar den bara fiskar, om jag tar ut fiskarna under några veckor kommer parasiten att dö till slut när den hittar en värddjur, kan de leva på sniglar anemoner och andra lägredjur?
-
Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?
-
- 1 svar
- 586 visningar
-
-
-
tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag ska göra om mitt 230liters akvarium till ett saltvattensakvarium, men då kommer man ju fram till priserna.. Hur mycket kan det ungefär kosta om man köper så här: Begagnade saker: skummare ochdoppvärmare. Nya saker: salt,1mm korallsand, cirkulationspump, salthaltsmätare, termometer, tester (ammoniak, nitrit, nitrat och ph) och 30kg LS? Belysning har jag redan(2 lysrör, jag ska inte ha koraller förrän om bågra år). Vill helst få det under 10.000:- Jag är ju bara 15år och har lite svårt att tjäna ihop så mycket pengar. Man kan väl inte direkt tigga 10.000kr från föräldrarna? Mvh. Simon
-
Hej, Har kanske haft igång mitt kar i 2 månader med fisk i, och ca 4 månader totalt. I mitt kar så har jag 5 fiskar och 1 stjärna och två eremiter och en turbosnigel. Det är först nu jag har en del motgångar, vilket gör att det inte är roligt längre och är på väg att ge upp, hoppas ni kan få mig på banan igen. Först - mitt NO3 verkar ha spårat ut. Förr hade jag ca 10-15 på mina tester, nu ligger värdet som i denna tråd. Men enligt dem orden så verkar det vara helt okej? Hur som helst. Min gula kirurg har börjat få en massa fläckar på sig och har kul nere i sanden, precis som att den kliar sig. Den har börjat få lite brun färg ovanför ögonen.…
-
-
- 47 svar
- 5,2k visningar
-