Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by joelkorn,

Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel

• 4 svar
    • 736 visningar
  2. Started by Marineman,

Hejsan! Nu efter många års velande har jag äntligen påbörjat min saltvattensperoid. Salt inhandlades och blandades ut med vatten tills jag uppnått 1023(skalan hr jag inte en aning om vad den heter,men det skulle vara just 1023) Efter 4 dagar så införskaffades en säck levande och en säck död sand,detta hälldes i karet och jämnades till med händerna,vill även påpeka att den döda sanden tvättades mycket noga och väl. Vattnet blev väldigt grumligt när sanden hälldes i,men det tyckte jag inte var så konstigt,men döm av min förvåning när jag tittade i morse så var glasen och pumpen och doppvärmaren,ja allt täckt med något som liknade damm,ytan är också fullt av detta. Är enda s…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by magnus1982,

min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !

• 7 svar
    • 892 visningar
  4. Started by magnus1982,

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då. jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt. låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda? mvh mange

5. Started by tronic,

Hei Jeg har en Deltec MC 500 skummer som lager microbubbler . Noen som har noen gode råd til meg?? Den har gått nå i ca 6 uker .

• 4 svar
    • 767 visningar
  6. Started by Tilda,

Här är mitt clownhotell nu ca en månad efter start. Allt verkar fungera bra och nästa steg blir att skaffa ett par goby.

• 18 svar
    • 2,4k visningar
  7. Started by joelkorn,

Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.

• 4 svar
    • 912 visningar
  8. Hejsan, kommer att starta upp ett MP Scubaline 130 inom de närmaste dagarna och startar denna tråd för att få hjälp på vägen. Hoppas ni orkar ge mig era goda råd. Har ingen tidigare erfarenhet av saltvatten, endast några år av sötvatten och malawin. Tekniken ser ut enligt följande: - MP Scubaline 130 (460L) - Sump på 60L - Tunze Doc 9010 - Tunze Kit TS24 Multikontroller + 2*12000L/h - Tunze Osmolator - Eheim returpump 1000-3000L/H - Giesemann 230 Plus. 2 * 250W + 2 * 24W blåljus Jag har försökt att från början starta med saklig teknik så att jag inte genast skall behöva uppgradera. Det enda jag tycker känns i underkant är nog skummaren, åsikter? För tillfället håller jag…

• 46 svar
    • 6k visningar
  9. Started by Alex,

Tjenare Jag har köpt Alveopora Giga för exakt två dagar sen. Jag frågade om jag skulle mata den och butiks ägaren svarade nej man behövde inte mata den. Ska man verkligen aldrig mata den? Har någon tips på bra foder? Tack för Hjälpen!

10. Started by magnus1982,

jag satte igång mitt akvarium mitten av månaden, så pengarna var juh inte dem bästa men iaf har köpt akvarium och tester m.m och en 1.5 kg ls för tillfället, akvariumet är 58 liters. ska köpa ungefär 5-6 kg till vid löning. frågan lyder alltså som såhär, börjar isf uppstartsfasen från när all levande sten är i karet eller från när jag lade i det första 1.5 kg? hoppas någon vis man eller kvinna kan svara på det ps. fan vad fult det är med kiselalger! hoppas silikaten tar slut snabbt

• 2 svar
    • 596 visningar
  11. Started by Pear,

Någon som vet vilka som säljer ramper MH 3x70W + T5 rör. Har letat men hittar inga finns bara 2x150W.

• 0 svar
    • 596 visningar
  12. Started by magnus1982,

hej allihopa! tänkte bara höra en sak med er. har haft mitt akvarium igpng i lite mer än en vecka nu. nu börjar det komma bruna fläckar på korallsanden. någon som kan säga om det är brunalger måhända och var som är bästa sättet att få bort sådant. är det sniglar osv? tack på förhand / magnus

• 4 svar
    • 863 visningar
  13. Started by anders80,

Hej, har börjat fått smak för saltvattensakvarium, å sitter just nu å letar information om det på nätet, men det enda jag inte lyckats å hitta är om det finns någon akvarieaffär runt Norrköpingstrakten som säljer allt till saltvattensakvarier, har sysslat en del genom åren med sötvattensfiskar (ciklider, guldfiskar tetror, ja dom vanligaste akvariefiskarna) men vill starta upp ett saltvattensakvarium. Så min fråga är är de någon som vet om nån affär i näheten av Norrköping som säljer saltvattensprylar å fiskar?

• 2 svar
    • 855 visningar
  14. Started by Orion,

Tjena,vill starta mitt första saltvattens kar,och valde fish only eftersom min ekonomi inte är den starkaste,så helt enkelt: vill ha alla tips o hjälp som finns i princip,så ja förstår hur jag ska börja m m.. akvariumet är på 166 liter Mvh Fredde

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Mattias Malmö,

Mitt RSM puttrar på sen några dagar tillbaka. Allt verkar funka. Hämtar LS på torsdag när det gått en dryg vecka med salt i. Undrar bara - hur mycket ska det skumma i skummaren? Jag ser att det blir skum därnere vid vattenytan - men inget som stiger uppåt och när jag stänger av skummaren så "dör skummet ut". Är det ett problem? Eller är det så som jag tror att jag bestämt för - att med osmosvatten, nystartat kar och väl tvättad sand så finns det helt enkelt inte tillräckligt med skit, men när jag lägger i stenen så kommer skiten börja bindas till bubblorna och stiga upp i koppen. Är det så?

• 3 svar
    • 812 visningar
  16. Started by soylentgreen,

Hur kan jag flytta min rhodactis som sitter under min sten med zoanthids? Den har växt så stor att den vält ner stenen på sanden. Den sitter stadigt under stenen och verkar frodas i alla fall om man tittar på hur mycket den har växt. Vill inte störa den i onödan men jag tror att den skulle komma mer till sin rätt med sin egen sten.

17. Hej allihopa! Jag har ännu inte köpt något saltvattensakvarium utan jag är i planeringsstadiet (sedan ca 6 månader)... Jag har köpt den där svenska nybörjarboken som jag glömt vad den heter (den vanliga som brukar rekommenderas) och läst rätt mycket i den. Jag läste på ett inlägg nyss att det är fördelaktigt med pumpkapacitet på uppemot 100 gånger akvarievolymen vilket låter väldigt mycket. Men hursom så undrar jag ifall man bör ha ett circulationssystem där styrkan varierar ? Dessutom så undrar jag ifall circulation på 20-100 gånger är något generellt eller om det är artspecifikt. Vissa arter mår kanske inte bra av för starka strömmar heller? Det som mitt blivande akvari…

18. Started by TIGRINUS,

Tjena, är ny på salt och har hört mig för lite ang vilken filtrering man ska ha. Är det någon som har nån bra koll vad som är lämpligast till fisktank på 720 l resp revakvarium på 540 l resp 140 l? Har sett att endel kör med blå tjock filtermatta, bra eller dåligt?

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  19. Started by posterberg,

Hej, ja jag är inte unik på något vis. Har funderat på det här med saltvatten ett tag, läst på SG i månader och blivit mer och mer inspirerad, haft sötvatten men aldrig salt och känner mig som en total nybörjare... =) De sista kvällarna har jag inte gjort annat än att sträckläsa folks olika Mitt-första-akvarium-trådar. Det jag framför allt lärt mig är att bromsa, bromsa och återigen bromsa. Det är många som jag skulle vilja tacka för deras extremt inspirerande trådar men listan skulle bli för lång + att jag inte hunnit bli du med alla än så jag får erkänna att jag inte kommer ihåg alla namn än ;o) Jag har skaffat mig ett 250 liters kar som jag tänkte ha till att träna på.…

• 11 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by sajbersimon,

Har sökt, men inte hittat något, så ställer en liten löjlig fråga här: Kan man stapla LS utan problem? Syftar på om det går bra att låta LS ligga under ett berg av annan LS utan att få ljus, eller dör LSn då? Hoppas ni förstår hur jag menar. Hade tänkt att ha ett berg med LS i mitt framtida molly, och vill veta om det går.

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Alex,

Tjenare! Jag köpte denna fina korall för exakt en dag sedan Jag har sökt på artregistret men hittar inget. Någon som kan berätta skötsel till denna också. TAck för alla hjälp!

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by magnus1982,

Hejsan allihop! Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej. har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång sen får man se var det slutar. har nu lite frågor. vad kommer härnäst? vilka tester ska göras? finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola när kan koraller läggas i? när kan fiskar läggas i? frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorn…

23. Started by JLindgren,

Hej! Har var aktiv läsare på denna sida nu i ett par månader. Tänkte lägga ut lite bilder på mitt Red sea max akvarium. Någon som har tips på hur man kan fixa en annan lösning på fläkt? Låter ju sjukt mycket...

24. Started by Mattias Malmö,

Just beställt en RO-anläggning från Triton - tänkte det är lika bra att investera i detta och köra ordentligt från början. Valde en mindre modell utan silikat-filter - tänkte nämligen att jag borde kunna bygga ett eget av typ tratt och strumpbyxor eller kaffefilter eller nåt och att det borde bli billigare. Själva akvariet hämtar jag hem nån gång nästa vecka. Allt kommer att gå väääldigt lååångsamt i början. Dels är jag ju nybörjare och vill lära mig ordentligt längs vägen, göra allt rätt, hinna utvärdera varje moment och så. Sen är jag inte en särskilt impulsiv person heller. Och så är det ju lite av ekonomisk fråga. Dessutom är jag inte intresserad av saltakvarium för a…

25. Started by jakob,

Nu vet jag inte längre vad jag ska välja Jag har nu velat mellan två olika alt i 2 månader: ska jag göra om mitt 200liters kar till saltvatten eller att köpa ett RSM? Jag vet inte vad som är bäst:/ Fördelarna med mitt 200l: större, kan ordna all teknik som jag själv vill ha det(om jag klarar det:)), större, snyggare, mer växt och djurliv och lättare att få balans i karet. Nackdelar: eftersom jag är nybörjare kanske vore dumt att fixa allt själv. Är rädd att jag inte ska klara det. Fördelarna med RSM: skit snyggt, enkelt uppbyggt för en nybörjare som jag^^, Nackdelar: Mindre än mitt 200liters, dvs mindre fiskar och djur. Jag är främst rädd att om jag köper ett RSM och ån…

• 14 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.