Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?

• 0 svar
    • 869 visningar
  2. Started by Nille83,

Karet har varit igång i 3 månader nu. Jag har idag 14 stycken. Är det tillräckligt? Kan även fråga om hur många sandvändare man ska ha.

• 5 svar
    • 869 visningar
  3. Started by Boerboele,

Sitter och planerar inför mitt 112 liter. Till detta hör 2 st "vanliga" lysrör (18W st?). Misstänker att detta inte räcker till särskilt mycket, och undrar om någon kan rekommendera nåt annat? Funderar på lysrörs-LED, skulle det vara tillräckligt? http://fish.aquaristic.net/Aquatlantis-Easy-LED-marine.html Någon som vet om de är bra? Om de eller liknande finns att få tag på nånstans? Annat förslag på vad som skulle kunna funka? Vet inte exakt vad jag kommer ha i, utan vill prova på salt lite försiktigt. Mvh Helena

• 7 svar
    • 869 visningar
  4. Started by Wolf,

Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2

• 5 svar
    • 869 visningar
  5. Started by per-åke,

Har startat ett 450 literskar för tre veckor sedan. Köpte 68 kg begagnad levande sten. Fosfatnivån var i början 1,0mg/liter. Nu när jag kört remower i 2 veckor har nivån gått ner till 0,5 mg/liter. Har ej haft på belysningen. Mina frågor är följande: Vågar man tända lite försiktigt nu? (vill inte ha en massa alger ) Vilka nivåer anses som säkra för koraller? Vilka nivåer tål fiskar ?

• 3 svar
    • 867 visningar
  6. Started by clown13,

Hej finns det några bra led ljusramp som inte kostar så mycket

• 1 svar
    • 866 visningar
  7. tjenare! det är så här att jag skulle behöva ett tips på en fisk som går bra ihop med clownfiskar och får plats i ett 32 liters nano kar som innehåller följande; 2 clownfiskar, en pepparmints räka och en mandarin fisk. Vill ha en fisk som "simmar"(inte är på botten) och passar i mitt akvarium på 32 liter. Skriv gärna några tips och ha det gött=)

• 5 svar
    • 866 visningar
  8. Started by port513,

Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke

• 5 svar
    • 866 visningar
  9. Started by chippen,

Hej, har nu ordnat med en standpipe. Hur långt nedanför ytavrinningskammen ska man sätta standpipen (böjen) för att få den att fungera så optimalt som möjligt? Mvh/Bosse

• 4 svar
    • 866 visningar
  10. Started by ghosten,

har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....

• 3 svar
    • 866 visningar
  11. Started by san_miguel,

Hej. Jag skulle vilja ha ett refugium och undrar om man skulle kunna ha en sån här i sumpen som refugium? Mvh Mikael

• 5 svar
    • 865 visningar
  12. Hej på er, Har haft lite olika fiskar och akvarium genom åren, mest diskus på slutet men inte sysslat med saltvatten. Iallafall, jag har fått chansen att köpa ett begagnat 720 liters saltvattenskar med måtten L160xD75xH60 med ramp osv. Just nu är det inte i drift, så kan inte se om att fungerar till riktigt bra pengar. Där finns en ramp, denna lyser ju. En Akvastabil LED något. 140cm lång x 3st Ledarmaturer. Sen finns det en sump med skummare, 2x pumpar, 2x filter och vatten-påfyllare. Allt är ju ganska saltigt så man kommer ju att behöva rengöra det. Karet har varit ombyggd lite, ändrad avrinning (Lägr…

• 8 svar
    • 865 visningar
  13. Started by Leoparden,

Jag skulle vilja ha lite tips på trevlig fisk att införskaffa. Viktigt är att det ska funka med beståndet som redan bor där. Akvariet är på 300 liter och där bor för tillfället: En gul kirurg En bicolor dvärgkejsare Två clowner En Putsarräka En sandvändande sjöstjärna 4 eremiter Några nassarius Bumblebee snäckor Turbosar

• 10 svar
    • 865 visningar
  14. Started by Manks,

Jag är precis på väg att beställa en powercompact-belysning på 55w till mitt nano på 54 liter. Till den ska jag ha en 15 w actin-lampa. Nu undrar jag om ni tror det kommer bli stora problem med värme/avdustning. Det blir ju ganska mycket watt på lite vatten. Pumpen jag använder är på 18 w, det är allt värmealstrande som finns i karet. Ska bygga in den i en heltäckande ramp som jag monterar 1 elller 2 biltemafläktar i toppen. /Torsten

• 1 svar
    • 865 visningar
  15. Started by Henrik dahlström,

Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀

16. Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)

• 0 svar
    • 864 visningar
  17. Started by john.w,

japp fick stenen idag mäkta imponerad lite skillnad från sött. såg en liten krabba ska den vara kvar eller ska den ut. får väl se om jag kan få upp lite bilder fast än så länge é det inte mycket att se, lite stenbumlingar i vatten

18. Started by Baba,

Jag har en 540l burk med moduler i från back to nature som jag kör med malawi . Kan man behålla modulerna i om man vill börja med saltvatten i stället? Joakim

19. Started by Järv,

Rätt ny inom salt och har ett rsm 130 som varit igång i ca 4 veckor. tror inte att det är microbubblor då jag bytt ut skummarn mot en tunze samt att pumparna inte spottat ut bubbel moln som dom gjorde när orginal skummarn var igång... den mekaniska filternationen är fortfarande där vilket borde minska partiklarna detta har det dock inte gjort så borde komma nya nånstans ifrån. Har rätt mycket alger mest pga att jag drog igång lyset lite för länge lite för snabbt så jag funderar på om det kan va alger som flyter omkring?

• 1 svar
    • 864 visningar
  20. Started by Jonte75,

Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?

• 2 svar
    • 864 visningar
  21. Started by wizz,

Mitt hotell har nu varit öppet i 3veckor och som sag var det begagnat så jag kör på gammalt vatten med några byten och samma sten som varit i karet sedan 2007-01-11. Ser att min skummare skummar inget ?? samtidigt tycker jag att enheten under skummarkoppen inte är centrerad i facket ? kan det påverka ? Värden m.m är ok.. har i går ökat inneboende mängden med 2 fiskar och en räka så totalt har jag 5 fiskar 11 sniglar 2 eremiter 1 räkar 1 korall och 15 kg LS Men som sag skum blir det inte i skummaren ?

• 2 svar
    • 863 visningar
  22. Started by Nille83,

Stämmer det att man ska ligga mellan 1.020 till 1.024? Ska ha fisk och koraller i karet.

• 6 svar
    • 863 visningar
  23. Started by jimpa,

Hejsan. Helt ny inom saltvatten och har precis startat ett kar på ca 100 l. Karet är fyllt med osmosvatten och red sea salt och stenen har nu legat i karet i 3 dagar. ca 11 kg sten. Så nu till min fråga. Skummaren: WG 428 Den skummar bra och fungerar men det följer med en del småbubblor ut i akvariet. Jag har provat att justera på både luft/vattenflöde och har nu hittat den inställning där den ger minsta mängd bubblor till karet. Borde den inte gå att justera så att det inte följer med några bubblor ut alls? Hur djupt/högt ska den vara placerad i karet? just nu är den ganska djupt placerad, precis så att luftintaget är över vattenytan. Tack på förhand //Jimmy

• 0 svar
    • 863 visningar
  24. Started by taspan78,

Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos

• Gilla
    • 11 svar
    • 863 visningar
  25. Started by msen,

Har planer på att införskaffa en Ecotech Radion XR30W Pro som är en ganska så kraftig belysning för mitt akvarium på 128l. Det jag undrar är hur man ska handskas med en sådan. Är det bara att köra fullt blås med en gång. Kan man fortfarande köra 7 1/2 timme ljust utan att främja algtillväxten.

• 8 svar
    • 862 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.