Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
Fick ärna att tahand om ett akvarie som skulle slängas. Det var stort och tungt så det blev ståendes utomhus en vinter. Nu har vi lyckats få in det i huset, fick ta bort lite dörrar osv. Vi fick med eheim pump, 2 värmare, slangar, matare, filter, 3 dekorationsstenar, stor ställning mm. Helt ny på det här. Kul med utmaningar. Kollade igenom Daniel Knops bok som verkar vara omtalad. Åkte och köpte mig en rejäl salthink och nu är det igång.
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
Hej Jag är helt ny här på saltvattenguiden och tycker den är hur bra som helst av det jag sett. Jag har inga erfarenheter när det gäller saltvattensakvarium. Det enda är att jag har läst en massa i forumen här och tycker det är hur intressant som helst. I måndags köpte vi ett begagnat saltvattensakvarium. Är ett så kallat clown hotell på 58liter med levande grus, levande sten, 5 olika koraller (varav 1 är en röd skivanemon tror jag det heter), 1 mandarinfisk, 2 clowner, 1okänd fisk, 1 turbo, 3 blåbenta emeriter, 1 rödbent emerit, ca 5-6st små vita sjöstjärnor. Sen något med tentaklar som sticker ut ur små hål, vad är det för något? Har egentligen hur mycket frågor som hel…
-
- 30 svar
- 4k visningar
-
-
Hej, ny här på forumet! Har tappat sugen på mitt diskuskar och skulle vilja testa på lite salt istället. Det jag funderar på är de tekniska bitarna, speciellt då jag har en bakgrund fastlimmad. Tycker inte det är speciellt snyggt med an massa synlig utrustning i karet. Skulle det gå på samma sätt som jag har nu att dölja utrustningen som krävs för ett saltakvarium bakom bakgrunden? Jag har inga planer på att borra i akvariet så en sump är väl inte att tänka på, eller hur funkar det. Det bästa skulle så klart vara att sälja och börja om men....det känns lite jobbigt. Skulle vara enklare att bara "byta" ut utrustningen och starta därifrån. Nån som har lite idéer och försla…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?
-
- 4 svar
- 694 visningar
-
-
Hej! Jag behöver lite råd då jag har för mycket skivor som tar över akvariet och lika så korallerna på bilden, börjar bli för mycket av dom nu, vad ska jag göra? Dom finns nästan på alla LS jag har :/ http://imageshack.us/f/823/bild1gf.jpg/ Mvh Olof
-
- 6 svar
- 898 visningar
-
-
hej jag har nu fått igång ett 200L akvarie som inte är klart än men jag har lagt i en ganska stor eremit som min pappa tänkte slänga men gör den så att man får de här algchockerna snabbare så att man kan få igång det snabbare?
-
- 1 svar
- 501 visningar
-
-
Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?
-
- 2 svar
- 738 visningar
-
-
Min Filfisk tog för 1 månad sen och nu börjar de härliga glasroserna komma tillbaka. Är tveksam att skaffa en ny då man läst att de kan ge sig på vissa koraller. Så nu funderar jag på att bekämpa det själv. Jag har sprutor hemma (inga kanyler) skulle man kunna koka vatten i dessa och spruta på glasrosen? Eller måste man ha kanyl också?
-
- 1 svar
- 622 visningar
-
-
Hej! Skall starta upp mitt första saltkar inom närtid. Många av er skriver skynda långsamt, så funderar på om vi skall ta det till absurdum... :-) Vill starta upp karet under våren, men samtidigt så kommer jag troligen att åka på sem. i Juni (3 veckor) och det är inga goda förutsättningar för överlevnad! Så jag funderar på att starta upp och lägga i levande sten, bara hålla levande sten under våren och fortsätta processen under sommaren.. Så om vi utgår ifrån att karet kommer innehålla levande stenen i tre månader, vilken skötsel krävs då? Försökt hitta bra trådar men lyckas inte riktigt utifrån denna långa tid. "Matning"/vattenbyte etc. Kommer fylla på med typ av akvariu…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har lite funderingar på hur jag ska göra vattenbyte på smidigaste sättet. Första frågan och största frågetecknet är vad ska jag ha vattnet i när jag blandar saltet? Jag skulle helst vilja ha något som jag kan ställa undan, och dra fram när det ska användas. Vad ska jag tänka på med giftiga ämnen? och så vidare... Andra frågan är, vad för typ av cirkulation har man i det vattnet? Är det jätte viktigt? Finns det någon pump som kan cirkulera vattnet och som man sedan kan koppla i en slang i för att flytta vattnet till akvariet? Hur gör ni när ni gör vatten byten i den storleken? Jag har precis startat mitt 576 liter kar och hade ingen tanke på att vattenbyten plötsl…
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
skumgummi filtret hade låstnat på akvariet när ja kom hem allt vatten e grumligt vad skall ja göra????
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett RSM 130D som nu äntligen är i fin "balans" dock sitter orginalskummare i karet och den låter som ett mindre krig. Har hört att det går bra att byta ut denna mit ngn tystare variant. Då undrar jag vad bör jag byta till för skummare och var hittar jag den? (Bor i Sthlm) varmt tack på förhand!
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Japp, då var det dags igen att dra igång en saltburk hemma, var 4-5 år sen sist jag körde ett jad 128 med lite fisk och skaldjur som fungerade relativt problemfritt Tanken är att starta upp ett 720L Akvastabil Move + sump, främst som FOWLR, men visst lite mjukisar kan ju vara trevligt? Har lovat hon-som-bestämmer iaf en mindre muräna, tanken går till stjärn- eller zebramuräna(går det att kombinera?), sen är jag sugen på drakar, pterois volitans främst, 2-3st gärna om det funkar och gärna något förslag på andra tankmates Så, ni får gärna rekomendera/avråda mig från både levande och teknik, men misstänker att utanför karet behöver jag: -Skum…
-
- 1 svar
- 614 visningar
-
-
Min anemon som suttit på samma ställe i ca 2 månader, "flyter" runder i karet och har gjort sen igårkväll. Tips mottages, hur jag kan hjälpa den att hitta ett ställe som den kan sätta sig på.
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Har fått en laddning chaeto. Men inte hunnit få upp något refugium än. Hur förvarar jag dom lämpligast? I någon socka i akvariet?
-
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 752 visningar
-
-
Hejsan, har blivit intresserad av saltvattenakvarium och har kollat upp lite nu dom senaste veckorna vad man ger sig in i. Har gjort en liten inköpslista och undrar om det ser okej ut. Är lite fundersam om man kommer långt med ett ytterfilter eller om man ska satsa på att få ihop en sump eller om jag tar det när jag har kommit in i det lite mera. Börjar med clownfisk, kirurg fisk är för stor för ett 200l akvarium? 200L akvarium Cirkulationspump: https://www.zoo.se/eheim-cirkulationspump-streamon-3500.html Ytterfilter: https://www.zoo.se/jbl-cristalprofi-e1502-greenline.html Doppvärmare: https://www.zoo.se/eheim-j…
-
-
- 8 svar
- 3,7k visningar
-
-
Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik
-
- 2 svar
- 423 visningar
-
-
Hej. Jag undrar hur gör jag med levande sten när man ska torrlägga den. Jag ska ta paus med hobbyn ett tag men tänkte spara på stenen. Kan man spara levande sand också? Mvh Roger
-
- 0 svar
- 367 visningar
-
-
Hej. Sonen har ett 90l kar. Vi hade väldigt låga fosfatvärden och försökte mata lite extra för att höja dessa. Men har nu fått höga nitrit, nitrat och amoniak värden efter övermatning. Har bytt mycket vatten och satt i syresten för att hjälpa fiskarna. Tyvärr har 3 av 5 fiskar dött. Koraller och 2 putsarräkor verkar må bra. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni vid höga värden? hur går vi vidare? mvh Pierre
-
-
- 2 svar
- 756 visningar
-
-
Jag har som rutin att byta 30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare). Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7). Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos…
-
- 2 svar
- 706 visningar
-
-
-
har 3 Clownfiskar, nemo, sedan ngr dagar tillbaka och har sett att tva av dem varje morgon ligger tätt intill varandra uppe vid ytan i ett hörn av akvariet. Nästan med sidan mot ytan. Är detta normalt eller mar de daligt? Efter ngr minuter vaknar de till liv och beter sig normalt under hela dagen. Den tredje, som ar den största, haller sig vid botten även under natten. / Björn
-
- 3 svar
- 993 visningar
-
-
Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars
-
- 5 svar
- 832 visningar
-