Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Sitter och planerar inför mitt 112 liter. Till detta hör 2 st "vanliga" lysrör (18W st?). Misstänker att detta inte räcker till särskilt mycket, och undrar om någon kan rekommendera nåt annat? Funderar på lysrörs-LED, skulle det vara tillräckligt? http://fish.aquaristic.net/Aquatlantis-Easy-LED-marine.html Någon som vet om de är bra? Om de eller liknande finns att få tag på nånstans? Annat förslag på vad som skulle kunna funka? Vet inte exakt vad jag kommer ha i, utan vill prova på salt lite försiktigt. Mvh Helena
-
Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet. Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen. Hur hålla efter alger som är fula?
-
- 1 svar
- 903 visningar
-
-
Hallå! tänkte höra med er som hållit på ett tag vad ni har lyckats få fram för roligt ur er LS!? pratade med en annan kund på ett zoo och han pratade om att han fått krabbor ur en LS mm! Så vad har ni fått fram för överaskningar!? :-)
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Har planer på att införskaffa en Ecotech Radion XR30W Pro som är en ganska så kraftig belysning för mitt akvarium på 128l. Det jag undrar är hur man ska handskas med en sådan. Är det bara att köra fullt blås med en gång. Kan man fortfarande köra 7 1/2 timme ljust utan att främja algtillväxten.
-
- 8 svar
- 902 visningar
-
-
Hejsan. köpte i lördags en fin bubbbelkorall på Akvarieleasing och den har inte visat några problem. Men nu när jag kom hem från jobbet, är den helt ihopdragen, vilket den normalt bara är på natten! Hur är det med min lilla korall? Vad är fel?! alla värden ser bra ut osv
-
Vet inte var jag skulle posta denna fråga men idag såg jag att det liksom kryper rundor små vita prickar på en eremit och på en levandesten , så små som sandkornen, någon som haft liknande symptom ? Kanske är något kräftdjur som ynglat av sig, så små så jag kan ej se vad det är eller ta en bild. Nästan som små rörmaskar i tidigt stadium fast dem kryper runder.
-
-
- 1 svar
- 901 visningar
-
-
Som rubriken lyder, vad är lämpliga innevånare till ett sådant för någon som skall lära sig saltvatten? Min tanke var clowner, palettkirurger och kanske några räkor men jag vet inte om det är en vettig startuppsättning och om mitt akvarie är stort nog då det jag läst om dem tyder på at de blir lite stora för 130 liter, några åsikter / tips? Inte dags att stoppa i något ännu men jag planerar för framtiden och tar tid på mig för att försöka göra rätt.
-
- 5 svar
- 901 visningar
-
-
En till nybörjarfråga Om man har en kar på 500-600 liter och ska ha med alla möjliga maskiner, räcker ett vanligt eluttag? Eller ska man dra fram dubbla ledningar så inte proppen går jämt?
-
-
- 3 svar
- 901 visningar
-
-
Vilket är bäst när man ska slå ut vissa sjukdomar och bakterier ? Jag har både ozon till skummaren och ett deltec uvc, men funderar på om det är overkill att sitta på båda pjäserna ?
-
- 2 svar
- 901 visningar
-
-
Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?
-
- 0 svar
- 900 visningar
-
-
Testar här istället Såg ett klipp från BRS-tv om att man skulle försöka ha i varje fall 200-250 par (sen är där väl en del sps som kanske vill ha/kräver mer???) i hela akvariet och ca 8 timmar på max. Jag tycker 8 timmar verkar mycket för det är väl inte mycket mer än 4 timmar eller nåt i havet som är peak-tid? Eller det är för att kompensera med att man har lägre par? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 900 visningar
-
-
Hej allihopa Tänkte dra i lite kolkälla men blir inte klok på informationen på burken om dosering och vad länge det kan vara i 350 liters red Sea Mvh Henrik Dahlström
-
- 5 svar
- 899 visningar
- 1 följare
-
-
Behöver hjälp med att reda ut vad fisken har fått på sina fenor, är det Pricksjukan? dem andra fiskarna börjar få samma sorts vita prickar på fenorna men inget synligt på övriga kroppen. Vad kan det vara. Alla fiskar ser ut att må bra i övrigt och äter som dem ska. Har en gulkirurg fisk som drar sig mot stenen då det ser ut som det kliar på den, är det normalt? här kommer en bild på min Kofisk som har hela fenorna fulla med vita prickar.
-
- 2 svar
- 899 visningar
-
-
Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?
-
-
- 4 svar
- 899 visningar
-
-
Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…
-
- 1 svar
- 899 visningar
-
-
Alla andra koraller mår prima, min andra euhpyllia mår jätte bra. Men sedan någon vecka tillbaka har denna börjar dra in sig etc. Den står där det är lite cirkulation.
-
Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT*
-
- 3 svar
- 898 visningar
-
-
funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..
-
- 3 svar
- 898 visningar
-
-
Hej! Har kört nano tidigare men nu går jag över till ett 375L Egentliga frågan är väl hur jag gör med min LS, det blir ju nästan 40kg som man dunkar i och då undrar jag lite hur glasbottnen klarar det trycket? Ska man lägga något i bottnen eller kommer den ändå att klara trycket av stenen? I framtiden kommer det i en T. crocea och då är frågan vad jag ska undvika för djur när jag har en sådan i mitt akvarie? /Henke
-
- 5 svar
- 897 visningar
-
-
-
Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja. Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar: * Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste? * Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?
-
- 4 svar
- 895 visningar
-
-
Hej! Ifall man har ett saltvattensakvarium på 300 l hur många timmar per vecka måste man då lägga ner?
-
- 4 svar
- 895 visningar
-
-
Karet har varit igång i 3 månader nu. Jag har idag 14 stycken. Är det tillräckligt? Kan även fråga om hur många sandvändare man ska ha.
-
- 5 svar
- 894 visningar
-
-