Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Ted saltakvarium,

Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…

• 1 svar
    • 859 visningar
  2. Started by Lille Skutt,

Måste man passa tassarna för dom här? Ser ut som nån anemon? glasros? Läste nåt om palythoa? Vill helst slippa dö för att jag stoppade ner handen i ett akvarium!

• 2 svar
    • 859 visningar
  3. Hej! Har ett ganska akut problem, något har hänt med överrinningen i mitt akvarium så att vattennivån inte håller sig stabil. Ovanpå röret som går ner till sumpen sitter det en hatt som man ska kunna reglera hur mycket luft som kommer in i röret och det ska reglera nivån på vattnet. Nu går den inte att hålla stabil, antingen blir vattnet väldigt lågt (och mycket i sumpen) så att röret ner till sumpen suger in luft, eller tvärt om att det blir väldigt hög nivå uppe i karet så att cirkulationspumpen nere i sumpen suger in luft. Det går liksom inte att hitta en bra nivå längre? Någon som vet hur det här funkar, vad är det som gör att nivån ändras så drastiskt…

• 3 svar
    • 858 visningar
  4. Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm

• 4 svar
    • 858 visningar
  5. Started by ExCeed,

Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …

• 7 svar
    • 858 visningar
  6. Started by a.nils,

Ska snart starta upp mitt första salt. Undrar hur jag ska få igång cyklen bäst utan fisk. Vissa kör med flakes, andra med räkor/fisk-kött eller ammoniak på flaska. Hur har ni startat era kar, för/nackdelar? Kommer starta med 10kg dödsten och en påse levande sand i ett rsm 130. MvH Anders

• 6 svar
    • 858 visningar
  7. Started by zeup,

eftersom man beställt ett större kar o bara går omkring o läser böcker o forum osv....så orkade jag inte vänta längre o satte igång ett litet clownhotell så länge,,med förhoppningen att man lär sig mer om vattenvärden och allt som hör till på ett litet stadium,,,, iaf idag har jag satt till vatten,salt lite ls o levande sand(?) hoppas att grumligheten lägger sig på ett par dagar,,,, vilka steg bör man nu följa..när bör man fixa en liten städpatrull,,,när kan man släppa i clowner osv,,,,tacksam för alla tips o synpunkter,, målet med det lilla karet är och komma igång och se det praktiska med denna hobbyn. när de små liven förhoppningsvis blir för stora för hotellet,så skal…

• 4 svar
    • 857 visningar
  8. Hej, har idagsläget 2 sumpar, båda lika stora fast 1 med bubbelfälla. Blir det tokigt med osmolatorn om jag använder den i den sumpen som inte har skiljeväggar ? För jag tänkte att det tar ju längre tid för vattennivån att sjunka än i den med skiljeväggar om man sätter sensorn i returpump facket. Och hur blir det då med påfyllningen, den lär ju stå ett bra tag och pumpa för att öka vattennivån i hela sumpen. Tänker jag rätt ?

• 1 svar
    • 857 visningar
  9. Started by jenny,

Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …

• 6 svar
    • 857 visningar
  10. Started by Fagerberg,

Vet inte var jag skulle posta denna fråga men idag såg jag att det liksom kryper rundor små vita prickar på en eremit och på en levandesten , så små som sandkornen, någon som haft liknande symptom ? Kanske är något kräftdjur som ynglat av sig, så små så jag kan ej se vad det är eller ta en bild. Nästan som små rörmaskar i tidigt stadium fast dem kryper runder.

• Gilla
    • 1 svar
    • 856 visningar
  11. Started by Kimozabe,

Så, Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan). Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. Nu till frågan: Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt. Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm: 220-230*60-70*60-80 Vad säger ni som har erfarenhet? Mvh Kim

• Gilla
    • 5 svar
    • 856 visningar
  12. Started by Puttegusten,

Hello. Håller just nu på att köpa in grejer till min uppstart av mitt 150 liters kar. och då kommer det givetvis upp lite frågor längst vägen. Hur mycket salt ska man ha per liter i vatten och vart kan man köpa en salthaltsmätare? Ska man fylla på allt "osmos" vatten först och sen blanda saltet direkt i karet? Hur länge ska det stå med Levande sand och sten innan jag kan fylla på med lite invånare? och vad ska jag ha för djur som "gör rent" i akvariet? Många frågor på en gång där.. Hoppas ni kan hjälpa mig Simma lungt! Mvh: Putte

• 5 svar
    • 855 visningar
  13. Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.

• 2 svar
    • 854 visningar
  14. Som rubriken lyder, vad är lämpliga innevånare till ett sådant för någon som skall lära sig saltvatten? Min tanke var clowner, palettkirurger och kanske några räkor men jag vet inte om det är en vettig startuppsättning och om mitt akvarie är stort nog då det jag läst om dem tyder på at de blir lite stora för 130 liter, några åsikter / tips? Inte dags att stoppa i något ännu men jag planerar för framtiden och tar tid på mig för att försöka göra rätt.

• 5 svar
    • 854 visningar
  15. Started by Ricke,

Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se

• 1 svar
    • 854 visningar
  16. Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…

17. Started by SaltisLinda123,

Hej! Har ett 80 liter och har en coral moon led som sitter 20 cm över ytan och en en stylophora 10 cm ner under ytan. Imorse så ser jag att min anemon har vandrat upp och sitter nu 10 cm under ytan måste jag höja procenten på lampans ljus eller kan jag låta det vara och se om anemonen tycker det är en bra plats nu när den flyttat på sig ?

18. Started by yRaz,

hejsan behöver tips på änklaste settet o fixa nåt lyse så att mjuk koraller o fiskar klarar leva tills jag byter amatur helt? idag har jag 2*t5 39W och 2*t8 20w

• 3 svar
    • 853 visningar
  19. Started by Verkenius,

Hejsan alla, Började med ett litet kar på 50 liter en insåg rätt snabbt att detta kommer aldrig att hålla. Så efter bara några veckor uppgraderade jag mig till ett 340 liters + 80 liter sump. lite info om mitt kar. 340 liters rimless kar Sumpen är på 80 liter och där i kör jag lite Siporax just nu. Använder även mitt ytterfilter jag hade i mitt 340 liters nu i början men median där i är tanken att jag ska lägga i sumpen snart. Median som funkar som biologisk filtrering då såklart Startade karet med ca 25kg marco sten och 10kg levande sten. Levande: 2st Clown 1st Doris 1st Pomaca…

• Gilla
    • 6 svar
    • 853 visningar
  20. Started by Järv,

Rätt ny inom salt och har ett rsm 130 som varit igång i ca 4 veckor. tror inte att det är microbubblor då jag bytt ut skummarn mot en tunze samt att pumparna inte spottat ut bubbel moln som dom gjorde när orginal skummarn var igång... den mekaniska filternationen är fortfarande där vilket borde minska partiklarna detta har det dock inte gjort så borde komma nya nånstans ifrån. Har rätt mycket alger mest pga att jag drog igång lyset lite för länge lite för snabbt så jag funderar på om det kan va alger som flyter omkring?

• 1 svar
    • 853 visningar
  21. så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…

• 4 svar
    • 853 visningar
  22. Started by Trollsvans,

Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.

23. Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)

• 0 svar
    • 852 visningar
  24. Started by Schilla,

Hur många här har fått djuren att föröka sig i sina kar? Själv har man ju massa små räkor sjöstjärna o alla små nytt djur som bara ökar i antal. Sen har ju putsarräkorna och pepparmintsräkorna rom lite nu och då. Men det krävs ju lite mera för att få fler av dom.

• Gilla
    • 7 svar
    • 852 visningar
  25. Started by Leoparden,

Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken

• Gilla
    • 6 svar
    • 852 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.