Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Har ett smällande ljud i karet nattetid, kollade lite med ficklampa och såg då någon brun räkliknande varelse som försvann in i stenen, kan det vara Mantis eller? Skall dessa avlägsnas eller vara kvar? Om dessa skall bort, hur fångar man då in dom? Worms: Såg också ca 1dm lång mask/tusenfoting ringla sig bland stenen. Är detta något man skall ha kvar, hålla koll på eller avlägsna?
-
- 4 svar
- 991 visningar
-
-
När jag doserar kolkälla (ättika) blir skummet så klistrigt att det inte kollapsar till vätska i skummarkoppen, istället fylls skummarkoppen helt tills det läcker ut skum genom hålen i locket (ofta måste den tömmas flera gänger om dagen). Går det att tillsätta något ämne i skummarkoppen som får skummet att kollapsa fortare? Man kan förstås även minska skumbildningen redan i stigröret (t ex genom minskad lufttillförsel eller ozon), men då minskar väl bara skummarens effekt i motsvarande grad? Själva syftet med skummaren är väl att få bort klisterskummet ut systemet?
-
-
- 12 svar
- 991 visningar
- 1 följare
-
-
Har gått över från Red sea till Reef Octopus. Tidigare när jag bytt vatten med Rea Sea-saltet så har skummaren skummat efter kanske 2-3 dagar. Men nu fyllde den halva koppen på 2 dagar. Det första jag tömde ur koppen var nästan rött. Nu har det gått någon dag och den skummar på rätt bra fortfarande, dock är det grönt och härligt nu. Allt levenade ser ut att må bra. Men frågan är, är där så mycket sk*t i det saltet så skummaren får gå på högvarv? Eller vad kan det bero på?
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
hej har inget saltkar idag men letar då är frågan vad skall man ha e sugen på något från 100 till 250 sen rasar nog golvet :-) hittade ett nytt bouyd....tror jag de heter nytt till bra pris men är det ett ok kar ? eller vad skall man köpa tittat på rms samt pergula tror jag de heter hade vart glad om man fick några tips för detta är en djungel med allt man skall tänka på
-
- 8 svar
- 990 visningar
-
-
hej jo jag undra när jag starta mitt 600l kar o sump med caulerpa som ska bytas till den andra algen som jag har läst här att den var bättre.föresten sumpen är på 130l .frågan är då sidan om har jag ett kar på 180l med ls som blev över ,med cikulation o värme o ljus är det någon fördel att koppla ihop det med dom andra karen eller det är lättare att krashar om man gör det .
-
- 4 svar
- 990 visningar
-
-
Ska snart bygga mitt lilla rev i mitt 250 L akvarium, vad ska man tänka på? är det bara att stapla stenen eller sätter man fast den med någon massa? ( är rädd för ras o skadat akvarium) hur tänker man med grottor osv? Bygga i mitten eller långt bak/ fram/ åt sidan?
-
-
- 3 svar
- 990 visningar
-
-
Hejsan! Det är så här att jag köpte ca 300kg levande sten förra veckan och jag undrar om man behöver koppla någon utrustning till detta utöver cirkulation och ljus. Typ skummare? När jag fick hem stenen blandade jag nytt saltvatten så vattnet är bra. Värdena: PH 7,7 - 8 No2 0 No3 5 Mvh Nelson
-
- 1 svar
- 990 visningar
-
-
Har planer på att införskaffa en Ecotech Radion XR30W Pro som är en ganska så kraftig belysning för mitt akvarium på 128l. Det jag undrar är hur man ska handskas med en sådan. Är det bara att köra fullt blås med en gång. Kan man fortfarande köra 7 1/2 timme ljust utan att främja algtillväxten.
-
- 8 svar
- 989 visningar
-
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 989 visningar
-
-
hur mycke flöde kommer ja få genom mina rör i mitt ytavrnings system? 25mm rör. 2st 90¤ böjar. kommer ha två boxar. ett i varje bakre hörn
-
- 4 svar
- 989 visningar
-
-
Har två frågor som skulle uppskattas om någon kunde hjälpa till med! Ett akvarium på 100 L, räcker det med en sump på 40 liter vatten då? Fråga 2. Vad skulle ni rekommendera för lampa, om akvariet är 80x35x35, hur många watt ska en bra lampa ligga på? Om livet menstadels ska innehålla Lps Tacksam för svar! Mvh Länge sedan man körde salt!
-
- 7 svar
- 989 visningar
-
-
Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik
-
- 3 svar
- 988 visningar
-
-
Hej på er! Jag har ett juwel rio 125 med ca 18kg ls *red sea prizm skummare *korelia 4 streamer *fluval fx5 den kör jag med aktivt kol, biobollar och biomax *powerhead på 2000l/h akvariet är nystartat sen 2 veckor och det finns sniglar och några erimiter samt en räka mina värden är: temp 26grader salt 1,022 kh 9 ph 8,1 amm 0,2 nitrit 0,05 nitrat 60 fosfat 1,2 verkar detta normalt? mina invånare verkar trivas gott iaf
-
- 5 svar
- 987 visningar
-
-
-
Hur länge måste vattnet stå innan fosfattest? vi lakar ur sten (f.d levande sten) och byter vattnet 2ggr/dag. Nu i helgen har vi hållet på i två veckor och det har mer eller mindre slutat lukta illa så vi tänker ta ett fosfattest, men jag tänker att vattnet måste ha vissa tis med stenen för att testet ska ge ev. Utslag?
-
- 3 svar
- 987 visningar
-
-
Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.
-
-
- 7 svar
- 986 visningar
-
-
Hej alla "experter" har länge funderat på att testa saltvatten, nu har jag ett 54 liters med måtten 60x30x34 ståendes som jag försöker planera ihop. Jag har tänkt att köra utan skummare och byta ca 5-10 liter vatten i veckan. En eller två Tunza nanostream 6015. Mellan 5-10 kg ls. Sen har jag funderingar på belysningen, i locket sitter det ett rör på 15 watt som vad jag fattat är alldeles för lite för att ens kunna ha lite mjukkoraller som jag tänkte inrikta mig på i början för att "testa" det här med saltvatten. Jag har kollat runt lite på andra belysningar vilken av dessa skulle ni rekomendera?? Ebay led nr 1. http://viewitem.eim.ebay.se/EVO-Quad-Clip-3W-LED-Aquarium-Li…
-
- 7 svar
- 986 visningar
-
-
Tjollahopp Chipp Chille Vipp tjobelido! Tänkte presentera mig lite, Mitt namn är Johan Matteuzzi och är 27 år gammal ifrån Stockholm. Jag har ännu inte skaffat mig ett akvarium ännu utan känner att jag måste plugga på lite först. Mina mål är att i första hand kunna driva ett akvarium "Fish only" för att sen gå över och köra med levande sand och för att sen till slut tillföra koraller av olika slag dvs ju mer jag lär mig praktiskt och teoretiskt så kommer jag försöka öka svårhetsgraden och ta det i min egen takt helt enkelt. Så ni kommer nog få se en del frågor ifrån mig i framtiden. Om jag har postat min presentation fel ber jag om ursäkt. Mvh Johan.
-
- 2 svar
- 986 visningar
-
-
Hej allihopa Tänkte dra i lite kolkälla men blir inte klok på informationen på burken om dosering och vad länge det kan vara i 350 liters red Sea Mvh Henrik Dahlström
-
- 5 svar
- 985 visningar
- 1 följare
-
-
Tjenare saltisar, nu har jag satt igång min 125 liters kub här i lysekil :-) hur många av hemma salt killar/tjejer finns det i kring lysekil/Uddevalla? Har träffat en hittills
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Jag har haft akvariet igång i 1 år nu och undrar varför mina BTA har slutat att blåsa upp sig? Om dom inte trivs på ett ställe så flyttar dom sig väl? hur ofta matar ni era anemoner? ska jag flytta dom till ett ställe med mer ljus? Sen undrar jag om man kan köpa ostron i fiskdisken och koppa in i akvariet?
-
- 5 svar
- 985 visningar
-
-
Hej igen... Jag är lite osäkert om hur många watt mh lampa behöver jag till min kar?
-
- 7 svar
- 985 visningar
-
-
Har installerat ett lysrör till i karet (T5). Hade bara blåa lysrör hemma så slängde i det, tyckte faktiskt det blev ganska snyggt. Men nu är inte karet bara för mig utan för korallerna/fiskarna också. Har 3 blåa nu á 54w och 1 vitt á 54w. Vad säger korallerna om detta? Eller ska jag ta och köpa ett vitt till? Har 1 anemon, 2 skivor, 2 mjuka och 1 sten.
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Hej. Köpte en anemon idag den har varit i karret i 3h och från början va foten tjock o fin och stog upp efter en timme början allt hänga se bild. Är detta normalt första dagen i nytt kar?
-
- 2 svar
- 984 visningar
-