Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Funderar på vilket nano jag ska uppgradera till. Både red sea och aqua medic är på 80 liter men priser är nästan det dubbla på RS. Men tror skåp ingår då. Vilket skulle ni råda mig till?

• Gilla
    • 7 svar
    • 873 visningar
  2. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 569 visningar
  3. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Jag behöver lite hjälp med doseringen av spårämne. Jag har gjört mitt fösta Triton test. Det värsta resultatet är V, nästan 3ggr mer än setpoint. Vad kan man göra med det? Är det farligt? Sedan saknas lite bl.a. I och Br och jag funderar på att starta dosera t.ex Read Seas Trace Colors. Enligt RS så ska man dosera alltid alla fyra komponenter för att få bra effekt på den. Ska jag inte "jämna ut" Iodine och Br först innan jag börjar med alla fyra? En annan sak är att jag får fortfarande höga värde NO3. Ligger alltid mellan 25-50. Jag har skaffat refugium för 3v sedan och det verkar växa i den. En näve Cheato blev nu minst 5ggr större. Men…

4. Started by Nille83,

Det står 1 sked till 15 gallons på förpackningen. Men US och UK har olika mått på sina gallon. Vilken gallon är det som gäller? Såg att den var tillverkad i Derby, CT så trodde först att den var tillverkad i Storbritannien, men googlade på Derby CT och fick fram Derby, Connecticut. Men frågan är är det US eller UK gallon som gäller?

• 1 svar
    • 752 visningar
  5. Started by Warmar,

Hej på er Jag har länge läst om saltvatten och försökt lära mig hantverket. Men en fråga återkommer gång på gång och jag hoppas ni kan reda ut den åt mig. Vattenbyten i saltvatten sker som jag förstår de ca en gång i månaden. Har hört att folk gör de oftare och andra med längre intervaller. Måste man blanda saltvattnet som man byter i separata hinkar eller liknande innan man byter vatten eller kan man blanda på plats direkt i akvariet? Hur går folk med stora akvarier med vattenbyten? Ett 200 l som jag har skulle bli ca 20 l i bytt vatten vilket är relativt överkomligt att blanda i externa hinkar etc. Men hur gör de som har riktigt stora akvarier (900 l och liknande )med…

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by Marineman,

Hejsan! Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid. Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023) Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl. Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta. Är enda s…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Vingen,

hej alla, jag undrar vart ni köper era kalibrering vätska till ozon proben? allt jag hittar kostar en del i inköp.

• 0 svar
    • 524 visningar
  8. Started by d-jess,

Försöker läsa på och lära mig mer. Jag har en del tester som jag kollar regelbundet men känner mig ändå som ett frågetecken ibland. Nu blev jag tipsad av min handlare att följa Red Seas Complete reef care program och endast använda dem produkter och tester som används där för att många andra billigare tester lätt kan visa fel. Programmet är uppbyggt som en pyramid med 4 byggstenar och man bör börja längst ner för att få en bra grund och jobba sig uppåt. Vad jag undrar är om dessa produkter som rekomenderas är mycket mer exakta än andra billigare produkter? Jag plockade ihop de saker som rekomenderas till dem 2 nedersta byggstenarna i pyramiden och det landade på ca 160…

• 21 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Sara,

Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara

• 1 svar
    • 599 visningar
  10. Started by Reefen,

Hej Nu äntligen har man skaffat sig ett kar igen efter kanske 13 års uppehåll från saltvatten =) Några sötvatten har väl passerat under denna tiden dock.. Det fick bli en mix där jag köpte ett mindre kar samt detta P90 karet. På P90 karet gjorde jag alá Wrang o tog bort filter mediet o fyllt med Ls. Cirkulationen består utan två pumar bakom bakgrunden (i sumpen) samt en Tunze på 6000l. Det är bra drag o jag funderar nästan på om det är för mycket? Vid flytten sparade vi en massa vatten från ett utav karen så inkörningen fick bli väldigt kort, är lite nervös för en kommande algblommning...Hoppas den uteblir Har hängt i en strumpa Fostfatremover o kör lite aktivt kol i sum…

11. Started by Verkenius,

Hej, Jag ska uppgradera mig till ett större akvarium och kollar just nu på dessa två som rubriken lyder. Gillar reefer 625 men kollar även på max-s 650. Det jag undrar framförallt om någon har erfarenhet av max-s systemet. Är det något att ha? Och är det värt pengarna? Man får ju med mycket där med tanke på att allt ingår Mvh Pierre

• 1 svar
    • 511 visningar
  12. Started by skumpan,

Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren

• Gilla
    • 1 svar
    • 656 visningar
  13. Started by Stjerna,

Hej! Jo jag har en fråga, jag har en refraktometer och jag håller på att testa salthalten men det ger inga utslag efter jag Kalibrerat den. Kan det va så att jag har haft för lite salt i karet? eller är det jag som inte kan med refraktometern? Jag e grön på detta så ni vet! :=) och hur ska jag veta hur mycket salt jag ska lägga i nu. Använde mig utav Aqua calculator. Vill ju få rätt salt halt så jag kan köpa LS i helgen:=) Mvh Henrik

14. Started by arnstad,

vad tror folk om denna lampa för ett litet refugium? https://www.lightinthebox.com/sv/1set-18w-eu-kontakt-led-vaxtlampa-e27-e14-80-lysdioder-smd-5730-led-lampor-varmvit-rod-bla-uv-1600-2400lm-300-1200k-ac-85-265v_p6440234.html?utm_campaign=cartcross&prm=1.10.4.0

• Gilla
    • 6 svar
    • 822 visningar
  15. Started by Henrik dahlström,

Tänkte bara kolla med er om det är dumt att ha levande sten tillsammans med chaetomorpha alger tänker mest på att det kan växa oönskade saker i stenen iomed belysning för chaeton Mvh Henrik

• 6 svar
    • 948 visningar
  16. Started by Chilli,

Vad behövs för ett fungerande refugium? Belysning och agler förstår jag. Brukar man ha mer saker i? sten? Jag har ett red sea reefer 425. Och tänkte använda det fack som redan finns i sumpen som är till refugium. Det är inte jättestort, men tänker att det borde räcka? Behöver man göra något med ett refugium? Eller sköter det sig själv sen när det kommit igång? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 716 visningar
  17. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Jag har bestämt mig att skapa refugium. Karet är 250l RSR, några veckor gammal bara, har höga nitrat värde. Tänkte att refugium ska finnas i näst sista facket, efter skummaren. Ljuset nattetid med Ikeas led växa till och börja med. Nu kommer min fråga 🙂. Vad är det mer man ska tänka? Nåt man behöver tillsätta? Undvika? Tacksm för alla goda råd!

• Gilla
    • 8 svar
    • 5k visningar
  18. Started by imre,

Hej jag har funderat på länge att ha en refugium i min sump.. ca 45x25 höjd 25 jag är bara osäker om att vilken lampa ska man ha? Har hittat 2 st som skulle passa mig men vill ha eran åsikter/rekommendationer lampa 1 lampa 2

19. Started by DennisL,

Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Zohaib Mussadiq,

Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance

21. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Är det någon idé att lägga i copepods i refugiet när skummare kommer efteråt och även en grov skumm filter innan returen eller tar dom sig förbi ändå??

22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 529 visningar
  23. Started by redrobjem,

Hej jag kollar upp lite om det ens är möjligt för mig att ha och sköta ett saltvattenakvarium och min första fråga hur länge kan man vara borta utan att skaffa fiskvakt? Tänker mest på semestern på sommaren och hur man ska lösa det. Vad är den stora skillnaden på saltvatten och sötvattensakvarium?

• 13 svar
    • 2,7k visningar
  24. Started by havre,

Hejsan! Är i uppstarten av mitt 80L nanokar och tänkte på allvar börja fundera på vilka fiskar som ska i, men eftersom det är mitt första saltvattensakvarium är det lite trögt i början. Svensk odlade clowner ska jag iaf börja med, de är lite tåligare å ska agera introduktions fisk till karet, men därefter står det still. I övrigt ska städare och någon/några putsarräkor i. Jag funderade på (ve och fasa inte latinskt namn!) pyjamasfiskar men de kanske skall vara lite för många? Är ju trots allt en stimmfisk. Har ni några tips och på fisk? Mvh Thomas

25. Started by qaws,

Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltvatten hemma! Har förstått att det inte är helt gratis. Men på ett ungefär hur stort kar kan jag få igång på 5000-10000kr som startbudget? Begagnat verkar vara mest prisvärda vägen att gå! Jag har tänkt mig runt 250-300 liter men känns vissa gånger svårt i min budget. Jag har fattat det som att det är en del runt omkring som behövs så som, levande sten, sand, tester, salt, något mer? Och hur mycket kan jag räkna på här?

• 26 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.