Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by akvariefisken_89,

Hej, Har ett kar på 500 liter som jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Lj…

2. Started by ExCeed,

Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg. När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra. Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det? Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar. Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp s…

• 4 svar
    • 925 visningar
  3. Started by predator81,

Har varit och köpt en Euphyllia, men vet inte vad är för Euphyllia, är det någon som vet?

4. Started by Daniel82,

Hej jag har fått gräna alger på den levandestenen i mitt akvarie är det nåt som man kan ta väck eller hur gör jag .. Eller ska jag låta det va .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 4 svar
    • 924 visningar
  5. Started by Batty,

fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!

• 5 svar
    • 924 visningar
  6. Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.

• 5 svar
    • 924 visningar
  7. Started by Chilli,

Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…

• 3 svar
    • 924 visningar
  8. Started by RobinAnd3rsson,

Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…

9. Started by Tobbz,

Hej, satt och kollade i sumpen, och min deltec sc1455 släpper väldigt mycket bubblor ut i sumpen. Och för 2 dagar sen så rotade jag runt lite i karet och möblerade, och det är fortfarande "disigt". Kan det vara mikrobubbler som gör det disigt eller lägger sig skiten varefter ?

• 0 svar
    • 923 visningar
  10. Started by Nettan,

Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…

• 4 svar
    • 923 visningar
  11. Hej, tänkte göra om mitt 450 liters juwel rio till saltvatten. Vill ha lite levande i form av några koraller,anemoner och fiskar till en början. Har tänkt att försöka hålla nere kostnaden så mycket som möjligt för att senare uppgradera till bättre. Tänker mig följande: juwel eccoflow 1500l/h med doppvärmare Tunze skummare 9012 2 st streamers (vet ej vilken modell eller antal liter de ska vara på) tänkte köra juwels egna t5 lysrör, 2 st blue och 2 st marine samt 4 reflektorer, till en början för att sedan köpa led när man kunnat spara lite om nått år. hittat alla rör för 550 kr. ca 40 kg sand. levande sten. …

12. Started by _PoLo_,

Halloj, Hittade denna sten när jag satt och surfade runt lite, men är det något ni kan rekommendera som komplement till den LS man redan har? tänkt så att man skulle ha lite mera att bygga med utan att det skulle kosta skjortan jag antar att denna skulle "bli levande" småningom den med? http://www.aquaristic.net/en/Internal/book/Tuerkei-0-110-cm/Marine-Reef-Rock-per-kilo.html?force_sid=1hbi947mdprdsg4cdtss5fgtk5dfpnuf

• 4 svar
    • 923 visningar
  13. Started by Aquaguy,

Eftersom jag håller på att starta upp mitt Dymax iq5 skulle jag vilja ha tips på invånare? Kanske någon liten räka eller fisk?

• 4 svar
    • 922 visningar
  14. Started by jensnordfalt,

Har precis flyttat över djur från mitt nanoakvarium (som var mitt första) till ett större akvarium. Har dock två djur kvar i det lilla akvariet eftersom jag inte vet hur jag ska hantera dem. Det första är en mask som krupit ur sitt rör och sugit fast sig på en sten. Det andra är en liten avknoppning av en anemon som bara är någon centimeter stor. Vad gäller masken funderar jag på om det går att flytta över den till ett akvarium där det bl a finns putsarräkor och eldräkor. Kommer inte de käka upp den då? Vad gäller anemonen funderar jag på om den skulle klara en flytt eftersom den är så liten. Tacksam för kommentarer

• 3 svar
    • 922 visningar
  15. Started by Gnarkill,

är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????

16. Started by GT77,

Jag använder just nu två olika Testkit för nitrit: Salifert och JBL. Dessvärre ger dem helt olika resultat. Salifert säger 0,5 ppm vilket är lägre än jag förväntat mig då jag just nu cyklar akvariet, hade väl gissat på något runt 10 ppm. Mitt JBL test kit kan inte mäta högre än 1 ppm så den visade bara att värdet var högre än så. Därför spädde jag ut vattenprovet med osmosvatten tills jag kunde mäta ett värde som låg ungefär mitt på JBL skalan. Det visade sig krävas ordentligt med utspädning! Med en del akvarievatten och 49 delar osmosvatten fick jag värdet 0,4 ppm. Alltså skulle nitritvärdet i akvariet vara 50 gånger högre: 20 ppm - vilket är långt högre än Salif…

• Gilla
    • 6 svar
    • 922 visningar
  17. Started by mrnorton,

Hej! Har nu fått hem ett Juwel rio 400 Akvarium som det har gått sötvattensfisk i. Det är en del alger och andra avlagringar i burken hur noga ska man fara att få bort det gamla innan man börjar med saltvattnet. Har det någon betydelse om det blir kvar lite gammalt? //Peter

• 4 svar
    • 922 visningar
  18. Started by Gnarkill,

Fick en lite funderare idag! Kan man använda laminerat glas till att bygga akvarium med eller är det något man skall undvika? är det någon som har byggt med laminerat glas nångång? Samt visst inte är ju skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet?

• 1 svar
    • 922 visningar
  19. Started by Sebastian87,

Jag har en Herbie variant i mitt nya kar och har läst en del om detta MEN jag tror jag missat en detalj. Eller rättare sagt inte förstår som någon klokare än mig kan kanske förklara Rör nr2 alltså säkerhetsröret rekommenderas överallt att vara strax nedanför vattenlinjen, min fråga är varför? Jag provkörde mitt nya system häromdagen med gott resultat och det var helt tyst från dräneringen till sumpen. Då provade jag med röret ca en cm ovanför vattenytan dvs på säkerhetsröret. Är den lilla skillnaden i placering verkligen så betydande för nivån i sumpen eller är det något jag missar? Ska tilläggas att jag provade att sätta igen huvudr…

20. Started by Margareta,

Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 922 visningar
  21. Started by Datzun,

Jag funderar på att köra aktivt kol i reaktor för högre verkningsgrad än i filterpåse som jag använder idag. Jag har nedan reaktor liggande i förrådet, kan jag använda den? Jag ska antagligen lägga en filtermatta på toppen av kolbädden för att förhindra att den tumlar runt, men vilken typ av filtermatta?

• 4 svar
    • 921 visningar
  22. Started by Leoparden,

Någon som kan bedöma vilken sorts alg det kan röra sig om på dessa (dåliga och otydliga) bilder? Den vita stenen är ny, revkeramik, och ställdes in för ett par dagar sedan. Även gorgonian är ny...

• 6 svar
    • 921 visningar
  23. Started by Pear,

Har en kub på ca 80-90L som skall bli sump. Var hittar jag info och ritningar på t.ex hur jag sätter mellanväggar, bubbelfällor, mm Måste jag ha bubbelfällor, skiljeväggar?

24. Started by hippo,

bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)

• 2 svar
    • 921 visningar
  25. Started by SaltisLinda123,

Hej! Behöver lite hjälp. Har ett par knappar som sitter på en gammal bit rörmask så det är inte jätte lätt att hitta en plats och har även en sjöborre som drar med sig allt.. Finns det något sätt jag kan limma knapparna på

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.