Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by sillstryparn,

jag är ju helt ny inom detta nästan hade en kub för 25 år sedan som slutade med en vansinnig hyresvärd..... Jag undrar om någon kan hjälpa min med svar det satt på stenen som var med karet jag köptepå förhand Tony...

• 5 svar
    • 938 visningar
  2. Started by Ingemar,

Hejsan. Jag skulle behöva lite tips på passande fiskar till mitt 450 l kar. Jag har haft igång detta ca 9 månader och det fungerar ganska bra. Jag har följande fiskar nu. 2 st Clowner, 2 Gramma Loretto, 1 st gul kirurg, 1 st palett kirurg,1 st Koron kejsare , 1 st dvärgkejsare Bispinosa samt en Mandarin Splendidus. Några olika räkor. Dessutom städpatrull. Vill även ha tips på icke passande fiskar. Har några olika koraller. Bla Stylopora vilka får vara ifred idag. Tack för alla tips och förslag

• 0 svar
    • 938 visningar
  3. Started by BeerFace,

Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.

• Gilla
    • 7 svar
    • 938 visningar
  4. Started by Boerboele,

Sitter och planerar inför mitt 112 liter. Till detta hör 2 st "vanliga" lysrör (18W st?). Misstänker att detta inte räcker till särskilt mycket, och undrar om någon kan rekommendera nåt annat? Funderar på lysrörs-LED, skulle det vara tillräckligt? http://fish.aquaristic.net/Aquatlantis-Easy-LED-marine.html Någon som vet om de är bra? Om de eller liknande finns att få tag på nånstans? Annat förslag på vad som skulle kunna funka? Vet inte exakt vad jag kommer ha i, utan vill prova på salt lite försiktigt. Mvh Helena

• 7 svar
    • 938 visningar
  5. Started by Wolf,

Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2

• 5 svar
    • 938 visningar
  6. Started by dimaz,

Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.

• 5 svar
    • 938 visningar
  7. Started by zeup,

eftersom man beställt ett större kar o bara går omkring o läser böcker o forum osv....så orkade jag inte vänta längre o satte igång ett litet clownhotell så länge,,med förhoppningen att man lär sig mer om vattenvärden och allt som hör till på ett litet stadium,,,, iaf idag har jag satt till vatten,salt lite ls o levande sand(?) hoppas att grumligheten lägger sig på ett par dagar,,,, vilka steg bör man nu följa..när bör man fixa en liten städpatrull,,,när kan man släppa i clowner osv,,,,tacksam för alla tips o synpunkter,, målet med det lilla karet är och komma igång och se det praktiska med denna hobbyn. när de små liven förhoppningsvis blir för stora för hotellet,så skal…

• 4 svar
    • 937 visningar
  8. Started by port513,

Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke

• 5 svar
    • 937 visningar
  9. Started by magnus1982,

hej allihopa! tänkte bara höra en sak med er. har haft mitt akvarium igpng i lite mer än en vecka nu. nu börjar det komma bruna fläckar på korallsanden. någon som kan säga om det är brunalger måhända och var som är bästa sättet att få bort sådant. är det sniglar osv? tack på förhand / magnus

• 4 svar
    • 937 visningar
  10. Started by san_miguel,

Hej. Jag har inte vägt stenen i mitt akvarium men tittat på massa bilder och tycker det ser ut att vara onödigt mycket. Tror bi jag kan ta bort lote sten? Ursäkta den usla bilden Mvh Mikael

• 4 svar
    • 937 visningar
  11. Started by liljegren,

1000 lit 100kg ls

• 4 svar
    • 937 visningar
  12. Started by slarvid,

Tja! Funderar på att starta mitt första salt. Ska ha det i hallen. Lösningen blir nog att limma själv eller beställa ett. Djupet får inte va över 35cm. gärna någen cm mindre. För att kompensera tänkte jag skaffa ett högre. Hur funkar typ ett kar som är närmare en meter högt? ljus och så.

• 6 svar
    • 937 visningar
  13. Started by JonasK,

Hej! Jag har ett splojsans nytt Reefer 250 som jag scapeat med död levande sten. I ca 10 dagar låg stenen i sötvatten i jäshink tills vattnet blev kissgult. Därefter tvätt, skrubb och åter dränkta i nytt sötvatten i jäshinken. Nu ligger de sedan ett par dagar i karet med saltvatten i (osmos). Full fräs på sump, returpump och mp10. Mätte precis nitrit och fick 0. Är min sten ren, eller ska jag låta det gå ett par dagar till innan nytt test av nitrit? Tanken är sedan att köra Red Sea Mature Kit och följa det programmet till punkt och pricka.

• Gilla
    • 7 svar
    • 936 visningar
  14. Started by LindaTronde,

Hej hur startar man ett saltvattensakvarium på bästa och billigaste sättet? Vill gärna ha tips och råd. Är det billigare att köpa färdigt än att göra själv? Mvh.Linda -sjöhäst

15. Som rubriken lyder, vad är lämpliga innevånare till ett sådant för någon som skall lära sig saltvatten? Min tanke var clowner, palettkirurger och kanske några räkor men jag vet inte om det är en vettig startuppsättning och om mitt akvarie är stort nog då det jag läst om dem tyder på at de blir lite stora för 130 liter, några åsikter / tips? Inte dags att stoppa i något ännu men jag planerar för framtiden och tar tid på mig för att försöka göra rätt.

• 5 svar
    • 936 visningar
  16. Started by nijos001,

Efter ett par månaders långsam uppstart och stabila vattenvärden, har jag nu välkomnat ett antal mjukkoraller (Lobophytum, Xenia, Stjärnkorall etc) och de tycks trivas utmärkt. Karet är 190 l och jag kör en 30 l sump under med skummare, lite biobollar och returpump. Sumpen har inga fack, rinner i från karet i ena änden, där pumpen till skummaren ligger. Returpump i andra änden. Jag har märkt att det blir en hel del microbubblor på glaset, speciellt om jag drar på returpumpen ordentligt. Det är inte för lite vatten i sumpen utan bubblorna kommer väl från skummaren. Borde jag ha någon form av bubbelfälla innan jag introducerar fisk? Har hört att de kan må dåligt av småbubb…

• 3 svar
    • 936 visningar
  17. Started by Catchio,

En riktig nybörjarfråga men jag upplever att kubformade kar är betydligt vanligare som salt än som söt så jag undrar om det är mer än en designfråga? Jag gissar att om man har ett högt kar så kan man få olika höjder=ljus för olika koraller men samtidigt svårt att få vettigt ljus på botten. Finns det praktiska skäl till att välja en viss form på akvariet beroende på vilka arter man tänker sig och i så fall vilka?

• 7 svar
    • 936 visningar
  18. Started by Jockelino,

Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke

• 1 svar
    • 936 visningar
  19. Started by Fredrika77,

Igår när jag var på väg att gå å sova hör jag hur det plaskar till rejält i akvariet. Jag lyser med telefonen och får se en av clownerna kika ut igenom pump gallret hur f..... gick det till . Eftersom clownen nu inte är så liten längre så är det ganska fascinerande hur han kommit in igenom hålet i locket. Är det vanligt att plocka ut fisk från filterboxen undrar jag.

• 4 svar
    • 936 visningar
  20. så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…

• 4 svar
    • 936 visningar
  21. Knappar eller inte? Har respekt för dem och vet att de är giftiga - och jag tänker inte fragga - vad säger ni - vågar jag ha dessa vackra koraller i min tank? Låt mig låna er klokskap!

• Gilla
    • 3 svar
    • 935 visningar
  22. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Undrar om det finns någon uppdaterad version av saltvatten kemi för dummies den jag skrivit ut är från 06 Mvh Henrik

23. Started by ExCeed,

Hejsan. köpte i lördags en fin bubbbelkorall på Akvarieleasing och den har inte visat några problem. Men nu när jag kom hem från jobbet, är den helt ihopdragen, vilket den normalt bara är på natten! Hur är det med min lilla korall? Vad är fel?! alla värden ser bra ut osv

24. Started by Nille83,

Karet har varit igång i 3 månader nu. Jag har idag 14 stycken. Är det tillräckligt? Kan även fråga om hur många sandvändare man ska ha.

• 5 svar
    • 935 visningar
  25. funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..

• 3 svar
    • 935 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.