Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Kapten Saltbalja,

Hej allihop! Jag startade mitt akvarium i mitten av november, hittade då något som såg ut som små vita uppochnervända ananaser, 2st ca 8mm långa. Trodde nog i början att det var något blekt dött som följt med stenen. För ett par veckor sedan noterade jag att den ena hade vuxit på sig ganska rejält, den har nog femdubblat sin storlek. Dessutom var de inte två längre utan snarare tjugotvå i akvariet. Bör jag vara glad eller orolig? /Jonas

• 3 svar
    • 881 visningar
  2. Started by Richard_22,

Hej! Har några sacrophyton i karet som beter sig väldigt konstigt tycker jag. De kan ena dagen vara pigga med polyperna ute, medan de dagen där på ser ut att vara påväg att dö. Det skiljer sig alltså väldigt mycket från dag till dag, om de ser ut att må bra eller inte. Har försöka se något mönster men inte lyckats hitta något. Skiljer även mellan de specifika i karet, vissa kan se jättepigga ut medan andra inte alls har några polyper ute. Någon som vet vad detta kan bero på? Går det att göra något åt? Tack så länge! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 881 visningar
  3. Started by joelkorn,

hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…

• 2 svar
    • 880 visningar
  4. Started by raxver,

Hej! Jag startade mitt saltvattensakvarium i veckan och igår köpte 3 medelstora levande stenar för att påskynda startprocessen. Under kvällen upptäckte att det finns 3 stora glasrosor och ca. 6-8 små glasrosor som jag kan se. Se gärna bilderna. Hur skulle ni hantera det? Försöka ta ut LS och hälla kokande vatten över glasrosor, koka hela stenar för att bli av med de och förlora andra levande organismer eller hanterat på annat sätt. Som sagt akvarium är nytt så jag har fortfarande möjlighet att hantera det. Som jag har förstå så det är väldigt svårt att bli av med de. Tack för hjälp!

5. Started by Tommy.b,

tja kollade lite i forum men fick inget direkt svar. jag har ett 250 liters kar hur mycket osmos vatten ska jag köra i? om jag ska fylla hela karet med osmos tar det ju 300 år dryg?

• 4 svar
    • 880 visningar
  6. Started by Margareta,

Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 880 visningar
  7. Started by Elcopo,

Jag passar på att spotta ut lite frågor som jag har funderat på. Jag har ett extrakar ute i garaget i ett stängt utrymme, som står med saltvatten i. 2 stycken pumpar cirkulerar vattnet hela tiden. Blir vattnet gammal efter ett tag eller håller det sig fräscht? Med vänlig hälsning, Jonas

• 2 svar
    • 879 visningar
  8. Started by StefanB,

Har ett 130 liters kar och är sugen på köpa lite nya fiskar i framtiden tar de lugnt nu i några veckor efter som min dark andel dött av någon sorts prick. Så nu blir det att få rätt på allt innan någon ny fisk åker i. idag har jag: Har en st gulfenad blå frökenfisk 2st clowner och 1st blendi bi color (osäker på namnet) Är på jakt efter tåliga fiskar som går bra med dem fiskar jag redan har.

• 2 svar
    • 879 visningar
  9. Started by RobinAnd3rsson,

Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…

10. Started by Batty,

fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!

• 5 svar
    • 879 visningar
  11. Started by jernis,

Har ( igår ) borrat mitt akvarium i över delen av hörnet för att ha durso till avrinningen ner till sumpen. Tanken är sedan att i sumpen ha 3 fack. 1:a facket där avrinningen landar är skummaren ( boubble magus nac3.5 ) sedan rinner vattnet igenom en bubbel fälla till fack nummer 2 där retur pumpen sitter. På avrinningen ( innan 1:a facket ) så sitter en T-Koppling som gör att en mindre del av avrinningen går till 3:e facket som är ett Refugium, vattnet från refugiumet rinner ner till 2:a facket ( för åter pumpning tillbaka till huvud tanken. ) Hur som haver. min fråga gäller Dursun för avrinningen. Jag har borrat hålet för dursu ( 32 mm ) ca 3 cm från kanten av akvariet,…

• 4 svar
    • 878 visningar
  12. Started by magnus1982,

hej hej min salthalt ligger nere på 1,022 nu. skulle vilja höja det till 1.025 ungefär. gör vattenbyte på 10 liter i mitt 58 liters och i de 10 literna häller jag i 375 g salt. hur mycket mer ska jag hälla i för att få upp mitt ärde? matematiker tack hehe

• 2 svar
    • 878 visningar
  13. Started by malmen84,

Går i planerna på att återigen starta ett saltkar efter några års frånvaro. Det lutar åt ett 375liters. Det jag undrar över är hur stort ett karantäns kar behöver vara. Jag har ett 100 liters och ett 75 liters liggande, först hade jag tänkt att använda 100:an till sump och 75:an till ett karantäns kar. Eller är det bättre tvärt om? Belysning har jag som passar till 100:an men ej till 75:an.

• 5 svar
    • 878 visningar
  14. Started by Kimozabe,

Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim

• 5 svar
    • 878 visningar
  15. Started by .:Hansson:.,

hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)

• 1 svar
    • 878 visningar
  16. Started by jarecki68,

Tacksam för lite hjälp Vad är det mina skivor håller på med mår dom dåligt? ? under dagen är dom som på första bilden men mot kvällen som på den andra ???????? Måste nämna att dom är inköpta inte så länge sen i lördags.

• Gilla
    • 3 svar
    • 878 visningar
  17. Started by Nille83,

Är detta beteende normalt eller?

• 1 svar
    • 877 visningar
  18. Started by nijos001,

Har haft igång karet en månad nu. Bara några turbosnäckor som jobbar och vattenvården är ok. Det har börjat växa något märkligt på ett par stenar. Ser ut som smala vita maskar, men jag kan inte se att de rör sig. Tror snarare att det är någon växt. Inne i en skreva är det som en tunn matta. Något att oroa sig för eller något som blir bra föda när de första fiskarna introduceras? Turbosarna tar det inte... svårt att få bra bilder men de är 6-7 mm och växer i koloni.

• 4 svar
    • 876 visningar
  19. Started by Marcus-,

Om man skall bygga ett kar. villket djup är det minsta man kan bygga för att det skall vara ok. Kan man typ bygga ett kar med måtten. L:1,30 H: 50 D: 30 Sen ha kammen på kortsida sen returen på andra kortsidan. sen sump under? Vad tror ni? Skall tillägga att tanken är att ha det inbygg i en vägg så man ser igenom karet från båda rummen.

• 5 svar
    • 876 visningar
  20. Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?

• 3 svar
    • 876 visningar
  21. Started by Jonte75,

Hallå alla!! Jag har en fråga angående min skummare. Jag har ett problem som kanske många andra har stött på och det är att min fru tycker att min skummare låter för mycket. Jag har startat upp ett saltkar alldeles nyligen, så där finns ingen fisk än. Min fråga är om man kan sätta skummaren på timer, så den bara går under dagen när vi jobbar? MVH Jonte

• 4 svar
    • 875 visningar
  22. Started by SaltisLinda123,

Har två snäckor/sniglar i mitt kar som har platt grått skal.. Den stod nu på stenen och sköt ut något från antingen munnen eller baken såg inte riktigt.. Fiskarna höll på att äta det snigeln sköt ut.. Vad är det för något ! Den försvann snabbt in bland stenarna när jag börja röra vid den. Fick tyvärr ingen bild men hoppas ni kan hjälpa mig ändå

23. Started by Ripzone,

Hejsan! Skulle vilja få namnen på dessa koraller. Korallen som är på den sista bilden, undrar jag i vilket ljus den ska stå, högt upp på stenen eller längre ner vid botten? Tacksam för hjälp:)

• 4 svar
    • 875 visningar
  24. Started by SaltisLinda123,

Hej! Behöver lite hjälp. Har ett par knappar som sitter på en gammal bit rörmask så det är inte jätte lätt att hitta en plats och har även en sjöborre som drar med sig allt.. Finns det något sätt jag kan limma knapparna på

25. Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till. Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast: köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med sa…

• 6 svar
    • 874 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.