Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit. Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att…
-
- 4 svar
- 988 visningar
-
-
vad kan detta vara för en gynnare? och skall han leva eller dö?
-
- 5 svar
- 988 visningar
-
-
Ska strata upp ett 375 L, hur många kilo levande sten bör man ha? Tackar för svar på förhand jonas1131.
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
Hej, Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen. Har detta som belysning: 1st 36w Actinic 2G11-sockel 1st 24w BlåVitt 2G11-sockel Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom? Jag har dessa djur... Koraller: Zoa Ricordea Sarcophyton Skivisar Gorgonia Sjärnpolyper Fungia Hjärnkorall Caulastrea Inverts: Putsarräkor Pepparmint Astrea Svart ormstjärna Miljarder pods Och jag har inga fiskar. Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller. Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finn…
-
- 5 svar
- 988 visningar
-
-
Jag sitter och läser och planerar och håller på...för mitt första akvarium. Om man vill pussla ihop sina delar själv - alltså inte köpa ett kar med all teknik monterad - hur tänker man när det gäller själva karet? Säg att jag vill ha ett 300 liters. Kan jag inte köpa vilket 300 liters som helst då? Är det någon skillnad på söt och saltvattenskaren. Alltså bara själva akvariet? Finns det nåt speciellt märke som är bra, eller hur väljer man?
-
- 2 svar
- 987 visningar
-
-
Halloj Tänkte dra igång det nya akvariet med söt vatten till att börja med för att kolla funktion och läckage har 24 kilo död sten i änsålänge och funderar på om jag kan lägga i arka special blend nu och salt lite senare eller dödar saltet bacterierna när man löser upp det i karet???
-
-
- 2 svar
- 987 visningar
-
-
-
-
Hur vet man om testen kan bli dåliga? Har red seas nitrit / nitrat test. Funkade senast för 1,5 månad sedan. Men sedan dess har jag mätt 0 i nitrat trots rätt mycket matning samt salpetersblandning för att få upp det. Tycker det är ytterst märkligt att vi fortfarande mäter 0 ... kan det vara så att testen kan sluta fungera?
-
-
- 9 svar
- 986 visningar
-
-
-
Hej allihopa Undrar om det finns någon uppdaterad version av saltvatten kemi för dummies den jag skrivit ut är från 06 Mvh Henrik
-
- 5 svar
- 985 visningar
-
-
Hello. Är det någon som vet vad detta är? Har tidigare gått i sötvatten som lite extra grogrund för nitrifikationsbakterier. Fråga 1. Kan jag ha den i saltvattenburken som ett komplement till ls eller innehåller den något mindre bra typ kisel mm? (Tänkte använda den som bas att bygga på). Fråga 2. kan man under den första tiden under uppstarten köra med sämre belysning typ 2 x 18 w 10000 k t8 i ett 100 liters 40 högt akvarium? (tills mh införskaffas efter någon månad) Fråga 3. Räcker 10 ggr cirkulation under uppstart? (Endast ls). Tacksam för svar / Jocke.
-
- 3 svar
- 984 visningar
-
-
Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?
-
- 2 svar
- 984 visningar
-
-
jag är ju helt ny inom detta nästan hade en kub för 25 år sedan som slutade med en vansinnig hyresvärd..... Jag undrar om någon kan hjälpa min med svar det satt på stenen som var med karet jag köptepå förhand Tony...
-
- 5 svar
- 983 visningar
-
-
Hej! Som många andra läser jag mycket men dethär är mitt första inlägg. har haft igång burken i 3-4v nu kommer algerna försvinna av sig själv när allt har satt sig eller ska eremiterna/sniglarna som jag har äta upp allting inom sin tid? Har 3 st av varje så de skulle nog ta ett tag.. sen har jag fått som geggiga bubblor som sitter fast lite här och var är det alger eller något annat? tacksam för svar mvh oscar
-
Efter ett par månaders långsam uppstart och stabila vattenvärden, har jag nu välkomnat ett antal mjukkoraller (Lobophytum, Xenia, Stjärnkorall etc) och de tycks trivas utmärkt. Karet är 190 l och jag kör en 30 l sump under med skummare, lite biobollar och returpump. Sumpen har inga fack, rinner i från karet i ena änden, där pumpen till skummaren ligger. Returpump i andra änden. Jag har märkt att det blir en hel del microbubblor på glaset, speciellt om jag drar på returpumpen ordentligt. Det är inte för lite vatten i sumpen utan bubblorna kommer väl från skummaren. Borde jag ha någon form av bubbelfälla innan jag introducerar fisk? Har hört att de kan må dåligt av småbubb…
-
- 3 svar
- 983 visningar
-
-
Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?
-
- 3 svar
- 983 visningar
-
-
Hej jag är ny på det här forumet och har för tillfället sju kar med enbart Tanganyika. Men jag har tänkt att starta upp ett 312-liter saltkar. Jag hade tänkt att ha enbart fiskar till en början. Vad behöver jag? Jag har ett ytterfilter eheim 2215 och två cirkulationspumpar med filtermatta som sammanlagt ger en cirkulation på 3000liter/timmen skulle jag kunna använda det? Och sen till belysningen om man bara har fiskar kan det då räcka med T8-rör och hur många i såfall? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Har ni förslag på någon billig och bra? Vilka fiskar skulle man kunna ha?
-
- 1 svar
- 982 visningar
-
-
Har ett ganska nytt 32 liters nano kar. har haft det i snart 1 månad, och har tyckt från början att det har varit lite dålig cirkulation på vattnet. Så idag inhandlade jag en ny koralia nano 900 Streamer pump(vad heter det egentligen?) som pumpar runt 900 liter/h. det fungerar bra att ha den i och inget spolas upp från botten eller så. men har lite problem hur jag ska rikta den för att få bra cirkulation. Så nu undrar jag hur ni tycker att jag ska rikta den? Bilder Finns nedan(vattnet är grumligt för jag nyligen tvättade filtret) Skriv hur ni tycker jag ska rikta den:D
-
- 1 svar
- 982 visningar
-
-
Fullt med små bruna micro djur har invaderat min glasruta. Vad är den för något och hur blir jag väck dem? Ska försöka ladda upp en bild
-
-
- 5 svar
- 982 visningar
-
-
Hej, Osmosen dröjer till nästa vecka, men jag behöver fylla på ett par liter sött och på söndag ska det helst ske ett 5 lit vattenbyte. Så vad är bäst att göra i valet mellan pest och kolera? 1) Tar mitt otestade vatten (mälaren) 2) Fyller på med Kemetyls T-vatten (det står att det är avjoniserat vatten för tekniskt bruk och det bör inte förtäras)
-
- 4 svar
- 982 visningar
-
-
Hej, har börjat fått smak för saltvattensakvarium, å sitter just nu å letar information om det på nätet, men det enda jag inte lyckats å hitta är om det finns någon akvarieaffär runt Norrköpingstrakten som säljer allt till saltvattensakvarier, har sysslat en del genom åren med sötvattensfiskar (ciklider, guldfiskar tetror, ja dom vanligaste akvariefiskarna) men vill starta upp ett saltvattensakvarium. Så min fråga är är de någon som vet om nån affär i näheten av Norrköping som säljer saltvattensprylar å fiskar?
-
- 2 svar
- 982 visningar
-
-
Tjenare Nu har Nano akvariet varit igång i exakt två dygn. Har bara LS så länge ska jag ta på ljuset nu? I så fall hur länge? Hur mkt ska man öka per vecka? Tackar för alla svar!
-
- 3 svar
- 982 visningar
-
-
Har säkert 200-300 snäck ägg på glasen ! Vad gör man blir fler och fler ?
-
- 2 svar
- 982 visningar
-
-
Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?
-
- 4 svar
- 982 visningar
-