Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".
-
- 3 svar
- 992 visningar
-
-
Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?
-
- 3 svar
- 917 visningar
-
-
Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg Köpte nyligen ett begagnat RSM 130D med endast koraller, levande sten och eremitkräftor Därefter köpte jag en levande sten till där även en krabba hade gömt sig Efter några nätter med krabban lös i akvariet har jag sett hur rörmaskar som innan legat fria i sanden nu ligger i bitar Tror ni att det är krabban som är boven ?????? Kan det annars vara eremitkräftorna, eller att rörmaskar kanske kan gå isönder av annat skäl Om det är krabban, kan jag på något sätt rädda resterande rörmaskar? kanske gömma dom i stenarnas hål?
-
- 3 svar
- 861 visningar
-
-
Hej! Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh
-
- 3 svar
- 712 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny med saltvatten men jag har haft akvarie i 20 år. Tänkte det va på tiden att gå över till riktiga grejer Efter en 3 veckors semester i Vietnam har jag nu kommit hem till mitt saltvattensakvarium. Det har stått i över en månad nu och alla värden ser bra ut. Nu återstår bara att sätta fast min invändiga Deltec (type 35) skummare + filter ordentligt samt sätta stenarna där dom skall vara, som jag bara har slängt i för att dom skall få så mycket ljus på sig som möjligt. Där efter skall jag köpa mig en ny ramp med MH samt lysrör. Har tagit lite kort under uppstarten om det är någon som är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_photos.a…
-
Hej. Har ett Red Sea Reed på 250l och tänkte att kanske i framtiden skaffa ett UV-filter till detta. Vilken typ skulle ni rekommendera? (Helst ett som inte kostar skjortan) Skulle denna på 11W passa? https://fyndiq.se/produkt/220-240v-11w-uv-latt-vattensterilisator-ultraviolett-desinfektionslampa-for-akvarietammen-perfet-a3c801c8b46d4aa6/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtyq8ckGDVtgao9WxjYvNRoAgkXF&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7bBDvPlQGl1Lr543SJKv5sb5IEhiiaGuAPwZXal0eUmx1Wg_q2d3CoaAtcNEALw_wcB
-
- 3 svar
- 446 visningar
-
-
Har precis flyttat över djur från mitt nanoakvarium (som var mitt första) till ett större akvarium. Har dock två djur kvar i det lilla akvariet eftersom jag inte vet hur jag ska hantera dem. Det första är en mask som krupit ur sitt rör och sugit fast sig på en sten. Det andra är en liten avknoppning av en anemon som bara är någon centimeter stor. Vad gäller masken funderar jag på om det går att flytta över den till ett akvarium där det bl a finns putsarräkor och eldräkor. Kommer inte de käka upp den då? Vad gäller anemonen funderar jag på om den skulle klara en flytt eftersom den är så liten. Tacksam för kommentarer
-
- 3 svar
- 900 visningar
-
-
-
Hej, Jag har precis startat upp ett clownhotell(58L) efter många nätters läsning här på sidan och har nu kommit fram till delen med lite koraller. Var iväg och köpte 3st olika koraller igår och undrar nu vad dem heter och ifall jag bör ge dom någon sorts av föda eller om det räcker med ljuset? och även hur länge jag bör ha ljuset igång? Inte dem bästa bilderna men hoppas på ett svar(mobilkamera)
-
- 3 svar
- 822 visningar
-
-
Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …
-
- 3 svar
- 814 visningar
-
-
Hej, Var idag o köpte två clowner som vart i akvariet i snart 5h, dom simmar enbart framme vid glaset o vägrar att utforska resterande av akvariet. Den ena är i hörnet mellan främre glaset o sido glaset o simmar enbart upp o ned. Dom är inte yngel men väldigt små (bäbisar). Vad kan det bero på? Stress? För högt flöde från cirkulationspumpar? Eller något helt annat? Någon som vet? // Micke
-
- 3 svar
- 933 visningar
-
-
Hej, Jag har startat upp ett kar på 50x50x50cm som det ska vara mjukisar och lps i. Jag har 2 kinastreamers i som sjunger på sista versen, det är inte alls något drag i dom nu längre. Så jag tänkte fråga om det skulle räcka med en jebao rw8 eller rw4 i karet, eller vad hade ni rekommenderar att man kör? Gärna något i liknande prisklass. Räcker det med en eller borde man ha två stycken? Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
-
Lite osäker på hur dessa test ska läsas av (Salifert). Det står ju förvisso i bruksanvisningen att lite luft mellan pistång och vätska är som det ska. Fast kan man lita på testet då och hur är korrekt avläsning isf? Ska jag gå efter bruksanv så ska man ju iaf läsa av vid pistångens övre kant när man håller den upprätt trots att det är en mängd luft ovanför till vätskan. Det märkliga som jag tycker är ju att det inte varje indragning blir samma mängd luft. Jag bifogar en bild på hur det oftast blir med min, där är luft från 0.96. Ska jag trots det läsa av vid övre delen av pistången när testet görs? Sedan går det ju om man fipplar massor med gånger med att dra in vätska oc…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag köpte häromdagen en lite större torr "levande sten", den har legat på hylla i ett bra tag, troligtvis minst ett år. Så den var snustorr. Jag köpte även lite torr LS från tyskland för ett tag sedan med, båda ligger i vatten när jag inte spolar ur de lite för att få bort det värsta gojset. Tyskestenen luktade väldigt salt och havsaktigt när jag fick den, sedan när den legat i blöt börja den lukta lite lätt förruttnelse från lite svamprester och så på den. Det kändes normalt. Butikstenen har legat i vatten och spolats igenom hårt, men den luktar samma nu som den lukta när jag köpte den, likaså tar vattnet den ligger i samma doft... Den luktar cement, är det så det ska va…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Det fattades bara detta efter mina nitrat-"problem". Troligtvis har min sjöborre möblerat om karet inatt, kontentan blev att en av mina koraller lyckades landa rakt ner på en annan. Som tur var så skadades bara den som jag visar bild på. Kommer det växa ut nya polyper här? Eller ska jag klippa av de döda bitarna?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej ni som kör balling när doserar ni på dygnet sprider ni ut det över hela dygnet eller kör ni på natten jag själv doserar på natten utspritt på 4 doseringar med 15min mellanrum doserar 100mlx4 av varje dunk kör med stigs recept mvh Frank
-
Överväger hela tiden om man ska börja med saltvatten! Nu har jag eget byggd frigolit bakgrund i min nuvarande sötvatten akvarium. Vad skulle hända om saltvatten kom in i bilden? Farligt? Förkortar man akvariets livslängd (silikon) när man har saltvatten i?
-
- 3 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej Undrar när man kan introducera putsarräkor till karet? Bör man vänta lika länge som man gör med fisk eller kan man göra det tidigare? Undrar också om det finns någon snäcka eller något liter djur av nåt slag som hjälper till under uppstarten, eller väntar man med det också? Tacksam för svar!
-
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Det ser ut som avföring an något slag, har startat upp akvariumet och det har snart gått en månad. Detta som ni ser på bild finns på levande stenen och här även samlats i den levande sanden. Kan någon förklara vad det är?
-
- 3 svar
- 710 visningar
-
-
Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?
-
- 3 svar
- 749 visningar
-
-
Hej! Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,, tack för eventuella svar
-
- 3 svar
- 984 visningar
-
-
Tjenare! Nu idag när mitt akvarium tändes som har vart igång nu i 10 dagar så såg jag 5-6 st vita prickar på glaset, när jag kolla närmare såg jag att dom rörde på sig och att det faktiskt var små sniglar Nu har jag över 10 st små bäbisar haha, tycker detta är riktigt roligt! Nåt jag ska göra så dom överlever eller klarar dom sig själva? Mvh Nils
-
-
- 3 svar
- 712 visningar
-
-
Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Vad innebär "mörker sten" när det gäller levande sten? Enligt handlaren ska den vara plockade från en djupare del av revet. Den är billigare (typ halva priset jämfört med vanlig) men inga alger eller rörmasker skulle vara på dem pga. avsaknat ljus. Tror ni även att stenen saknar de mindre kräftdjuren? Funderar på att köpa 25kg mörker sten och 10kg vanlig levande sten. Är mörker stenen något ni skulle rekommendera att köpa?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …
-
- 3 svar
- 719 visningar
-