Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm
-
- 4 svar
- 866 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta
-
-
- 2 svar
- 611 visningar
-
-
Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?
-
-
- 3 svar
- 587 visningar
-
-
Hej! Har fört en lång utdragen kamp mot Dinos med 10dagars mörkläggning och dosering av nitrat och fosfat, kan bara konstatera att de kommer tillbaka efter varje gång. Jag har bestämt mig för att köra Dinoxal och behöver lite råd från er som kört det tidigare. Jag har i dagsläget inga koraller utan bara fisk och lägre djur som sjöborrar, räkor och snäckor. Är det ngn risk för mina lägre djur när jag doserar Dinoxal, ska jag försöka plocka dem ur karet innan jag doserar alltså. Kommer att mäta värden dagligen under doseringen. tack på förhand
-
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Ska starta upp ett salt kar 180 liter Och har lite funderingar på hur streamern ska placeras höjd mässigt O vart den ska vinklas??
-
- 2 svar
- 493 visningar
-
-
kan man köra in ett nystartatakvarie med tex black molly??
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Jag har skaffat ett kar som jag tänkte silikona om. Jag har aldrig gjort det tidigare men tänker göra ett försök. Min fråga är nu om jag ska ha svart eller transparant silikon? Jag tycker att svart är mycket snyggare men har hört att det ska vara svårare att få bra. Alla tips välkomnas
-
- 30 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej. Jag har ett 60 liters kar som jag köpte precis. I det sitter någon lampa som följde med karet. Det är ett juwel rekord 60 akvarium. Jag funderar på att sätta i rätt belysning. I akvariumet ska lite koraler bo. Jag kommer skicka upp en bild på koralen som bor där nu. Jag har inte full koll på vad den heter. Detta är beslyning är vist en svår fråga. Har läst några böker. Läs på foumet här. Alla säger olika saker. Jag hade hoppas på att någon skulle haft ett sådan akvarium hemma och kunnat berätta vilken belysning han/hon kör med. Men en sådan tur har jag väll inte med tanke på att det är ett litet akvarium. Så. Nu till min fråga. Vad ska jag ha för belysni…
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???
-
- 1 svar
- 644 visningar
-
-
Har i en del offentliga akvarier (som i Monte Carlo) sett både 8- och 10armade bläckfiskar men aldrig i privata dito. Är dessa kreatur svåra att hålla eller finns det någon annan orsak?
-
- 8 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej! Jag har pysslat en del med sötvatten tidigare och har 4 sötvattensakvarier. Nu vill jag ha lite råd av er som har erfarenhet! Detta har jag hittils lärt mig och såhär resonerar jag, rätta mig om jag tänker fel! 0.) Jag har tänkt mig koraller, växande saker och fisk, t.ex drakfisk och clown (på grund av sambon)!? 1.) Det är dyrt att ha saltvatten. Dyr årlig driftskostnad! Alltså vill jag inte ha ett stort akvarium även om jag har råd att köpa ett 800 liters begagnat! Jag tänkte jag satsa på ca 200-400 liter. 2.) Det är klokt att köpa begagnat där allt finns, dvs möbel, sump, pumpar, levandesten och tillbehör. 3.) Det som behövs är följande: akvarium med ytavrinning t…
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej åkte till min lokala "zoo butik" idag och frågade lite om dom kunde hjälpa mig ta hem lite saltvattens prylar och framöver lite invånare. Efter att vi pratat en stund så kommer vi in på uppstart av saltvatten, och jag måste säga att det hon föreslog var ganska långt ifrån vad jag har lyckats läsa mig till här. Hon tyckte att jag skulle blanda saltvatten som skulle stå i ca 6 veckor, därefter skulle jag köpa ett par mollys ( är inte det sötvatten fisk? ), för att köra in akvariumet med. Mata mycket, sa hon. sen efter ytterligare 1 månad eller 2 kunde jag köpa saltvatten fisk. när jag frågade om levande sten, sa hon att det var inte så viktigt men om jag hemsk gärna vil…
-
Jaha - så var nytt köksbord på plats och lite ommöblerande avklarat. Innebär att jag nog köper ett Red Sea Max snart - kanske slutet av januari/början av februari. Efter att ha läst på en del så har jag följande plan i grova drag - väldigt grova eftersom jag säkert kommer att få nya idéer och ny information under resans gång så att säga. Med "start" menar jag nu inte från dag 1 naturligtvis, utan bara det att jag funderat lite mer på kanske det som ska hända de första 6-12 månaderna. Koraller: Start - först tänkte jag skaffa lite skivanemoner och knappar och kanske nån annan mjukkorall som uppfyller de allmänt lämpliga kriterierna (min plånbok, min kunskapsnivå för tillfä…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag tänkte bygga ett akvarium 350-400L. 50 cm högt.Andra mått är oklara ännu. Är det något speciellt man ska tänka på? Tänkte inte köra med sump. tackar för tips
-
- 2 svar
- 787 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 645 visningar
-
-
-
Vad använder ni för foderautomat? Kan man bestämma vilken mängd som ska komma vid varje tillfälle? För det måste ju vara väldigt olika mängd beroende på hur mycket fisk man har. Berätta gärna om där är nån speciell fördel/nackdel med er automat. Tack!
-
-
Hej ! Jag har nyligen startat ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja ha en beskrivning på vilka prover som man bör ta och framförallt mellan vilka riktvärden de respektive värdena ska ligga mellan. Tack för svar. /Rickard
-
- 2 svar
- 714 visningar
-
-
Hej allihopa Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan. Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium? Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande.. Skulle även…
-
- 5 svar
- 888 visningar
-
-
-
Jag är i planeringsfasen för uppstart av ett begagnat Aqua Medic Yasha 36L. http://www.marineaquatics.co.uk/AQUA-MEDIC-AQUARIUMS/Aqua-Medic-Yasha-Nano-Aquarium 1. Jag hade tänkt göra i ordning osmosvatten i en 20 samt 10 liters-hink för att sedan blanda detta med saltet direkt i akvariet. Finns det några anledningar att inte göra så? Vilka i så fall? Hur länge kan man spara osmos-vatten i en dunk med skruvkork? 2. Jag tänkte fylla på med levande-sand i botten när salthalten är korrekt (Jag värmer upp vattnet till 25 grader). Hur gör jag enklast för att ha i sand i ett fyllt akvarium? Några tips? 3. Dagen efter jag gjort detta tänkte jag stoppa i minst 4 kg levandesten…
-
- 48 svar
- 3,9k visningar
-
-
Startade upp mitt kar 4 dar sedan, nu undrar jag om man ska mata de djur som kommit med levande stenen, eller bara låta naturen fixa till sig själv. Jag har som sagt inga djur/fisk/koraller i förutom det som kommit in med levande stenen. Jag lägger upp lite bilder senare Fick ett litet tips igår om att jag hade glasrosor. Tipset var att jag skulle koka upp vatten och suga upp det i en spruta, som sedan skulle sprutas på glas rosen.. det fungerade smärtfritt och snabbt.. men nu undrar jag om den kan sprida sig eller är det ingen risk längre..för det enda jag såg var en glasros som jag blev av med igår.. /Elvir
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej. det var ett tag sedan nu jag var här inne. Men för någon vecka sedan så började det komma fram lila alger. Dem lägger sig som en matta på allt och överallt. på glaset, på stenarna och på min sandbotten. De kan bli rätt tjocka och på vissa ställen så e dem som trådar. SKa fsöka skicka upp en bild här. Hur kan jag få bort dessa? Jag har kollat mitt Phosphat (PO4) och det gav utslag så jag var hos Triton i täby och köpte mig "Ultra Phos" från fauna Marin, Stoppade i 39G som jag räknade ut att behöva första två veckorna och sedan lägga i 60G. Jag har haft det i nu sedan i söndags, alltså 4dgr. och har inte sett det minsta minskning av algerna. Tar det lång tid innan det …
-
- 7 svar
- 3,5k visningar
-
-
Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4. Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med. Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea. Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyl…
-
- 9 svar
- 804 visningar
-