Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?
-
- 0 svar
- 837 visningar
-
-
Hej jag tänkte starta mitt första saltkar, har skapat en tråd innan. Men jag undrar om det kan gå bra med en 222liters (med aluram) med en aluminiumställning? Tänkte senare bygga en sump under (54liter). går det bra att borra med denna typ av ställning eller bör jag lägga en skiva eller dylikt? Kan få båda, 222l och 157 l Stig: Var hos Stefan idag igen, han hälsar till dig. Han ville att du skulle hjälpa mig med akvarium och ställning med mått och så, så jag undrar blir detta bra (se bifogad bild). Om jag skulle bygga själv tyckte han att jag skulle göra en ritning och visa dig så du kan säga om det är bra dåligt.
-
- 4 svar
- 837 visningar
-
-
bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)
-
- 2 svar
- 837 visningar
-
-
Hej. Har startat upp ett Percula 90 och har problem med skummaren och vattennivån. Finns det någon med ett Percula som kan förklara hur hög vattennivå det skall vara i akvariet och hur man reglerar vattennivån vid skummaren. /Bosse
-
- 1 svar
- 836 visningar
-
-
Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?
-
- 6 svar
- 836 visningar
-
-
Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…
-
- 2 svar
- 836 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och bygger just nu ihop mitt aquascape. Tanken är att ha fisk och lite enklare koraller. Har precis byggt upp och tänkte kolla här om detta är ett rimligt bygge innan jag limmar ihop allt!
-
Tjollahopp Chipp Chille Vipp tjobelido! Tänkte presentera mig lite, Mitt namn är Johan Matteuzzi och är 27 år gammal ifrån Stockholm. Jag har ännu inte skaffat mig ett akvarium ännu utan känner att jag måste plugga på lite först. Mina mål är att i första hand kunna driva ett akvarium "Fish only" för att sen gå över och köra med levande sand och för att sen till slut tillföra koraller av olika slag dvs ju mer jag lär mig praktiskt och teoretiskt så kommer jag försöka öka svårhetsgraden och ta det i min egen takt helt enkelt. Så ni kommer nog få se en del frågor ifrån mig i framtiden. Om jag har postat min presentation fel ber jag om ursäkt. Mvh Johan.
-
- 2 svar
- 836 visningar
-
-
Hejsan. Jag skulle behöva lite tips på passande fiskar till mitt 450 l kar. Jag har haft igång detta ca 9 månader och det fungerar ganska bra. Jag har följande fiskar nu. 2 st Clowner, 2 Gramma Loretto, 1 st gul kirurg, 1 st palett kirurg,1 st Koron kejsare , 1 st dvärgkejsare Bispinosa samt en Mandarin Splendidus. Några olika räkor. Dessutom städpatrull. Vill även ha tips på icke passande fiskar. Har några olika koraller. Bla Stylopora vilka får vara ifred idag. Tack för alla tips och förslag
-
- 0 svar
- 835 visningar
-
-
Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2
-
- 5 svar
- 835 visningar
-
-
Hej alla nu är det så här att jag skulle vilja ha en bra bild eller en bra förklaring hur en 3 kamar funkar för jag ahr en sump och har köpt 3 st glas skivor som jag ska limma dit nu och undra hur jag ska limma dom för att få bästa resultat av det hela. SÅ en bild eller en beskrivning hur så vora jag tacksam. MVH Jonas74
-
- 5 svar
- 834 visningar
-
-
Hej allihop! Startar en ny tråd om ett saltprojekt som skall ta form under vintern här. Planen är ett ett "nano" i ungefärlig storlek 70*40*40 borrat med avrinning. Som sump planerar jag att använda ett gammalt cocoon 5 på ~40l som står tomt hemma för tillfället. Invånarna planeras att bli mest lps och sps samt knappar + fisk/räkor etc. Teknik som redan finns i lager hemma är en deltec mce300. Det är en hangon-skummare men tanken är att den får hänga externt på sumpen. Steg 1 är att planera möbel och ljus. Vad tror panelen om en kombo-lampa 150MH + 2*24w T5 (aqua medic ocean light) alternativt en 1*250MH (giesemann nova II)? Det torde räcka till även ljuskrävande acroporo…
-
- 5 svar
- 833 visningar
-
-
Hur mycket sten kan man ha i ett 32 liters nano kar? och hur mycket tycker ni man ska ha?=) Här är mitt kar, tycker ni det är för mycket/lite med sten?=)
-
- 7 svar
- 833 visningar
-
-
har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker. Magnesium 1200 Kalcium 420 Fosfat 0.46 (hanna) Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.
-
Du är beslutet taget, jag lägger ner mitt Clownhotell i förmån för mitt 200l sötvatten. vad gör man bäst? blandar nytt vatten i med LS över med fiskarna.....? eller använder man sitt gammla inkörda vatten 60L + blandar resten nytt? Tacksam för tips Tekniken? jo det finns oxå, skummare deltec mc500 inne i karet. 4000l i cirkulation,ytterfilter med biobollar och skumfilter kopplat till en ytrenare, uv filter 11W, MH250W+2x36W T5
-
Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel
-
- 4 svar
- 832 visningar
-
-
Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter
-
- 7 svar
- 832 visningar
-
-
Tja! Har funderingar på att införskaffa mig ett Uvc, men efter att ha gått igenom ett gäng trådar på reefcentral så är jag inte helt säker längre. Jag märkte att det höjdes en hel del negativa röster mot användandet av Uvc. Dels verkar det enligt en del finnas negativa konsekvenser och en hel del menar också att de är ganska verkningslösa när det handlar om att motverka vita prick. Mitt incitament till införskaffning av uvc är enbart för att förhindra vita prick. Vad är era erfarenheter, hjälper det eller är det en onödig investering? Mvh Dennis
-
- 2 svar
- 831 visningar
-
-
Har planer på att införskaffa en Ecotech Radion XR30W Pro som är en ganska så kraftig belysning för mitt akvarium på 128l. Det jag undrar är hur man ska handskas med en sådan. Är det bara att köra fullt blås med en gång. Kan man fortfarande köra 7 1/2 timme ljust utan att främja algtillväxten.
-
- 8 svar
- 831 visningar
-
-
Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique
-
- 2 svar
- 831 visningar
-
-
Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…
-
- 2 svar
- 831 visningar
-
-
Hej undrar varför fick jag skummigt vatten i karet sedan sista vattenbyte? alla mätningar idag normala...är det nån som har nån Idee vad kan det berör på eller om jag måste Göra nånting ommdetta?jag har nyligen köpte en havsanemon som värkar trivs bra därinne ...är det nåt som bag måste tänkte på? Tack på förhand tas
-
-
- 8 svar
- 831 visningar
-
-
Hej, Det har börjat komma lite röda ringar i karet, vet inte riktigt vad det är för något och tänkte kolla om ni vet? Tacksam för hjälp om detta är vanligt, farligt, ofarligt eller var de kommer ifrån?
-
- 2 svar
- 830 visningar
-
-
Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars
-
- 5 svar
- 830 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…
-
- 4 svar
- 829 visningar
-