Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)
-
- 2 svar
- 907 visningar
-
-
Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??
-
- 3 svar
- 907 visningar
-
-
Ungefär hur länge bör man vänta innan man köper dom första korallerna till ett nystartat 54 liters? Finns det någon svensk sida som säljer koraller?
-
Går i planerna på att återigen starta ett saltkar efter några års frånvaro. Det lutar åt ett 375liters. Det jag undrar över är hur stort ett karantäns kar behöver vara. Jag har ett 100 liters och ett 75 liters liggande, först hade jag tänkt att använda 100:an till sump och 75:an till ett karantäns kar. Eller är det bättre tvärt om? Belysning har jag som passar till 100:an men ej till 75:an.
-
- 5 svar
- 906 visningar
-
-
Min lilla doris hsr mått bra i flera veckor äter och simmar glatt med alla andra fiskar. Men i morse låg hon bland en korall tänkte hon vilade men efter ett tag var hon bort och tryckte vid en sten. Hon är blek om magen och kan ej simma 😳🤔 jag satte henne i mitt stora yngelkar. Den kommer dö eller hur?
-
-
- 5 svar
- 906 visningar
-
-
Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 906 visningar
-
-
Hejsan allihop! Nu hade jag tänkt starta ett akvarium på 54 liter. Jag är nybörjare och jag vet att små akvarium kan vara svårare men jag är villig att ge det en chans och behöver därför all hjälp jag kan få har satt igång karet och fyllt på med sand osv. salthalten är okej. har lagt i lite levande sten, ca 1.5 kg för att komma igång sen får man se var det slutar. har nu lite frågor. vad kommer härnäst? vilka tester ska göras? finns det någons speciell gräns för hur mycket levande sten jag måste ha? måste jag ha den i alltid? personligén tycker jag dem är rätt coola när kan koraller läggas i? när kan fiskar läggas i? frågar min lokala zoo affär hela tiden men frågorn…
-
- 5 svar
- 905 visningar
-
-
Har en Lobophyton som jag funderar på var jag ska placera i karet? Hur vill den sitta beträffande ljus och cirkulation?
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
Tjena, Har nyligen slängt i ca 50KG sten i mitt akvarium som legat torrt ett bra tag. Vad jag förstått ska jag förvänta mig att de kommer läcka fosfat ett bra tag. Det har stått i vattnet som är ca 27 grader (utan några pumpar igång ect) i två dagar nu, när kan jag förvänta mig att de börjar läcka fosfat? Gjorde precis ett PO4 test och resultatet blev under 0.1mg/l dvs under vad mätaren kunde visa (vet att jag gjorde rätt). Hur länge bör jag vänta innan den bör spika upp om det nu är massa döda saker fast i stenen? Han jag köpte den av sa att den var behandlad ect innan det togs ut, dödade han allt och gjorde det rätt kan det betyda att stenen är redo att användas mer ell…
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?
-
- 3 svar
- 905 visningar
-
-
Hej! Jag ska starta ett 80 liters akvarium med enbart 2 clownfiskar och 1 räka, alltså enbart detta och levande sten, inga koraller. Nu till min fråga, om jag gör vattenbyten varje vecka, säg 10-20% så kan man väl skippa en skummare (då dessa nanoskummare nästan alltid är skräp). Min nästa fråga är om jag ska använda mig av en syresten? Är detta ett bra sätt att syresätta vattnet? Hälsningar Mikael
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Hejsan. Helt ny inom saltvatten och har precis startat ett kar på ca 100 l. Karet är fyllt med osmosvatten och red sea salt och stenen har nu legat i karet i 3 dagar. ca 11 kg sten. Så nu till min fråga. Skummaren: WG 428 Den skummar bra och fungerar men det följer med en del småbubblor ut i akvariet. Jag har provat att justera på både luft/vattenflöde och har nu hittat den inställning där den ger minsta mängd bubblor till karet. Borde den inte gå att justera så att det inte följer med några bubblor ut alls? Hur djupt/högt ska den vara placerad i karet? just nu är den ganska djupt placerad, precis så att luftintaget är över vattenytan. Tack på förhand //Jimmy
-
- 0 svar
- 905 visningar
-
-
Rätt ny inom salt och har ett rsm 130 som varit igång i ca 4 veckor. tror inte att det är microbubblor då jag bytt ut skummarn mot en tunze samt att pumparna inte spottat ut bubbel moln som dom gjorde när orginal skummarn var igång... den mekaniska filternationen är fortfarande där vilket borde minska partiklarna detta har det dock inte gjort så borde komma nya nånstans ifrån. Har rätt mycket alger mest pga att jag drog igång lyset lite för länge lite för snabbt så jag funderar på om det kan va alger som flyter omkring?
-
- 1 svar
- 905 visningar
-
-
Har ett 130 liters kar och är sugen på köpa lite nya fiskar i framtiden tar de lugnt nu i några veckor efter som min dark andel dött av någon sorts prick. Så nu blir det att få rätt på allt innan någon ny fisk åker i. idag har jag: Har en st gulfenad blå frökenfisk 2st clowner och 1st blendi bi color (osäker på namnet) Är på jakt efter tåliga fiskar som går bra med dem fiskar jag redan har.
-
- 2 svar
- 904 visningar
-
-
Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?
-
- 0 svar
- 904 visningar
-
-
-
fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!
-
- 5 svar
- 904 visningar
-
-
Hej jag har fått gräna alger på den levandestenen i mitt akvarie är det nåt som man kan ta väck eller hur gör jag .. Eller ska jag låta det va .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Hej, Har ett kar på 500 liter som jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Lj…
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com
-
- 3 svar
- 903 visningar
-
-
Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?
-
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Halloj, Hittade denna sten när jag satt och surfade runt lite, men är det något ni kan rekommendera som komplement till den LS man redan har? tänkt så att man skulle ha lite mera att bygga med utan att det skulle kosta skjortan jag antar att denna skulle "bli levande" småningom den med? http://www.aquaristic.net/en/Internal/book/Tuerkei-0-110-cm/Marine-Reef-Rock-per-kilo.html?force_sid=1hbi947mdprdsg4cdtss5fgtk5dfpnuf
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Eftersom jag håller på att starta upp mitt Dymax iq5 skulle jag vilja ha tips på invånare? Kanske någon liten räka eller fisk?
-
- 4 svar
- 902 visningar
-
-
Nån som har en idé på hur jag kan fästa framsidan på sargen. Vill kunna ta bort den vid behov. Innan satt det en kulsnäppare. Men tyckte det verkade lite osäkert.
-
- 2 svar
- 902 visningar
- 1 följare
-