Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)
-
- 3 svar
- 725 visningar
-
-
Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …
-
- 3 svar
- 713 visningar
-
-
Hej, Var idag o köpte två clowner som vart i akvariet i snart 5h, dom simmar enbart framme vid glaset o vägrar att utforska resterande av akvariet. Den ena är i hörnet mellan främre glaset o sido glaset o simmar enbart upp o ned. Dom är inte yngel men väldigt små (bäbisar). Vad kan det bero på? Stress? För högt flöde från cirkulationspumpar? Eller något helt annat? Någon som vet? // Micke
-
- 3 svar
- 819 visningar
-
-
Hej, Jag har startat upp ett kar på 50x50x50cm som det ska vara mjukisar och lps i. Jag har 2 kinastreamers i som sjunger på sista versen, det är inte alls något drag i dom nu längre. Så jag tänkte fråga om det skulle räcka med en jebao rw8 eller rw4 i karet, eller vad hade ni rekommenderar att man kör? Gärna något i liknande prisklass. Räcker det med en eller borde man ha två stycken? Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
-
Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr. Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset. Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt. Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska va…
-
- 3 svar
- 938 visningar
-
-
Det fattades bara detta efter mina nitrat-"problem". Troligtvis har min sjöborre möblerat om karet inatt, kontentan blev att en av mina koraller lyckades landa rakt ner på en annan. Som tur var så skadades bara den som jag visar bild på. Kommer det växa ut nya polyper här? Eller ska jag klippa av de döda bitarna?
-
- 3 svar
- 952 visningar
-
-
Hej ni som kör balling när doserar ni på dygnet sprider ni ut det över hela dygnet eller kör ni på natten jag själv doserar på natten utspritt på 4 doseringar med 15min mellanrum doserar 100mlx4 av varje dunk kör med stigs recept mvh Frank
-
Överväger hela tiden om man ska börja med saltvatten! Nu har jag eget byggd frigolit bakgrund i min nuvarande sötvatten akvarium. Vad skulle hända om saltvatten kom in i bilden? Farligt? Förkortar man akvariets livslängd (silikon) när man har saltvatten i?
-
- 3 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej Undrar när man kan introducera putsarräkor till karet? Bör man vänta lika länge som man gör med fisk eller kan man göra det tidigare? Undrar också om det finns någon snäcka eller något liter djur av nåt slag som hjälper till under uppstarten, eller väntar man med det också? Tacksam för svar!
-
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?
-
- 3 svar
- 610 visningar
-
-
Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?
-
- 3 svar
- 641 visningar
-
-
Hej! Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,, tack för eventuella svar
-
- 3 svar
- 895 visningar
-
-
Tjenare! Nu idag när mitt akvarium tändes som har vart igång nu i 10 dagar så såg jag 5-6 st vita prickar på glaset, när jag kolla närmare såg jag att dom rörde på sig och att det faktiskt var små sniglar Nu har jag över 10 st små bäbisar haha, tycker detta är riktigt roligt! Nåt jag ska göra så dom överlever eller klarar dom sig själva? Mvh Nils
-
-
- 3 svar
- 635 visningar
-
-
Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…
-
- 3 svar
- 901 visningar
-
-
Hejsan! Vad innebär "mörker sten" när det gäller levande sten? Enligt handlaren ska den vara plockade från en djupare del av revet. Den är billigare (typ halva priset jämfört med vanlig) men inga alger eller rörmasker skulle vara på dem pga. avsaknat ljus. Tror ni även att stenen saknar de mindre kräftdjuren? Funderar på att köpa 25kg mörker sten och 10kg vanlig levande sten. Är mörker stenen något ni skulle rekommendera att köpa?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …
-
- 3 svar
- 662 visningar
-
-
Hej på er! Jag är igång med ett begagnat kar sedan en och en halv vecka, fantastiskt kul👍 Efter en del efterforskningar/tips kom jag fram till att jag skull köra redslime remover då jag hade cyano. Doserade enligt anvisning och efter två tre dagar är cyanobakterierna helt borta! Problemet nu är att skimmern fortfarande efter fem dagar svämmar över hur jag än försöker ställa in/höja upp den🤔 Har läst mig till att skimmern kan bli lite ”tokig/go nuts” under en tid (couple of days )? Någon här som har erfarenhet av fenomenet och vågar sig på att gissa hur länge måste jag vänta? Jag bytte 10% i lördags och 5% idag. Ska jag byta större volymer?…
-
Kom hem från jobbet idag och såg att det var något orange på stenen under anemonen. Någon som vet vad det är? Är det clownfiskarna som haft det lite trevligt?
-
- 3 svar
- 728 visningar
-
-
Hej, har lite problem med denna. När den ska fylla på vatten händer det ingenting. Det hörs att den jobbar (kontrollpanelen blinkar och det låter som den pumpar) men det händer ingenting. Någon som vet vad det kan vara för fel? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 3 svar
- 762 visningar
-
-
Hej. Eftersom jag har en överrinning av vakum-sug-typ så är det väldigt noga med att ställa in utsuget med retur pumpen via kulventiler. Igår flyttade jag karet för jag ska renovera det rummet den stod i. Det tog mig över en timme med millimeter precision att justera de två kulventilerna för att få nivån i karet och sumpen i ballans! Jag var uppe vid tre olika tillfällen i natt för att försäkra mig om att det inte blev översvämning. När lyset tändes i dag så hörde jag hur det sög luft från karet och vattnet hade stigit kraftigt i sumpen. Kan fotosyntesen ha denna effeckt på vattnets tröghet??? Eller är det att rumstemperaturen stiger och så ändras vattnets konsistens??? …
-
- 3 svar
- 743 visningar
-
-
Till min stora förvåning idag såg jag att jag hade en Turbosnigel som var i storlek 1/3 av de vuxna. Det är ingen jag köpt och min LS är snart 1 år sen jag köpte. Där har varit om man nu får uttrycka sig "snigelspår" på rutan i akvariet
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Jag har ett clownhotell som var mitt första. Efter att jag flyttande en hel del valde jag att stänga ner detta för att ställa iordning det när jag är fast på ett ställe:) Jag har nu en liten fråga som jag gått och funderat lite på. Syreslangen som matar in syre för skummaren kunde ibland ''säcka'' igen. Dvs. att man vanligtvis hör hur pumpen jobbar och det kommer "bubblande" ljud från slangen som är ca. 0,3cm tjock. Och då skummar det på utav bara h-vete. Men sedan så efter ett tag så slutade bubblandet ljuda och skummaren gav inte ifrån sig något skum. Vet någon vad detta kan bero på? Har det med saltet att göra? Minns att jag blåste i syreslangen o så var det iblan…
-
- 3 svar
- 788 visningar
-
-
Jag fick denna fina blåa korall när jag köpte LS till akvariet! Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta kan vara och vilken skötsel den behöver för jag vill verkligen att denna ska överleva. Jag har letat efter vad denna korall kan vara men jag hittar utan resultat så jag hoppas att jag får svar. Tack för alla svar!
-
- 3 svar
- 684 visningar
-