Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej! Som många andra läser jag mycket men dethär är mitt första inlägg. har haft igång burken i 3-4v nu kommer algerna försvinna av sig själv när allt har satt sig eller ska eremiterna/sniglarna som jag har äta upp allting inom sin tid? Har 3 st av varje så de skulle nog ta ett tag.. sen har jag fått som geggiga bubblor som sitter fast lite här och var är det alger eller något annat? tacksam för svar mvh oscar

2. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas

3. Started by 0lof,

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle

• 3 svar
    • 777 visningar
  4. Started by h0llowman,

tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter

• 2 svar
    • 777 visningar
  5. Started by jonas_l,

jag är jätte sugen på att gå över till saltvattens akvarium istället för sötvatten, och jag undrar om någon skulle vilja vara vänlig och förklara för mig vad jag behöver för att få ett fungerande akvarium, gärna helt komplett ifrån ljus ramp till skummare.... jag behöver "saltvattens akvarium for dummies" hjälp:)

• 4 svar
    • 776 visningar
  6. Started by Robban1975,

Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

• 0 svar
    • 776 visningar
  7. Started by stooolpe,

Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.

• 3 svar
    • 776 visningar
  8. Started by Batty,

Har vart igång med karet ett tag nu och ökat ljuset successivt. har en maxpect razor 60/1600 lampa. någon som har tips på ett tidsschema till den? Gärna alla 6 kanalerna. tack på förhand.

• 1 svar
    • 776 visningar
  9. Started by dragan,

Hej tack för insläpp. Det vad roligt att hitta hit faktiskt ,hoppas att folk hjälper oss med goda råd, vi som startar våra första salt kar .mvh

• Gilla
    • 3 svar
    • 776 visningar
  10. Started by Affepaff,

Hej, är helt ny på detta med saltvattensakvarium och vill gärna starta ett lite mindre. Vad för typ av kar ska man ha? Går det bra ved vilket som och va fler behöver jag köpa? tack på förhand.

11. Hejsan Jag ska inom dom närmaste veckorna beställa ett nytt kar. Det jag skulle vilja ha hjälp med/få tips om är var jag bäst ber glasmästaren placera hålen till sump och returer. Akvariet kommer stå endast med en kortsida mot en vägg i ett stort rum. Dvs man kommer kunna se in i det från tre håll. Måtten är 270x120x75 cm. Mvh Johann

• 2 svar
    • 775 visningar
  12. Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!

13. Started by POB,

Ny med saltvatten. Vad är det för vitt ludd?

• 5 svar
    • 774 visningar
  14. Started by Linisgirl,

Här kommer lite bilder på det nya akvariet Ja har invånare på levande stenen några lila fina små snäckor sen undra ja om de är en sån där glasros ja har fått på levande stenen å hur man får bort den isåfall??

• 2 svar
    • 774 visningar
  15. Started by Split Genetics,

Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker

16. Jag har en stor mängd sniglar som nu börjar växa till sig, dom största är ca 5 mm och undrar om någon vet ifall dom är bra för akvariet eller om dom bör utrotas? Finns det i så fall någon art man kan tillsätta som äter dessa?

17. Started by Nima,

Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?

• 2 svar
    • 773 visningar
  18. Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller mis…

• 0 svar
    • 773 visningar
  19. Started by predator81,

Det kommer små bubblor från skummaren som rinner ner till karet. Skummaren är Rio Nano Skimmer. Jag undrar om det gör något? Tacksam för svar!

• 8 svar
    • 773 visningar
  20. Started by carlsson,

Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?

• 4 svar
    • 773 visningar
  21. Hej jag ska beställa ett 540l akvarium och funderar lite över tankgenomföringar. Jag kommer ha en sump på ca 150l.Och har sedan tidigare en deltec 4745 som returpump den pumpar 5000l.Nu undrar jag om diameter på rör och diameter på lämpligt hål i karet. Ska man köra dorso eller har ni något annat förslag, jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Jag funderar även om man ska driva skummaren med samma pump en aqvacare 1000v och ta bort den befintliga eheim pumpen

• 1 svar
    • 772 visningar
  22. Started by Borg,

Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?

• 2 svar
    • 772 visningar
  23. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

Hej Ni som har enkläckningenhet i ert akvarium. Funderar påatt köpa en ,vad är dess för o nackdelar?

• 1 svar
    • 771 visningar
  24. Started by jojjo00,

Hej! Jag ska starta ett saltvattenakvarium på 200 liter. (Jag vet vad jag har gett mig in på) Jag ska ha 5 olika fiskarter. Några ideer på vilka, och så de passar bra ihop. Hur många av varje? Samt 2 arter av ryggradslösa djur? Hur många? Tacksam för snabbt svar😊

25. Started by JonasK,

Hej! Jag har ett splojsans nytt Reefer 250 som jag scapeat med död levande sten. I ca 10 dagar låg stenen i sötvatten i jäshink tills vattnet blev kissgult. Därefter tvätt, skrubb och åter dränkta i nytt sötvatten i jäshinken. Nu ligger de sedan ett par dagar i karet med saltvatten i (osmos). Full fräs på sump, returpump och mp10. Mätte precis nitrit och fick 0. Är min sten ren, eller ska jag låta det gå ett par dagar till innan nytt test av nitrit? Tanken är sedan att köra Red Sea Mature Kit och följa det programmet till punkt och pricka.

• Gilla
    • 7 svar
    • 771 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.