Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Richard_22,

Fortsätter kampen mot alger och bakterier... Precis när dinos började ge med sig dök detta upp istället. Skulle helt enkelt behöva lite hjälp vad man gör åt det och om det är någon skillnad mot dinos (i bekämpningsväg mest). Sen funderar jag ärligt talat på om man kan göra en omstart om detta inte går att få bort. Kan man fortfarande använda stenen? Sanden? Gärna lite info tack! / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 17 svar
    • 4,5k visningar
  2. Vad är det för krabat som är på korallen

• Gilla
    • 3 svar
    • 590 visningar
  3. Guest
    • 0 svar
    • 298 visningar
  4. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. kan man mata saltvatten fiskar med röda mygglarv?

• 4 svar
    • 958 visningar
  5. Started by AndreasL,

Hej, Det har börjat komma lite röda ringar i karet, vet inte riktigt vad det är för något och tänkte kolla om ni vet? Tacksam för hjälp om detta är vanligt, farligt, ofarligt eller var de kommer ifrån?

• 2 svar
    • 830 visningar
  6. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Har fått röda slem alger på stenen lite här och där en del ställen på halva stenen vad göra?? Testa och puffa med matnings pippet och det lossnar ganska lätt

7. Started by jonas1131,

Hej! Har inhandlat ett gäng kilo " begagnat LS", jag var lite tveksam så la dessa i ett karantän akvarium. Jag har en tråd ang dessa redan om maskar som spottar ut liknande spindelnät? Men de har en del röda slemalger (tror jag) har haft de i kraftigare saltvatten och det har rastat ut massor av diverse maskar. Tyvärr så är en del av dessa nyttiga men ville inte chansa med spindelnätet. Frågan är de röda slemalgerna kommer dessa att explodera i karet, jag har bra vattenvärden och startat för 3 veckor sedan. Finns det någon klok som kan råda, ska jag använda stenen trots röda slemalger eller hoppa över??? PS de är starkare i färgen än röda kalkalger och slemmiga DS. / Jona…

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  8. Started by SnetcH,

JAha . Då har man börjat med detta med .. Efter ha varigt och läst om detta i över ett år . Lite om mig själv . Namn Robin Sjöberg Kallas Roffe. Bor i Kungsör som ligger mittimellan Västerås och örebro, 5mil till vardera. 27år gammal, Alltid gillat att hålla på med akvarium. Och har testat det mesta tex, Diskus malawi sällskap osv, Men har haft ett uppehåll på ett par år, Och Hållit på med reptiler istället, Men nu är man tillbaka , Just nu Hemma i min lilla 2a , 720Liters diskus, 540Liters Fjärillar + L-malar, 320 Liter Blåciklid + Eldålar, 250 Liter Sällskap, Och Inköpt igår ett 130 Liters RSM, Som jag håller på att Fylla på i skrivandets stund, Tar gärna i mot tip…

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by Roger_w,

Hejsan! Nu är det snart semester och efter den så kommer jag försöka få igång min saltburk Har suttit och läst så mycket jag orkat och funderat ihop en ganska enkel lösning för att komma igång så smått inom hobbyn utan att behöva sälja bilen. Tanken är att det mest ska vara ett fish only akvarium med lite mjukisar för syns skull. Mina tankar ser ut så här: 140 liters akvarium (Ingen sump är tänkt till en början, ev. blir väl 140 liter lagom som sump när man köper större) Skummare en invändig Deltec MC500 Ytterfilter Ehiem 2222 (Mekanisk rengöring i början, sen bara för cirkulation, ev. UV 500l/h) Övrig cirkulations pump (1000-1500 L/h) Belysning i början blir 2*20W T8 (…

• 16 svar
    • 2,1k visningar
  10. Started by Gnarkill,

Var till Luleå igår och stannade till hos akvarie handlaren bara för att titta=) men som vanligt så hitta jag en snygg korall som jag fick med mig hem. Är det någon som vet namn på den kanske? sen så följde det med någon annan konstig korall eller liknande under den stora, samt 1 naken snigel och något konstigt djur som har en stor håla mitt uppe på korallen vet dock ej vad det är för djur ännu Det ser nästan ut som att det är en eremit kräfta som har hålet på korallen men ändå inte.. Jag ska avvakta och se om djuret kommer ut från hålet

• 2 svar
    • 819 visningar
  11. Started by jeber,

Är sugen på att testa romans balling då den verkar funka riktigt bra för många. Förstår dock inte vad det är material jag ska köpa? Funkar det med de 3 produkterna som finns på företagsakvarium? (Plus spårämnen Och mineralsalt) https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-bikarbonat-nahco3-4kg https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-kalciumklorid-caci2-4kg https://shop.foretagsakvarium.se/product/triton-lab-magnesiumklorid-mgci2-4kg

12. Started by Daggen70@gmail.com,

Hej jag heter Daniel och är helt nybliven saltvattensägare och forummedlem. Jag har ett Percula 90 och önskar hjälp med hur man fraggar enklas för att sprida mjukkoraller. Önskar även kontakt med andra medlemmar i norrköpingstrakten.

• 1 svar
    • 404 visningar
  13. Started by MrDanne,

Hej alla Saltisar, Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar och hittade ett begagnat Red Sea Max 130 för 2500kr på blocket med orginaltillbehör plus massa andra grejer som labb och salt å så som jag då åkte och hämtade. Har läst en del på forum och har även köpt en bok, "The Coral Reef Aquarium" men känner just nu att min kunskap nollas varje gång man läser ett nytt inlägg... Med RSM så kommer en bruksanvisning som jag tycker verkar rätt enkel och så, så jag har fått lite hopp igen Killen jag köpte karet av sa att lysrören måste bytas samt att kylfläkten måste bytas, det är enkla handgrepp och är inga problem. Jag fick även med en osmos, Aquatic Nature där fil…

• 36 svar
    • 3,7k visningar
  14. Started by Blgebo,

Hallå där! Med hjälp av död sand och levande sten försöker jag och sonen att sätta fart på våra nybörjarprylar: Med i akvariepaketet fanns porslinsringar och aktivt kol som skall passas in i filtermaterialet. Dessa har jag lämnat kvar i förpackningen än så länge för att inte störa bakterier/cykling. Tänker jag rätt då? Med stenen har vi fått gott om snäckor, lite små maskar som är röda respektive vita samt vad jag tror är en liten ormstjärna. Vi håller 27 grader och 1,024 i salinitet. Jag doserar 20 ml startbakteriegojs/dag och planerar för att hämta eremiter, någon livlig fisk och en boxarräka i Stockholm så fort som möjligt för at…

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 20 svar
    • 2,3k visningar
  15. Started by saltbjörkan,

hej ! prata med min lokala djuraffär angående min sand berätta för han att jag har lite mer en 3cm sand i karet och han sa att jag skulle röra runt i sanden som en galning varje kväll för att mata korallerna? pluss att där bildades en farlig gas i sanden som jag skulle ha bort! stämmer värkligen detta? då jag har hört att man inte ska röra sanden överhuvetaget! mvh/Marcus

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by Livingstone,

Mycket att klura på nu. Vill ju få det så enkelt och bra jag kan från början, samt undvika våta strumpor. Karet är 120x60x65. Mitt första saltkar. Kört sötvatten från och till sen jag var 13 dvs typ 30 år. Tacksam för allt stöd jag kan få. Mycket att lära så här i början. Bare with me... 1. Returen: jag har fattat att ”check valve” inte är så kompatibelt med salt och att jag ska designa så sumpen lätt sväljer bokflödet vid strömavbrott tex. Jag inser att min retur (20mm) kommer genom väggen från boxen lite väl lågt ner och skulle nog tanka ur nästan 65 liter med bara rakt utlopp. Tänker mig att göra ett lite vinklat S med två limmade 90 gradare för att komma upp nära y…

• Gilla
    • 13 svar
    • 1,8k visningar
  17. Started by krejsi,

tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack

• 3 svar
    • 920 visningar
  18. Started by krejsi,

jag kommer ha dubbla ytavrningsboxar. och jag undrar rördragningen under akvariet ner till sumpen. spelar de nån roll om det är olika längd på rören? eller ska ja försöka att få lika långa rör?

• 4 svar
    • 845 visningar
  19. Started by Aquaguy,

Köpte lite koraler till mitt IQ5 idag. Då jag såg 20 tal hårda spröt stick upp. Trodde det var nåt dött men när jag tände moonlight belysningen kom det ut saker ur rören som började vaja

• 7 svar
    • 953 visningar
  20. Started by Mia L,

Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?

• 3 svar
    • 828 visningar
  21. Started by jocke_ahl,

Hej.. Kanske är en jätte dum fråga.. Men jag har sätt att nästan alla här på SG har rosa/lila agler på sin LS.. Hur får man det? Min LS är nästan bara vit.. :-S

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by dragonzlayer,

Hejsan, på pvc genomföringen sitter det en metallgänga i rostfritt stål som det sipprat ut lite rost från. Det verkar som att det inte kommer mer i nuläget. Ska jag byta ut drn så fort som möjligt eller? Jag fixade delen genom en jag känner och det var tydligen dom bästa delarna dom hade, kanske inte i mitt fall. Pvcn ska vara godkänd för kemikaliskbruk. Jag kan tyvärr inte ta en bild då jag är på jobbet. Efter lite läsande så tror jag ingen skada är skedd, så vad tror ni var det något tillfälligt eller kommer det hända igen?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Doffe,

Jag har på sistone lagt märke till en "beläggning" som bildas i sanden eller på LS i anslutning till mina mjuka koraller. Det ser precis ut rostbeläggning i färgen. "Beläggningen" uppträder i princip ingen annanstans i akvariet. Vad kan det vara för något? Är det någon slags alg? Lite kassa mobilbilder, men tror det ska framgå vad jag menar.

24. Started by BatmanGefle,

Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 743 visningar
  25. Started by Tigger,

Är det någon som har ett kar med botten av rostfritt stål? Eller är det något som har ett säkert tips om hur jag ska behandla botten? Jag har kommit över ett "fint" kar som blev över på jobbet. När jag väl släpat hem det, stod det i garaget ett tag tills jag fick boken "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. Efter att ha läst boken ett par gånger bestämde jag mig för att saltvatten var kul. Jag bytte siliconen längs kanterna (för det behövdes), och eg först nu tänkt på att det kanske krävs någon behandling av botten eftersom den är av rostfritt stål. Jag frågade runt i affären där jag köppt lite utr till projektet, men de visste ej. Så då sökte jag mig hit.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.