Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej jag är en tjej som nyligen har startat ett nanokar på 30L. Min sambo har ett saltvattenkar på 450L och båda mina barn har var sitt sötvattensakvarium. Jag tyckte nu att det var dags att jag har ett eget men det betyder att jag tänker göra det på egen hand och precis så som JAG vill ha det. Jag började med levandesten, två putsräkor och två sandvändande sniglar(som ser helroliga då de dyker upp ur sanden när det vankas mat....ut tycker jag). Jag har nu tränat på att byta vatten och mätt värden så jag har rutiner för att ha koll på att allt håller sig bra. Har kollat runt på nätet efter fisk som passar i ett nanokar och fasnat för gobi okinawae (gul) Vill gärna ha tips …
-
- 6 svar
- 856 visningar
-
-
Hej! Ni som kör siporax eller nåt annat i ett ytterfilter, har ni även nån filtersvamp där i, eller "geggar" det bara igen på nolltid?
-
-
- 12 svar
- 2,3k visningar
-
-
Tänkte ev ha en Six lime wrasse och en mandarin ihop. Då både lever (eller iaf helst) på levande så tänkte jag även odla pods och Artemia så det alltid finns lite att snaska på. Ev lite korall. Sen inte mer. Detta bör funka? Hur djup botten låste man ha eller det kvittar? kommer ha levande sten osv men då jag odlar maten så kommer den mest agera filter.
-
- 0 svar
- 571 visningar
-
-
Jag har två fina små tryckare, Picasso och Odonus, som jag är väldigt förtjust i. Problemet är bara att de äter all städpersonal. Turbos går åt snabbt, har haft eremitkräftor i omgångar som klarar sig ett tag. Räkor är uteslutet men sandvändarstjärnan får vara i fred. Skulle vilja prova med en sjöborre, Diadema setosum, både för trevnaden och effektiv algätning. Vad tror ni?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mitt första inlägg på SVG - newbie från Löddeköpinge som igår fredag köpte min första städpatrull till mitt 100 liters kar, bl.a. 2 sjöborrar. Den ena har varit ganska livlig och rört på sig en hel del, men den andre låg först länge på samma plats den hamnade på när jag introducerade den i karet. Men efter ett halvt dygn eller så flyttade den sig lite och verkade piggna till. Idag har jag varit ute och farit nästan hela dagen och kommer hem - då sitter något konstigt vitt på framrutan längst uppe vid ytan som jag inte vet vad det är (bild #1) medan sjöborren ligger på botten, till synes upp och ner och död (bild #2). Helt okunnig är min gissning dock att de två delarna hö…
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
-
-
Fick hem sjöborren i tisdags och nu är den sten död har tappat alla taggar o ser dassig ut varför???
-
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej allihopa igen Vi har lite funderingar på mer städ patrull och frugan är sugen på en sjö borre och en sand vändade sjö stjärna Jag vill ha turbo sniglar så där har vi en konflikt 😅😅 Syftet är att käka tråd alger och karet är juvel 180 liter ca 2 månader har det varit igång Mvh Henrik Dahlström
-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej! Jag undrar om nån vet om jag kan använda sushi sjögräs till att mata mina krabbor med? Eller måste jag köpa sjögräs från en zoo butik? Med vänlig hälsning, Adam 😁
-
-
Har köpt en sjöhare för 2 dar sen, men den rör sig inte ur fläcken... ligger på samma ställe under "träd" och bajsar... bara flyttar huvudet ibland. är det normalt beteende eller något e fel?
-
Jag införskaffade mig en Sjöhare idag, då jag börjar bli trött på att 75% av mina Turbosniglar dör direkt när jag slänger i dem. Någon som har erfarenhet av dessa? Något man ska tänka på? Jag har inte överdrivet mycket alger, mest på rutorna så jag hoppas den går upp där
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Funderar på att göra om mitt 140 liters akvarium så att det passar sjöhästar. Idag har jag lite blandade mjukkoraller, räkor, eremiter, ett par clownfiskar, en sexbandad wrasse och en liten kirurgfisk. Tanken är att starta upp mitt 280 liters som salt och flytta fiskarna från 140 litern, kan då även flytta koraller etc. Så, vad kan/bör jag spara i 140 litern för att passa sjöhästar? (Tror akvariet innehåller ca 10 kg levande sten och ett tunt sandlager). Vad behöver jag för teknisk utrustning? Mvh UB
-
- 1 svar
- 539 visningar
-
-
Har länge funderat på att göra om mitt 80 l jad akvarium till ett hästkar men har inte riktigt fått tummen ur Har nu lite frågor och funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 1. Sitter orginalskummare i, räcker den som syresättare? 2. jag kör med ett ytterfilter till detta kar, bör jag ta bort det? 3. Enda cirkulationen om jag då tar bort ytterfilter är returpumpen som också är orginal(vet ej hur många l/h) fungerar det? kom gärna med så mkt tips, råd och massa inspo som möjligt Tack på förhand/ Cissi
-
- 0 svar
- 448 visningar
-
-
Hej i forumet. Jag heter Oskar och vill inget mer än att ha ett Saltvattensakvarium. Problemet är som följande: Jag läser för att jobba till sjöss. Jag kommer i framtiden att vara borta under längre perioder, runt 2-4 veckor i stöten. Jag undrar följande: Hur länge klarar sig ett akvarium utan tillsyn. Det finns automatiska matare och vattenpåfyllare, men det är kärvare med rengöring av filter. Är det lättare med stora eller små akvarier med avseende på mitt problem. Antar att vissa fiskar är mera lättskötta o.dyl., men funkar det med koraller? Min tjej kan förvisso hjälpa mig, men jag vill inte att det ska vara en börda för henne. Är tacksam för alla svar jag ksn få. -…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Vet någon vad den lilla sjöstjärna är för något? Hittade den idag och jag har ingen aning om jag ska behålla den eller flytta. Jag läste att det finns flera sorter sjöstjärnor som kan äta koraller. Någon som kan hjälpa till? Tack!
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???
-
- 3 svar
- 556 visningar
-
-
Hittade denna är den bra att ha tro :-) Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 509 visningar
-
-
Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:
-
- 6 svar
- 929 visningar
-
-
Ha en trevlig tisdagskväll
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, jag har en fisk som har varit sjuk en längre tid. Det är alltid svårt att veta hur jag ska agera. Först låg hon gömd i ett par, tre veckor, men sedan några dagar ligger hon längs framkanten. Hon har varit jättefin ända tills hon började bli sjuk men nu börjar hon se riktigt mager ut. Hur gör ni när en fisk blir sjuk? Jag hade hoppats att hon skulle pigga på sig, men nu har det gått så lång tid att jag börjar ge upp. Jag funderar på om hon har kommit fram för att hon ska få hjälp? Vad göra? Känner mig alltid ledsen när fiskarna blir sjuka... 😥
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej nu är det andra clownen jag har som bara är stilla och shippar efter andan. Den första trodde jag att den blev skadad efter ett par turer ner i sumpen. Men nu har jag en till som beter sig lika dant. Vad kan det vara?
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Någon som kan hjälpa mig att se vad som är fel på firren? Fisken är max 3 cm lång, går med en kompis som inte har samma problem. Den ligger mest vid botten och trycker, äter bra, tidigare gått med putsarräka, snigel, ermitkräftor, eldräka (fisken är nu flyttad till eget kar). Vissa av fenorna är liksom naggade (syns främst på ryggfenan)... Genomgick en kort period med höga nitritvärden, max tolv timmar. (samma fisk på alla bilderna o jag har skärpt kontrasten så att det ska synas så mkt som möjligt) Den andra fisken som inte har fenorna naggade har mkt mera svart på fenorna än denne, någon som vet varför?
-
- 6 svar
- 991 visningar
-
-
Hej, Jag har en Fridmani som inte ser pigg ut. Dels har den ett svullet öga (popeye?) och dels något på kroppen (fläckar). Jag har några nya fiskar i karet som inte är helt snälla så den kan ha haft problem med dessa och gjort illa sig, eller också är den sjuk. Svårt med bilder, men bifogar vad jag har lyckats ta. Dels är det ögat, fläck baktill på ryggfenan, framtill ovanför sidfenan och såg även på fotot också något vid gälen. Fisken är ganska skygg och svår att få bilder på. Inga andra fiskar verkar sjuka. Mätte värden i tisdags och inga avvikande värden mot tidigare. Doserar Elementals KH. Karet har varit igång sedan 18 feb 2021 och Fridma…
-
Hej Jag har en kirurg som jag köpte för en vecka sedan. Hon har små vita prickar på sina simfenor. Inte många men några. Dom ökar sig inte men dom är bara där. Hon äter bra, busar och leker. Vad kan det vara? Vita prick? Brukar inte vita prick sprida sig? Förresten vad ska jag mata henne med? JKag matar idag med mysis, artemia, grönfoder.... Tacksam för alla svar!
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-