Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
vad är normalt när man kollar på vatten som dunstat över dagen och natten?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla! Tänkte testa detta till en uppstart. Är ett nano refugium. Någon som testat den? http://www.ebay.com/itm/262450042522?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
En riktig nybörjarfråga men jag upplever att kubformade kar är betydligt vanligare som salt än som söt så jag undrar om det är mer än en designfråga? Jag gissar att om man har ett högt kar så kan man få olika höjder=ljus för olika koraller men samtidigt svårt att få vettigt ljus på botten. Finns det praktiska skäl till att välja en viss form på akvariet beroende på vilka arter man tänker sig och i så fall vilka?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hur vet jag att jag har lagomt hög ljusstyrka på min ramp? Ljust nu har jag 40/70 mellan 11-16 men programmet startar 10 och avslutas 22.. Kan det vara för klent?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
hur mycke flöde kommer ja få genom mina rör i mitt ytavrnings system? 25mm rör. 2st 90¤ böjar. kommer ha två boxar. ett i varje bakre hörn
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena, Jag har köpt ett 58 Liters clownhotell. Lite information om akvariet detta fick man med: * Biofiltersystem inklusive vattenpump, filtervadd, filterpåse, bio-bollar, aktivt kol och keramiska ringar. * Komplett ljussystem med LED-lampa och UV-ljus. * Doppvärmare och skummare. * Öppningsbar ramp av kraftig ABS-plast med dubbel tystgående kylfläkt. Rampen kan fällas upp för enkel skötsel, och även skjutas bakåt så att den hänger på baksidan av akvariet. Är det något mer än det jag kommer behöva? Tänkte även ha en ls men vet inte riktigt hur stor jag ska ha skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips om storlek och kostnad lite sånt om lsen. Tänkte skaffa mjuka koraller…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej är i full gång med att starta RSM 130. Har problem med micro bubblor som jag inte får bort. Är det någon som har haft detta problem eller har en lösning på detta. Är tacksam för alla svar. Steven
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Efter all fajt med plattmask utan något gott resultat så börjar jag fundera på om det är tid för en nystart i hobbyn.... Jag är inne på ett red sea reefer 250 eller ett red sea Max e 260. Vad är fördelar och nackdelar med de olika karen? vilket är det bästa att skaffa nu om man ändå ska starta om på nytt? Hur är red Sea led och skummare? Vad hade ni valt och vilken utrustning?
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla "experter" har länge funderat på att testa saltvatten, nu har jag ett 54 liters med måtten 60x30x34 ståendes som jag försöker planera ihop. Jag har tänkt att köra utan skummare och byta ca 5-10 liter vatten i veckan. En eller två Tunza nanostream 6015. Mellan 5-10 kg ls. Sen har jag funderingar på belysningen, i locket sitter det ett rör på 15 watt som vad jag fattat är alldeles för lite för att ens kunna ha lite mjukkoraller som jag tänkte inrikta mig på i början för att "testa" det här med saltvatten. Jag har kollat runt lite på andra belysningar vilken av dessa skulle ni rekomendera?? Ebay led nr 1. http://viewitem.eim.ebay.se/EVO-Quad-Clip-3W-LED-Aquarium-Li…
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hallå! tänkte höra med er som hållit på ett tag vad ni har lyckats få fram för roligt ur er LS!? pratade med en annan kund på ett zoo och han pratade om att han fått krabbor ur en LS mm! Så vad har ni fått fram för överaskningar!? :-)
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,, tack för eventuella svar
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
hej har inget saltkar idag men letar då är frågan vad skall man ha e sugen på något från 100 till 250 sen rasar nog golvet :-) hittade ett nytt bouyd....tror jag de heter nytt till bra pris men är det ett ok kar ? eller vad skall man köpa tittat på rms samt pergula tror jag de heter hade vart glad om man fick några tips för detta är en djungel med allt man skall tänka på
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej igen... Jag är lite osäkert om hur många watt mh lampa behöver jag till min kar?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!
-
Hej allihoppa! Trevligt att vara här. Jag har haft genom åren ganska många akvarier, men det här är mitt första med saltvatten. Och för att göra det hela mer komplicerat, bestämde jag mig att köra ett pico sådant - nämligen ett IQ3 som är bara 7 L! Jag ska endast ha några mjuk koraler och ev en snigel eller / och en räka. Nu är mina värden under kontroll och jag fick idag min första korall. Enligt säljaren ska den vara tålig och ganska lätt. Men vad är den för något? Vad heter den? Tack för hjälpen! mvh Ioannis
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, har lite problem med denna. När den ska fylla på vatten händer det ingenting. Det hörs att den jobbar (kontrollpanelen blinkar och det låter som den pumpar) men det händer ingenting. Någon som vet vad det kan vara för fel? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Idag köpt jag räkan till mitt akvarium som har varit igång i 10 dagar. Påsen låg i akvariet i 30 minuter innan jag släppte i den, Min värden är: KH 12, Magnesium 1500, Calcium 500, Fosfat 0,1, har även 5 sniglar 2 eremiter 1 korall och lite annat som hängt med. Vad kan problemet vara?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
jag har en egen brunn (bor på landet) ökar eller minskar behovet av osmos då?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Alla andra koraller mår prima, min andra euhpyllia mår jätte bra. Men sedan någon vecka tillbaka har denna börjar dra in sig etc. Den står där det är lite cirkulation.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-