Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.

• 3 svar
    • 789 visningar
  2. Jag drar äntligen igång mitt akvarium under nästa vecka (V0515)... Tänkte höra om det var någon i trakterna som har planer på att göra vattenbyten då och om jag skulle kunna komma och tigga till mig 25/50 liter akvarievatten för att få lite startkultur i mitt?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Zandra Fredriksson,

Någon som vet vad det är som växer på vår levande sten? Letat runt på massor med sidor men hittar inget som liknar det vi har. På en sten är det som tre vita ludna fläckar samt en del av stenen är täckt av något brungrått. På andra bilden är det som en gul liten boll, vad kan det vara? Någon vi kan behålla eller något som kan skada akvariet?

• 3 svar
    • 706 visningar
  4. Started by Fredrick Åberg,

Hej, klassiska nybörjarfrågor men tacksam för hjälp eller guidning. Efter husköp i höstas så börjar jag planera för mitt första saltvattens akvarium, har sysslat med sötvatten tidigare. Det kommer bli ett inbyggnads akvarium ca 110x60x70 OW glas. Vad är att tänka på gällande botten borrat, ytavrinning, tips på akvariebyggare? Det är dåligt med plats under karet då det är en gammal eldstad (stått en kakelugn här innan). Så planen är att sätta sump och teknik i källaren under akvariet. Någon som har erfarenheter av sump i källaren?. Läst om någon som gjort det tidigare och tycker det verkar som en bra idé.

• Haha
    • 3 svar
    • 940 visningar
  5. Started by Gnarkill,

skulle vilja ha lite id info på ett par sniglar jag hittade igår i mitt kar! skalet var runt och polkagris färgat det vill säga röd och vit randigt id info på en sjöstjärna den var brunfärgad och hade mörk gröna eller mer svarta prickar på ovansidan! skulle vlja ha hjälp med dom två/Tom

• 3 svar
    • 784 visningar
  6. Started by jocke_ahl,

Hej.. För en tid sen så drog jag i gång ett ekipage på 250+100L alla värden har varit bra.. Tills idag salten är nere på 1019.. Vart har saltet tagit vägen? Hur kan nivån sjunka på typ 3 dagar? Nu till det stora problemet! Jag har inget salt kvar... Har beställt men det har inte hunnit komma... Därför undrar jag om det finns någon i Nyköping-Södertälje området som kan avvara 1kg? Hur ska jag annars bära mig åt? Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 607 visningar
  7. Started by Rallep95,

Hej alla saltvattensexperter! Haft tre sötvattensakvarium men tänkte nu äntligen ta klivet till saltvatten, får snart hem ett Juwel Lido 200! Jag har tänkt bygga en sump för att gömma undan tekniken. Men jag blir inte riktigt klok på vad de bästa alternativen är för att leda vatten till och ifrån sumpen! Rekommenderas de att borra i botten eller i sidan av glaset? (känns som de mer osäkert i bottnen?) Hur många hål skall borras och hur stora hål? Alla verkar göra olika? Varit ute på nätet, youtube och pratat med butikerna men fortfarande lite oklar på vad som blir bäst

• 3 svar
    • 850 visningar
  8. Started by Tedski113,

9. Started by mikaelglad,

Hej jag har letat men inte kunnat hitta någon nybörjar guide, finns det någon??? jag har sett guiden dom beskriver vilka värden man ska ha, en jätte bra guide.

• 3 svar
    • 791 visningar
  10. Started by akvariefisken_89,

Eftersom returpumpen till mitt RSM S 500 låter för mycket tänkte vi investera i en ny tystare returpump. Jag har hört att Jebao DC 5000 upplevs som väldigt tyst av de flesta. Stämmer det? Upplever ni den tystare än en RSM originalreturpump? Har ni andra tips i ungefär samma prisklass och som man lätt och snabbt kan beställa? Kan den enkelt kopplas till ett RSM? Är flödet lagom?

• 3 svar
    • 637 visningar
  11. Started by ubjs,

Har under ett drygt år kört ett 144 liters med i första hand mjukkoraller, använder bara ett innerfilter, doppvärmare, osmosvatten, ingen sump. Funkar hyfsat och är kul att kolla i, detta första saltvattenkar blev intressantare än jag trodde (har haft sötvattensakvarier i 40 år). Jag har bara lagt en hög med levande sten och skaffat en del koraller eftersom, funderar på att gå upp till 300 liter för att kunna hålla lite större fiskar. Nu har jag två clowner, en wrasse och en gul liten kirurg som kommer vilja ha ett större kar längre fram + diverse räkor och städare. Frågan är dock om jag ska hålla mig till mjukkoraller och enklare stenkoraller i…

• Gilla
    • 3 svar
    • 657 visningar
  12. Started by Strumpan,

Hej! Har inte skrivit på forumet på ett bra tag men nu är vi tillbaka Har inte haft någon tid överhuvudtaget till nå akvarium det senaste året. Har flyttat en gång själv och har dessutom hjälpt min mor (Nettans) att flytta 2 gånger. Som om inte det vore nog så lyckades vi krocka då vi var och hämtade våran valp ,vilket vart en dyr historia.Gick 17000:- back då det självklart var vi som orsakade den pga en förädisk korsning menmen nu lägger vi gamla bakom oss och försöker oss på en ny start. Vårat 240 liters vart efter allt detta nergraderat till ett nano på 30 liter men nu har vi tröttnat lite på detta lilla skitkar så nu drar vi igång med 240 liters igen Har som vanli…

• 3 svar
    • 852 visningar
  13. Started by uffe80,

hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe

• 3 svar
    • 831 visningar
  14. Started by jejjua,

Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…

15. Started by Henrik dahlström,

Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???

• 3 svar
    • 565 visningar
  16. Started by Netweaver,

Hej! Ska precis starta upp mitt första saltvattenskar efter att ha kört sötvatten i många år. Har i samband med detta köpt ett aquatic nature 150-220 SP filter min fråga är nu hur/vad gör jag med det när det inte används för att rena vatten? Har letat efter info men hittar bara att det inte får torka ut, när karet väl är igång skulle jag tro att jag kömmer köra det ca. 1 ggn i månaden.

• 3 svar
    • 712 visningar
  17. Started by tronic,

Hei er det noen som kan si meg hvordan denne skummeren virker og hvordan jeg bruker den. Tenker på om det er noe jeg skal passe på og slik Nybegynner jo og trenger hjelp. Fulgte ikke med noe info på den

• 3 svar
    • 956 visningar
  18. Jag har en stor mängd sniglar som nu börjar växa till sig, dom största är ca 5 mm och undrar om någon vet ifall dom är bra för akvariet eller om dom bör utrotas? Finns det i så fall någon art man kan tillsätta som äter dessa?

19. Started by andreassofus,

som rubriken lyder undrar jag om percula 90 är ett alltenativ till nybörjare som aldrig har haft saltvattensakvarium förr?? vad har ni för erfarenheter av dom? och vad finns det för för och nackdelar med dom??' /Andreas

20. Started by pepe,

la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by ubjs,

Jag har två filter, det ena står det klorin och lukt på och det andra antibakteriell. Köpte ett nytt men det står det feinfilter, sediment prefilter på. Vilket av dom två ska det ersätta? Mvh UB

• 3 svar
    • 575 visningar
  22. Started by Draedon,

har inte flyttat akvariet än då det körde ihop sig lite och tiden inte räckte till.. var nog lika bra det så jag kan fråga er om lite råd. blev lite rädd när jag läste om dimorb's ommöblering som knasade till det rejält i burken. hur tycker ni jag ska flytta burken på bästa sätt? är ingen jättelång flytt, tar ca 5 min med bil. 40-45kg LS, kanske ~70l (?) vatten, 2 clowner, 1 räka, lite sniglar, en stjöstjärna och sps/mjukisar. min tanke var att spara så mycket vatten som möjligt. tänkte lägga stenen i två tunnor med så mycket vatten som man orkar bära, sen packa fiskar/lägre djur i påsar. det som oroar mig är vad som kan komma från gruset, kört med kanske 1-2cm på sin höj…

• 3 svar
    • 794 visningar
  23. Started by sietses,

Ska bygga ett nytt akvarium som ska va 160*48. Och nu funderar jag mellan att ha en höjd på 35-50cm i höjd. Tycker att det kan va lite ballt med ett lågt kar. Sen lär det ju bli bätre med ljuset. Vad tycker ni om detta? Och finns det någon nackdel för fiskarna med ett lågt kar?

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by Nille83,

Är det kört att ha mer än en kirurg i ett RSM 250? Jag har en gul kirurg idag. Jag provade i mitt Juwel 260 men de kirurgerna jag släppte i där dog. 4 st, men tror bara att den gula är skyldig till att ha dödat en. Det jag undrar är, går det att ha fler än en kirurg i ett 250 liters och om det går, vilken sort ska man ge sig på?

• 3 svar
    • 799 visningar
  25. Started by Emil L,

Hej! Kan jag ens ha nollat nitrat utan kolkälla eller annan näringsexport? Eller troligare med kasst test? Matar troligen lite för snålt men ändå.. Upptäckte idag att det börjat komma bruna fulalger på pumpar, kablar, glas och en sten. Har i övringt nästan inga alger alls, några minifläckar av kalkalger Kollade lite värden (Salifert)och fick: Nitrat 0,0 Fosfat 0,0 Nitrit 0,0 Testade nitrat mot mitt kranvatten för att se om den reagerar öht (brukar vara mellan 2- 3) och fick då ca 2,5 Bör jag mata mer för att få upp nitrat eller tillsätta det? Eller göra vattenbyte med kranvatten. För det borde ju HÖJA nitrat i mitt läge? …

• 3 svar
    • 742 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.