Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by saltbjörkan,

hej! efter som vi har mycket under kylt rengn här nere i skåne så har vårat elbolag problem och holla liv i strömmen så att strömmen kommer och går. Som tur är har det inte varit avbrot någon längre tid i nu så inget har tagit skada men vad gör jag i fall det bler ett längre avbrott i strömmen hur holler jag karet varmt? hur gör jag med cirkulationen? hur länge klarar akvariet sej utan cirkulation och belysning? taksamm för snabba svar! Mvh/Marcus

2. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.

• 3 svar
    • 809 visningar
  3. Started by Tobbz,

Tror att mina clowner åkt på det. Finns det något sätt att medicinera dom direkt i karet? Har inget karantän kar så andra snabba tips mottages.

• 3 svar
    • 809 visningar
  4. Started by powerman5k,

Jag har en korall som blivit överväxt av en annan. Kan man skära av den och flytta den nån annanstans istället? Eller vad/hur ska man göra? Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

• 3 svar
    • 809 visningar
  5. Started by Nille83,

Använder min Osmos för andra gången och mängden vatten som passerar genom röd slang är betydligt högre än förra gången. Allt är inställt på samma sätt som förra gången och enligt instruktionerna från tillverkaren. Någon som har en blekaste? Röd slang = "Skitigt vatten" Vit slang = Rent vatten

• 2 svar
    • 809 visningar
  6. Started by Timpin,

Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…

• 2 svar
    • 809 visningar
  7. Started by aeon,

Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.

• Gilla
    • 5 svar
    • 809 visningar
  8. Started by tronic,

Hei Jeg har en Deltec MC 500 skummer som lager microbubbler . Noen som har noen gode råd til meg?? Den har gått nå i ca 6 uker .

• 4 svar
    • 808 visningar
  9. Started by Randomkille,

Idag såg jag att min harley quinn räkas högra klo är borta, växer det ut en ny igen? Är orolig om det är något fel på den.. Hade uppskattat om någon hade information som kan lugna mig mvh Nils

10. Started by Gnarkill,

Hur mycket Ls bör man ha till ett 155liters kar? har en polare som ska starta upp ett kar snart och han undrar hur mycket han ska betälla hem! Vad tror ni skulle vara den bästa mängden?

• 5 svar
    • 808 visningar
  11. Started by embl,

Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!

12. Started by jojjo00,

Hej! Jag ska starta ett saltvattenakvarium på 200 liter. (Jag vet vad jag har gett mig in på) Jag ska ha 5 olika fiskarter. Några ideer på vilka, och så de passar bra ihop. Hur många av varje? Samt 2 arter av ryggradslösa djur? Hur många? Tacksam för snabbt svar😊

13. Started by jay05,

Hej jag har ett RSM 130 som har vart igång ungf 2 mån med några få invånare. Undrar nu vilka tester som är viktigast att skaffa, har redan KH,Nitrit,Fosfat och Ph tester. Undrar oxå vilka fiskar ni skulle rekomendera som är relativt lätta, det som finnsi karet är 2 clownfikar en mandarinfisk en anemon och en "fungus" vet inte riktigt vad den heter.

• 5 svar
    • 807 visningar
  14. Started by jizeta,

Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?

• 1 svar
    • 807 visningar
  15. Started by Fredrika77,

Är det någon som vet om Red sea coralline gro är samma som reef foundation b (buffer) ? /Anna

16. hej alla sg:are jag är ny till både sg och saltvatten. jag ska köpa ett nano reef 60l som kommer stå i mitt rum. jag kommer få vatten från ett friskt akvarie och handla levande sten från mitt jobb samma med fiskar/räkor/snäckor/mm. men jag vill bara ha lite tips för detta små akvarium. jag skulle vilja ha 2 clown och någon art av Gobiidae vad tror ni är detta möjligt eller är det förlitet akvarium? hur mycket sten ska man ha? sand eller ingen sand? (pumpar och filter får jag med) vad ska jag ha för räkor/ snäckor? vad förslår ni för koraller? tack så mycket i förhand krille

• 4 svar
    • 807 visningar
  17. Started by Aquaguy,

Köpte idag en frag på pumpande xenia och en frag av Kenya träd vad för mat ska jag ge dem? Går det med artemia eller vad det heter. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 807 visningar
  18. Started by Micke.T,

Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.

• 4 svar
    • 807 visningar
  19. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 807 visningar
  20. Started by Drdaedalus,

Tjenare där. Sen mina grannar har startat upp sitt saltvatten akvarium har jag blivit väldigt sugen på att ha ett själv. Dock har jag aldrig haft ett akvarium , men en kompis till mig har ett clownhotel på 70L med utrustning till sötvatten akvarium. Jag undrar nu om jag kommer att kunna använda dessa pumpar och ljusramp för att försöka starta ett akvarium för clownfiskar. Vad för utrustning behöver jag kompletera med?. Jag tänkte köpa levande sten och sand , samt vad för skummare är lagom för ett akvarium i denna storlek? Samt för ett såhär pass litet akvarium måste jag ha en sump eller räcker det med att bara köra en skummare? Väldigt Tacksam för svar /R

• 2 svar
    • 807 visningar
  21. Started by Aquaguy,

Eftersom jag håller på att starta upp mitt Dymax iq5 skulle jag vilja ha tips på invånare? Kanske någon liten räka eller fisk?

• 4 svar
    • 806 visningar
  22. Started by Daniel82,

Hej jag har fått gräna alger på den levandestenen i mitt akvarie är det nåt som man kan ta väck eller hur gör jag .. Eller ska jag låta det va .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 4 svar
    • 806 visningar
  23. Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!

24. Started by Dida,

Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida

• 2 svar
    • 806 visningar
  25. Started by Jonte75,

Hallå alla!! Jag har en fråga angående min skummare. Jag har ett problem som kanske många andra har stött på och det är att min fru tycker att min skummare låter för mycket. Jag har startat upp ett saltkar alldeles nyligen, så där finns ingen fisk än. Min fråga är om man kan sätta skummaren på timer, så den bara går under dagen när vi jobbar? MVH Jonte

• 4 svar
    • 805 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.