Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…
-
- 3 svar
- 925 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
Har någon av er något bra tips på fisk eller annat djur som käkar sjöstjärnor(Asterina)? Grejen är att dom förökar sig expolsionsartat och är på och käkar på mina koraller, min gröna stjärnpolyp blev uppkäkad... Sen är jag sugen på att skaffa en mandarinfisk, men har hört att dom ska vara svåra med maten. Stämmer det? Något man ska tänka på isf?
-
- 6 svar
- 925 visningar
-
-
Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.) Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...
-
- 4 svar
- 924 visningar
-
-
Har tankar om att starta upp ett akvarium i storleken 80-200 l men tänkte vänta tills efter semestern vid årsskiftet. Jag postar inlägget här eftersom jag funderar på olika lösningar och är intresserad av att ta hjälp av någon som vet vad de gör. Antingen genom att skaffa begagnade produkter eller också köpa helt nytt. Min förhoppning var att att hitta någon engagerad själ som kan tänka sig att rådgöra (förklara vad jag skall göra och varför) och hjälpa till i hela processen till och med att livet existerar innanför glaset och att det hela rullar på. Tänker att det gör att jag själv kan vara med på processen, lära mig samtidigt som att de hela inte riskerar att gå åt sko…
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke
-
- 5 svar
- 924 visningar
-
-
Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter
-
- 7 svar
- 924 visningar
-
-
Tjollahopp Chipp Chille Vipp tjobelido! Tänkte presentera mig lite, Mitt namn är Johan Matteuzzi och är 27 år gammal ifrån Stockholm. Jag har ännu inte skaffat mig ett akvarium ännu utan känner att jag måste plugga på lite först. Mina mål är att i första hand kunna driva ett akvarium "Fish only" för att sen gå över och köra med levande sand och för att sen till slut tillföra koraller av olika slag dvs ju mer jag lär mig praktiskt och teoretiskt så kommer jag försöka öka svårhetsgraden och ta det i min egen takt helt enkelt. Så ni kommer nog få se en del frågor ifrån mig i framtiden. Om jag har postat min presentation fel ber jag om ursäkt. Mvh Johan.
-
- 2 svar
- 924 visningar
-
-
Hej igen... Jag är lite osäkert om hur många watt mh lampa behöver jag till min kar?
-
- 7 svar
- 923 visningar
-
-
Hej på er! Jag har ett juwel rio 125 med ca 18kg ls *red sea prizm skummare *korelia 4 streamer *fluval fx5 den kör jag med aktivt kol, biobollar och biomax *powerhead på 2000l/h akvariet är nystartat sen 2 veckor och det finns sniglar och några erimiter samt en räka mina värden är: temp 26grader salt 1,022 kh 9 ph 8,1 amm 0,2 nitrit 0,05 nitrat 60 fosfat 1,2 verkar detta normalt? mina invånare verkar trivas gott iaf
-
- 5 svar
- 922 visningar
-
-
Detta måste nästan ses som ett skämt för er indoktrinerade akvariumister men jag behöver verkligen hjälp! Jag har haft ett flertal guldfiskar, alla har dött inom ett par veckor och jag kan verkligen inte förstå varför. Jag följer alla anvisningar ifrån djurafären men ingenting hjälper! Har ni några tips på hur jag ska hålla mina små rackare i liv?
-
- 4 svar
- 922 visningar
-
-
Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…
-
- 3 svar
- 922 visningar
-
-
Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…
-
Halloj! Jag har ett Reefer 350 och klurar på vad folk använder sig av för behållare för ato vatten? Hört att några använder sig av Ikea filur men hittade ingen information om den är livsmedelsgodkänd...
-
- 5 svar
- 922 visningar
-
-
Som rubriken. När ska man hälla i näring och plankton? Har olika intervaller på ljuset. 14.00- 14.30 - Morgonbelysning. Ca 70 w 14.30 - 22.30 Dagsbelysning. Ca 180 w 22.30 - 23.00 Månbelysning med lysrör. Ca 100 w 23.30 - 00.30 Månbelysning med led. Ca 20 w
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
tjenare!=) Har precis Snubblat in i hobbyn så är inte så kunnig om saltvattensakvarium och dess innehåll(är inte så kunnig överhuvudtaget om akvarium). men har haft det igång i ett par veckor nu och det verkar fungera bra och allt mår bra och så. jag har ett litet nano kar på 32 liter med 2 clownfiskar och en räka. och nu är det så här att jag skulle vilja ha en anemon till mina 2 clownfiskar, men eftersom dem är så svårskötta så undrar jag om det finns någon mer lätthanterlig liknelse till anemonen som min clowner kan tyckas gilla? Så jag tänkte att jag frågar er lite mer erfarna vad ni tror passar bra till det jag söker. Skicka gärna bilder på det ni tror kan passa(ing…
-
- 6 svar
- 921 visningar
-
-
Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter
-
- 3 svar
- 921 visningar
-
-
Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban
-
- 2 svar
- 921 visningar
-
-
Hej Har ett litet kar på 110 liter totalt Display 75 liter med lite mjukisar och städ patrull och 1 fisk sur som fan Problemet är att no3 och po4 är 0 Och koraller ser vissna ut fick råd att skaffa mer fisk så att värden går upp Så vad för slags små fiskar rekommenderar ni ca 4-5 st hade jag tänkt Mvh Henrik dahlström
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.
-
- 2 svar
- 920 visningar
-
-
Hej, har börjat fått smak för saltvattensakvarium, å sitter just nu å letar information om det på nätet, men det enda jag inte lyckats å hitta är om det finns någon akvarieaffär runt Norrköpingstrakten som säljer allt till saltvattensakvarier, har sysslat en del genom åren med sötvattensfiskar (ciklider, guldfiskar tetror, ja dom vanligaste akvariefiskarna) men vill starta upp ett saltvattensakvarium. Så min fråga är är de någon som vet om nån affär i näheten av Norrköping som säljer saltvattensprylar å fiskar?
-
- 2 svar
- 920 visningar
-
-
Hej jag är ny börjare på saltvattensakvarium och nu söker fiskar och koraller vad rekommenderar ni jag vill ha färgglada fiskar och snygga koraller. Med vänlig hälsning, oliwer ha det bra;)
-
- 6 svar
- 920 visningar
-
-
Halloj Tänkte dra igång det nya akvariet med söt vatten till att börja med för att kolla funktion och läckage har 24 kilo död sten i änsålänge och funderar på om jag kan lägga i arka special blend nu och salt lite senare eller dödar saltet bacterierna när man löser upp det i karet???
-
-
- 2 svar
- 919 visningar
-