Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Batty,

fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!

• 5 svar
    • 844 visningar
  2. Started by thompa81,

Hejsan, har bland annat 2 gula och två svartvita damseller i mitt 300 literskar. En av de svartvita som är cirka 5 cm lång är den dominanta (läs arga). min fråga lyder om jag vågar introducera en gul kirurg som är cirka 6-7 cm lång i akvariet? Eller blir det för mycket slagsmål med damsellerna? Tips mottages tacksamt!

• 7 svar
    • 844 visningar
  3. Vi har ett kar som står och körs in, och vi har en massa levande sten i. På kvällarna sitter vi och spanar smådjur men jag är osäker på vilka djur man ska bli glad över att se och vilka som är otrevliga. Någon som kan berätta vad som är otrevligt att ha? Vi har sett: Flera randiga ormsjöstjärnor från 2 cm till 5 cm i diameter En liten vit sjöstjärna (gissar att det är små skräp stjärnor En sten full med rörmaskar Flera "håriga tusenfotingar" från 3- 7 cm Vita mini räkor/kräftdjur Små snäckor lite alger som en gräsmatta på en sten och självklart ett gäng glasrosor, genomskinliga och röda (dom är skräp, det vet jag)

• 2 svar
    • 843 visningar
  4. Started by Marcus-,

Om man skall bygga ett kar. villket djup är det minsta man kan bygga för att det skall vara ok. Kan man typ bygga ett kar med måtten. L:1,30 H: 50 D: 30 Sen ha kammen på kortsida sen returen på andra kortsidan. sen sump under? Vad tror ni? Skall tillägga att tanken är att ha det inbygg i en vägg så man ser igenom karet från båda rummen.

• 5 svar
    • 843 visningar
  5. Started by Mickss,

Hej alla saltvattens vänner! Jag håller på att bygga in ett saltvattenskar i väggen mellan vardagsrum och kök. Så nu behöver jag så mycket tips som jag kan få främst vilken teknik som är bäst att köra tex skummare mm, då jag är helt grön. Samt vilka fiskar som är lämpliga att ha. TACKSAM för många svar=P

• 2 svar
    • 843 visningar
  6. Started by Peppz,

Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?

• 4 svar
    • 843 visningar
  7. Started by nippe2000,

Hej alla Jag har som vanligt i allt jag gör missat att man måste skölja vadden innan man använder den i akvariet karet är ett rms 130 som stått igång 2 veckor. Är det bara att börja om nu eller går det att fortsätta köra? Väldigt tacksam för svar //Niklas

8. Started by Hirez,

Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?

• 4 svar
    • 843 visningar
  9. Started by peppe67,

Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 843 visningar
  10. Started by S.Svensson,

Har funderat ett tag på att starta ett saltkar, och min största fråga är hur vet jag om jag behöver använda osmos? Har kikat på mitt kranvatten men tycker att det ser okej ut? Har inte lagt något i karet än, har införskaffat mig red sea reef pink sand, red sea salt och 36kg sten som jag inte behöver laka ur enligt akvarieaffären. Det ända som "fattas" är en "omvänd osmos" om det är nödvändig?

• Gilla
    • 2 svar
    • 842 visningar
  11. Started by jojjo00,

Hej! Jag ska starta ett saltvattenakvarium på 200 liter. (Jag vet vad jag har gett mig in på) Jag ska ha 5 olika fiskarter. Några ideer på vilka, och så de passar bra ihop. Hur många av varje? Samt 2 arter av ryggradslösa djur? Hur många? Tacksam för snabbt svar😊

12. Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till. Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast: köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med sa…

• 6 svar
    • 842 visningar
  13. Started by Leeloo,

Fullt med små bruna micro djur har invaderat min glasruta. Vad är den för något och hur blir jag väck dem? Ska försöka ladda upp en bild

• Gilla
    • 5 svar
    • 840 visningar
  14. Started by Matz Karlsén,

Hejsan jag har hållt på med tropheusar i många år. men vill nu pröva på saltvatten. Jag har lusläst Daniel Knops bok. Och har lagt ett bud på ett 160-literskar med en skummare deltec MC 500, Osmos aquamedic 150 liter/dag och cirkulationspump eheim. Jag förstår att jag behöver levande sten. Karet skulle gå lös på 3500 låter det som ett bra köp?

• 1 svar
    • 840 visningar
  15. Started by fergu99,

3 veckor sedan uppstart Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

• Gilla
    • 1 svar
    • 839 visningar
  16. Started by Gnarkill,

skulle vilja ha lite id info på ett par sniglar jag hittade igår i mitt kar! skalet var runt och polkagris färgat det vill säga röd och vit randigt id info på en sjöstjärna den var brunfärgad och hade mörk gröna eller mer svarta prickar på ovansidan! skulle vlja ha hjälp med dom två/Tom

• 3 svar
    • 839 visningar
  17. Started by Reryd,

Hej! Vill ha något som sprider sig tätt i sanden. Gör ricordea det? Vad finns mer?

• 4 svar
    • 839 visningar
  18. Started by Larssons,

Jag har ett red sea 130 och har satt i en cirkpump. Nu undrar jag om den ska vara igång dygnet runt eller om jag ska variera och stänga den nattetid

• 2 svar
    • 839 visningar
  19. Started by Magnus Hörkeby,

Hej! Tack för insläpp på forumet! Jag har under några dagar fullständigt slukat massor av trådar här och lärt mig en massa. Dokument som tex Saltvattenkemi for dummies är ju helt fantastiskt. Jag är fortfarande i planerings stadiet och har varit hos Triton och Aquariatech för inspiration. Kar och teknik är inte inköpt ännu för jag vill ha det mesta klart för mig hur saker hänger samman. Så min fråga är finns det några tips på nya böcker om innevånarna som jag hoppas på att få släppa ner i akvariet? Böckerna jag sett om saltvattenakvarieskötsel verkar ha några år på nacken och jag antar att det skett mycket med tekniken så där hittar jag nog bäst info här i forumet. (BTW …

20. Started by Jonte75,

Hallå alla!! Jag har en fråga angående min skummare. Jag har ett problem som kanske många andra har stött på och det är att min fru tycker att min skummare låter för mycket. Jag har startat upp ett saltkar alldeles nyligen, så där finns ingen fisk än. Min fråga är om man kan sätta skummaren på timer, så den bara går under dagen när vi jobbar? MVH Jonte

• 4 svar
    • 837 visningar
  21. Started by Nille83,

Kan tyvärr inte få bättre bilder. Det är den avlånga jag menar, blå/lila/grå uppe på och vit under. De tror tyvärr att de äger hela karet just nu. Jag har försökt få upp dem, men det är inte det lättaste.

• 4 svar
    • 837 visningar
  22. Started by jonas_l,

jag är jätte sugen på att gå över till saltvattens akvarium istället för sötvatten, och jag undrar om någon skulle vilja vara vänlig och förklara för mig vad jag behöver för att få ett fungerande akvarium, gärna helt komplett ifrån ljus ramp till skummare.... jag behöver "saltvattens akvarium for dummies" hjälp:)

• 4 svar
    • 837 visningar
  23. Jag har kanske en annorlunda angreppspunkt när det gäller att börja med saltvatten. Jag får erkänna att jag har det svårt att sälja in den till nybörjare men för dem som graderar upp har det ofta fungerat. Börja med att bestämma vad du vill med ditt kar. Kolla sedan upp vad det utesluter. Här kommer lite hur jag tänker. Jag har alltid velat ha ett par Clowntryckare men efter att ha läst på har jag insett att det innebär ett kar på minst 10 meter och att den ena antagligen ändå blir ihjälslagen då det karet är väl litet så jag har gett upp den drömmen. Alla slags snäckor, räkor eller krabbor vore också omöjliga. Jag älskar Gyltor (W…

• Gilla
    • 2 svar
    • 837 visningar
  24. Started by Isabella,

Tjena gänget! Jag tänkte ge mig på ett 30 liters med koraller och annat nybörjar anpassat skoj. Det kommer med största sannolikhet vara helt utan fisk. Jag har erfarenhet sedan tidigare av både stora och små sötvattenskar. Har ett 30 liters sötvatten gåendes just nu med räkor och en labyrintfisk. Jag har läst på en hel del om saltvattensakvarestik och vill nu börja köpa in lite utrustning, men vilken djungel det är! Jag ska konvertera ett sötvattenskar till salt så det första jag behöver byta ut är ljuset. Vilken ljuskälla rekommenderar ni? Jag har sett att flera beställer budget varianter från Kina. Är dessa att rekommendera? Län…

• 2 svar
    • 837 visningar
  25. Started by Nille83,

Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten

• 2 svar
    • 837 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.